Kysyn täällä, että mitenhän kun itsellä tuollainen A6 C6 -09 jolla ajettu 230tkm ja näkyy olevan ainakin yhdessä kaaressa ja takaluukussa kuplaa maalipinnan alla, niin meneeköhän se takuuseen? Auto tuotu Ruotsista. Vai koskeeko nuo takuut vai A4 B8 audeja?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F ruoste
Collapse
X
-
Vieras
09 alkaa olemaan hilkulla. Vanhemmat menee melko vaikeasti enää takuuseen. Marmorille kyselemään, sillä se selviää.
Comment
-
Vieras
2v on työtakuu, jos asiakas on maksanut vähintään 20 vai 30% korjauksesta. Takuu ei jatka takuuta eli jos on tehty 100% takuuseen niin se on siinä.
Comment
-
Vieras
-
Ei ne maalit Audin valmistamia ole. BASF/Glasurit tuotteilla Audeja on ainakin jossain vaiheessa maalattu tehtaalla, niille vain etsimään jälleenmyyjää. Maalin tyyppiä tärkeämpää on varmaan se, että se osataan sävyttää oikein. Autokaan ei välttämättä ole enää sen värinen mitä tehtaalta lähtiessä, varsinkin jos sävyssä on mukana punaista.
Marmorilta taitaa saada vain kynsilakkapullossa?
Edit, tällainen löytyi
Audi of America requires the authorized collision repair facility to use an Audi/
Volkswagen AG worldwide approved paint supplier. All paint suppliers must
provide limited lifetime warranty on paint products used for Audi warranty paint
collision repairs. Although it is not a requirement, Audi of America prefers the
use of DuPont Performance Coatings refinish products.
As of October 2011, the following paint suppliers are approved by
Audi/Volkswagen, AG:
• DuPont
• PPG
• Standox
• Nexa (Autocolor)
• Spies Hecker
• BASF
• Akzo NobelViimeksi muokannut alpi; 22.5.2018, 16:01.
Comment
-
Kyllä nuo oikeat kaavat vaihtoehtoineen löytyy tosiaan jokaisen maalaamon koneelta, ellei nyt sitten ole ihan jokin nyrkkipaja jossa tallin perällä maalataan. Jos itse tarvitsee maalia ostaa, niin sitten osoitteeksi asiantunteva automaalikauppa. Ongelmaksi tulee vain se, että vähänkin vanhemman auton ollessa kyseessä pitäisi tehdä testimaalauksia jotta juuri tuo sävytys onnistuu.
Comment
-
Käytännösäs autoja "alkuperäisvärillä" paikkamaalatessa värin osuminen on melkolailla tuurista kiinni. Jos väriä sekoitetaan vain pieni erä paikkamaalausta varten, on lähes mahdotonta saada kaikki komponentteja täysin oikeassa suhteessa. Lähtökohtaisesti mitä suurempi määrä maalia sekoitetaan, sitä tarkemmin se vastaa alkuperäistä reseptiä.
Tämän lisäksi sitten väriin vaikuttavat muutkin asiat. Joissain väreissä pohjamaalin värillä on suuri merkitys ja esimerkiksi metallihohto/helmiäisväreissä myös ruisku ja sen säädöt vaikuttavat, miten efekti toimii eri valaistuksissa. Lisäksi tosiaan tietyt värit haalistuvat ajan saatossa auringon vaikutuksesta.
Eli paikkamaalauksen yhteydessä olisi hyvä etsiä ammattitaitoinen maalikauppa. Ostoksille kannataa mennä kyseisellä autolla tai ottaa joku kyseisen auton osa mukaan värin vertailua varten. Tuonkin jälkeen sitten paikkamaalauksessa kanattaa aina tehdä värille häivytys, koska paneelirajauksella väriero on paljon helpommin havaittavissa.
Kuten jo aikaisemmin muut ehdottikin: Sillä tutulla maalarilla on varmaan tiedossa joku hyvä maalikauppa (tai sekoittelee itse omasta linjasta). Varmaan olisi järkevä kysäistä myös sieltä suunnalta. Maalarilla saatta olla myös mieltymys jonkun tietyn valmistajan maaleihin.
Itse olen käyttänyt pääasiassa Debeerin maaleja, ja ostellut niitä Värisilmä-ketjun maalikaupoista (Nokian väri ja Nurmitapetti). Yhteen autoon sekoitettiin neljästä eri väristä testierä, ennen kuin riittävän hyvä vastine löytyi. Vaikka värit olivat hyvin lähellä toisiaan, oli värien reseptit melko paljon erilaiset. Tuossa tapauksessa kyseessä oli vanha Brittiauto, joten värin ei ole edes tehtaalla ollut kovin tarkka.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viestiEi ne maalit Audin valmistamia ole. BASF/Glasurit tuotteilla Audeja on ainakin jossain vaiheessa maalattu tehtaalla, niille vain etsimään jälleenmyyjää. Maalin tyyppiä tärkeämpää on varmaan se, että se osataan sävyttää oikein. Autokaan ei välttämättä ole enää sen värinen mitä tehtaalta lähtiessä, varsinkin jos sävyssä on mukana punaista.
Marmorilta taitaa saada vain kynsilakkapullossa?
Edit, tällainen löytyi
Comment
-
-
Tänään kävin näyttämässä -08 A6:sta takalokasuojan kaarien takaosassa puskurin saumassa olevien kuprujen takia. Turussa ehtona kuluissa vastaan tulemiselle oli, että edellinen tai seuraava huolto pitää olla Audilla tehty.. Saa nähdä mitä vastaavat. Auto on 170tkm ajettu suomiauto. Säännöllisesti kestopinnoitettu ja muutenkin hyvin pidetty.
Comment
-
No niin. Takalokasuojien kuprujen korjaus ja helmojen etuosissa (melkein näkymättömissä) maali irronnut. 3000€ josta itselle jäisi maksettavaa 900€. Taitaa olla normaalia kalliimpaa maalia Audilla :D Ja tosiaan seuraava huolto pitäisi Audilla teettää, eli kokonaiskustannus 1600€. On tosiaan hinnoiteltu niin tuo Audin "goodwill" että ei varmasti mene Audin puolelta persnetolle. Näissäkin olisi kiva vähän yhtenäisempi maanlaajuinen linja, kun Oulussa vastaava työ 1/3 hintaan, ja vanhempaan ja enemmän ajettuun autoon..
Comment
-
Mitenkä tavallista on näiden A6/C6/4F autojen ruostuminen?
Itselläni on 2006 mallinen 339tkm ajettu 2,7tdi Allroad. Jokaisen oven kohdalla hiukan alkavaa ruostetta listanalta tai juuri saumasta missä oven alareuna liittyy listaan. Muutamia 4mm halkasijaltaan olevia kupilia.
Käsittääkseni toivotonta pysäyttää ruostumista, mutta saisiko ilmiötä merkittävästi hidastettua? Niin että esim 4-5 vuotta menisi ennen kuin ihan karkaa käsistä..
Minulle riittäisi ns. "dremelöinti ja pikkupensselillä paikkamaalaus - jos näin saisi estettyä "pikkurillinpään kokoisen ongelman muuttumisesta kämmenen kokoiseksi.." :)
Voisiko ajatella dremelöintiä ja sitten joku ruosteensyöjä + pohjamaalaus + pintamaalaus?
Comment
-
Juu, kyllä 4F ruostuu, mulla alkoi 2006 mallinen laite ruostua ovien reunoista/päädyistä jo 2010, mutta ei ollut takuun mukainen homma marmorin mukaan, niin soodalla puhalsin nuo ja paikkamaalia päälle, kun ei ollut kovinkaan pahasti lähtenyt vielä ... (jo silloin pihassa ollut typ 89 ei ole vieläkään osoittanut merkkiäkään vastaavasta, siinä menikin sinkitys audin puolesta pieleen, kun tuli liian hyvä)
Comment
-
Kiitos Jussi,
Juu tarkemmin katsottuna omassani on myös nuo ovien päädyt ja oven alareunat alkaneet ruostumaan - siis kun tarkastelee maalin alta. Voisi olla tosiaan järkevää tehdä joku soodapuhallus tms? Ja sitten nuo oven alareunat
Täytyykö ovet irrottaa jos noin puhaltaa? Mielestäni ihan pensselillä voisi maalata koska kåytännössä näkymättömissä.
Vai miten pystyisi "meikkaamaan" pieniä virheitä näkyvillä pinnoilla eli oven listan yläpuolella? Pienet näkyvät virheet ok jos ei etenisi enempää. En viitsisi satsata kaikkien ovien ylimaalaukseen, maksanee aika paljon vanhaan autoon..
Oli myös ihan aavistus havaittavissa takavaloumpioiden alla..
Yleiskuva on vielä varsin siisti eli tosiaan mietin mikä nyt järkevintä että ei homma kovin nopeasti etenisi.
Onko porukka myös ruiskuttanut ovien sisälle mitään mömmöjä ruostumisen hidastamiseksi? Onko tarpeellista ja onnistuuko miten helposti?
Comment
-
No, itse puhaltelin hyvin suojattuna ne ovet paikallaan ja ulkona kesähelteellä, mutta nyt toki sisähommia... Ovien alareunat pystynee maalaamaan pensselilläkin siedettävästi, ruiskulla pitää tietää mitä tekee jotta tulee parempi...
Hyvä puhdistus ruosteelle, esim. puhallus joko hiekalla tai soodalla (soda ei ole liian tehokas ja riittää jos ei ole kovin paha vaurio) mutta vaatii tietty hyvän suojauksen, siinä mielessä joku hionta voi olla helpompi... Meikkauskorjaukseen riittänee sitten sinkkimaali ja pohjamaali ja sitten se pinta vaikka sitten pensselillä, toiminee ainakin pokkausten reunoissa... Suojaus ja sopiva rajaus lähelle pokkausta on kuitenkin hyvä miettiä kunnolla...
Itse olen myös pieniä pensselimaalikorjauksia tehnyt, mutta toki kukakin päättää itse mikä on sopiva korjaus tai mikä on liian törkeä, toiselle on ok vaikka penselillä tai jollain kumimaalilla ylimaalata koko kärryn ja toinen ei huoli kiireisen ammattimaalamon pientä sävyeroa jota useimmat ei huomaa... ;)
Comment
-
Käsin hiekkapaperilla puhtaalle pellille ja pohjamaali+pintamaali (esim. pienellä pensselillä), lopuksi vesihionta ja vähän lakkaa+kiillotus. Näin ainakin tekisin kuvan vauriolle.
Tuo on ihan selkeästi lähtenyt lohkeamaan jostain fyysisestä osumasta (kiveniskusta/jäästä/kengästä...) ja noita tulee Suomen teillä varmasti lisää. Tärkeintä olis aina pesun ja kuivauksen yhteydessä tutkia onko tullut uusia osumia ja täpätä vaikka värikynällä heti umpeen ettei käy kuten kuvassa.
Comment
Comment