Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 1.8T Multitronic (B8) alumiinivanteiden tärinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 1.8T Multitronic (B8) alumiinivanteiden tärinä

    Moi!

    Mulla olisi tämmöinen ongelma: Ostin pari viikkoa sitten A4:n jossa oli pientä tärinää n. 120km/h eteenpäin. Ajattelin että renkaat eivät vaan ole tasapainossa, tuskin muuta vikaa voi olla 1,5v vanhassa 37tkm ajetussa autossa. Sitten renkaat tasapainotettiin, vikaakin niissä oli, ja vielä toistamiseen kävin kun en ollut tyytyväinen. Sitten tänään lopulta vaihdoin orggis alut kitkoilla alle, ensin etupään ja koeajo, sitten takapään ja tärinät loppuivat...
    Noilla tarvikevanteilla tärinä oli pahin n. 150km/h nopeudessa kaasua höllätessä..., juu ajoin lentokentällä tämän testin! ; )
    Eli onko muilla ollut ongelmia uusikoppaisen tarvikevanteiden kanssa? Onko Audi jotenkin "yliherkkä" tasapainotus tai keskitysvirheille?
    Rengasliikkeen mukaan renkaat ja vanteet ovat ok ja vika on autossa mut kun tärinät hävisi renkaiden vaihdon jälkeen. Ja mitä vanteita/ renkaita voisitte suositella vanhojen tilalle jos pistän ne myyntiin kun ovat kerran ihan kunnossa. Vanhat oli barzetta 16" Michelin 225/55/R16 renkailla(ei tarvinut sovitusrenkaita) ja uudet tod. näk. 17" joku muu merkki.

    #2
    En ole törmännyt moisiin ongelmiin. Tosin suurimmassa osassa autoja joita näen, on alkuperäisvanteet alla.
    Mielestäni Audi ei ole sen herkempi painotusvirheille kuin muutkaan. Pitäähän fillarit aina olla tasapainossa.
    Mutuilen että vika löytyy niistä vanteista tai kumeista jotka oli vanteilla. Minkä merkkiset kumit?

    Comment


    • #3
      Jos pidetään kiinni siitä oletusarvosta että Audeissa on ns. "pintakova" jousitus niin ne ovat kyllä herkkiä niin tien kuin renkaankin virheille, miks' ei vanteenkin.
      Jopa on tullut havaittua sellainenkin "tärinä" että auton seisoskeltua jonkun kuukauden vähillä ajoilla, ilmaantuu tärinää joka häviää muutamien satojen kilsojen jälkeen, ainakin pehmeillä kitkoilla olen moisen havainnut allemainitussa oikealla moottorilla (siis painavalla) varustetussa autossa.
      Mutta, mutta, myös jossain renkaassa voi olla sisäinen virhe, vaikka mennyt vyö kaksinkerroin tai vastaavaa, okei, se korjataan pienenä heittona painoilla mutta tiellä kun sitä aletaan hakkaamaan asvalttiin, alkaa tärinää tuntumaan. Kuten myös muutaman millin soikeus, sekään ei oikein näy kuin jollain "harjanvarrella" tarkistamalla, varsinkin elämänsä loppupuolella oleviin renkaisiin tahtoon ilmaantua kaikenlaista, joskus taannoin ilmaantui mm. ns. wanhanajan neukkurenkaisiin kuulunut ominaisuus, eli liikkeelle lähdettäessä olivat kovin kantikkaat mutta lämmetessään alkoivat sitten pyöriä ihan kiltisti...

      Comment


      • #4
        Eli nämä "ongelmarenkaat" on barzettan 16" aluilla michelin 225/55/16 joissa pintaa vielä n. 5mm. On kyllä outo tapaus, täytyy kohta vielä käydä heittää lenkki orggisvanteilla ja kitkoilla et voi varmasti todeta ongelman häipyneen tai sit toi tärinä tuntuu meikäläisen korvien välissä... Tää rengasliike ei sit millään halunnut uskoa et renkaissa vois olla jotain vikaa! tosin eiväthän he olleet niitä myyneetkään...
        Ai niin tuos autossa on myös Audin urheilullisempi/ jäykempi alusta mitä se sit täs tapauksessa vaikuttaakaan...

        Comment


        • #5
          Taitaa olla tunnettu ja tunnustettu vika alkupään B8 mallin autoissa.

          Aiheesta löytyy keskusteluta ultimatevw.com sivuilta: esim http://www.ultimatevw.com/keskustelu...10753&sivu=500

          Ko keskustelun mukaan 2010 vuosimalliin on vaihdettu uudenlaiset osat ja ongelmaa ei enään pitäisi esiintyä. Ainakaan omassa autossa ei ole vielä ollut ylimääräisiä tärinöitä (kesävanteet audin ja talvivanteet tarvike). kop kop...

          Onko autossa vielä takuu voimassa?

          Comment


          • #6
            Ostin -06 A3:seen 18" Avuksen tarvikevanteet 225/40 Goodyearin renkailla ja 120km/h vauhdis tuntuu tärinää ratissa..

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
              Jopa on tullut havaittua sellainenkin "tärinä" että auton seisoskeltua jonkun kuukauden vähillä ajoilla, ilmaantuu tärinää joka häviää muutamien satojen kilsojen jälkeen, ainakin pehmeillä kitkoilla olen moisen havainnut allemainitussa oikealla moottorilla (siis painavalla) varustetussa autossa.
              Joo ja se seisotuksen jälkeinen tärinä todennäköisesti tulee siitä, kun renkaaseen tulee seisottaessa tasainen kohta, joka pyöristyy takaisin muotoonsa ajettaessa ja renkaan lämmetessä.

              Comment


              • #8
                Orggis aluilla ja kitkoilla tärinä hävisi mun mielestä, mut korkeaprofiiliset kitkat taas muuten huononti ajotuntumaa et ihan 100% varmuudella en voi sanoa sen johtuvan niistä vanteista/ renkaista. 2. kerran vielä tarkitettua tasapainotukset( oli vielä pieni heitto yhdessä renkaassa) tärinä on aika lievä, mutta josssain 140km/h paikkeilla se tuntuu selvästi. Vien auton vielä audille huoltoon jossa tarkistetaa aurauskulmat ym säädöt kun auto on tod. näk. ajettu joskus kanttariin. Jos se sittenkin vielä täristää niin ihme juttu. Kyseisen huollon korjaamopäällikkö ei tiennyt mistään uudistuksista tämän vuoden malleihin...

                Comment


                • #9
                  A4 B8 2.0TFSI quattro sport-alustalla, sama vaiva...

                  Tervehdys "heavyrocker"!

                  Ostimme oman A4 Avant 2.0TFSI quattron samaisella sport-alustalla viime vuoden syyskuussa. Auto oli seissyt koko kesän juurikin Herttoniemen esittelytilassa ja valmistuspäivämäärän oletan olevan 2010 alkupuolella.

                  Meilläkin auto on täristänyt uudesta asti. Jo ensimmäisellä koeajolla (n.50km) totesin tämän ja auto takaisin Herttoniemeen renkaitten tarkistukseen. Kuulemma kaikki ok ja "tärinät häipyvät ajamalla pitkään seisseet renkaat pyöreiksi". Koska auto ostettiin verottomana & meillä oli aikataulu, josta ei voinut livetä, jouduimme käytännössä poistumaan maasta ennen kuin asia saatiin selvitettyä.

                  No, autolla ajettiin reilut 4600km välillä paikallisella Audilla vieraillen ja vaivaa valittaen. Sama vastaus toistui, lisää kilometrejä, niin homma toimii. Just joo...

                  Omituiseksi asia meni talvirenkaiden kanssa, jotka laitettiin samoille alkuperäisille vanteille. "Tärinäalue" tuntui siirtyneen toiseen vauhtiluokkaan, eikä häirinnyt itseäni niin paljon...

                  Nyt kevään alettua täällä Keski-Euroopassa, alla on täysin uudet renkaat & UUDET superkevyet OZ Ultraleggerat, jotka on 120% varmasti suorat, tasapainossa, eikä mitään heittoja renkaissa.

                  Nyt auto kulkee kuin sukkasillaan n. 100km/h asti, jonka jälkeen tärinä on taas läsnä...!?!!?!?! WTF!!!
                  N. 150km/h nopeudessa "resonanssi" nopeutuu jo niin paljon, ettei vaivaa mieltä, mutta erityisesti auton vauhdin hidastuessa tärisee selvästi, että vaimoke vieressäkin ihmettelee... Tärinä tuntuu vielä aaltoilevan vähän kaarteiden mukaan, mutta en ole siis todellakaan sekoittamassa tätä tienpinnan epätasaisuuksiin.

                  Eli käytännössä autossa on ollut 3 eri renkaat alla, jotka varmasti ovat olleet tasapainossa rengaskoneen mukaan. Auton sijainnin takia paluu Herttoniemeen ei ole kovin helppoa, eikä edullista, mutta tarvittaessa kesälomalla visiitti on pakko tehdä, jos tärinän toteaa täällä joku muukin (ammattilainen) kuin vain minä ja puoliso...

                  Opiskelin äsken UltimateVW:n keskustelua, jossa käytännössä kaverit kuvailee täsmälleen saman vaivan kuin omassa yksilössä. Ilmeisesti tukivarsien & neste(??)täytteisten puslien vaihdolla tilanne voisi parantua.

                  Mikäli ongelma ei ole tämän laajempi Audilla, voisi syylliseksi epäillä juuri tuota Audin ns. -20mm Sport-alustaa. Suurempi osa autoista kuitenkin myydään ilman sitä ja nelivetoa (jota välillä myös epäilin).

                  Katsotaan nyt vielä jokunen sata/1000 kilometriä lisää, muuttuuko tilanne vielä, mutta juuri tällä näyttää huonolta... Onneksi takuuta on vielä 1,5vuotta jäljellä, mutta jokainen kilometri pienessä tutinassa nostaa kohtuullisen V-käyrän...

                  Eli selvisikö oman autosi tilanne suuntaan tai toiseen???

                  Kiitokset kokemuksen jakamisesta jo ennakkoon.

                  Comment

                  Working...
                  X