Onkos tuossa tukivarsien vaihdossa mitään kompaa ? Pitääko iskaritolppa ottaa pois tieltä että saa irrotettua ylätukivarsien sisemmät pultit ? Nämä tietty ovat syöpyneet sinne holkin sisään niin etteivät lähde vetämällä pois :-) Jotian muuta ihmeellistä ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 C5 tukivarsien vaihto
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Muistaakseni toisen ylätukivarren irroittaminen vaatii iskaritolpan irtioton. Pultti on niinpäin, ettei sitä saa pois paikoiltaan. Se kannattaakin takaisin laitettaessa laittaa toisesta suunnasta ettei enää mahdollisella toisella kerralla tarvi irroittaa koko tolppaa.
Ylätukivaret on kiinni samassa nipussa kuin iskari yläpääkin. Yläpää lähtee helposti irti kun konehuoneen puolelta irroittaa kolme pulttia. Alapäähän on kiinni vain yhdellä pultilla. Ei mitenkään vaikea homma, tolppaa paikoilleen laitettaessa on ylimääräisestä käsiparista apua.
-
Oukka.. en tuota ole pahemmin tutkinut. Kannattaa siis ottaa koko tolppa käteen niin että ylätukivarret on siinä kiinni ja sitten vasta purkaa ?
Comment
-
Näin itse sen tekisin. Tolppa on kokonaisena kuitenkin hyvin helppo ja nopea irroittaa. Kannattaa kuitenkin irroittamista edeltävänä iltana suihkutella esim. WD40 tai vastaavaa tolpan alapään kiinnityspulttiin sekä siihen sidepulttiin, joka kiinnittäää ylätukivarsien uloimmat päät olka-akseliin. Lisäksi kannattaa varata pieni ulosvetäjä, jolla saa kätevästi työnnettyä ylätukivarsien uloimmat päät irti olka-akselista. Isolla ruuvimeisselillä tai taltalla voi vähän avata ylätukivarsien ja olka-akselin välistä liitosta. Myös sopiva tuurna (8...10mm) on kätevä sekä ylätukivarsien sidepulttia, että koko tolpan alapään pulttia irroitettaessa.
Comment
-
Tukivarsiremppa olisi itselläkin edessä. Osaako joku suositella noista ebayn seteistä jotain? Slamitin kittiä on kehuttu, mutta tuolta ebaysta kittejä saa puoleen hintaan.
Comment
-
Joo, tuon olen itsekin todennut parhaaksi konstiksi jos pultti on niin jumissa ettei muuten irtoa. Sen kun toteaa nopeasti, niin ei mene kauaakaan kun se on vedetty tuolla tavalla pois. Kunhan pitää huolen siitä ettei pultista mene kierteet, eikä ole sitä ennen hakannut mutteripäätä lekalla solmuun.
Pulttipyssyllä olen tuon tehnyt, kanta katkeaa hyvin kun sitä ajaa edestakaisin muutamia kertoja, ja sitten vaan vetää sen mutterilla pois. Olen myös laittanut etummaiseen hahloon sopivanpaksuisen U:n muotoisen osan, joka estää tolpan puristumisen kasaan siltä kohden.
Comment
-
Ei se tukivarren katkaiseminen auta mitään, se pallonivel pitää kuitenkin saada sieltä pois.
Se on oikeastaan iham sama poraatko ensin pienellä vai isolla. Jos iso terä puree, niin sillä se on helppo keskittää. Pieni voi mennä vähän sivuun ja helpommin vinoon.
Jos sulla kerran on vielä kierrepää jäljellä ja ehjä, niin sillä sen pitäisi lähteä. Ilmeisesti tolppa ei ole alumiininen?
Comment
-
Viimeksi kävi tuon pultin kanssa niin että ensin katkesi kanta ja kun yritti käsipelissä vedättää toiselta puolelta niin se katkesi samanlailla.Siinä vaiheessa joutui jo avaamaan oluen.Noh,kaasulämmittimellä n.10min lämmitystä ja sen jälkeen tuurnalla vasaran kanssa hakkausta.Lähtihän se viimein mutta molemmat ylätukivarret oli pakko vaihtaa kun ei ne kumit tykkää lämmöstä..
Comment
-
Kunhan pitää huolen siitä ettei pultista mene kierteet, eikä ole sitä ennen hakannut mutteripäätä lekalla solmuun.
Comment
-
Tässä youtube-videoita kuinka muut tekevät homman :)
Ylä: https://www.youtube.com/watch?v=tEeMiYWz16c
Ylä: https://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY (Pitkä pultti irtoaa itsekseen 2:14 - 2:17 välissä)
Ala: https://www.youtube.com/watch?v=wKJ9-EMF9-k
Ala: https://www.youtube.com/watch?v=L-0cvMxherU
Muista kiristää puslat vasta kun tukivarret ovat oikeassa asennossa eli auto on pyörillä tai ainakin pyörän napa oikealla korkeudella lokasuojan reunasta mitattuna.
On tuolle pitkälle pultille irrotustyökalutkin keksitty:
https://www.youtube.com/watch?v=3MbanmtwJOw#t=4m20s
https://www.youtube.com/watch?v=p5BLDNAepbs#t=49s
Dremel-versio:
http://www.passatworld.com/forums/b5...easy-pics.html
ja googlettamalla "pinch bolt" löytyy aika paljon juttua...
Itse aloitin liuotushoidon irrotusöljyllä (näissä on eroja!) 5 päivää aikaisemmin. Annostus oli reilu suihkaisu 2 kertaa päivässä molempiin tukivarsiin. Oikea puoli oli ollut viimeksi auki 1,5 vuotta sitten ja verryttelin ensin sen kanssa. Vasen oli saanut olla rauhassa 15 vuotta ja 13 päivää, joten vedin syvään henkeä ennen kuin kävin sen kimppuun. Mutteri lähti helposti irti, lisäsin öljyä ja ruuvasin pitkän jatkomutterin kierteen suojaksi melkein pohjaan asti. Taoin sitä moskalla pari minuuttia ilman näkyvää tulosta. Otin lyhyen M10 pultin ja rälläköin sen kantaan "tähtäysmerkin". Ruuvasin M10 pultin jatkomutteriin kiinni ja tämän "työkalun" tukivarren pultin jatkoksi niin, että pulttien päät olivat tukevasti vastakkain. Otin poravasaran ja aloin talttaamaan. Terävä taltta olisi ollut parempi kuin litteä, mutta muutaman luiskahduksen jälkeen hymy levisi kasvoille, kun pultti lähti liikkeelle. Lisäsin öljyä ja kiristin alkuperäisen mutterin kiinni ja se sai jäädä pääsiäistä odottelemaan. Edit: Rikkinäinen poranterä käy piikkipäisen taltan tilalle, eikä luiskahda niin herkästi kuin taltta.
Tässä työkalut (Käytetyn poravasaran iskuvoima oli 2,4 J, mikä vastaa 1 kg moskan heiluttelua 0,7 m/s nopeudella):
Comment
-
Tuskailin tänään C5 tukivarsia ja raidetangon päätä irroitellessa kun ne pultit ja mutterit on siellä kiinni perinteisen lujassa. Jätin irroitusöljyjä peukut pystyssä vaikuttamaan ja tässä ketjussa on hyviä vinkkejä.
Mulla ei tuommoista talttavasaraa vielä ole, niin kysytään tässä kokemuksia, tekeekö tuommoisella Bilteman laitteella tämmösissä hommissa mitään? Entä tuplahintaisella IKH:n vastaavalla?
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Pa...H6-2000035434/
http://www.ikh.fi/fi/ilmatalttavasar...-kulma-ikh8093
Comment
-
Tappelin raidetangon pään pultin kanssa tänä keväänä. Se ei auennut tuolla 2,4 joulen poravasaralla, mutta paineilmataltassa oli sopivasti enemmän puhtia. Sen merkkiä ja mallia en valitettavasti tiedä.
Noista kahdesta linkittämästäsi ilmatalttavasarasta luulen IKH-version olevan tehokkaampi. Luuloani perustelen pidemmällä iskunpituudella ja suuremmalla ilmankulutuksella. Joulet kertoisivat tehoeron, mutta sitä ei kummankaan spekseissä kerrottu. Tästä ei myöskään voi päätellä onko iskussa energiaa enemmän kuin esimerkiksi tuo 2,4 joulea. Paineilmaverkon painetta voinee korottaa tuosta 6 barista, jolloin iskuenergia kasvaa.
EDIT: Ostin linkittämäsi IKH:n ilmatalttavasaran. Se on huomattavasti tehokkaampi kuin poravasarani. Vastaavalla ilmamäärällä ja iskun pituudella CP:n vasarasta saadaan 7 J. Tosin ei tämä seuraava pultti auennut muuta kuin poraamalla :(
EDIT2: Nyt olisi aika käydä viimeisen nurkan kimppuun. Kokosin tähän ylätukivarsien momentit:
55 Nm 37 ft-lbs +90 astetta - ylätukivarsien sisäpäät
75 Nm 55 ft-lbs - iskarin yläpää 3 pulttia
90 Nm 66 ft-lbs - iskarin alapää alatukivarteen
40 Nm 30 ft-lbs - tukivarsien sidepultti/pinch bolt
120 Nm 90 ft-lbs - vanne
EDIT3: Paineilmataltalla pultti joko antautuu tai katkeaa. Kaksi olen joutunut poraamaan pois. Useampi on auennut kiltisti.Viimeksi muokannut pta; 6.4.2024, 02:49.
Comment
Comment