Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 quattro -01 esp kiusaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 quattro -01 esp kiusaa

    Haulla en löytänyt, joten on aloitettava uusi aihe.

    ESP puuttuu peliin tyypillisesti täyskaasukiihdytyksessä vaihteilla 2-6, harvemmin kuitenkaan kakkosvaihteella. Ongelma ilmenee säännöllisen epäsäännöllisesti, joskus myös osakaasulla. Pyörät eivät lyö tyhjää, tienä on kuiva asvaltti ja pyörät ovat suorassa.

    Ongelmaketju taitaa alkaa kaukaa viime syksystä. Vaihdoin oikean etupyöränlaakerin sen hajottua äkillisesti kakkosvaihteen kiihdytyksessä. Tämän jälkeen ABS-pumppu käynnistyi satunnaisesti kävelynopeudesta jarruttaessa. Vetonivelten vaihdon jälkeen ongelmatiheys kasvoi ja voitelemalla + lämmittämällä sain napautettua oikean etupyörän ABS-anturia millin syvemmälle.

    Nyt ABS-pumppu ei pörise turhaan, mutta ESP puuttuu peliin. Loggasin pyörännopeusantureita enkä suoraan ajaessa saanut syntymään yli 1km/h eroa pyörien välille. Yli 25km/h vauhdissa ecu katkaisee tiedonsiirron, joten todellisesta tilanteesta ei saa tietoa.

    Ohessa login pätkää ongelmasta.
    Attached Files

    #2
    Oskilloskoopilla ABS-ohjainykskön liittimestä pyörä kerrallaan mitaten saa oikeata tietoa.

    Comment


      #3
      Kesän aikana sain syntymään vikakoodit etupään ABS-antureista, joten päätin kokeeksi vaihtaa ne. Ongelmaan ei vain tullut minkään sortin muutosta. Olen havainnut ABS-pumpun pörähtelevän myös moottoritienopeuksilla (115-125 km/h) sekä lähes joka kerta kiihdyttäessä nopeuteen 90-110km/h.

      Onko vastaavaa ongelmaa onnistuttu korjaamaan ohjainyksikön korjauttamisella (heikko juotos?)? Alkaa eväät loppua ja talvella olisi viisasta käyttää espiä.

      Comment


      • #4
        Niin, siis ABS:sät ei rutise, mutta ASR puuttuu peliin. Eikö vika silloin voisi olla kiihtyvyysanturissa, koska ESPi tarvitsee kiihtyvyysanturin tiedon. Jos sitä ei tule, oletetaan, että pyörät sutii -> ESP vilkkuu ja tehoa pienennetään . Jos sivuttaiskiihtyvyysanturiin tulee kiihtyvyyttä tai pyörissä on eri nopeus, ESP alkaa ohjata jarruja eli alkaa kuulua rutinaa. Kiihtyvyysanturi on kaiketi takapenkin alla keskellä. 01:ssä A6:ssa on kai vain yksi yhdistetty anturi kiihtyvyyksille. Testauksessa anturi käännettään kohtisuoraan maata kohti , arvon pitäisi olla 8...12 m/s²

        Comment


          #5
          Oskilloskoopilla ABS-ohjainyksikön liittimestä pyörä kerrallaan mitaten.

          Comment


          • #6
            Löytyikö vikaan ratkaisu?

            Täälläpäin olisi samantyyppinen vika, eli esp puuttuu peliin isommilla vaihteilla kiihdyttäessä.

            Vikakoodeissa oli herjaa n80venttiilistä ja tulee heti uudestaan nollauksen jälkeen.

            Auto A6 2.8 quattro -00

            Comment


              #7
              Vikaa ei ole löydetty. Jatkoa tuolla:
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=esp

              Comment

              Working...
              X