Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aurauskulmat: Riittääkö käsin mittaaminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Aurauskulmat: Riittääkö käsin mittaaminen?

    Eli kaveri lupas vaihtaa autostamme vasemmalta edestä raidetangon ulomman pään. Autokorjaamossa tarjosivat kallista nelpyöräsuuntausta tuon raidetangonpään vaihtamisen yhteydessä.

    Kysyisinkin nyt mielipiteitä, riittääkö tuon homman yhteydessä pelkkä käsin mittaaminen aurauskulmien tarkistamiseen/säätämiseen?

    Tuo raidetangonpään väljyys tuli muuten esille korjaamolla sen yhteydessä, kun pyysin tarkistamaan mistä kitisevä ohjaus johtuu. Ohjaus ei ollut kuulemma kitissyt korjaamolla, joten vikaa oli varmasti vaikea paikallistaa. Eivät kuitenkaan olleet löytäneet mitään muuta vikaa kuin tuon raidetangonpään väljyyden. Ei varmaankaan se kitinä siitä voi johtua?

    Tuossa tuo edellinen viestini ohjauksen kitinään liittyen: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=86291

    #2
    Kyllähän niitä ennen vanhaan ja jotkut vieläkin ihan käsin tekevät ja naruilla yms. avustettuna (foorumilla löytynee muistaakseni ketjukin asiasta).

    Mutta kuinka kallis on kallis, täälläpäin saa satkulla ja alle tehtyä, ja silloin tulisi myös katsottua kokonaisuus.

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja jta Näytä viesti
      Kyllähän niitä ennen vanhaan ja jotkut vieläkin ihan käsin tekevät ja naruilla yms. avustettuna (foorumilla löytynee muistaakseni ketjukin asiasta).

      Mutta kuinka kallis on kallis, täälläpäin saa satkulla ja alle tehtyä, ja silloin tulisi myös katsottua kokonaisuus.
      Opiskelijalle satkukin on rahaa, että jos sen vain voi tässä kohtaa säästää, niin säästän erittäin mieluusti.:) 100-120 euroa arvelivat homman tulevan maksamaan.

      Comment


      • #4
        Asentajan taidosta riippuen tuossa voi sen 100-120 euroa säästää, tai sitten myöhemmin pääsee säädättämään kulmat ammattilaisella ja uusimaan renkaankin kaupan päälle..

        Comment


          #5
          Vianorit sun muut tekee noita, joten kannattaa kysellä kilpailevia tarjouksia.
          Jos kaveri osaa itse laittaa kohalleen muutkin kuin aurauksen, niin sitten onnistuu. Camber ja Caster voi olla ihan hyvä tarkistaa kanssa.

          Comment


            #6
            A4:en etupäässä ei ole muuta säädettävää kuin auraus, camberin pystyy vain tasaamaan oikea-vasen kesken apurunkoa siirtämällä. Kyllä sen saa mittaamallakin riittävän kohdalleen.

            Meillä on toinen auto naruilla itse suunnattu etupää eikä mitään oireita renkaiden kulumisessa huomattavissa.

            Comment


              #7
              Eihän tuossa tarvitse kuin laittaa se uusi raidetangonpää tismalleen samaan asemaan raidetangossa mitä se vanhakin oli... Vanhan pään aseman mittaaminen raidetangossa voikin sitten olla pikkaisen haastavampi homma ja työtä edelleen hankaloittaa mahdolllisen tarvikepallonivelen fyysisten ulkomittojen eroavaisuus vanhasta.

              Kaikki on kuitenkin ratkaistavissa ja viime kädessä eturenkaiden aurauksen/harituksen voi sitten säätää naruilla ja mittatulkeilla yms.

              Comment


              • #8
                Itse olen viime aikoina ihan mittanauhalla tehnyt. Viimeksi kävin varmuudeksi tarkastamassa ja säätötarvetta ei ollut.

                Pelkkä tarkastus maksaa useissa paikoissa 10e.

                Jos päätyy säädättämään jossain, niin kannattaa itse ensin tarkastaa, että säädöt liikkuu. Tuokin tuli joskus kalliimman kautta opittua...

                Comment


                • #9
                  Omassa on takana toinen (quattro) epäkeskopultti vähän jumissa, joten sen ainakin joutuu vaihtaa seuraavaan kertaan, kun kulmia säätää. Joten kannattaa ne selvittää, ettei jää kulmat vinoon ja mene rahan siltä osin hukkaan. Täällä Jyväskylässä selviää tod.näk. 50-80 eurolla, riippuen vähän paikasta ja onko miten jumissa säädöt.

                  Comment

                  Working...
                  X