Elikkäs pari päivää sitten alkoi kuulua oikealle rattia käännettäessä vitinää/kirskuntaa. Suoraan ajaessa tai vasemmalle kääntäessä ääni katoaa. Ääni on voinut kyllä olla pidemmänkin aikaa, kun ei radiota kuunnellessa kuulu tietenkään niin voimakkaasti sisälle. Ääni kuuluu apukuskin puoleiselta eturenkaalta.
Kävin varaamassa ajan jarrunesteen vaihtoon audiliikkeeseen ja kysyin samalla, että mistä tuollainen ääni saattaa johtua. Huoltopäällikkö sanoi saman tien, että siellä on kivi jarruissa. Tätä hiukan epäilinkin. Silti ihmetyttää, että ääni tulee ja alkaa lähinnä vain oikealle kääntäessä. Olen kokeillut jarrutella ja esimerkiksi peruutella auton kanssa, jotta mahdollinen kivi irtoaisi. Huomenna otan renkaan pois ja avaan jarrusatulan. Palat on vaihdettu 2007 marraskuussa ja pintaa on todella reilusti.
Kuitenkin, jos siellä on kivi niin eikö äänen pitäisi kuulua myös suoraan ajettaessa koko ajan? Nyt itse asiassa kuuluu jo suoraankin ajettaessa tuo ääni silloin tällöin. Yleensä juuri, kun on ajanut mutkaan ääni saattaa jatkua suoraan ajettassa. Liikenneympyrään ja muutoinkin kunnolla rattia oikealle kääntäessä ääni muuttuu enemmän pitkäksi kirskuvaksi ääneksi. Ihan niin kuin hankauksesta syntyvä ääni.
Jos ei ole tuo kivi niin pelkäänpä, että kyseessä on pyörän laakeri tai vetonivel. Käsittääkseni ensin mainitun oireilu kuuluu enemmänkin jurinana ja jatkuvana huminana? Mitä mieltä arvon foorumistit ovat? Jos on tuo pyörän laakeri tai vetonivel niin onko käsitystä osan/työn hinnasta? Autolla ajettu 133 tkm ja profiilin kulkine.
EDIT. Semmoinen vielä, että nopeudella ei juurikaan välilä. Alkaa kuitenkin vasta kuulumaan, kun nopeus nousee tuonne 40-50 km/h. Kun lähtee pihalta liikenteeseen ei kuulu "parkkipaikka" nopeuksilla.
Kävin varaamassa ajan jarrunesteen vaihtoon audiliikkeeseen ja kysyin samalla, että mistä tuollainen ääni saattaa johtua. Huoltopäällikkö sanoi saman tien, että siellä on kivi jarruissa. Tätä hiukan epäilinkin. Silti ihmetyttää, että ääni tulee ja alkaa lähinnä vain oikealle kääntäessä. Olen kokeillut jarrutella ja esimerkiksi peruutella auton kanssa, jotta mahdollinen kivi irtoaisi. Huomenna otan renkaan pois ja avaan jarrusatulan. Palat on vaihdettu 2007 marraskuussa ja pintaa on todella reilusti.
Kuitenkin, jos siellä on kivi niin eikö äänen pitäisi kuulua myös suoraan ajettaessa koko ajan? Nyt itse asiassa kuuluu jo suoraankin ajettaessa tuo ääni silloin tällöin. Yleensä juuri, kun on ajanut mutkaan ääni saattaa jatkua suoraan ajettassa. Liikenneympyrään ja muutoinkin kunnolla rattia oikealle kääntäessä ääni muuttuu enemmän pitkäksi kirskuvaksi ääneksi. Ihan niin kuin hankauksesta syntyvä ääni.
Jos ei ole tuo kivi niin pelkäänpä, että kyseessä on pyörän laakeri tai vetonivel. Käsittääkseni ensin mainitun oireilu kuuluu enemmänkin jurinana ja jatkuvana huminana? Mitä mieltä arvon foorumistit ovat? Jos on tuo pyörän laakeri tai vetonivel niin onko käsitystä osan/työn hinnasta? Autolla ajettu 133 tkm ja profiilin kulkine.
EDIT. Semmoinen vielä, että nopeudella ei juurikaan välilä. Alkaa kuitenkin vasta kuulumaan, kun nopeus nousee tuonne 40-50 km/h. Kun lähtee pihalta liikenteeseen ei kuulu "parkkipaikka" nopeuksilla.
Comment