Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 vitinä oikealle käännettäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B6 vitinä oikealle käännettäessä

    Elikkäs pari päivää sitten alkoi kuulua oikealle rattia käännettäessä vitinää/kirskuntaa. Suoraan ajaessa tai vasemmalle kääntäessä ääni katoaa. Ääni on voinut kyllä olla pidemmänkin aikaa, kun ei radiota kuunnellessa kuulu tietenkään niin voimakkaasti sisälle. Ääni kuuluu apukuskin puoleiselta eturenkaalta.

    Kävin varaamassa ajan jarrunesteen vaihtoon audiliikkeeseen ja kysyin samalla, että mistä tuollainen ääni saattaa johtua. Huoltopäällikkö sanoi saman tien, että siellä on kivi jarruissa. Tätä hiukan epäilinkin. Silti ihmetyttää, että ääni tulee ja alkaa lähinnä vain oikealle kääntäessä. Olen kokeillut jarrutella ja esimerkiksi peruutella auton kanssa, jotta mahdollinen kivi irtoaisi. Huomenna otan renkaan pois ja avaan jarrusatulan. Palat on vaihdettu 2007 marraskuussa ja pintaa on todella reilusti.

    Kuitenkin, jos siellä on kivi niin eikö äänen pitäisi kuulua myös suoraan ajettaessa koko ajan? Nyt itse asiassa kuuluu jo suoraankin ajettaessa tuo ääni silloin tällöin. Yleensä juuri, kun on ajanut mutkaan ääni saattaa jatkua suoraan ajettassa. Liikenneympyrään ja muutoinkin kunnolla rattia oikealle kääntäessä ääni muuttuu enemmän pitkäksi kirskuvaksi ääneksi. Ihan niin kuin hankauksesta syntyvä ääni.

    Jos ei ole tuo kivi niin pelkäänpä, että kyseessä on pyörän laakeri tai vetonivel. Käsittääkseni ensin mainitun oireilu kuuluu enemmänkin jurinana ja jatkuvana huminana? Mitä mieltä arvon foorumistit ovat? Jos on tuo pyörän laakeri tai vetonivel niin onko käsitystä osan/työn hinnasta? Autolla ajettu 133 tkm ja profiilin kulkine.

    EDIT. Semmoinen vielä, että nopeudella ei juurikaan välilä. Alkaa kuitenkin vasta kuulumaan, kun nopeus nousee tuonne 40-50 km/h. Kun lähtee pihalta liikenteeseen ei kuulu "parkkipaikka" nopeuksilla.
    Viimeksi muokannut Audimann; 12.4.2010, 17:14.

  • #2
    Mun kokemuksilla kivi jarruissa kyllä vinkuu ihan kokoajan, suoraan ja kääntäessä. Ja sitä ei kyllä radion ääni peitä. Oletko kokeillut, onko jarrun painamisella vaikutusta ääneen? Edesmenneessä Esco-RT:ssä oli samanlaista vikaa, syy löytyi lasittuneista jarrupaloista. Eli pintaa oli vielä reilusti, mutta silti päästi sellaisen terävän vinkunan osuessaan juuri kääntäessä levyyn.

    Comment


      #3
      Samoilla linjoilla omien kokemuksien kanssa. Vauhdikkaammalla ajotyylillä olen onnistunut useasti saamaan sorapätkillä kiviä jarruihin ja sitä ei voi olla huomaamatta, kirskuu selvästi ja koko ajan.

      Aiemmassa kulkineessani (w201 MB) oli juurikin tätä samaa vikaa, oikealle kääntäessä vikisi ikävästi. Vika oli kuskinpuolen jarrusatulan jumittunut liukutappi.
      Toinen pala oli lasittunut, joten vaihdoin palat ja kävin satulan läpi (tietty molemmille puolille sama operaatio) --> Ei mitään ääniä :)

      Comment


      • #4
        Millaisissa kilometreissä nuo pyöränlaakerit yleensä menee?

        Mun oma veikkaus on kylläkin, että homma selviää kun saa tuon satulan auki. Tuo liukutappi homma tuli myös mieleen. Outoa olisi vaan se, että miksi ääni on niin riippuvainen oikealle kääntämisessä. Ajettavuudessa itsessään ei kyllä ole mitään häikkää tällä hetkellä. Auto on katsastettu viime joulukuussa ja siellä ei ainakaan noista laakereista sanottu mitään. Erikseen ihan kysyin onko jotain erityistä huomioitavaa.

        Jondetski: Jarrun painamisella painamisella ei ole merkitystä. Mitään ylimääräistä ääntä ei silloin kuulu. Nykyiset etupalat muuten on marmorilta ostetut ja siellä asennetut. Vaihtavatko marmorilla liukutapit jarrupalojen yhteydessä? Myönnettäköön etten itse taakse vaihtaessa uusinut tappeja. Olisi kyllä varmaan hyvä ollut.

        Comment


        • #5
          Niin siis meinasin että vaikuttaako järrun painaminen sillä hetkellä, kun ääni kuuluu? Jos vaikuttaa, niin hyvin todennäköisesti jarrupalat kaipaavat huomiota + satulan herkistely.

          Comment


            #6
            Mulla about sama juttu, korjaamolla vähän tutkittiin asiaa ja todettiin että jarrupalat hankaa levyyn kun käännytään (rengas haluaisi kääntyä kanssa > vääntyy hieman). Ja siis mulla toi tulee takajarruista, takalevyissä näkyy siinä palan kuluttamassa urassa että sisäreuna kiiltää eli palat hankaa siihen vähän. Todettiin että levyt vaihtoon sitten kun palat on kulunu loppuun. Vähänhän se syö miestä kun Audi tolleen vinkuu, mutta ainakin toistaiseksi luonne on antanut tuon verran periksi.

            Comment


            • #7
              Jondetski: Jarrun painamisen jälkeen ääni loppuu siksi ajaksi. Kun siis jarrua painaa niin ääni katoaa siksi aikaa.

              Comment


              • #8
                Minulla oli samanlainen vaiva entisessä autossa (2004 B6) ja siinä syyllinen oli takajarrun jumiutunut liukutappi.

                Ensin tietty vaihdettiin eteen molemmille puolille laakerit.

                Comment


                • #9
                  Jarrun painamisen jälkeen ääni loppuu siksi ajaksi. Kun siis jarrua painaa niin ääni katoaa siksi aikaa.
                  Tämän perusteella vahva veikkaus on ne palat. Mutta jos meinaat satulan aukoa pikapuoliin, niin sittenhän sen näkee.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitoksia kaikille erittäin paljon vihjeistä. Keskiviikkona olisi tarkoitus ottaa rengas irti ja kattella. Palaan asiaan ja kerron ratkaisun. Viimeistään ensi maanantaina, kun vien auton jarrunesteen vaihtoon homma selvinnee. Saavat katsoa marmorilla tarkemmin, jos en itse onnistu ongelmaa ratkaisemaan.

                    Comment


                    • #11
                      Syy voi olla myös niinkin yksinkertainen, että olet sattunut kesärenkaita vaihtaessa (???) kolhaisemaan hieman jarrukilpeä, joka on vääntynyt hyvin lähelle jarrulevyä.Mutkassa sitten laakerin käyntivälyksen sivuttaisliike riittää saattamaan nämä kaksi osaa yhteen...

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Audimann Näytä viesti
                        Jondetski: Jarrun painamisen jälkeen ääni loppuu siksi ajaksi. Kun siis jarrua painaa niin ääni katoaa siksi aikaa.
                        Kokeile nyt sit vielä jarruttaa pelkällä käsijarrulla niin saat selvän tuleeko se ääni edestä vai takaata.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä tuo jarrukilpi on yksi juttu mikä täytyy katsoa. Melko todennäköinen jopa. Muija huomasi äänen päivää ennen renkaiden vaihtoa. Minä en tietenkään ottanut tosissani :). Katsoin silti päällisin paikkoja renkaan vaihdon yhteydessä ja sitten huomasin äänen itsekin renkaan vaihdon jälkeen.

                          andre_:lle: Ääni kuuluu selvästi apukuskinpuoleisesta eturenkaasta. Ikkuna auki ajaessa äänen kuulee niin selkeästi, että kyllä se tulee edestä.

                          Comment


                          • #14
                            Homma Bueno

                            Homma selvisi hetkessä tänään, kun sain renkaan irti. Jarrukilven ja jarrulevyn välissä oli iso kivi. Varmaan joku 2 cm x 1,5 cm kokoinen. Oli jäänyt juuri siten satulaa vasten pantteeseen ettei juurikaan liikkunut kuin ihan hiukan. Ruuvimeisselillä koukkasi vain pois.

                            Kiitos kaikille vinkeistä. Tavallaan taisi olla vähän turhaa tästä kysellä, kun selvisikn helpolla heti, kun vain pääsi tutkaisemaan tarkemmin.

                            Comment


                            • #15
                              Hyvä että selvisi. Ja onhan se mukava välillä tehdä noita halpoja "korjauksia"

                              Comment

                              Working...
                              X