Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ja ulina etupäästä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    No niin, tänään tuli taas ulinaa kuunneltua ja ihmeteltyä Etelä-Suomen kiepillä. Kyllä on outo tapaus...

    Ulina ei alkanutkaan heti, kun 120km/h motari alkoi Heinolassa. Siitä sai ajaa melkein Lahteen asti ennenkuin vinkuna ekan kerran astui kuvioihin. Siitä se sitten taas vaihtelevalla voimakkuudella kuului aina Mäntsälä E rampille asti. Kokeilin heijata autoa kaistalla ja kiinnittää ääneen huomiota kaistan vaihdoissa, mutta ohjauksella ei tuntunut olevan mitään vaikutusta ääneen. Ei kaasulla, ei jarrulla, kytkimellä, vaihteella...

    Sitten Hanko Hyvinkää tieltä Tampereen motaria etelään. Ääni alkoi kuulumaan välittömästi vauhdin noustessa. Illalla takasin ja nyt eri reittiä suoraan Tampereelle. Välillä tuli testaamiseen sopivia kohtia, jossa oli toisella kaistalla karkea pinta ja toisella ihan uusi. Kanssa-autoilijat lienee ihmetelleen Audia, joka vaihtaa kaistaa vähän väliä ihan kuin ohittas jotain näkymätöntä :). Aluksi vaikutti, että pinnalla oli merkitystä. Vaikutti ettei uudella pinnalla kuulunut mitään. Ajattelin jo, että pakko sen on sitten renkaista tulla. Yhtäkkiä kuitenkin pari kymmentä kilometria myöhemmin ääni alkoi kuulua myös uudella pinnalla. Meni sekin teoria roskiin. Mietittiin myöhemmin, että olisiko kuitenkin voinut olla se kaistan vaihtaminen sieltä vanhalta uudelle (vasemmalta oikealle) kaistalle se, joka sai äänen häviämään. Autohan kallistui vasemmalle ja tältä puolelta äänikin vaikuttaisi tulevan.

    Sitten iski pahin sumu, missä olen autolla ajanu. Täytyi tiputtaa vauhtia reilusti ja vetää sumarit päälle. Ajeltiin siinä sumussa aikamme ja sitten taas pääsi kiihdyttämään... ja tämän jälkeen ei ääntä kuulunut enää millään pinnalla, karkealla tai uudella, kaistaa vaihtaen tai ei. Ottaa tuosta ny selvän...?

    Comment


    • #32
      msuomal: oletkos ulinan syytä etsinyt ja löytänyt?? vai oletko vain ajatellut antaa asian olla.

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja jarkkojh Näytä viesti
        msuomal: oletkos ulinan syytä etsinyt ja löytänyt?? vai oletko vain ajatellut antaa asian olla.
        Pakko antaa olla, kun täältä Keski-Suomesta ei löydy teitä, joilla voisi ajaa niin kovaa et ääni alkaa kuulumaan. Tätä kun pitäs vielä pystyä tekemään pidempään yhtäjaksoisesti. Ja taitaa Etelän motaritkin olla talvella vaan 100sta. Taitaa jäädä tuon ihmettely ensi kesään... tosin välillä tuntuu että vinkuna kuuluisi vaimeampana jo 100km/h vauhdissa, mutta se on häviävän ohut ja vaikeampi hahmottaa.

        Comment


        • #34
          Mulla kans auto alkanut pitämään kummaa ääntä, joka kuskin paikalta kuunneltua kuuluu aivan selväti jostain vänkärinpuolen etukulmasta. No vänkärin paikalla istuessa ääni taas kuuluu edestä keskeltä. Tänään sitten aamulla kun ajalin töihin oli illalla jäänyt takapenkit kaato asentoon ja saatoipa se ääni kuulua sieltä takaakin. Todella vaikea paikallistaa.

          Kummalliseksi tämän yksilön tekee se että ääni alkoi kuulumaan kun vaihdatin kesävanteille (16") uudet talvikumet. Ensimetreillä jo huomasi että jokin kumma lisä-ääni siellä kuuluu mutta oletin sen johtuvan renkaista mutta takuusen en kyllä menisi. Lisäksi kun on ajanut pidemmän matkan haiskahtaa kumma käry jostain päin autoa. Tänää se haju tuli sitten kuskinpuolen takarenkaasta. Eli oliskos siellä se mahdollinen aiheuttaja. Ääni kyllä muuttu tasaiseksi jurinaksi kun jarruttaa muulloin se kuullostaa pyörivältä jurinala. Joskus huomannut myös sen kun moottoriellä ajaa loivaan monttuu jollon auto ikäänkuin painuu alaspäin ja sitten palaa takaisin normi asentoon niin ääni saattaa kadota hetkeksi.

          Mistäs tässä nyt sitten alkais etsimään vikaa ?

          Comment


          • #35
            Jarrupalojen/levyjen välissä jotain ylimääräistä? Jotkut pinnathan siellä hioutuu vastakkain jos käry tulee.

            Comment


            • #36
              ULINA

              Mikähän voi olla vikana, kun kylmänä starttaa, niin kuuluu ulina ihan sisälle asti, ihan tyhjäkäynillä.... kun kierroksia antaa lisää niin ulina pienenee... kyllähän tuo taitaa kuulua ihan lämpöiselläkin koneella.. kuullostaa ihan kuin ääni tulisi oikealta puolelta, kuskin penkiltä katsottaessa, mutta kone huoneesta ääni ei mielestäni tullut.. Ajossa ääni kuuluu alhaisella nopeudella ja alhaisilla kierroksilla, mutta kovemmassa vauhdissa ei kuulu mitään... Niin ja yksi ilta, kun lähdin ajamaan niin kuulu kauhee räminä, jostain pohhjasta ulinan lisäksi, ja räminä kesti koko matkan ajan n.20km. seuraavan kerran kun ajoin räminää ei enää kuulu, vain ulina. 1.8tq

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja allis_keppana Näytä viesti
                Mikähän voi olla vikana, kun kylmänä starttaa, niin kuuluu ulina ihan sisälle asti, ihan tyhjäkäynillä.... kun kierroksia antaa lisää niin ulina pienenee... kyllähän tuo taitaa kuulua ihan lämpöiselläkin koneella.. kuullostaa ihan kuin ääni tulisi oikealta puolelta, kuskin penkiltä katsottaessa, mutta kone huoneesta ääni ei mielestäni tullut.. Ajossa ääni kuuluu alhaisella nopeudella ja alhaisilla kierroksilla, mutta kovemmassa vauhdissa ei kuulu mitään... Niin ja yksi ilta, kun lähdin ajamaan niin kuulu kauhee räminä, jostain pohhjasta ulinan lisäksi, ja räminä kesti koko matkan ajan n.20km. seuraavan kerran kun ajoin räminää ei enää kuulu, vain ulina. 1.8tq
                Yritähän nyt päättää että miten ne äänet kuuluu ja mistä nii helpottaa selvittämistä :D

                Räminä voi olla katti ja ulina voi olla vaikka ilmastoinnin moottorista/läpistä

                Comment


                • #38
                  No kun nyt ääni alkoi kuulua enempi/kovempaa nii taka osasta se kyllä tulee...? Voiko se muka olla bensa pumppu, kun viime kesäkuussa vaihdoin merkkiliikkeessä uuteen... Ilmastointi kiinni/päällä ei vaikuta ääneen mitenkään... Ja räminä kuului vain yhden kerran, sitä ei ole enää kuulunut.. Kai se jotenkin siihen samaan liittyi...

                  Comment


                  • #39
                    Mulla kans auto alkanut pitämään kummaa ääntä, joka kuskin paikalta kuunneltua kuuluu aivan selväti jostain vänkärinpuolen etukulmasta. No vänkärin paikalla istuessa ääni taas kuuluu edestä keskeltä. Tänään sitten aamulla kun ajalin töihin oli illalla jäänyt takapenkit kaato asentoon ja saatoipa se ääni kuulua sieltä takaakin. Todella vaikea paikallistaa.

                    Kummalliseksi tämän yksilön tekee se että ääni alkoi kuulumaan kun vaihdatin kesävanteille (16") uudet talvikumet. Ensimetreillä jo huomasi että jokin kumma lisä-ääni siellä kuuluu mutta oletin sen johtuvan renkaista mutta takuusen en kyllä menisi. Lisäksi kun on ajanut pidemmän matkan haiskahtaa kumma käry jostain päin autoa. Tänää se haju tuli sitten kuskinpuolen takarenkaasta. Eli oliskos siellä se mahdollinen aiheuttaja. Ääni kyllä muuttu tasaiseksi jurinaksi kun jarruttaa muulloin se kuullostaa pyörivältä jurinala. Joskus huomannut myös sen kun moottoriellä ajaa loivaan monttuu jollon auto ikäänkuin painuu alaspäin ja sitten palaa takaisin normi asentoon niin ääni saattaa kadota hetkeksi.

                    Mistäs tässä nyt sitten alkais etsimään vikaa ?

                    Samoja oireita. Kuvailisin ääntä ennemminkin sirinäksi tai surinaksi. Loppuu hetkeksi kun ajaa juurikin johonkin monttuun. Tällä hetkellä tuntuisi kuuluvan keskikonsolin kohdilta. mielenkiintoista.

                    tuolla myös jotain: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...655#post730655

                    Comment


                    • #40
                      Täällä aivan sama vaiva kuin Jondetskillä...Hieman äsryttävä ulina kuuluu ja hiljenee paremmilla teillä kokonaan...Käytössä melko kuluneet contipremiumcontact 2:set ja uskon vian olevan niissä..

                      Comment


                      • #41
                        Jep, ja varsinkin kun kyydissäni olleet ihmiset eivät kaikki edes kuule sitä, hulluksi luulevat :) Talvirengaskaudella ulinat loistivat poissaolollaan, nyt taas ituhippirenkaat (Michelin Energy saver) alla, ja ulinat jatkuu. Eli renkaiden piikkiin menee mulla.

                        Eipä vaan perse kestänyt tähän hätään uusia renkaita, joten nuo pakastavedetyt (paistettu 05) alla vielä tämän kesän. Pintaahan noissa vielä on, joka kumissa 6mm. Ei niitä taida ajamalla saada loppuun ikinä :D

                        Comment


                        • #42
                          Itellä ulisi kanssa ja epäilin etupään kalliita ongelmia mutta ei, hakka 7 ja 100g mutaa vanteissa piti huolen että ääni oli melkonen. Nyt kesänakit ja b5:nenkin tuntuu hiljaselta autolta. (vaikkei sitä todellakaan ole)

                          Comment


                          • #43
                            Nyt uudet renkaat alla ja ulina jatkuu... eli vikaa etsimään laakereista :(

                            Comment


                              #44
                              Jos ääni voimistuu/häviää kurvaillessa ja kääntelemällä kovemmassa vauhdissa niin laakeria voi melkein syyttää.

                              Comment


                              • #45
                                Itselläni alkoi ärsyttävä ulina (edestä) myös tuossa viikko sitten. Ulinan kuulee jo todella vaimeana n. 40km/h ja siitä se vain voimistuu kiihdyttäessä.

                                Lueskelin koko ketjun läpi ja rissaspenalla tuntui olevan aikalailla sama ongelma kuin minulla, kuvauksen perusteella ainakin. Itselläni ulina kuuluu suoraan ajettaessa ja vasemmalle kääntäessä. Mutta heti, kun rattia kääntää vähänkään oikealle niin ääni häviää. Ja mielestäni myös ratista katoaa _erittäin pieni_ "tärinä" samalla kun ulina loppuu.

                                Eli kuullostaisiko laakerivialta vai miten rissaspenalla kävi? Ratkesiko ongelma laakerin vaihtoon? Ja jos tuosta jotain voi päätellä, että ääni katoaa oikealle kääntäessä, niin olisiko silloin nimenomaan oikean eturenkaan laakerit menossa?

                                Edit: lisätään vielä, että kytkimen / jarrun käytöllä ei ole mitään vaikutusta ulinaan.

                                Comment


                                • #46
                                  Laakerinvaihdolla selvis sillä kertaa. Eli kuulostaa just samalta vialta sulla mitä itellä oli.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Mun auton ulinasta taas uutta tietoa... ajoin tänään Hki-Tre välin reilua moottoritienopeutta eikä auto ulissut kertaakaan, ei edes meinannut. Ihmeellinen ongelma tämä... olen vähän alkanut veikkailemaan, että sillä on vaikutusta ääneen tuuleeko ulkona vai ei. Mietin jotain ilman pyörteilyä ja tutkin auton keulaa ja alustaa. Huomasin, että moottoritilan pohjamuovit ovat rikki ja repsottaa hieman. Nyt on uudet jo kotona, mutta en ole vielä kerennyt paikalleen lykätä.

                                    Yhden ulinan edellisessä autossa merkkihuolto korjasi tukkimalla jonkun reiän etupuskurin alaosasta sumuvaloaukon luota.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Onkos porukalla hyviä vinkkejä, että mitkä laakerit kannataisi ostaa? Ja missä hinnoissa pyöritään? Yhteen liikkeeseen tuossa soitinkin ja 140e kuulemma olisi laakerilla hintaa?!

                                      Mitenkäs on, jos tuon itse vaihtaa, niin onnistuuko ilman, että renkaiden kulmat muuttuu (vasta prkl käyty säätämässä).

                                      edit: lisätään vielä, että vaatiikohan prässin?
                                      Viimeksi muokannut Jatama; 4.7.2011, 12:29.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Mulla vaihdettiin huhtikuussa vasen etu pyöränlaakeri Turun VV-Autossa. 250e makso osat+työ. Prässiä tuo ainakin vaati.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Vaatii tosiaan prässiä tykötarpeineen tai sitten kikkailua sopivien hylsyjen, laakerikehien ja muiden vastaavien sopivilla mitoilla varustettujen holkkien kanssa. Onnistuu kyllä kotikonstein, jos jaksaa näperrellä. Uuden laakerin saa kätevästi paikalleen puristimella, mutta onnistuu kyllä varovasti naputtelemallakin. Ei vaadi pyöränkulmien säätöä.

                                          Laakereissa kannattaa suosia tunnettuja merkkituotteita ja jättää ne halpikset hyllyyn. Speed-Autoteilen kautta saa alkuperäistä vastaavan reilulla satasella.

                                          Itseäni alkaa jo pikkuhiljaa ottaa päähän, sillä nyt on vaihdettu molemmat pyöränlaakerit eteen, mutta edelleen jostain kuuluu varsinkin hiljaisessa vauhdissa raivostuttava ulina, joka voimistuu jarruttaessa. Voiko tuollainen ääni kuulua jarruista? Täytyy vielä kokeilla vaihtaa renkaita, mutta mielestäni aiemmin kuului sama ulina toisellakin paketilla.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Hmm, tuntuu löytyvän aikalailla kahta neuvoa, kun nettiä selailee. Monessa paikassa puhutaan, että prässin tarvitsee ja monessa taas, että ei tarvitse, koska laakeri tulee navan kanssa samassa paketissa tähän malliin (A4 8E). Ja jos tulee navan kanssa niin pitäisi olla kiinni ihan vain neljällä pultilla...

                                            Eli onko jollakin tarkkaa faktaa juuri A4 B6 (8E) mallista? Jos tuo onnistuu ihan vain että ylätukivarret irroitellaan jne. (vasta irroitetut, ei ole jumissa), niin uskon, että pitäisi onnistua vaihto. Mutta jos siellä tosiaan tarvii sen prässin / jotain muuta erikoistyökalua niin voi jäädä haaveeksi.

                                            edit: lisätään nyt sen verran itse ongittua tietoa, että ainaki paikallisessa myymälässä myivät navan kanssa tuota laakeria ja SNR-merkkistä suosittelivat? Pitääpäs googletella tuon merkin perään hiukan. Ei huvittaisi vaihtaa 3kk päästä uudelleen
                                            Viimeksi muokannut Jatama; 5.7.2011, 11:18.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kuvia vastaavasta laakerista lyötyy tästä ketjusta.

                                              Laakeri myydään tosiaan pesän kanssa, mutta paketti pitää vielä saada asennettua napaan, josta vanha laakeri täytyy ensin irrottaa. Ihan virallisesti ottaen se pitäisi tehdä prässillä, mutta kuten tuossa ylhäällä mainitsin, homma onnistuu myön kotikonstein. Ei tosin millään pelkällä räikällä ja meisselillä. Laakeri ei siis ole täysin valmis asennuspaketti kuten vaikkapa eräissä Chryslereissa, joissa laakeri on valmiiksi asennettu napaan (naks).

                                              Comment


                                              • #53
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Jatama Näytä viesti
                                                Hmm, tuntuu löytyvän aikalailla kahta neuvoa, kun nettiä selailee. Monessa paikassa puhutaan, että prässin tarvitsee ja monessa taas, että ei tarvitse, koska laakeri tulee navan kanssa samassa paketissa tähän malliin (A4 8E). Ja jos tulee navan kanssa niin pitäisi olla kiinni ihan vain neljällä pultilla...

                                                Eli onko jollakin tarkkaa faktaa juuri A4 B6 (8E) mallista? Jos tuo onnistuu ihan vain että ylätukivarret irroitellaan jne. (vasta irroitetut, ei ole jumissa), niin uskon, että pitäisi onnistua vaihto. Mutta jos siellä tosiaan tarvii sen prässin / jotain muuta erikoistyökalua niin voi jäädä haaveeksi.

                                                edit: lisätään nyt sen verran itse ongittua tietoa, että ainaki paikallisessa myymälässä myivät navan kanssa tuota laakeria ja SNR-merkkistä suosittelivat? Pitääpäs googletella tuon merkin perään hiukan. Ei huvittaisi vaihtaa 3kk päästä uudelleen
                                                Oikea etulaakerihan sieltä oli rikki. Hyvin tuo tuonne kotikonstein vaihtui ilman prässejä / muita erikoisempia työkaluja.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  poistot
                                                  Viimeksi muokannut Vieras; 3.5.2012, 18:18.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tuosta äänestä sen verran, että se muuten voi kiertää melko hyvinkin ja hämätä, että mistä tulee. Alkuun olin itse sitä mieltä, että oikealta se tulee. Sitten, kun istuskelin vänkärin paikalla ja ajeltiin n. 50-80km/h niin vannoin, että kyllä se on sittenkin vasen puoli. Tämän jälkeen kuskin paikaltakin tuntui, että vasen puoli sen täytyy olla. Ainoa oli, että, kun vauhti nousi yli 100km/h, niin ääni kuullosti taas tulevan oikealta. :)

                                                    Hommahan ratkesi kyllä aika helposti, kun auto nostettiin ilmaan ja vähän käsin väänteli ja pyöritti renkaita. Oikea eturengas klonksui ihan mukavasti.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Ääni voimistuu kun työntää vaihdekeppiä runkoon kiinni.
                                                      Hiukan huolestuttavan kuuloinen havainto. Mitä vaihteisto? Oletko varma, ettei ulina vain tule sieltä?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        poistot
                                                        Viimeksi muokannut Vieras; 3.5.2012, 18:17.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          TT 8N 2005 - Laakerivika?

                                                          Huomasin äänen, kun olin palaamassa kotiin Kemoran ratapäivältä (23.07.2011). Ääni kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin rissaspenalla ja Jatamalla. Kyseessä on metallinen "jurina", joka tuntuu kuuluvan edestä. Ääni kuuluu vain oikealle ohjattaessa, ja äänen taajuus on suoraan verrannollinen ajonopeuteen. Ääntä ei kuulu pienissä nopeuksissa. Eli vauhtia pitää olla vähintään 40-50 km/h, jotta ääni kuuluu.

                                                          Oletin heti, että kyseessä olisi laakerivika jommassa kummassa etupyörässä. Oletteko samaa mieltä?

                                                          Alla pari videota äänestä. Ainakin kuulokkeilla tuon jurinan pitäisi videolta erottua.

                                                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=M2FU6-gHiQo[/ame]

                                                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=inj3WShXYWE[/ame]

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Niinkuin Joni minulle aikanaan vian analysoi:
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Jondetski
                                                            Täältä veikkaus laakerille. Oikealle kääntäessä, paino siirtyy vasemmalle (kuskin puoli) renkaalle, jolloin laakerille tulee enemmän rasitusta. Vasemmalle kääntäessä taasen kuskin puoli kevenee --> ei vongu. Eiks je?
                                                            Kuulosti justiin samalta kuin itellä sen edellisen B6 kans, että ei muutakun laakerkaupoille.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Tässä muutama kuukausi on tullut kuunneltua vaimeaa ulinaa auton etuosasta joka on pikkuhiljaa voimistunut. Ääni on alkanut kuulua hiljaisemmallakin nopeudella. Huoltomies totesi koeajolla, että pyöränlaakerihan se siellä ääntää. vaihdettiin eteen laakeri ja toinenkin sekä kaikki jarrupalat, mutta ääni pysyi samana.
                                                              Siinä vaiheessa totesivat, että ääni lähtee renkaista tai se on auton ominaisääni. Kumit vaihettiin, mutta ääni vaan pysyy. Kokeilin eri rengaspaineita ja hiukan suuremmilla paineilla ääni kuului vaimeammin moottoritie nopeuksissa, mutta pienemmissä sama vanha. Ihmeellisesti ääni saattoi kuitenkin vaimentua uudella tiepinnalla.

                                                              Huomio alkoi kiinnittyä jarruihin. Ääni voimistui jarruttaessa ja jokaisen jarrutuksen jälkeen jurnutus paheni. Huomio kiinnittyi jarruihin. Laahaavat? Eräs päivä sitten meni hermot ja otin vasemman eturenkaan irti mitatakseni jarrulevyn koon osien uusiminen mielessä. Kokeilin huvikseni sisemmän vetonivelen ja poskilaakerin välistä akselia joka heiluu miten sattuu. välystä on sentti!

                                                              Kävin auton myyjäliikkeessä kertomassa havaintoni ja aika varataan tarkastukseen. Tarkastuksessa odottelin tunnin jonka aikana mekaanikko oli koeajolla. Tämä tuli takaisin ja sanoi että ei ole mitään vikaa, että renkaissa oli liikaa painetta. Pyynnöstäni nostivat auton ylös ja totesivat laakerin + nivelen olevan rikki.

                                                              Huoltoliikkeen mukaan poskilaakerin vaihtoon sisältyy vaihdelaatikon irroitus, että sitä odotellessa.
                                                              Viimeksi muokannut HeNkka2010; 2.8.2011, 20:17.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X