No niin, tänään tuli taas ulinaa kuunneltua ja ihmeteltyä Etelä-Suomen kiepillä. Kyllä on outo tapaus...
Ulina ei alkanutkaan heti, kun 120km/h motari alkoi Heinolassa. Siitä sai ajaa melkein Lahteen asti ennenkuin vinkuna ekan kerran astui kuvioihin. Siitä se sitten taas vaihtelevalla voimakkuudella kuului aina Mäntsälä E rampille asti. Kokeilin heijata autoa kaistalla ja kiinnittää ääneen huomiota kaistan vaihdoissa, mutta ohjauksella ei tuntunut olevan mitään vaikutusta ääneen. Ei kaasulla, ei jarrulla, kytkimellä, vaihteella...
Sitten Hanko Hyvinkää tieltä Tampereen motaria etelään. Ääni alkoi kuulumaan välittömästi vauhdin noustessa. Illalla takasin ja nyt eri reittiä suoraan Tampereelle. Välillä tuli testaamiseen sopivia kohtia, jossa oli toisella kaistalla karkea pinta ja toisella ihan uusi. Kanssa-autoilijat lienee ihmetelleen Audia, joka vaihtaa kaistaa vähän väliä ihan kuin ohittas jotain näkymätöntä :). Aluksi vaikutti, että pinnalla oli merkitystä. Vaikutti ettei uudella pinnalla kuulunut mitään. Ajattelin jo, että pakko sen on sitten renkaista tulla. Yhtäkkiä kuitenkin pari kymmentä kilometria myöhemmin ääni alkoi kuulua myös uudella pinnalla. Meni sekin teoria roskiin. Mietittiin myöhemmin, että olisiko kuitenkin voinut olla se kaistan vaihtaminen sieltä vanhalta uudelle (vasemmalta oikealle) kaistalle se, joka sai äänen häviämään. Autohan kallistui vasemmalle ja tältä puolelta äänikin vaikuttaisi tulevan.
Sitten iski pahin sumu, missä olen autolla ajanu. Täytyi tiputtaa vauhtia reilusti ja vetää sumarit päälle. Ajeltiin siinä sumussa aikamme ja sitten taas pääsi kiihdyttämään... ja tämän jälkeen ei ääntä kuulunut enää millään pinnalla, karkealla tai uudella, kaistaa vaihtaen tai ei. Ottaa tuosta ny selvän...?
Ulina ei alkanutkaan heti, kun 120km/h motari alkoi Heinolassa. Siitä sai ajaa melkein Lahteen asti ennenkuin vinkuna ekan kerran astui kuvioihin. Siitä se sitten taas vaihtelevalla voimakkuudella kuului aina Mäntsälä E rampille asti. Kokeilin heijata autoa kaistalla ja kiinnittää ääneen huomiota kaistan vaihdoissa, mutta ohjauksella ei tuntunut olevan mitään vaikutusta ääneen. Ei kaasulla, ei jarrulla, kytkimellä, vaihteella...
Sitten Hanko Hyvinkää tieltä Tampereen motaria etelään. Ääni alkoi kuulumaan välittömästi vauhdin noustessa. Illalla takasin ja nyt eri reittiä suoraan Tampereelle. Välillä tuli testaamiseen sopivia kohtia, jossa oli toisella kaistalla karkea pinta ja toisella ihan uusi. Kanssa-autoilijat lienee ihmetelleen Audia, joka vaihtaa kaistaa vähän väliä ihan kuin ohittas jotain näkymätöntä :). Aluksi vaikutti, että pinnalla oli merkitystä. Vaikutti ettei uudella pinnalla kuulunut mitään. Ajattelin jo, että pakko sen on sitten renkaista tulla. Yhtäkkiä kuitenkin pari kymmentä kilometria myöhemmin ääni alkoi kuulua myös uudella pinnalla. Meni sekin teoria roskiin. Mietittiin myöhemmin, että olisiko kuitenkin voinut olla se kaistan vaihtaminen sieltä vanhalta uudelle (vasemmalta oikealle) kaistalle se, joka sai äänen häviämään. Autohan kallistui vasemmalle ja tältä puolelta äänikin vaikuttaisi tulevan.
Sitten iski pahin sumu, missä olen autolla ajanu. Täytyi tiputtaa vauhtia reilusti ja vetää sumarit päälle. Ajeltiin siinä sumussa aikamme ja sitten taas pääsi kiihdyttämään... ja tämän jälkeen ei ääntä kuulunut enää millään pinnalla, karkealla tai uudella, kaistaa vaihtaen tai ei. Ottaa tuosta ny selvän...?
Comment