Tulipa vaihdettua kesärenkaat alle. Ensimmäinen havainto oli että olisi huomattavasti huonompi ajaa kuin noilla kapeimmilla mahdollisilla talvirenkailla. Onko oikeasti noin että täkäläisille uraisille teille ei sovi leveät renkaat, vai onko vika vain merkissä (Dunlop)?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Leveät renkaat Suomen teille?
Collapse
X
-
Mulla lipsahti V8:n alle 255 leveät Nokialaiset Boleroille kiedottuna (8x17", ET35) ja kyllähän ne urat löytyy. Kipaisi jo mielessä jotkut pikkuspacerit väliin, kun kerran kotelossa olisi tilaa ulospäin aika miehekkäästi. Tolpan ja kumin väliin mahtuu edessä juuri ja juuri ajatus..
Comment
-
Ei lipsahtanut, valitettavasti. En ole satavarma yhdistelmän laillisuudestakaan, mutta tuntuu noissa pitoa ja ohjaustuntoa olevan, joten kun pintaakin piisaa, olkoon toistaiseksi. Jos joku haluaa vaihtaa 255/40/17-kumikierroksen 225/45/17 kierrokseen, voi tulla hieromaan kauppoja.. =)
Terkkuja muuten Lauttasaareen. Kyllä ne mahtui, vaikka läheltä käyttää.. =)
Comment
-
Talvinakkeina A5:ssa 235/35-19" eikä sitten yhtään vetele. Viime kesän nakkeina oli 245/30-20" eikä niittenkään kanssa ollut mitään uraherkkyyttä tms. Melkein veikkaisin jos A8:ssa on vetelyä 235:lla niin kulmien säädöissä on jokin pielessä..tai sitten todella huonokuntoisia lähiteitä
Comment
-
Niin, ei 235:llä eli talvirenkailla ollutkaan mitään ongelmia. Mutta heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen alkoi tuo urien hakeminen. ET:n uskoisin olevan oikea, kun kyseessä on kuitenkin alkuperäiset lisävarusteet.
Lähinnähän tässä kiinnostaisi tietää että onko tuon leveysluokan renkaat sopivat/järkevät Suomen oloihin, eli loppuisiko vetely jos nuo Dunlopit korvaisi esim. Nokialaisilla? On vaan sen verran hinnakas kierros että ei viitsisi kokeilla jos ei toimisikaan... Tai jos noille vanteille menisi joku vähän kapeampi rengas, olisiko jonkun 255 tai 265 laittamisessa mitään järkeä, ja vaikuttaako tuollainen leveysero mitään?
Comment
-
Ei se tuo sentin - parin leveysero juuri varmaan vaikuta. Kokeile paineilla pelaamista hiukan, monesti pari kymmenystä tekee aika paljon eroa. Muista myös katsoa ohjekirjasta ne paineet kohdalleen ja aloita siitä hakeminen kohdalleen.
Itsellä 245 leveät Contit kutosessa eikä hae, en usko että vähän raskaampana tehtaan spekseillä kasinkaan pitäisi olla mikään järjetön uratutka.
Comment
-
Oman kokemuksen mukaan mitä kuluneempi ja jyrkkäolkaisempi rengas, sen rajummin se hakeutuu uriin. Riippumatta leveydestä. Kaikkein epämiellyttävin kokemus on MINI Cooperista, jossa loppuun kuluneet 225/40/17 GoodYear F1 Eaglet - ei meinannut pysyä suorassa sitten millään, vaan piti olla kaksi kättä ratissa kaiken aikaa. Vaihtamalla 215/40/17 BF Goodrichit alle rauhoittui käytös totaalisesti. A8:sta tai sen rengastuksesta ei ole kokemusta, joten tuo edellä mainittu siis kommenttina yleisesti renkaista.
Comment
-
Täytyypä kokeilla paineita. Vaihtaessa tarkistin paineet sen mukaisiksi mitä bensatankin luukun tarrassa tuolle koolle oli, eli 2,5 eteen ja 2,3 taakse. Kuulostaa kyllä aika matalille paineille. Jos kokeilisi seuraavaksi vaikka täyteen kuormatulle autolle ehdotettuja muistaakseni 2,8 eteen ja 3 taakse...
Comment
-
Dunlopin renkaat ovat olleet varsin pyöreäolkaiset moneen kilpailijaan verrattuna. Tuo pyöreäolkaisuus vähentää vetelyä omien kokemuksien mukaan ratkaisevasti. Vanha Dunlop SP9000 koossa 235/35/19" oli oikein mukava rengas vanhan A6 bi-turbon alla. Uudemmasta Sportmaxxista ei ole vielä kokemuksia.
Comment
-
Autossani oli alla Dunlop Sportmaxx 225/40 kumit, ja vetelivät suht vähän kun pintaa oli 5-7mm, rupesivat sitten vetelemään enemmän kun pintaa rupesi häviämään. Nykyiset jäykkärunkoiset hankook evo v12 kumit samassa koossa vetelevät huomattavan paljon. Mutta ovat kyllä paljon tarkemmat ajaa kun dunlopit.
Comment
-
Mulla on C5:seen kesärenkaina 235/40-18 Nankang NS-2 enkä muista viime kesältä, että olisivat vedelleet. Ainakaan häiritsevästi. Vanteina on Tomasonin TN6, 8,5x18 ET30. Paineista en muista (auto tuli mulle vasta viime loppukesästä), mitähän tollasissa pitäisi olla, 2.8-3.0?
Comment
-
On se vaan jännää... Omassa C5 -henkilöautossa oli 205/55 R16 Michelin Pilot Primacyt ja auto kulki hyvinkin vakaasti ja kiemurtelematta. Sitten ostin 225/45 R17 kokoiset kesärenkaat mallia Continental SportContact ja johan alkoi urat löytymään. Vanteen ET -luku samalla pieneni kymmenisen milliä. Ei luulisi tällä muutoksella vielä olevan vakitusta, mutta niinpä vain on.
Comment
-
Voisihan tuota kokeilla noilla vanhan kasin vakio 235:lla jos jaksaisi aloittaa rengasjumpan... Mielipide taitaa kuitenkin olla että 235 ja 275 välillä ei pitäisi olla suurempia eroja jos kaikki on kunnossa. On nuo urat kieltämättä tänä keväänä aika järjettömät, nelostielläkin näkyy joillakin paikoin ihan selvästi rekkojen paripyörien urat, ja syvät sellaiset...
Comment
Comment