Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä voi aiheuttaa suhinaa UrS4:ssä takajarrujen lähellä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä voi aiheuttaa suhinaa UrS4:ssä takajarrujen lähellä?

    Sori pitkähköstä otsikosta, mutta en oikein osannut tuota paremmin lyhennellä.
    Ongelma on se, että jarrujumppaa oli syksyllä, tästä johtuen vaihtelin tiivistesarjan ja purin kerran uudestaankin satulan ja kaikki toimii oikein testatessa. Käsijarru ottaa hyvin, palautuu mielestäni oikein ja silti välillä laahasi karvan verran(uusi vaijeri). Tätä ei ajossa huomaa eikä oikeastaan häiritse, mutta levy on lämpimämpi kuskin puolella useinmiten. Pommissa ei myöskään tunnu paineet pysyvän kunnolla. Jos auto seisoo, ei pommissa ole paineita jäljellä ja joskus ei saa jarruhälytystä millään pois päältä. Ohjeita on forumilta selattu ja luettu ja nyt on tulossa "uusi" ohjaustehostimen letkukin. Ohjausvaihdekin taitaa pitää pientä suhinan kaltaista ääntä, mutta senhän ei pitäisi pommin toimintaan vaikuttaa, eikä jarruihin, vaikka sieltä paineet karkaisikin? Sen puolen vuodot ovat lähes olemattomia, vaikka niitä onkin.
    Takajarrujen luota tuntuu kuuluvan outo suhina, kuten paineilmaa laskettaisiin jostain, auton ollessa käynnissä. Mistä tämä voi kuulua? Epäilys olisi, että ääni kuuluisi sylinterin näköisestä systeemistä, johon jarruletkut menevät? Voiko tämä aiheuttaa noita oireita? Kyseessä taitaa olla jarrupaineen säädin( 443614151K ) tms vag catin mukaan?
    Viimeksi muokannut Ugemi; 1.4.2010, 07:59.

    #2
    Jarrupaineen säädin tosiaan kyseessä. Ei siitä kyllä sihinää pitäisi kuuluman, varsinkaan jos ei jarruun kosketa. Jarrujen lämpöisyys voi toki johtua välistä horaistusta ilmasta, siinä paineenrajoittimessahan on kolme liitosta jarruputkia. Lisätään matkaan linjastoa lämmittävä pakoputkisto siinä vieressä ja saattaahan se sihistä.

    Putkisto voi suhista kyllä, siellähän se vieressä kiemurtelee. Aina kun pakoputken reikä ei kuulosta siltä perinteiseltä pärinältä.

    Comment


    • #3
      Suhina kuulostaa vain tulevan korkeammasta paineesta kuin pakoputkessa, eikä ole oikeastaan kierrosriippuvainen. Muuten ääni kyllä vaihtelee, muttei tosiaan kierroksien mukaan..
      Putkisto uusiutunee parin viikon sisään, joten sittenhän tuon mahdollisuuden pitäisi kyllä poistua. Ääni kyllä häviää välittömästi sammuttamisen yhteydessä, joten voihan se olla. Katsuri tosin ei kaksi viikkoa sitten sanonut mitään hapesta...

      Comment


      • #4
        Olisiko nyt kuitenkin kyseessä bensapumppu joka pitää sitä suhinaa.

        Comment


        • #5
          Pitääpä testata sekin kun pääsiäisen jälkeen palailen maisemiin. Pumppu on vaihdettu tammikuussa(boschin -044). Sisään ei kuitenkaan kuulu yhtään, mikä hieman ihmetyttää, mikäli kyseessä olisi tämä. Ääni ei siis ole täysin tasainen, kuten olettaisin pa-pumpun äänen olevan. Eikös se pumppaa vakiomäärän ja kierrättää takaisin sitten sen, mitä ei tarvitse?

          Comment


            #6
            Ainakin omassa 044 pitää ihan omaa mellakaansa, kai sitä voisi suhinaksikin sanoa :D Eräs harrastajatoveri rupesi hädissään ihmettelemään mitä nyt hajosi satkusta ku urssi tuli parkkiin viereen tyhjäkäynnille.

            Comment


            • #7
              Jhs, no pitääpä tuo tutkia ja hutkia sitten seuraavaksi. Tuohan selittäisi miten en ole syystalvesta mitään huomannut, kun asennus tapahtui vasta tammikuussa :)

              Tuo ei edelleenkään tuota jarrujen kenkkuilua selitä, mutta pitää kait ihmetellä sitä taas jossain vaiheessa ja vaikka ilmata yhden kerran vielä kunnolla, ettei siitä voi johtua..

              Comment

              Working...
              X