Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton "heijaaminen" 100km/t

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auton "heijaaminen" 100km/t

    Mistä kaikesta voisi johtua auton heijaaminen eli lievä mutkittelu (ei kaistan yli) liukkaalla moottoritiellä? Mietin tuossa toisessa keskustelussa vanhoja kitkarenkaita syyksi, ilmanpaineet toki syytä tsekata mutta voisiko olla jokin ei kumeista johtuva ilmiö? Tapahtui vain kerran tienpinnan ollessa jäinen ja poistui nopeutta laskettaessa. Alla siis vanhat kitkarenkaat joissa pintaa n. 6-7mm ja tasapainotus tehty äskettäin. Auto siis A6 farkku.

    #2
    Pallonivelet etupäässä?

    Comment


      #3
      Suuntaukset kannattaa tarkistaa, kuin myös käydä läpi, ettei väljyyttä missään.

      Comment


      • #4
        Kiitos vinkeistä. Onnistuuko noiden tarkistus perusrengasliikkeessä tai olisko jotain paikkasuositusta pk-seudulla? Autolla ajettu alle 80 tkm, joten voisiko jo nivelet olla väljät?

        Comment


          #5
          Itse olen huomannut saman ilmiön kun ajetaan autolla missä on erittäin jäykkä alusta, sekä korkeaprofiiliset talvirenkaat.

          Comment


            #6
            "Autolla ajettu alle 80 tkm, joten voisiko jo nivelet olla väljät?"

            Kyllä voi. Firman 12tkm ajetussa vm 2009 A6:ssa molemmat vetonivelet paskana. Se on sitä premiumia...

            Comment


              #7
              A6:ssa molemmat vetonivelet paskana. Se on sitä premiumia
              Onhan se tasalaatuinen, molemmat meni ;)

              Mutta kyllä, alusta voi olla huonossakin kunnossa pienilläkin kilometreillä.

              Comment


                #8
                Odottelisin, että saa kesärenkaat ensin alle ja vasta sitten tutkimaan, jos vielä heijaa.

                Syksyllä kun laittaa talvirenkaat alle, niin sitä hyvin huomaa millainen ero ajettavuuden tarkkuudessa oikein onkaan kesärenkaisiin nähden. Motarin ramppiin kun ensimmäisiä kertoja renkaan vaihdon jälkeen kurvaa, niin tuntuu aina varsin tunnottamalta. Huonoilla talvirenkailla ilmiö toki vielä kertaa 2.

                Comment


                  #9
                  Itse olen huomannut saman ilmiön kun ajetaan autolla missä on erittäin jäykkä alusta, sekä korkeaprofiiliset talvirenkaat.
                  Sama havainto täälläkin.

                  Comment


                    #10
                    Itse asiassa ei tarvitse olla edes korkeaprofiili rengas. Omat 225/45 kumitkin tekevät tuota hieman, ilmeisesti tuo Bridgestone Noranza 2 on aika pehmeä rengas. Tietenkin efekti olisi vielä pahempi korkealla renkaalla.

                    Comment


                    • #11
                      Itsellä myös ollut samaa heijaamista, etenkin kun tie todella jäinen ja hieman urainen. Omituista on se että tuntuu kuin se olisi perä joka heijaa eikä keula. Mietin jo että voiko quattron peräpää tuupata liikaa voimaa ja näin ollen takapyörät hieman luisussa koko ajan. Renkaat Pirelli Winter 205/55 16 nastoilla varustettuna ja ihan hyväkuntoiset on.

                      Comment


                      • #12
                        Itselläkin perä tahtoo heijata oikeen liukkaalla kelillä ihan kaupunkinopeuksissa. Jäiset urat heittää perän oikeen kunnolla irti :D.Johtuu varmaan loppuunajetuista kitkoista ja etupäässäkin väljää. Kevväämmällä sitte uutta tukivarsisarjaa.

                        Comment


                        • #13
                          Itellä johtui heijailu risoista iskareista etupäässä, ihan loogista sinänsä. Toisaalta kyllä sen kuuli monttujen yli ajettaessakin, ettei taida olla kaikki rojut tuubissa.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla loppui levottomuus ja sivutuuliherkkyys kun vaihtoi takaiskarit...jotka olikin aika loppu

                            Comment


                              #15
                              TT:ssä oli eturenkaissa haritusta. Liukkaalla tuntui kun olisi rengas ollut irti. Normaalisti pitäisi edessä olla pikkusen aurausta. Kulmat kun laitettiin kuntoon niin nyt menee kuin juna suoraan, renkaista riippumatta.

                              Comment

                              Working...
                              X