On ilmenny outoa ravistusta ratissa viime aikoina josta aluksi ajattelin että on vanteisiin jäänyt lunta/jäätä jonnekkin joka sen aiheuttaa. Nyt taas on ollut niin lämpimiä kelejä, että on varmasti kaikki jäät sulaneet mutta ratin ravistus ja auton tärinä jatkuu. Tästä taas johtopäätöksenä ajattelin että olen sohaissut vanteesta painon irti kun olen putsannut lumia vanteista (aika yleistä näissä quattroissa). Nyt kuitenkin tänään havahduin kun ajellessa testailin miten vapinan saa parhaiten esille, niin yllättäen se katosi kokonaan jarruttaessa.. kas kun ei ole aikaisemmin huomannut.
Autolla on rullattu reilut 200tkm ja on varmaankin alkuperäiset pyöränlaakerit edessä eikä autoa ole kolhittu kivetyksiin, korkeintaan pehmeisiin penkkoihin. Vanteiden pitäis olla suorat ja ja suht tasapainossa, tosin tuo vapinan häviäminen jarruttaessa tukisi sitä ettei ole tasapainotuksesta kiinni.
Mikäs tuota voisi aiheuttaa?? Pyöränlaakerit edessä vai onko näissä B6:ssa jotain tyyppivikaa mikä voisi vastaavaa aiheuttaa? Itse ajattelin lähteä pyöränlaakereista liikkeelle vian etsinnässä.
- tärinä tuntuu joka vauhdissa
- tärinä tuntuu paremmin kun kääntää loivasti oikealle
- tärinä lakkaa kun jarruttaa (kun esim kääntyy loivasti oikealle että saa sen tärinän/vapinan kunnolla esille)
- ja kun kääntää loivasti oikealle ja oikaisee rattia niin ohjaus palauttaa "hytkyvästi" eli sellaista hidastaajuista vapinaa
- tänään kuulin ekaa kertaa vaimean kolahduksen edestä oikealta (??) kun ajoi hidastetöyssyyn
Autolla on rullattu reilut 200tkm ja on varmaankin alkuperäiset pyöränlaakerit edessä eikä autoa ole kolhittu kivetyksiin, korkeintaan pehmeisiin penkkoihin. Vanteiden pitäis olla suorat ja ja suht tasapainossa, tosin tuo vapinan häviäminen jarruttaessa tukisi sitä ettei ole tasapainotuksesta kiinni.
Mikäs tuota voisi aiheuttaa?? Pyöränlaakerit edessä vai onko näissä B6:ssa jotain tyyppivikaa mikä voisi vastaavaa aiheuttaa? Itse ajattelin lähteä pyöränlaakereista liikkeelle vian etsinnässä.
Comment