Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 quattrossa ratti ravistaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B6 quattrossa ratti ravistaa

    On ilmenny outoa ravistusta ratissa viime aikoina josta aluksi ajattelin että on vanteisiin jäänyt lunta/jäätä jonnekkin joka sen aiheuttaa. Nyt taas on ollut niin lämpimiä kelejä, että on varmasti kaikki jäät sulaneet mutta ratin ravistus ja auton tärinä jatkuu. Tästä taas johtopäätöksenä ajattelin että olen sohaissut vanteesta painon irti kun olen putsannut lumia vanteista (aika yleistä näissä quattroissa). Nyt kuitenkin tänään havahduin kun ajellessa testailin miten vapinan saa parhaiten esille, niin yllättäen se katosi kokonaan jarruttaessa.. kas kun ei ole aikaisemmin huomannut.
    • tärinä tuntuu joka vauhdissa
    • tärinä tuntuu paremmin kun kääntää loivasti oikealle
    • tärinä lakkaa kun jarruttaa (kun esim kääntyy loivasti oikealle että saa sen tärinän/vapinan kunnolla esille)
    • ja kun kääntää loivasti oikealle ja oikaisee rattia niin ohjaus palauttaa "hytkyvästi" eli sellaista hidastaajuista vapinaa
    • tänään kuulin ekaa kertaa vaimean kolahduksen edestä oikealta (??) kun ajoi hidastetöyssyyn

    Autolla on rullattu reilut 200tkm ja on varmaankin alkuperäiset pyöränlaakerit edessä eikä autoa ole kolhittu kivetyksiin, korkeintaan pehmeisiin penkkoihin. Vanteiden pitäis olla suorat ja ja suht tasapainossa, tosin tuo vapinan häviäminen jarruttaessa tukisi sitä ettei ole tasapainotuksesta kiinni.

    Mikäs tuota voisi aiheuttaa?? Pyöränlaakerit edessä vai onko näissä B6:ssa jotain tyyppivikaa mikä voisi vastaavaa aiheuttaa? Itse ajattelin lähteä pyöränlaakereista liikkeelle vian etsinnässä.

    #2
    Aika hyvä diagnoosi, mutta tarkasta myös raidetangon päät.

    Comment


      #3
      Olipa auto nosturilla tutkailtavana eikä mistään löytynyt väljää niin huomio kiinnittyi renkaisiin. Hetken jo epäilin että saksalaiseen premium-tuotteeseen joutuu ruveta vaihtamaan niveliä yms vaikka autolla on ajettu vasta 230tkm, turhaa huolta sekin... Renkaat hakkapeliitta neloset leimalla 1104 mikä ilmeisesti meinaa että vko11/2004. On noilla varmaan jokunen 10tkm takanakin. Tarkemmin katsoessa oli kaikissa renkaissa kudokset pettäneet enemmän tai vähemmän, tossa vasemmassa eturenkaassa sojotti jo muutamat metallilangan säikeet renkaan ulkopuolella.
      Attached Files

      Comment


        #4
        Renkaat hakkapeliitta neloset leimalla 1104
        Kyllä 2004 viikko 11. Itsellä petti ihan samanlaisista hakkoista 4702 tehdyt viime talvena kun tuli vähän yrmyyteltyä. Ei ne tunnu ikuisuutta kestävän :)

        Comment


        • #5
          Itsellä täristi, kun laakeri oli kuskin puolelta muuttunut lähes yhdeksi köntiksi... Eli siis aivan loppuun kulunut... Oli äänikin jo loppuvaiheessa aika paha...

          Comment


            #6
            Joo, tosiaan vaihdatin eilen alle uudet Michelinin kitkat ja taas matka taittuu ilman mitään värinöitä ja tärinöitä. Ehkä jopa uskaltaisi sanoa että ajomelukin pieneni kun vaihtoi hakka 4:t misukan kitkoihin :D

            Comment

            Working...
            X