Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q7 ilmajousituksen nopeusrajojen muutos?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Q7 ilmajousituksen nopeusrajojen muutos?

    Osaako kukaan kertoa, voiko VAGCOMilla ohjelmoida uudelleen nuo ilmajousituksen nopeusrajat. Alkuperäiset nopeusrajat millä alusta laskee on luokkaa 130 ja 160km/h, eli meikäläisiin rajoituksiin vähän turhan korkeat. Siitäpä mieleeni tulikin, voisiko niitä muuttaa tyyliin 100 ja 120km/h??

    #2
    Miksi? Jousitus on suunniteltu toimimaan mukavuuden ehdoilla jolloin joustovaraa lyhennetään vasta kun pituussuuntainen liike voittaa pystysuuntaisen taajuuden.
    Voithan vaikka MTM:n Cantonicilla laskea jousitusta kokonaisuudessaan tai VAG-Comillakin antamalla väärät korkeustiedot. Menee vaan jousitusmukavuus väärään suuntaan ja kuvittelisin sillä olevan jotain merkitystä kun ilmajousisen olet ostanut?
    Omilla edellisillä Allroad, Touareg ja Cayenne leikin ilmajousien vaihtoehdoilla ja palasin aina orggiksiin. Nykyisellä rouvan Q7:lla ei ole jousisäätöihin puututtu.

    Comment


    • #3
      En halua kokonaisuutena pienentää auton maavaraa, vain meidän maantie- ja moottoritienopeuksilla. Näin automatiikka hoitaisi maavaran noston kun nopeus pienenee, aivan kuten tehdaskin on asiaa miettinyt, vain nopeualueet sovittaen meidän rajoituksillemme. Jousien ominaistaajuus ei tuosta muutoksesta muutu, jousivakiohan pysyy ilmajousissa samana jos kuorma ei muutu. Eikä meillä maanteillä nyt niin suuria patteja tai monttuja ole etteikö 2-4cm pienemälläkin maavaralla selviäisi.

      Jos taas huijaan korkeustiedoilla jousitusta, on auto kokoajan väärässä korkeudessa, sitähän en taas halua.

      Comment


      • #4
        Inssit on laskeneet ja testanneet, että 130km/h jälkeen pitää alustaa laskea koska tuolla vauhdilla mutkissa mennään liian "heijaten" jos alusta on yhtä korkealla kuin 120km/h nopeudella.

        Eli näissä nopeuksissa mitä suomessa ajellaan, ei tuolla laskemisella saavuteta mitään etua, korkeintaan mukavuus kärsii.

        Jos haluat radalle mennä niin sillon ehkä matalemmalla alustalla hitaissa nopeuksissa voittaa jotain, mutta radalla mutkat onkin vähän eri luokkaa kuin normaali teillä.

        Comment


        • #5
          Minulle aivan sama heijaako mutkissa milläkin korkeudella. Kukaan vastaajista ei ole vastannut kysymykseeni, huolehditaan vain muuten minun mukavuudestani yms. asioista joita en kysynyt. Ihan mielenkiinnosta olisi kuitenkin kiva kuulla perustelut, mihin perustetaan väite että mukavuus kärsii jos ilmajousitusta lasketaan 20mm maantienopeuksilla ilman että iskunvaimentimien ohjelmointia muutetaan?

          Jos taas tuon tonnikeijukaisen maavaraa lasketaan hieman alemmas ja siitä mukavuus kärsii, niin miksi ihmeessä täälläkin on moni vaihtanut vielä matalampiin kaaroihinsa vielä matalammat alustat?? Eiköhän heillekin pitäisi käydä kertomassa että mukavuus kärsii...

          Kait se on aikalailla oma ongelmani miksi haluan alustan jumppaavan meidän nopeuksilla, kyselin vain mahdollista tietoa asian suhteen...

          Comment


            #6
            Vastaamatta itse kysymykseen (en tiedä kuinka), haetko siis sitä, että myös dynamic-asennossa se olisi jo matalammalla kuin mitä se nyt on? Eli ei riitä se, että säädät sen manuaalisesti dynamicille?

            MTM:n Cantronic tulee kyllä mieleen yhtenä ratkaisuna.

            Comment


              #7
              Vastaus lienee rivien välissä - ei tiedetä koska kyseisen ominaisuuden tarve ei ole kerholaistemme piirissä ilmennyt.
              kiva kuulla perustelut, mihin perustetaan väite että mukavuus kärsii jos ilmajousitusta lasketaan 20mm maantienopeuksilla
              Yksinkertaisesti siksi että joustovaraa lyhennetään prosentuaalisesti merkitsevän paljon.
              Ilmajousi on toiminnaltaan hyvin progressiivinen joten pohjaaminen ei ole päällimmäinen ongelma, vaan lyhyemmän jouston vuoksi tökkivämpi käyttäytyminen.

              Kait se on aikalailla oma ongelmani miksi haluan alustan jumppaavan meidän nopeuksilla, kyselin vain mahdollista tietoa asian suhteen...
              On täysin henkilökohtainen ongelmasi mitä haluat autollesi tehdä.
              Hernenenäinen avautumisesi viittaa kovin herkkään hipiään joka on huono yhtälö liitettynä yleiseen keskusteluympäristöön johon yllättävän usein liittyy jonkin asteista rakentavaa kritiikkiä.

              Comment


              • #8
                En halua autoa Dynamic-asennossa matalammalle, vain niiden nopeusrajojen muuttamista. Dynamic-asennon käyttäminen ei ole sama asia, se kun vaikuttaa myös iskareiden jäykkyyteen, tekee ajosta turhan jämyä normaali ajossa.

                Tiedän että ilmajousi on progressiivinen, minulta löytyy myös harrastehärvelistä ilmajouset. Mutta, progressiivisuus ei tule ilmi kuin suuremmissa heitoissa, eli mielestäni ne pikku liikkeet mitä jousitus valtateillä/moottoritiellä tekee, ei vielä muodostu ongelmaksi jos vaimennus pidetään samalla tasolla kuin comfort-asennossa se normaalistikin on. Joustovaraa on vielä sen 20 - 40mm madalluksen jälkeen tuossa Q7-mallissa vallan riittävästi, ei pelkoa että kovin hirvittävästi tökkii, vielä penkillä kestän kuitenkin. Etenkin Q7 ei tökötä niin pahasti kuin pikkusiskonsa, pidempi akseliväli rauhoittaa kummasti.

                Hernenenäinen avautuminen tulee kyllä välillä pintaan, mutta joskus tökkii se, että palstoilla on enemmän niitä jotka haluaa opettaa toista asiassa missä ei tarvitse vaikkei ole mitään annettavaa varsinaiseen kysymykseen. Jos on itse kokeillut juuri sitä mitä kysytään ja huonoksi todennut, niin silloin asia on toinen. Mutta, jos asia perustuu "opettajallakin" vain arvailuun ja mutuun, niin...
                Toki vielä ymmärrän sinun ensimmäisen postauksen, olet kokeillut jotain saman suuntaista (vaikkakin sinulla kyseessä oli madallus, ei nopeusrajojen muutos) mutta kun seuraavatkin alkaa samasta aiheesta ohjeistamaan, lukematta ensimmäisiä viestejä, ilman että siihen kysymykseeni vastataan mitään.

                Eli, rautalangasta väännettynä, en halua madaltaa autoa (lue MTM:n Cantonic, väärän korkeustiedon syöttäminen), vaan muuttaa niitä nopeusrajoja mitkä alustaa ohjaa...

                Comment


                  #9
                  Cantronic ei vissiin ole pelkästään väärän korkeustiedon syöttämistä, vaan vaikuttaa myös esim jäykkyyteen? Tai ehkä tiedät tästä enemmän kuin minä, näin olen ymmärtänyt kuitenkin.

                  Comment


                  • #10
                    Saattaa olla, en ole siihen perehtynyt kun se ei tee sitä mitä haluan...

                    Comment


                      #11
                      Jos et ole perehtnyt, mistä tiedät? ;)

                      Eikä herneitä, siitä on liian vähän tietoa saatavilla imho. Itselle jäänyt tutustumisen perusteella se kuva, että sitä voisi kustomoida. Hintaa vaan on 'liikaa', eli samat kuin perinteisellä alustasarjalla.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                        Hintaa vaan on 'liikaa', eli samat kuin perinteisellä alustasarjalla.
                        Eli hehtaaritasoltaan liikutaan yli tonnissa, kahdessa?

                        Comment


                        • #13
                          No, sen verran olen perehtynyt, ettei sitäkään voi ohjelmoida vapaasti näille meidän nopeusalueille, eli silläkin jäädään yli sen mitä halusin.

                          Suurin syy on kuitenkin juuri tuo, eli hintaa paljon ja haen samaa ratkaisua VAG-COM ohjelmalla, koska en halua maksaa ko. asiasta mitään ja tuo kaapeli/ohjelmisto minulla on jo valmiiksi.

                          Se, että pelkällä madalluksella meno muuttuisi tökkiväksi maantiellä on mielestäni vain urbaani legenda, Esson baarin vessassa kuultua. Asian voi itse kukin testata omalla autollaan, motarilla alusta Dynamics-asentoon ja kun auto on laskeutunut alas, säätää takaisin Comfort-asentoon.
                          Ainakin minulla auto jää jousitukseltaan toiseksi alimpaan korkeuteen mutta vaimennus palaa pehmeäksi. Eli, toiminnoltaan sitä mitä haen, mutta pitää vain tehdä manuaalisesti. Ei töki, ei nyöki.

                          Comment

                          Working...
                          X