Alkuperäinen kirjoittaja welloo
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ravistaa jarruttaessa
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viestiOnko selvinny syyt ongelmiisi?
Comment
-
Kesävekotin pääsi talviunille ja tämä sama p*ska jatkuu edelleen tämän käyttöpelin kanssa, joten nostellaan tämä ketju ajantasalle.
Välillä toimii normaalisti, sitten on taas aikoja kun ravistaa jarruttaessa, ei estä kuitenkaan päivittäistä ajoa. Ohjauksessa tuntee pientä pykältämistä, ilmeisesti tuon kieroutuneen levyn ansiosta - sekin on tosin ajoittaista. Vasen jarrulevy kuluu epätasaisesti normaalisti jarruttaessa, ajoittain on havaittavissa lievää laahaamista - puoltamista ei kuitenkaan havaitse. Pienen testailun ja useamman jarrutelun jälkeen alkaa puoltamaan vasemmalle. Kevään katsastuksessa ei kuitenkaan jarrujen suhteen ollut mitään muuta ongelmaa kuin pari pullistunutta jarruletkua, uusinta tarkastukseen vaihdettiin kaikki jarruletkut.
Tosiaan kaikennäköistä on vaihdeltu ajan saatossa korjaamoiden toimesta sekä omasta toimesta, vaikutusta ongelmaan ei ole ollut. Ihmeellistä tosiaan, että ongelmana on vain vasen etujarru. Satula liikkuu kuitenkin normaalisti, samoin mäntä palautuu normaalisti, mikään ei hinkkaa tai estä palojen liikkumista. Ehdotuksia tai kokemuksia asian ratkaisemiseksi?
Yleisesti ottaen koottuna mitä viimeisien vuosien aikana vaihdettu:
-koiranluut
-iskunvaimentimet + yläpään laakerit
-alatukivarret
-raidetangon päät
-alapallonivelet
-jarrusatulat (vasen etusatula avattu kertaalleen)
-jarrulevt & -palat eteen 3x
-takalevyt & -palat
-jarruletkut ja pari jarruputkea
-jarrunesteet + ilmaus
Comment
-
Pyörännavat kannattaisi tarkistaa heittokellon kanssa, jos ei ole jo tehty. Sellainen olettamus jäänyt, että kiero napa aiheuttaisi jarrujen vaihtelevaa täristämistä. Uusilla levyillä ei välttämättä täristä sillä tavalla, että sen tuntisi, mutta hetken päästä alkavat täristämään ja muutenkin tärinän voimakkuus on vähän päivästä kiinni. En tiedä mikä sen tärinän voimakkuuden vaihtelun aiheuttaa, mutta voisiko olla siitä kyse, että levy ei lämpene tasaisesti, jos se aavistuksen vispaa ja sen johdosta alkaa elämään.
Koneistaja sanoi joskus, että parhaat levyt saa sillä tavalla, kun hakee kaupasta uudet, ajaa ne muotoonsa auton alla ja sitten käy sorvauttamassa ne. Sen jälkeen pitäisi olla oikeasti suorat levyt, mutta toki se ei ole tie onneen, jos napa on kiero.
Comment
-
Tämä sama koneistaja kertoi mitanneensa asiakkaan autosta navan, kun asiakas oli ensin purkanut levyn pois tieltä. Hiekkapihalla purkivat ja yhden miehen koneistamo kyseessä. Että ehkä kannattaisi kysyä jostain paikallisesta koneistamosta, löytyisikö apua. Uskoisin että koneistamossa olisi korjaamoa paremmin mittaustaito hallussa.
Comment
-
Ja nyt on taas levyt kieroutuneet talven aikana. Tällä kertaa siis alla on Brembon Max-levyt. Villi veikkaus että tahkolla sain nuo kieroiksi kun tuli käytyä penkassa kerran jos toisenkin ja levyt kuitenkin tais olla välillä aika kuumat ja sitten hetkessä on lunta täynnä niin kaipa ne siitä kieroutuu.
Onkos suosituksia seuraaviksi levyiksi? Vai hankinko vaan uudet Brembot? Muuten kyllä ollu tyytyväinen noihin.
Comment
-
Itellä on vahva epäilys, että mulla meni kesällä levyt kieroksi jumittavien jarrusatuloiden takia, kun olin radalla ajamassa. Levyt oli lähes uudet ja hyväkuntoiset, kuten myös palat. Muutamien tiukkojen jarrutusten jälkeen levyt kierona ja toisen puolen pyöränlaakeri paskana.
Nykyisellään jarrut toimii välillä todella huonosti, jarrutusteho on aivan olematon. Välillä taas jarrutusteho on normaali. Tarkoitus olisi rassata ja kunnostaa noi satulat tässä keväällä.
Comment
-
Mullakin jatkui käyttöpelissä tuo täristäminen, varsinkin suuremmissa nopeuksissa taajamien ulkopuolella ajettaessa. Asiasta tekstiä ylempänä, mutta nyt viimeksi nosturilla käydessäni havaittiin apurungon puslien olevan meleko rapsakkaassa kunnossa. Tässä ainakaan itselläni ole enää muita mahdollisia vikakohteita, jotka täristämisen aiheuttaisi. Heittokellollakin mitattu navan sekä levyn suoruuden olevan kunnossa.
Comment
-
Täälläkin alkanut urssi jarruttaessa ravistamaan. Jarrupolkimessa ei tunnu ja ufotkin varmuudeksi tsekattu heittokellolla sorvissa ne ookoo.
Paikallisella hyvän palvelun katsastuskonttorilla käytin ja pyysin oikein etsimällä etsimään, mutta ei löytänyt mitään välyksiä puslista mikä tuon vois aiheuttaa. Vaihdoin n. 15tkm sitten alatukivarret ja ne oli jotkin halvimmat fortune line tjms. huonolaatuiset. Voisko olla, että ne olis jo tiensä päässä vaikka varsinaisesti ei välystä sisemmässä puslassa näy?
Pitääkö tässä vaan alkaa tilailemaan ja vaihtamaan osa kerrallaan kaikki uusiksi vai olisko jollain heittää hyviä ideoita?
Comment
-
Kyllä ne ufot vaan kuitenkin kierot oli.
Ei tuntunut polkimessa koska sylinterihän ei liiku paineen alla vaan kelluva puoli satulasta pääsi vatkaamaan. heittokellolla mitattiin toisesta ufosta 0,1 - 0,15mm joka aiheutti ison "vatkauksen".
Pinnat suoriksi sorvissa ja tarinät poistui.
Comment
-
Ei voi kyllä TRW merkkisiä levyjä suositella. Nää taitaa olla nyt kolmannet levyt jotka alko tärisee kunnolla satkun vauhdissa vähän räväkämmän jarrutuksen jälkeen. Alustassa ei ole välyksiä, ei voi siitäkään johtua. Minkä tekeleitä ne marmorilla myy? Vai olisiko EBC / Zimmermann parempi valinta? Ratahommia en tule autolla ajelemaan, että sen puoleen en tarvii mitään mahottoman hintasia.
Comment
-
Joko ATE tai TRW. Vanhemmassa omassa A4 B5:ssa oli ainakin ATE:n jarrusatulat. ATE:n tarvike levyt ja palat siihen laitettiin eikä ollut niissä valittamista. Tosin kyllähän nuo jarrut helposti kieroiksi menee jos tarvitsee tehdä isojakin äkkijarrutuksia. Ja kyllähän niissä toisinaan myös renkaiden kumitkin menee pilalle. Rahalla saa uutta ja jarrut tehneet tehtävänsä jos henki säilyi.
Comment
-
Ate:n levyjä ainakin käyttävät alkuperäisenä, varmaan muitakin käyttävät. Jos etulevyt 288x25mm niin ainakin tuolta löytyy kohtuuhinnalla. Jos 280x22, niin tuo tai 312x25, niin tuo. Nämä vain esimerkkinä, tarkista sopivuus.
Itsella ollut A6:ssa Ate:n levyjä käytössä ja ei ole ainakaan vielä kieroksi menneet kovasta käytöstä huolimatta.
Comment
-
Taistelin 5 vuotta ravistavien jarrujen kanssa. On vaihdettu niveliä, levyjä ja vaikka mitä. Syy löyty kuluneesta vetonivelestä. Siihen loppu. Suojakumi oli vaihdettu just ennen kun ostin ton Allroadin. Kulunu nivel kasattu takas, kiitos VV-auto näistä vuosista :)
Samalla hävis oikealle puoltaminenkin, johtunee siitä kun alustan korkeutta on hivenen muutettu, vetonivel "vänkäsi" jatkuvasti kun kuulat haki uriaan
Comment
-
Kyllä, 21mm on etujarrusatulan kiinnityspultit. Melko ärsyttävät nuo takajarrusatulan 8mm kuusiokolopultit. Tilaa ei juurikaan ole avaimelle kun on iskaria ja tukivartta edessä. Sattui sopivasti takaiskareiden vaihto samaan ajankohtaan niin iskarin poistamalla onnistuu HUOMATTAVASTI helpommin pulttien avaus.
Takajarrujen jarrumäntä on mallia paina ja kierrä. Onnistuu ilman jarrumäntätyökaluakin saada se pohjaan puristin - siirtoleukapihti yhdistelmällä.
Comment
Comment