Onkos mahdollista, että levyt lämmetessä menee kieroiksi ja kun jäähtyvät niin suoristuvat?
Kun levy menee kieroksi niin se ei ilman sorvia oikene.
Aloittaisin ottamalla satulat pois paikaltaan ja tutkimalla että männät ja liukutapit liikkuu herkästi. Samalla on hyvä puristaa männät sisään, mutta niin että puristaessa mäntää avaa ilmaruuvin, jotta kaikki vanha neste tulisi pois sylinteristä eikä mene takaisin säiliöön. Näin ei aina käy kun pelkästään vaihtaa nesteitä pumppaamalla läpi, varsinkin mikäli palat ovat jo puolikuluneita tai enemmänkin, jolloin sylinteriin on helposti jäänyt osa vanhaakin nestettä, varsinkin mikäli ilmausruuvi ja sisääntuleva jarruletku ovat vierekkäin.
Olikin jääny tää huomaamatta. Itseasiassa en tiedä... Jotkut edellisen omistajan laittamat, mutta vakiot siis, jotkin tarvikkeet aika varmasti kun paloissakaan ei ole sitä kulumisentunnistinta. Ei ole täristänyt ikinä aikasemmin, ekan kerran vasta Ahvenistolla kun uusilla nesteillä sai ilmeisesti sitten jarrut niin lämpimäksi? Ja ei siis enää täristänyt kun kotiin ajelin.
Itsellä ihan vastaavat oireet kuin welloo:lla ylempänä. Tähän mennessä ei vielä vaihdettu kuin napa/laakeri ja levyt+palat. Kaikki nivelet ja vetarit tuntuvat hyviltä, vaikkakaan huomaa että eivät enää uudet. Apurungon puslia ei ole vielä tullut tarkistettua. Löysikö welloo ja RistoEe mitän ratkaisua onglemiin?
Vinkki jarruhommiin. Miten selvität, missä pyörässä ongelma on.
Mulla oli Opel Omega, jolla oli ajettu lähemmäs 400 tkm. Jarrutuksessa tuntui/kuului klonk-klonk-klonk. Kuulostelemalla ei olut selvää, oliko vika edessä vai takana, vasemmalla vaiko oikealla. Kysyin netistä apua ja sain hyvän ohjeen.
Autotarvike liikkeessä myydään jarruremonttia varten pikku puristimia jarruletkuja varten. Ostin setin, jossa on 4 tai 5 erikokoista puristinta. Laitoin pienimmän vuorotellen yhteen jarruletkuun ja tein koeajon ja painoin jarrua. Klonkotus lakkasi, kun puristin oli viimeisessä letkussa eli takana oikealla. Jarrulevyn vaihto poisti vian. Ennen tätä puristin-kikkaa olin jo vaihtanut levyn vasemmalta, kun luulin vian olevan siellä.
Ehkä kannattaa puristaa umpeen aluksi 2 letkua. Molemmat etuletkut tai takaletkut ja sen jälkeen vikapäästä toinen.
Heittokello on kyllä ehdoton levyjen kieroutta tutkiessa. Riittävän kapistuksen tuohon kotinikkarillekin saa vaikka Biltemasta, oliko nyt nimellä mittakello siellä ja hintaluokka n. 25e. Magneettijalka kiinni olka-akseliin tmv. kiinteään pisteeseen ja säätää kellon laahaamaan levyn pintaa. Sitten pyörittää vaikka vetarin kautta levyä ettei härki mittatulosta sen enempiä, viisarin ei juuri tulisi heilahdella suoralla levyllä.
Ja toki kannattaa aina ottaa huomioon mahdollisuus navan kierouteen levyn alla. Mittaus samalla kaavalla mutta levy edestä poistaen. Tärrää samalla tavalla kuin kiero levy mutta rikkoo laakerinkin monesti hyvin nopeasti. Levyn ja navan välissähän ei tulisi käyttää mitään kuparitahnaa tmv ylimääräistä, pääasia että vastinpinnat ovat oikeasti puhtaat.
Jarrulevynhän voi saada kieroksi niinkin helpolla kuin vaikka motarin rampilta alas tullessa jarruttaessa vähän rajummin ja survaisee saman tien isoon vesilätäkköön. Levyt saa pikajäähdytyksen vedestä ja ns. se on sitten siinä. Ei katso lopunperin onko uusi vai vanha levy.
Lisäksi..
Kahnaavat jarrut tietty yksi mahdollinen syy ja näihinkin voi hakea syytä vaikka puolivillaisesti tehdystä jarruremontista, palat hakattu satuloihin paikoilleen kun eivät muuten mene. Ne vastinpinnat pitää oikeasti kaivaa puhtaiksi.
Ns. Ate-jarrujen holkkityyppiset liukutapit (nämä joiden päät suojatulpan alla ja päässä 7mm kuusiokolo) ovat toisinaan liikkeissään hieman tahmeita ja tulisi joko vaihtaa tai vähintään kiillotella mahd puhtaaksi irtiollessaan, silikonirasvaa väliin voiteluaineeksi.
Satulan männän pitäisi olla liikkeeltään herkkä eikä juuri tahmata missään vaiheessa liikerataansa. Vesittyneet vanhat jarrunesteet monesti ruostuttavat satulan männän, pahimmillaan jumittavat, toisaalta rikkonainen pölysuojakumi ulkopuolella hapettaa männän varsinkin kuluneilla jarruilla (ollessaan reippaammin ulkona satulasta) sieltä puolen ja sitten jarruhuollon jälkeen alkaa jarrut laahata kun mäntä ei liikukaan satulan sisällä niinkuin pitäisi..
Kerroin varmaan sellaisiakin asioita joista tässä jo puhuttu mutta olkoon nyt vaikka kertauksena.. Saa toki oikoa jos joku kokee näkemykseni vääriksi..
Vinkki jarruhommiin. Miten selvität, missä pyörässä ongelma on.
Autotarvike liikkeessä myydään jarruremonttia varten pikku puristimia jarruletkuja varten. Ostin setin, jossa on 4 tai 5 erikokoista puristinta. Laitoin pienimmän vuorotellen yhteen jarruletkuun ja tein koeajon ja painoin jarrua. Klonkotus lakkasi, kun puristin oli viimeisessä letkussa eli takana oikealla. Jarrulevyn vaihto poisti vian.
Hyvä vinkki, mutta korjaus pikkusen jobbariluontoinen. Etenkin tarvikelevyt on niin edullisia (alkaen 10e) ettei mitään järkeä vaihtaa vain toista. Ja jos haluaa sijoittaa laadukkaampiin levyihin, sitä suuremalla syyllä vaihdetaan molemmat puolet.
Kuva ei tosiaan kerro paloista täyttä totuutta, mutta kuluma on edestä ja takaa ainakin 5mm luokkaa ja keskeltä näyttää koskemattomalta. Ravistaa vain jarruttaessa ja tuntuu siltä kun kiero levy olisi syönyt palat edestä ja takaa viistoksi.
Tein eilen vielä tarkistuksen ja puhdistin kaikki toistamiseen. Vika voi olla asentajassakin, että levyn ja navan väliin on jäänyt paskaa. Liukutapit putsattu ja kevyesti rasvattu toimii hienosti ja jarrumäntä liikkuu nätisti jarrua painettaessa. Auto on työmatka-ajossa maantiellä, ei kovia jarrutuksia.
Niin tuota, jos noita reunojen viisteitä tarkoitat niin kyllä ne sellaiset on ihan tehtaalta.
Siitä voi tietysti lähteä liikkeelle että käyttää levyt irti ja katsoo ettei ole navan ja levyn välissä paskaa. Tämän jälkeen voi neekerintukkalaikalla puhdistaa levyjen kulutuspinnat ja sen jälkeen suorittaa paloille ja levyille kunnollisen sisäänajon. Sisäänajo tapahtuu niin että n. satasen vauhdista reipas jarrutus tuonne n. 30kmh nopeuteen josta taas kiihdytys sataseen, jarrutus jne. Toista kymmenen kertaa tai kunnes jarrunhaju tulee kabiiniin. Toimenpiteen jälkeen ei saa pysähtyä, vaan pitää jatkaa ajoa rauhaksiin jonkun aikaa isommin jarruttelematta jotta jarrut ehtii jäähtyä.
Jarrutuksessa jarrupalan materiaalia tarttuu levyn pintaan ja se muodostaa levyyn ohuen kerroksen. Osa jarrutustehosta tulee levyn ja palamateriaalin kemiallisten sidosten syntymisestä ja ratkeamisesta. Jos tuo levyn pintaan muodostuva materiaalikerros on epätasainen, se saattaa aiheuttaa täristystä vaikka levy olisikin suora. Sisäänajon yhtenä tarkoituksena on varmistaa se että levyihin tarttuu tasaisesti palasta materiaalia.
Kuvassa ylemmän palan alareuna näyttää siltä että siitä on jäänyt levyyn enemmän materiaalia kuin muista kohdista, levyssä pitäisi myös näkyä erivärinen alue tuossa kohtaa. Tuo saattaa aiheuttaa tärinää.
Huolellisella putsauksella ja uudelleen asennuksella tärinästä katosi 75%. Pitää vielä jarrutella palat ja levyt sisään. Vikaa on / oli kuitenkin vain kuskinpuolella. Kiitos.
Aiheeseen liittyen. A6 -14 vaihtelin loppuolevat etulevyt. Otin Febi/bilstein kun yleensä ollut ihan ok merkki.
Tonnin pääsi levyillä kunnes alkoi moottoritievauhdissa pintajarrutuksessa tärräämään. Pikku hiljaa paheni, ensin 130kmh vauhdissa täristi kun hieman hiljensi vauhtia, tonni lisää kilsoja ja alkoi tekemään myös 80kmh vauhdissa.
Jossain välissä jo käytin levyt irti, putsasin kaikki pinnat ja koitin levyjä mittailla löytämättä mitään.
Lopulta raaskin tilata Brembon levyt ja vaihdoin ne. Ravistus hävisi ja kohta 5tkm myöhemmin uskallan väittää että on ok.
Comment