Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ravistaa jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    ..Vaihdoin itse levyt joku aika sitten, alko kans ravisteleen, en ollu putsannu kunnolla napoja, näemmä pienikin kikkare vaikuttaa..

    Comment


    • #32
      Ravistaa taas... taidan tiputtaa koko etupään pois ja vaihtaa kaikki nivelet ja puslat. Sitten aurauskulmien säätöön.

      Navat pitää vaihtaa sitten jos mikään muu ei auta.

      Nykyiset levyt vaikuttaa kuitenkin paremmille kuin brembon versiot.

      Comment


      • #33
        Noniin, vikaahan sitten löytyikin, kun koko etupään purki osiksi.

        apurungon takimmaiset puslat oli jo heikossa kunnossa ja yllättäen toinen etupyörän laakeri oli väljä. Väljyyttä ei tuntunut, kun vetoakseli oli paikoillaan ??? kumma juttu.

        Sorvattiin 0,15 milliä samalla napojen pinnasta pois, jotta ne on varmasti suorat. Uudet levyt, iskarit, pyöränlaakerit, yläpäänlaakerit, tukivarsien puslat ja apurungon puslat on nyt paikoillaan. Nyt odotellaan jännityksellä lopputulosta. Huomenna vien etupään vielä aurauskulmien säätöön.

        BTW: korjaamo sai tuhottua originaalit apurungon puslat, kun yritti laittaa niitä paikoilleen. Aika ikävä laittaa tuommoinen orkkis pusla, jossa on semmoinen kuminen reunus. Näyttää melkein mahdottomalle, että puslan pitäisi mennä itseään pienemmästä reiästä sisään sen kumireunuksen takia...Lienekö kellän tähän jotain asennusohjeita?

        Comment


          #34
          Jos siis oli kyse 80:n (t89/b4) apurungon puslista niin itse puslan vaihto-operaatio on aika helppo kunhan apurunko on vaan saatu irti korista. Apurunkoa ei tarvitse edes kokonaan irrottaa, riittää jos saa noin viiden sentin raon korin ja puslan välille.

          Voimaa käyttämällä ne puslat saa vain rikki, oikealla tekniikalla uudet puslat lipsahtaa paikalleen melkein itsestään. Juju on siinä että pusla painetaan paikalleen vain siitä puslan keskellä olevasta metalliosasta painaen. Silloin se puslan keskusta lähtee painumaan apurungon reiästä läpi ennenkuin koko pusla lähtee matkalle ja samalla puslan kumiosa venyy ja se ahdistava kumirengas samalla kapenee ja siten pusla mahtuu pujahtamaan paikalleen. Ja vielä kun käyttää esim nestesaippuaa kumiosan liukasteena niin homma on suorastaan helppo.

          Itse vaihdoin juuri coupen taka-apurungon etummaiset puslat kierretangon, parin sopivan putken pätkän, muutaman aluslaatan ja parin mutterin avulla. Esimerkiksi alatukivarren puslien vaihtoon samanlaisilla konsteilla verrattuna apurungon puslat vaihtui todella helposti kunhan oikean suoritustavan keksi.

          Pari havainnollistavaa kuvaa jotka tunnetusti valehtevat enemmän kuin tuhat sanaa :
          Pusla irti
          Pusla paikalleen
          Pusla halkaistuna

          Comment


          • #35
            Jani: mitä sulla tuli maksamaan noi osat ja mistä hommasit? Mitkä iskarit laitoit? Mulla on sama operaatio edessä, jarrulevyt ja alatukivarsien puslat on jo vaihdettu. Lisäksi pelkään, että vetarit saattaa kanssa olla vaihtokunnossa...

            Comment


              #36
              kannattaa samalla kun avaa vaihtaa myös alapallonivelet ja raidetangon päät! ja siten ohjauskulmat kuntoon, niin avot!

              Comment


              • #37
                Olisko osat maksaneet jotain 500 euron verran yhteensä. Yläpään laakerit, pyörän laakerit, apurungon puslat, iskarit, pohjaanlyöntikumit, levyt... sorvaus ja laakerien asennus maksoi 60 euroa yhtensä.

                Just tuommoinen oli se orkkispusla. Jälkiviisaana itsekin mietittiin tuota asennusta keskeltä, mutta soviteltiin sitten loppujen lopuksi kiireen vuoksi tarvikemaliset puslat paikoilleen (metallikuoriset).

                Comment


                • #38
                  Loppuiko tärinä? Kasailen tässä pikkuhiljaa osia ja yritän samalla vielä paikallistaa vikaa. Juhannuksena renkaita potkiessani huomasin seuraavaa: Kun rengasta monottaa tai heiluttaa auton pituussuunnassa liikkuu se ainakin sentin, ellei parikin. Jos heiluttaa tahi potkii vasemmalta, heiluu se myös oikealla puolella. Jostain kuuluu selkeä kolahdus. Jousijalan yläpää ei kuitenkaan liiku. Alatukivarren puslat on jo vaihdettu joten epäilen edellisestä päätellen noita apurungon puslia. Se taaempi taitaa tulla pois yläkautta ja etumainen alakautta vai kuinka?

                  Comment


                  • #39
                    Vielä ei ole tärissyt...

                    Renkaat liikkuu hieman etu-taka suunnassa vaikka kaikki oliskin kunnossa. Puslien kunnon voi tarkistaa parhaiten irroittamalla apurungon ja tukimalla onko kumi irronnut metallista. Mulla ne metalliholkit tippui vasaralla löymällä irti, mutta jos kumi on pykeillyt irti edes vähän, on syytä harkita sen vaihtamista.

                    Orkkispuslat näkyi olevan altapäin vaihdettavaa mallia, tarvikepusla taas työnnettiin ylhäältäpäin. Puslan keskiholkissa on sellainen metallilevitys sillä puolella, joka tulee runkoon kiinni, siitä voit päätellä kummin päin se asennetaan.

                    ainiin...vaihdoinhan minä viallisen linnunluunkin, joka kytkee kallistuksen vakaajan iskaritolppaan.

                    Mulla etupään kolina hävisi iskarien ja pyörän laakerien vaihdon jälkeen. Suosittelen, että tarkistat etupyörien laakerien kunnon irroittamalla vetarit, levyt ja satulat irti.

                    Comment


                    • #40
                      Jep, kiitti vinkeistä, kyllä se menee koko etupää purkuun!

                      Comment


                        #41
                        Itsellä kans ravistelee nuo "UHVOT", ja vaikka kokeilin muutamia kertoja jostain 220 jarruttaa 80 niin, eipä kumminkaan auttanut :)

                        Onnex täällä pohojanmaalla on noita pitkiä peltoja, niin saa vauhtiakin tarpeeksi ;)

                        Comment


                          #42
                          Nostatellaas aihetta taas esille tovin tauon jälkeen.

                          Autoon vaihdettu "koiranluut", raidetangonpäät, alatukivarret puslineen, alapallonivelet, iskarit, jouset, pohjaanlyöntikumit, yläpäänlaakerit, jarrusatulat eteen...

                          Levyillä ajettu ennen edellämainittujen osien vaihtoa noin 1000km ja pääsivät kieroutumaan jarrusatuloiden toimimattomuuden takia, oletan.

                          Oireena keulan jatkuva kolina + täristäminen jarruttaessa

                          Edellisten viestien perusteella voisi päätellä, että kyseessä olisivat nyt nämä apurungon puslat, kysymykseni kuitenkin on:
                          1. Kuinka nopeasti kyseiset puslat voivat kulua?
                          2. Ja jos ovat mahdollisesti vielä alkuperäiset puslat kiinni, voiko näiden perusteella arvioida auton lopullisia/aitoja kilometrejä?
                          3. Uudet jarrulevyt odottavat asennusta, onko mahdollista, että apurungon puslien väljyys kierouttaa uudet levyt?

                          Autolla ajettu mittarin ja huoltokirjan mukaan 188tkm, vuosimallia -94, kone 1.9TDI(1Z).

                          Comment


                          • #43
                            Autoon vaihdettu "koiranluut", raidetangonpäät, alatukivarret puslineen, alapallonivelet, iskarit, jouset, pohjaanlyöntikumit, yläpäänlaakerit, jarrusatulat eteen...
                            Mulla vaihdettiin -92 B4:een apurungon puslat ja tukivarsia. Ei täristänyt sen jälkeen enää jarrutuksissa.

                            Comment


                            • #44
                              Entä jos Allroad täristää hieman jarrutettaessa mutta ei kovemmin jarrutettaessa?

                              Comment


                              • #45
                                Eiköhän ne jarrulevyt oo kierot.

                                Comment


                                • #46
                                  Etujarrut?

                                  Sen verran lisää, että joskus ravistaa satunnaisesti matkavauhdissakin. Voisiko olla niin että joku etupala hieman laahaa silloin levyjen kierouden takia vaikkei jarrua painakaan?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ollut mulla tapaus, jossa johtunut takajarruista ( kyseessä kylläkin Volvo ) Kannattaa käyttää jarrudynössä ja saat tietää missä vika.
                                    Jos epäilet, että jarrupala edestä jumii, niin kokeile ajon jälkeen onko joku jarrulevy huomatamasti kuumempi, kuin toinen. Kokeile varovasti.
                                    Viimeksi muokannut Petri1; 23.7.2011, 22:31.

                                    Comment


                                    • #48
                                      eilen vaihdoin allroadiin etulevyt ja palat juurikin vain täristyksen takia. siihen loppu tärräys. Reilut 2 vuotta oli ikää alkuperäisosilla. Nyt kokeillaan halpoja tarvikeosia

                                      Comment


                                        #49
                                        Vuosi vierähti. Levyjä ja paloja vaihdettu kuluneen vuoden aikana 3-kertaa yllämainitsemani korjauksen lisäksi. Myös jarrunesteteet on vaihdettu ja jarrut ilmattu syksyllä, palojen liukupinnat hinkattu, satula liikkuu normaalisti, samoin mäntä. Oire ei ota loppuakseen levyt jatkaa kiertoutumista, lisävaivana VAIN vasemman etujarrun laahaus. Ehdotuksia?

                                        Comment


                                          #50
                                          Napa kiero ja laahaukseen letkuvaurio.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Täällä ollut uudet levyt ja palat (trw) edessä 2kk ja nyt jo täristää. Eniten täristää hieman lämpimänä jos satasen vauhdista jarruttaa kevyesti. Reilummin jarruttaessa ei niinkään, oisiko syynä kiero levy tai särki oleva pala? Vasta viikon sisään alkanut täristää ja tuntuu selvästi tulevan etujarruista. Muuten ei auto tutise tai tärise.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Eipä sitä levyn suoruutta voi oikein ainakaan silmällä tarkistaa kun kyse on millistä. Jos levyssä on pintaa niin levyt vain johkin pajalle joka suoristaa ne. Tai sitten ostaa uudet levyt suosiolla.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Noniin, uudet levyt vaihdettu eilen tilalle eikä täristä enää. Paikat oli kiinni eikä särki olevia tukivarsiakaan tullut huomattua. Myyjä lupaili levyjen menevän takuuseen (1v takuu). Tiiä sitten onko tuossa trw:n laadussa ollut jotain häikkää kerta noin nopeasti levy kieroutuu. Nämä uusimmat levyt ovat hieman erilaiset, ei ole mm. vanteen pulteille tuplajakoa.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Mitäs levyjä ootte nyt käyttäny? Itellä on EBC:n Ultimax levyt (2 vuotta vanhat) ja tärryyttää aika ikävästi.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Täältä löytyy myös ebc:n turbogroovet jotka täristää kun esim: motarilta tullessa jarruttaa vähän reilummin. Normi ajossa ei täristä mitenkään. Ei ole ajettu kuumina vesilammikkoon eikä ole käyty radalla.
                                                    Onko noiden takuista kenelläkään kokemusta vai pitääkö olla liikkeen asentamat, jotta on tuotteilla takuu?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Asiaan paltakseni. Jarrut eivät siis normi ajossa täristä ollenkaan mutta heti kun ruvetaan jarruttelemaan kovemmista yli 120km/h vauhdeissa yhtään kovemmin rupeaa kauhea tärinä tuntumaan koko autossa. Ei siis pelkästään polkimessa. Yleensähän tuo jarrulevyjen kierous tuntuu jo pienemmissäkin nopeuksissa ja vähemmälläkin jarruvoimalla.

                                                      Jos nyt ensiksi tutkis, että kaikki kiinnikkeiden ja muiden osien pultit on kunnolla kiinni. Onko muita ideoita?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Mulla oli alhaalta vakaajan hela revennyt ja se aiheutti aikamoista tärinää jarruttaessa.

                                                        Vaihdon jälkeen ei tärstä enää.
                                                        Viimeksi muokannut Sabotaasi; 26.7.2012, 19:01. Perustelu: Korjaus.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Mulla hävisi ylimääräiset jarrutustärinät, kun vaihdoin taka-apurungon etummaiset puslat ('hydrolager'). Tärinä oli erityisen häiritsevää +100km/h nopeuksista vähänkään voimakkaammin jarrutettaessa. 'Normaaleissa' liikennetilanteissa, joissa jarrua käytetään aika sievästi, niin tärinä oli hyvin lievää.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Omassa tuo tärinä ilmenee 80 ylispäin ja poistuu pikku hiljaa 120 jälkeen... varovainen hiljentäminen noista vauhdeista aiheuttaa sen pahimman tärinän. Kova jarrutus ei täristä läheskään niin paljoa. Ja jarruttaessa tärinä häviää tuon 80 alle mentäessä. Ensimmäisenä koitan vaihtaa takalevyt. On postissa tulossa Brembon lätyt taakse.

                                                            E: Ei ainakaan ollut takalevyissä tuo vika. Nyt on takana nuo Brembon levyt ja yhtälailla ravistaa. Seuraavaks varmaan menee etulevyt vaihtoon joskus syksymmällä.
                                                            Viimeksi muokannut RistoEe; 29.7.2012, 14:19. Perustelu: lisäys

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Nyt hävisi jarrutustärinät myös motari nopeuksista, kun vaihdoin etulevyt. Ainakin noin 10 km lenkin aikana ei ollut havaittavissa tärinää jarruttaessa. Ei näköjään kestäny EBC:n Ultimax levyt A6 farkussa. Vika voi tosin olla myös kuskissa. Nyt on alla Brembon Max levyt edessä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X