kannattaa rengaspaineita oikeastikin seurailla
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Täysin tarpeeton muistutus (pulttien jälkikiristys)
Collapse
X
-
Mikä juttu tää on, että suositellaan tarkastamaan pyörän mutterien kireydet renkaan vaihdon jälkeen, kun on ajettu joku muutama sata km ?
Aloin tässä ajattelemaan asiaa, kun takana alkaa olla 40 vuotta autoilua, ja lähes aina olen vaihtanut itse renkaat, mutta koskaan ei ole pultit olleet löysällä tarkastuksen jälkeen. En käytä mitään paineilmavääntimiä, vaan teen työn aina käsin kiertämällä, ja lopuksi tarkastan kireyden vielä momenttiavaimella. Ollut alla peltivanteista aina kalliisiin ja hienoihin alumiinivanteisiin asti. Toistakymmentä erilaista autoa.
Eli onko kyse loppujen lopuksi vain paineilmalla hätäisesti ja vauhdikkaasti sarjatyönä tekevien rengasliikkeiden ongelma, vai olenko vain poikkeava yksilö...
Comment
-
Vähän samanlaiset kokemukset itsellä 10v pienemmällä kokemuksella :-) Koskaan en tosin ole momenttiavainta käyttänyt. Vetää käsin kerralla ne riittävän kireälle niin ei niitä tarvii kiristää jälkeenpäin.
Comment
-
Lähemmäksi 40 vuotta itselläkin autoilua takana ja yhden ainoan kerran on jälkikiristys ollut tarpeen. Tosin sinänsä poikkeava tilanne, että kyseessä oli juuri pulverimaalatut vanteet, jossa myös pulttien pesät oli uudessa maalissa. Pultit olen kiristänyt kutakuinkin oikeaan momenttiin. Olen kyllä luopunut jälkikiristyksesta jo aikaa sitten, joten kaipa se olisi voinut muutama pultti kiristyäkin. Löysällä olleita tai irroinneita pultteja ei ole tullut vielä vastaan.
Comment
-
Viime viikonloppuna takaa 1+3 ei auennut 900 Nm Milwaukeella eikä jatkovarrellakaan. Nyt on sitten pikkusen käyriä putkenpätkiä, tarttisko joku? Piti liotella crc:llä muutama tunti. Talvikumit uusittu joulukuussa rengasliikkeessä.
Sitä vaan että viime toukokuussa meni rengas takaa, piti vaihtaa sillä kenkälusikka-avaimella tien poskessa. "Varulta" vedetyt tuskin olisi auennut.
Miksi muuten marmori ei koskaan muistuta jälkikiristyksestä? Vetävät 15 kiloon?
Comment
-
Itse olen luottanut siihen perinteiseen ristikkoavaimeen. Sillä saa riittävän tiukalle ilman et tarvii hyppiä sen päällä. 1m jatkovarsiräikkä on liikaa. Jos ne rengasliikkeissä vetää siihen suositusten mukaiseen momenttiin niin varmaan joutuukin kiristään uudelleen. Se on kuitenkin aika vähän.
Comment
-
En tähän kiristykseen nyt ota kantaa mutta momenttiavain on suhteellisen edullinen jos meinaa itse jatkossakin vaihdella. Sen sijaan tässä rengasruletissa itse huomannut, että ihmisillä jää usein ajattelematta että pääsääntöisesti OEM vanteet on pallokartiopultilla ja tarvikkeet suoralla kartiolla. Tästä voi mielessään piirrustella kuvion minkälainen kiinnityspinta on OEM vanteessa tarvikkeen pultilla ja helpomminhan se siitä irtoaakin.
Comment
-
Joissakin (muissa kuin Vag) autoissa ne peltivanteet on sellasta pehmosta peltiä niin ymmärrän hyvin et niille on pakko ollu antaa momenttisuositukset. Se pultti menee muuten reiästä läpi.
Comment
-
14 kiloa on riittänyt hyvin eikä jälkikiristyksiä ole tarvinnut. Ehkä se on näissä moneen kertaan kiristetyissä, että se mitä se vanne uutena antaa periksi on sen antanut, eikä varsinaista jälkikiristystä tarvetta ole.
Kerran on kyllä pultit syystä tai toisesta löystyneet tai jääny löysälle, mutta se ilmeni vasta normaalia kovemman jarrutuksen jälkeen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ksarvala Näytä viestiViime viikonloppuna takaa 1+3 ei auennut 900 Nm Milwaukeella eikä jatkovarrellakaan. Nyt on sitten pikkusen käyriä putkenpätkiä, tarttisko joku? Piti liotella crc:llä muutama tunti. Talvikumit uusittu joulukuussa rengasliikkeessä.
Omaan autooni kesärenkaita vaihtaessa ko. Milwaukee irrotti ihan jokaisen pultin mainiosti. Vedän ne 120-130NM:iin aina momenttiavaimella ja putsaan sekä pultit että laippojen pinnat.
EDIT: muistutan, että tuo jarrulevyn ja vanteen pintojen putsaus on se homman A ja O. Jos sinne jää hiekanmuruja tms. niin ne muuttuvat ajossa tomuksi ja ollaan tilanteessa, jossa vanne ei enää olekaan kunnolla kiinni.Viimeksi muokannut ToniH; 14.5.2023, 14:44.
Comment
-
No niin, no... viis vuotta niitä työkseen mälväsin ja monenttisauvoilla koko sen ajan kaikki kiinnipäin. Aika helposti aukes kun sama auto tuli puolen vuoden päästä taas seuraavan kerran.
Se on ihan täysi 100% laiskuutta ja/tai ammattitaidottomuutta jos ampuu koneella "niin että pysyy". Ei niitä käsinaksulla ole sesonkiaikana mahdollista kiristää mutta momenttisauvan käyttö ei hidasta hommaa yhtään.
Comment
-
Nojuu onhan se joo tuota varmasti. Ne missä minä olen viime vuosina käynyt on ihan ok, mutta jos rehellisiä ollaan niin semmosia kuin Sorsan veljeksien rengasliike Vaasassa oli ei taida enään täällä suunnalla olla. Siellä käännettiin rengasta vanteella tasapainotuksessa yms, jos painoja meni liikaa, mitä taas ei kyllä nykyään mikään liike tee vaatimatta. Lintataan mielummin arkillinen painoja. Ja jos käyt tasapainottamassa renkaita niin ne tasapainotetaan kivineen kaikkineen.
Comment
-
No se kivien nyppiminen jäi kyllä itelläkin tekemättä. Aika vaikee nähdä siitä mitään hyötyä. Jos ne pikkukivet kuvion välissä aiheuttais tärinää niin sehän tarvis joka kerta pysähtyä putsaan kun on ajanu soratiellä tai vaikka hiekoitetulla parkkipaikalla.
Oli kyllä sellaisiakin asiakkaita joiden renkaat tärisi vaikka painotti nolliin moneen kertaan takuuseen eikä ollu minkäänlaista pystyheittoa pyörissä. Jossain vaiheessa oli helpompaa vaan palauttaa asiakkaalle se 20€ ja todeta että en minä vaan osaa tätä tämän paremmin tehdä, ehkä jossain muualla onnistuu paremmin.
Ite pidin sitä yhtä 50 tai gramman liimapainopötköä vähän niinkun rajana henkilöauton vanteissa. Jos tarvi toiselle pötkölle mennä niin mahdollisuuksien mukaan kerran auki ja kääntää. Siihen aikaan oli 60 gramman pötköjä lyijyä joka ei ollut kovin ison kokoinen vielä. Sittemmin ne lyijypainot kiellettiin ja tilalle tuli vissiin sinkittyjä rautapainoja jotka oli paljon isompia ja niistä kertyy aika äkkiä aika kamalan näkönen rivi.
Comment
-
En voi kuin kummeksua tuota rengasliikkeiden "muista jälkikiristys" muistutusta. Monestako autohuollosta saa mukaan tuon ohjeistuksen. Aika monessa hommassa joudutaan rengasta irrottelemaan, mutta ne osataan siellä laittaa kiinni... tai ainakin useimmiten. Velipojan Transportteri oli huollossa merkkiliikkeessä ja siinä oli käytetty kuskin puolen rengas irti. No se rengas pysy kiinn vajaat 200 km. Onni oli se että rengas irtosi hidastuskaistalla oikealle käännyttäessä eikä kukaan sattunut juuri sillä hetkellä tulemaan vastaan, niin ei tien yli pyörinyt rengaskaan aiheuttanut onnettomuutta. Transuhan tuosta tietty sai melkoiset vauriot itseensä, mutta korjaamon vastuuvakuutus sen maksoi. Toki asia ensin esitettiin että oletko muistanut jälkikiristää pyörät, mutta hyvin äkkiä olivat ymmärtäneet että kannattaa varmaanki pitää suu supussa, kun selvittiin nyt materiaalivaurioilla.
Olen aktiivisesti vaihtanut renkaita vuodesta 1999, omiin ja tuttujen kukineisiin. Käytän momenttiavainta, putsaan jarrulevyn tai -rummmun pinnan pyörivällä teräspyöröharjalla ja laitan jopa rasvaa pultteihin. En tiedä pitäisikö koputtaa päätä vai onko vain ollut tuurissaan että ei ole koskaan rengas irronnut. Jos vielä enemmän hfiistelisin niin laittaisin pulttitervaa.
On muutenkin hyvin kyseenalaista jättää maksua vastaan tehtävä renkaanvaihtotyö osittain hoitamatta. Kiireeseen ei kyllä tämänkään homman kanssa oikein kukaan voi vedota. Senpä takia se on hyvä itse suorittaa niin saa samalla tarkastaa vetarin suojakumit ja jarrupalojen kunnon. Reklamaatiotkin on sitte helppo jutella itsensä kanssa peilin edessä. ;-)
Comment
Comment