Ennätys tämäkin :-)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Täysin tarpeeton muistutus (pulttien jälkikiristys)
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Ylensä olen tehnyt pulttien loppukiristyksen orkkisavaimella jalalla polkaisten. Samalla menetelmällä saa aukikin.
Tuli jonkin aikaa sitten testattua momenttiavaimella, että kuinka tiukka tuo jalkamomentti ja avaimesta loppui suurinpiirtein asteikko kesken. Paljonkohan rengasliikken jäljiltä on momenttia, kun se ajetaan pulttipyssyllä isointa asetusta käyttäen?
-
Eräässä rengasliikkeessä vedettiin talvirenkaat niin tiukkaan etteivät saaneet itsekään auki kun menin kesärenkaita ja -vanteita ostamaan ja asennuttamaan. Piti jättää auto yöksi pajalle, onneksi sentään sain liikkeen pomon farkku-corollan (vm. about 1991) lainaan niin ei tarvinnut jalkapatikassa liikkua. Onneksi ei mennyt rengas puhki tien päällä...
Comment
-
Rengasliikkeillä on momenttihylsyt, joten voivat ihan surutta paukuttaa pyssyllä. Hylsy joustaa, kun tarvittava momentti on saavutettu.
Comment
-
vaihdoin kanssa viimme viikonloppuna äidin kauppakassiin talvikumit, etuvanteet oli jumissa ja ihmettelin mikä oli, mutta sitten muistu mieleen, että oli kesällä vaihdettu eturenkaat kumikorjaamossa.
Noh yksi hylsy siinä halkesi, kun auko niitä.
Itse kans hankin noi momentti hylsyt, on hyvät pelit.
Comment
-
Kesällä käyttivät etupyöriä Kuopion Laakkosella auki. Sai hyppiä auton orggisavaimen päällä ihan reilusti. Pitäis kai nostaa omaa massaa päälle 100kg:n, kun eivät meinanneet aueta.
Momenttiavaimella olen aina kirinyt pyörän pultit, yhden kerran ovat löystyneet ennen aikojaan.
Vianorilla olen nähnyt kirittävän perinteisellä momenttiavaimella, kaikkialla muualla pulttipyssy käytössä.
Comment
-
Lisää ääniä tarkistamiselle.
Vaihdoin maanantaina renkaat. Momenttiavaimella kiinni, avain takaluukkuun ja tiistaina töihin. 60km ajon jälkeen kuuluu edestä pari pientä kolahdusta. Mietin, että mitä hemmettiä, eikai nyt joku mene väljäksi sieltäkin. Hetken päästä alkaa rengasmelu kasvaa jyrinäksi. Sammutan oikein radion ja rupeen ihmettelemään, että mikä on? Hetkeä myöhemmin jyrinä muuttuu säännölliseksi tsup, tsup, tsup -ääneksi. Siinä vaiheessa olen ihan varma, että rengas on rikki, siitä on varmasti irronnut pala tms.
Pysäytän auton ja käyn kaikki gummit läpi. Ei näy mitään ongelmia. Taidanpa piruuttani kokeilla pulttien kireyden. Vasemman etupyörän kaikki 5 pulttia kiristyivät 3 kierrosta!! Ja HUOM! 70 kilsan jälkeen siitä kun olin kiristänyt ne 120 NM:iin. Muista pyöristä pultit olivat kireällä.
15 vuotta olen kiristänyt pultit 100km jälkeen enkä muista, että yksikään olisi ollut löysällä, jatkossa taidan tarkistaa jo 50km jälkeen. Tuskin olisin enää päässyt kotiin jos olisin tyhmänä päättänyt sivuuttaa erikoisen rengasäänimaailman ;-)
Comment
-
-
Eli kannattaa katsoa ettei välissä ole mitään kun renkaita vaihtelee ja laittaa kunnolla kohdalleen ne. Ja sitten kiristää kunnolla. Itse olen ainakin aina jalalla vähän polkassu, että on kunnolla kiinni. Aina on auki lähteny tarvittaessa(kerran tosin meni 3 hylsyä :D ), eikä ikinä vahingossa.
Comment
-
Luulenpa tuon jälkikiristyksen tarpeellisuuden koskevan lähinnä pakasta vedettyä aluvannetta. Siinä saattaa se pulttipotero vähän painua kasaan ensimmäisten kiristysten yhteydessä ja vanteen mukautuessa pultteihin.
Itse en ole koskaan huomannut jälkikiristyksen olleen tarpeellista, tarkistan sen aina kuitenkin. Sanomattakin on selvää, että renkaan vaihdon yhteydessä putsataan napa ja sen vanteen vastinpinta, laitetaan sopivaa vaseliinia pultinkierteisiin ja rengaspultit kiristetään ristikkäin kahdessa vaiheessa (~60Nm/120Nm) momenttiavaimella kiinni.
Jos renkaassa on lukkopultti, niin se sitten laitetaan valmistajan ohjeen mukaisella momentilla, jotta sen saa auki myös seuraavalla kerralla.
Talvirenkaiden asennuksen yhteydessä ei ole pahitteeksi sipaista ohut kerros vaseliinia myös pyörännapaan - erityisesti teräsvanteita käytettäessä - säästää itkulta ja hammastenkiristelyltä, kun vanne irtoaa suosiolla navasta sitten keväällä.
Comment
-
LareHirvonen
Sain edellisen autooni hyvän vinkin pulttien hoitamiseen.
Kun pultin aukaisee, niin pultin jengoihin on hyvä laittaa hieman vaseliinia. MUTTA ei tavallista vaseliiniä vaan ns. grafiitti-vaseliiniä. (Purkki on autotallissa, että nyt en muista sen tarkkaa nimeä ja valmistajaa.)
Mutta kun olen tuota grafiitti-vaseliinia käyttänyt niin nätisti ovat pultit menneet kiinni ja etenkin helposti tulleet auki kun taas seuraava renkaanvaihto on ollut tarpeen.
No, tänään kun vaihdoin Audiin ekaa kertaa renkaat, niin en löytänyt tuota Grafiitti-vaseliini purkkiani. Piti vahtaa ilman sitä. Kyllä huomasi, kun pultteja (noin 3 v vanha auto) aukaisi, niin tiukassa olivat ja osa pultista oli selvästi "ruosteessa".
Kuten toisessa keskustelussa kirjoitin, jouduin tänään ostamaan uudet lukkopultit. Ne olivat siististi tehtaan rasvassa ja menivät paikalleen niin liukkaasti. Vanhoja pultteja piti oikein vääntää kiinni.
Olen varma, että momenttiavaimella olisi nämä vanhat pultit jääneet tosi löysälle ja olisin saanut vain sen uuden lukkopultin oikeaan momenttiin.
Comment
-
Vaikka tuo löystyminen ei ehkä olekaan yleistä, niin kyllä se silti kannattaa. Harmittaa nimittäin melko paljon siinä vaiheessa kun keräilee pultteja ja vanteita tien pientareella. Omalle kohdalle on sattunut useamman kerran tapaus missä jälkikiristys on ollut tarpeen ja joukossa on uusia sekä käytettyjä vanteita.
Comment
-
eilen viimeksi oli täti ilman rengasta ja jarrulevyn päällä makas auto tuusulan motarilla.
Itsellä on kerran löystynyt rengas ja kerkesin puuttumaan asiaan. Tämä ei ole mikään urbaani legenda, ja vaikka sitä ei just nyt ole itselle tapahtunut niin samahan se on ku lotossa, ikinä mitään voita, silti melkein joka kierros joku voittaa.
Comment
-
Yleisesti ottaen, momenttiavaimella ei tulisi koskaan kiristää pultteja, muttereita yms, jotka eivät mene kierteisiin suht. herkästi. Tosin pyöränpulttien momentti on sen verran suuri, että kyllä sillä pitäisi vähän ruostuneempikin pultti kiristyä. Jos pultti menee huonosti kierteelle, niin kierre kannattaisi kyllä puhdistaa/voidella muutenkin ja vasta sitten momenttia peliin.
Comment
-
Joskus takavuosina minullakin löystyi rengas, onneksi kaikki pultit olivat silti kiinni. Tosi ikävää ääntä piti.
Itse oon voiteluaineena käyttänyt tervasprayta. Juuri eilen vaihdoin mamman sportbackiin renkaat, ja havaitsin, etteivät olleet käyttöautolla lattaneet ollenkaan mitään luprikanttia sinne, johan olivat lujassa. Kyllä se ainakin minulla on itsestään selvä juttu, että jollain tökötillä pitää voidella..
Comment
-
Itelläni kävi just viime vappuna sillein että oli vaihtanut kesärenkaat ja olin ainakin käynyt Helsingissä ja takasin (n. 300 km) ja lähdin siinä sitten vapun viettoon ja lähtiessä kävi mielessä että pitäisköhän noi renkaat kiristää, mutta oli taas kaikkee muuta mielessä ja ne jäi kiristämättä. No siinä jossain vaiheessa rupesin sitten ajaessa kuunteleen outoo ääntä ja kysyin kaverilta että kuuliko se ääntä, kaveri vastasi ettei kuullut mitään erikoista. Ajoin vielä hetken ja sitten pysähdyin ihmettelemään läytämättä kuitenkaan mitään normaalista poikkeavaa. Lähdettiin uudestaan liikkeelle ja sitten hetken päästä ääni voimistui ja päätin että nyt auto jää tähän. No sitten pysähdyttiin ja huomasin että kuskinpuolen eturenkaasta puuttui kaksi pulttia ja loputkin oli jo löysällä. No sitten vedettiin loput kolme pulttia kireelle ja muittenkin renkaiden pultit kiristettiin ja taisin siirtää yhdestä renkaasta viidennen pultin eturenkaaseen neljänneksi pultitksi ja pääsin näin ajaan kotiin. Täytyy kyllä näin jälkikäteen sanoo että ei ollu enää kaukana että koko rengas ois irronnu! KANNATTAA SIIS IHAN OIKEESTI JÄLKIKIRISTÄÄ NE RENKAAT! Ja ilmeisesti siinä kiristyksessä on tärkeetä on se että ne kaikki pultit on kiristetty tasasesti samaan momenttiin, se 110 nm on varmaan ihan hyvä, se lukee ainakin mun auton ohjekirjassa.
Comment
-
Eikös ole niin että teräslevyvanteilla jälkikiristys ei ole tarpeellinen? Mietin myös samaa, eli mikä tekee aluvanteesta kiristystä vaativan..
Aluvanteessa tätä joustoa ei ole, jolloin materiaalin pieni myötääminen päästää pultin helpommin löystymään.
Aikanaan Seat Ibizan (sen Fiat pohjaisen) aluvanteiden pulttien oikea momentti oli vain 85 Nm.
Tuntui aika pieneltä mutta kyllä ne kinni pysyivät.
Comment
Comment