Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Enemmän vähemmän keskusteluja seuranneena ja asiaa tutkineena kyselisin onko jollain varmaa tietoa siitä sujahtaako A5:n (19 / 9 / et 33) vanteet A4 B8,5:n (jonka vastaavat arvot on keskimäärin 19 / 8,5 / et 43-45) alle ilman ongelmia? Alustana mulla on Eibach Pro-Kit B12 (eli n. -30-35mm)? Ja jos menee, niin millä rengastuksella?
Haluais kokeneemmalta konkarilta vastauksen ennen kuin laittaa tilausta menemään, koska saan rengasliikkeistä vaan konservatiivisia "kannataa pysyä lähellä A4:n vakioita" -tyyppisiä vastauksia.
Tumupa sen jo kerto. 255 kumilla menee kans, jos haluaa enemmän tavaraa vanteen ympärille, mutta ton levyselle vanteelle ja Suomen tieverkostolle järkevämpi on toi 245. Tilausta vaan vetämään siis. :)
Siinä kans pikanen testaus toiselle puolelle paskaseen pirssiin. 18x8",9" et35.
Vanteet Axen ex10.
Onko noissa Axen vanteissa ollut valittamista laadun puolesta?
Painaako nuo Axen tuotteet miten kauheasti? - painoja ei tahdo mistään löytyä.
Aattelin S6 C5 alle EX18 18x9 et38 255/40 kumeilla ja 5-10mm spacer korjauksella.
Jos jollain vastaavaa setuppia kuva kelpaisi.
Joo axe ex18 on perus 5 puola Vossen CV3 Concave vanteen replica - taitaa olla joku muoti ilmiö. Vaastaavia cv3 replikoita valmistaa hyvin monet muutkin valmistajat axen lisäksi esim. Oems, ssw, stance, ultralite jne. mutta yleensä koot alkaa 19" ja 18" ovat harvinaisia, eikä ole edes olemassa alkuperäisenä. Noille EX18:lle tuli vastaan tarjous tuningdesingillä, 740€ jää pulttien kanssa hintaa joka ei tosiaan mikään paha ole kun vertaa muihin 9" tai sitä leveempiin.
Vaikka kopio onkin niin ei se siitä automattisesti silti huonoa tee.
Vähän nyt rankkaa kärjistämistä omasta mielestä. Käytännössä kaikki vannemallit on jonku mallin kopioita, oli hintalapussa 500 tai 5000. Olkoon halvat, voihan ne silti olla laadukkaat. :)
Onhan esim WSP:t kopioita, ei mitenkään kalliita, silti niitä suositaan hyvän laadun takia?
Niin onhan tuo plagiointi aina hieman oksettavaa ja ymmärän tomiin kannan. Itsekkin tässä hieman hämillään ollut kun selvisi että nämä on kopiot jostakin what ever Vossenin tuotteesta jota vissiin hypetetty, mutta silti on hyvin vaikea noteerata alukuperäistuotteenkaan arvoa, sen ollessa samaa tuning paskaa jolla ainut oikea arvo jäänee desingille. Toinen olisi tilanne jos puhuttaisiin kunnon laatu rata kepeestä takokamasta esim Volk TE37 josta paljon kopioita ja kaikki aivan eri tasoa kuin alkuperäinen. Sitten jos laitetaan vierekkäin halpis puljusta osa vanteita replikoita, osa omia malleja niin pitääkö se ruma vanne valita ihan vain sen takia että se ei ole kopio mistään?
Itse edullista vannesarjaa etsiessäni ajattelin unohtaa tuon kriteeri listalta.
Silleen lohdutukseksi tomiille että ajattelin kyllä ajella ko vanteilla pystypäin ihan axen logoilla, ei ole tarvetta tilatata Vossenin keskikuppeja vanteisiin, eikä sen puoleen liimailla RS-tarraa auton takaluukkuunkaan.
mutta silti on hyvin vaikea noteerata alukuperäistuotteenkaan arvoa, sen ollessa samaa tuning paskaa jolla ainut oikea arvo jäänee desingille.
Ei kannata unohtaa että nuo alkuperäistuotteet on suunniteltu olemaan kestäviä tuolla alkuperäis-designilla. Sitten kun kopioidaan design ja valmistetaan saman näköinen vanne halvemmalla valmistusmenetelmällä ei lopputulos ole ollenkaan sama. Varsinkin jos takovanteen valu-kopio on kevyt, voi miettiä minkä fysiikan lakien mukaan se olisi yhtä kestävä kuin alkuperäinen. Loppujen lopuksi kuitenkin tullaan siihen tositilanteeseen, että harvalla tulee vastaan tilanne jossa tuo laatu oikeasti mitataan. Sama juttu kun noiden halpojen renkaiden kanssa.
... Loppujen lopuksi kuitenkin tullaan siihen tositilanteeseen, että harvalla tulee vastaan tilanne jossa tuo laatu oikeasti mitataan...
Usein tulee vastaan tilanne, jossa pinnan laatu (maali ja/tai lakka) kyllä testataan. En enää valitse talvivanteeksi muita kuin merkkituotteita. Ei se puhalluttaminen ja maalauttaminen niin hauskaa ole, että sitä haluaisi usein tehdä. Vaikka valintakysymyshän sekin tietysti on.
Lopun kaiken laatu asia ei ole mikään itsestään selvyys alkuperäis vanteissakaan edes ns. arvostetuilla merkeilläkään, mutta kai hinnalle sentään yleensä joku peruste löytyy.
Silläpä koitinkin kysellä täällä Klubilla onko kellään pahaa sanottavaa AXEn tuotteista jos jotain huonoa olisi tullut vastaa, mutta tää aihe nyt risteili ihan johkin muualle.
Itse yllätyin edelliskerralla vastaavissa merkeissä positiivisesti kun ostin Tomason TN4 vanteet talvikumeille jostakin vannetukun poistotarjouksesta tms. Vaikka olivat vieläkin halvemmat ei niissä olut mitään valittamista, päinvastoin nehän oli komeet, maaliin ei suolassa rypiessä tullut valittamista, eikä suoruuskaan kadonnut omassa käsittelyssä joten ihan oli riittävä laatu siinä kohtaa minulle.
Ei kannata unohtaa että nuo alkuperäistuotteet on suunniteltu olemaan kestäviä tuolla alkuperäis-designilla. Sitten kun kopioidaan design ja valmistetaan saman näköinen vanne halvemmalla valmistusmenetelmällä ei lopputulos ole ollenkaan sama. Varsinkin jos takovanteen valu-kopio on kevyt, voi miettiä minkä fysiikan lakien mukaan se olisi yhtä kestävä kuin alkuperäinen. Loppujen lopuksi kuitenkin tullaan siihen tositilanteeseen, että harvalla tulee vastaan tilanne jossa tuo laatu oikeasti mitataan. Sama juttu kun noiden halpojen renkaiden kanssa.
Taidat ajaa kuuluisalla Suomiautolinjastolla valmistetulla, vähän paremmalla Audilla?
Ottaako koville jos joku kertoo asioista faktoina? Kyllä mulla on ihan aito Suomiauto mutta en sen paremmin tiedä onko se muita parempi, nahkasisusta siinä ainakin on ja sähkölasit takaovissa.
Pitäisi toimia. Noilla madalluksilla (kun camberit on vielä raja-arvoissa) saattaa edessä vanne tulla hieman kaaresta yli, mutta kulutupinta jäänee (renkaan merkistä riippuen) kaaren sisälle, korkeuden puolesta ei kyllä yllä raapimaan.
Mimmonen ET ja koko istuisi C4 audiin jossa S4 etulokarinkaaret, takana on myös leveämmät.
Auto forumilta tuttu JyriN:n rakentama "ässä-look" diudi. (vaklasin historian)
ET20/15 varmaan lähelle ET:n puolesta?
Koko puolesta 17" vai 18" ? Nyt on 16". Koon puolesta ok, mutta ei näyttävät ole...on alustasarja varmaan 35mm alempana vakiosta...
Joissain kuvissa oli RH:n vanteet..liekkö 18" ?
Ottaako koville jos joku kertoo asioista faktoina? Kyllä mulla on ihan aito Suomiauto mutta en sen paremmin tiedä onko se muita parempi, nahkasisusta siinä ainakin on ja sähkölasit takaovissa.
Otettasko seuraavassa postissa sitä faktaa jo tiskiin sitten, eikä tuota mutu-huutelua ja muuta propagandaa?
Taonta eli takominen tarkoittaa metalliesineiden muokkaamista iskemällä toistuvasti esimerkiksi vasaralla tai käyttämällä muuta puristusvoimaa.
Edut ja haitat
Takomalla valmistetut tuotteet ovat kestävämpiä kuin valamalla tai koneistamalla tuotetut. Tämä johtuu taonnan synnyttämästä kuituisesta rakenteesta muokattavan kappaleen sisällä. Taottaessa metallin raerakenne muuttuu siten että rakeet seuraavat kuidunomaisesti kappaleen muotoa. Tätä ominaisuutta käytetään hyväksi suunniteltaessa kappaleita, joiden lujuus/paino-suhteen tulee olla hyvä rakenteen suunnassa. Lujuus onkin usein jopa 20 % parempi kuin muilla menetelmillä valmistettuna.
Ja sitten tuo Flow Forming mitä käytetään monesti laadukkaampien vanteiden valmistukseen:
Prässitaonta
Prässitaonta poikkeaa muotti- ja vapaataonnasta lähinnä siten, että aika, jonka muotit ovat kosketuksissa työstettävään kappaleeseen, on huomattavasti pidempi: useita sekunteja millisekuntien sijaan. Tässä menetelmässä muotit pusertavat metallin vähitellen muotoonsa. Merkittävin etu prässitaonnasta onkin, että myös kappaleen sisäosissa tapahtuu muokkautumista ja lujittumista toisin kuin muottitaonnassa, jossa muokkautuminen tapahtuu lähinnä kappaleen pinnalla.
Jos ja kun takovanteen design kopioidaan ja valmistetaan samalla ainevahvuudella oleva valuvanne, sen lujuus ei enää ole sama kuin takovanteen. Jos takovanteen ainevahvuus on suunniteltaessa mitoitettu lujuuden mukaan, ei samalla ainevahvuudella oleva valuvanne heikommalla lujuudella ole välttämättä riittävän kestävä.
Onko jotain faktaa ja näyttöä siitä, että kopioitu/ halvempi vanne ei kestänyt tilanteessa, jossa aito ja alkuperäinen kesti?
Tehdäänkö kaikki Audin orkkisvanteet takomalla tai prässäämällä?
Tehdäänkö Audi orkkisvanteita valamalla?
Onko materiaalit samaa kopiossa ja alkuperäisessä?
Tuleeko kopiovanteita peräti samalta linjalta kuin alkuperäisiä?
Tällaisia kysymyksi tulee ensimmäisenä mieleen.
Faktaa ei minullakaan ole, mutta eiköhän nuo isot kopiovalmistjat varmista sen vanteen lujuuden. Tuskin ne niitä ihan sokkona kopioi miettimättä kestääkö vanne, siinä loppuu aika nopeasti bisnekset.
En mä ole tässä hehkuttanut Audin OEM-vanteita vaan tuonut esille sitä, että joku suunnittelee vanteen ja sitten muut surutta kopioi sen designin. Ei tähän kannata vetää mukaan Audin alkuperäisvanteita, harva niistä on takomalla tehty.
Pitää ne sen verran vetää, että orkkisvanteet on varmaan isoin bisnes kopiomarkkinoilla.
Toki kalliit ADV1, HRE, Work jne vanteet tehdään takomalla, mutta onko niiden kopiot sitten käyttökelvottomia?
Kestoon viittaat viestissä 2982
Jokainen vannemalli on vähintään homage, todennäköisemmin jonkunlainen replica. Jo konseptitasolla tämä väittämä on täysin absurdi, sama kun yrittäisi patentoida vaikka lusikkaa. Jos design todella on uniikki, niin miksi sille ei ole haettu tuotesuojausta?
Kun verrataan hintaluokan sisällä OEM/original-tasoa ja näitä parjattuja ns. kopiovannevalmistajia, niin rohkenen epäillä (ei ole mullakaan sitä faktaa siis, enkä usko että kenelläkään muullakaan on vastauksia esim. noihin pullan esittämiin kysymyksiin liittyen) että merkittäviä eroja ei löydy kumpaankaan suuntaan.
Pitää ne sen verran vetää, että orkkisvanteet on varmaan isoin bisnes kopiomarkkinoilla.
Toki kalliit ADV1, HRE, Work jne vanteet tehdään takomalla, mutta onko niiden kopiot sitten käyttökelvottomia?
Kestoon viittaat viestissä 2982
Jos takovanne on +20% kestävämpi kuin valu ja tehdään 1:1 kopio takovanteesta valamalla, niin ellei siinä takovanteessa ole +20% (vai miten toi prosenttilasku menee) extraa materiaalivahvuudessa niin eihän se 1:1 valukopio ole tarpeeksi vahva?? Ehkä kestää normaalia käyttöä mutta jos vanteelle on määritelty joku tietty rasitus jonka se tulee kestää, niin ei tämä kopio sitten kestä sitä.
Mun kesävanteissa lukee että ne kantaa sen 600N (tai 690N), jos ne tehtäis erilaisella valmistusmenetelmällä joka olisi heikompi - ne eivät enää olisi kantavuudeltaan 600N vaikka se sama merkintä kopioituisi valumuotin mukana kopioihin.
Comment