Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kellään kokemusta B6:n madaltamisesta 235/40-18 rengatuksella, että kuinka matalaksi (keulan) tuon kokoisilla kumeilla saa ilman raapimisia? ET tulis olemaan luokkaa 35...
Ite näkisin, että ainakin edessä toi rengastus vanteen leveydestä vähän riippuen näkyy ja kuuluu todellakin ennemmin kaarien sirkkelöintinä kuin mahan raapimisena. Todellakin riippuu nyt vanteen leveydestä, mutta väittäisin olevan vähän leveä kumi eteen. Ehkä 225/40? Tuskin takaakaan ihan älyttömän alas saa tolla rengastuksella. Ainakaan niin alas kuin korkeus antaisi myöden.
10x18 vanteelle ois tulossa ja ei tosiaan pohjan korkeus liian matalaksi ainakaan mene...
235/40 sen takia vaihtoehtona että ois lailliset (nankang myöntää hyväksynnän 10" leveelle) ja halvemmat kuin toinen vaihtoehto 245/35-18. Myös tuo 245 leveän laittaminen eteen mietityttää vetelyn suhteen... 245/35 ois korkeutensa puolesta omaan makuun ehdottomasti parempi mutta mutta... Kiinnostaisi ne kuvat jos joku on yrittänyt oikeasti madaltaa 235/40-18 rengastuksella!
Mulla rupes 225/40r18 9.5" vanteella raapimaan sisäkaarta pellille b7:ssa paljon aikasemmin ku että olis pohja raapinu... hidasteet toki piti mennä poikittain yli. Ja raapiminen tapahtu toki ainoastaa käännyttäessä ku ei ollu tilaa renkaan kulutuspinnan ja kaaren välissä. 225/35r18 renkailla tätä joustovaraa on jo kuitenki 1.1 cm enemmän ja maa varaaki samanverran vähemmän...
235/35 saattais olla myös aika passeli, mutta noi on melko tyyriitä renkaita sitten kyllä. Eiköhän ton noilla 235/40 sais myös ihan näyttäväksi, vaikkei ihan alas autoa saakkaan.
Nimen omaan alkaa ahdistamaan pohjan raapiminen hidasteissa yms. Itsellä oli 235/35/19 et35 ja B6 tontissa eikä raapinut kaaria. Mahasta raapi kesällä ja talvella oltiin mahan varassa jumissakin pariin kertaan. Vanteet oli tosin ihan 8" leveät.
Ero on todennäköisesti siinä, että 8" vanne ei tule edes kaarelle joten ei sinällään ihme jollei rengas raavikkaan. Silloinhan auton saa tuollakin rengastuksella melko alas, jolloin mahdollisesti sitten jää mahasta kiinni. 10" vannetta ei saa lähimäinkaan niin alas, kun ottaa jo kaaret vastaan.
Itellä eessä b6:ssa 10x18 et 34, eikä sinne sisäpuolelle paria milliä enempää jää etäisyyttä olkavarteen. Että sanoisin et35 olevan aika maksimi.
Mulla on kumeina 225/40, mutta mallia pullukka eli contin valmistetta, jota varmaan 235/40 nankang aikalailla vastaa kooltaan todellisuudessa, niin hyvinhän tuota niillä saa laskettua, edessä ei ole mitää ongelmaa ollut, mutta taakse ei nykyisillä, liian löysillä jousilla oteta ketään kyytiin! :)
Noita 5x112 jakoisia vannesarjoja kun on kertynyt jokunen vuosien varrella, niin kävi ajatus josko 5x100 --> 5x112 ja 20mm paksuilla jaonmuutos adaptereilla saisi mahtumaan S3 8L -01:een taakse 9,5 x 19" ET35 vanteet. Eteen ajattelin 8,5 x 19" ET50, eli taakse tulisi ET15 ja eteen ET30. Renkaiksi ajattelin 235/35-19.
Eteen menee 8,5" ET30 ongelmitta, sen tiedän, mutta mitenkäs mahtuisi 9,5" ET15 taakse? Onko kellään kokemuksia?
Ittellä A5 Sportback ja siihen talvivanteiksi ajattelin 19" (245-35) rs4 tyyppisiä audin OEM vanteita. Leveys 8" ja et 47 niin eiks noi ny pitäs pyörii siellä alla?
8" ja ET47 jää ainakin 20mm sisään A5:ssä. Alkuperäinen ET on 8" vanteelle 28 ja sekin on sisällä, eli menee Leepu-spacerihommiksi jos meinaat tuollaiset vanteet laittaa.
Onko tällä foorumilla käsitelty vanteiden kantavuutta jossain muussa ketjussa?
Kyselin OZ:lta heidän vanteidensa luokituksista.
ALLEGGERITA HLT: 8x18-5x112: ET 35, MAX LOAD PER WHEEL 580KG
SUPERLEGGERA: 8X18-5X112: ET 35, MAX LOAD PER WHEEL 670KG
ULTRALEGGERA: 8X18-5X112, ET: 35, MAX LOAD PER WHEEL 675KG
Tarkoittaako nuo lukemat nyt siis staattista kuormaa, eli esimerkiksi C5 A6 quattroon nuo Alleggeritat eivät enää olisi hyvä valinta koska niissähän on sallitut taka-akselimassat päältä 1200 kiloa? Onko kenenkään foorumilaisen tai tuttavan kummin kaiman veljen autosta mennyt vanne koskaan soikeaksi liian suuren kuorman vuoksi, eli onko tämä nyt ihan oikea ongelma vanteita valitessa? Pariin kertaan vuodessa lomareissujen yhteydessä todennäköisesti taka-akselille tulee se 1300-1400kg kuormaa. Renkaissa kyllä riittää kantavuus.
Mikä olisi 8V:lle hyvä ET rengastuksella 225/40 ja vannekoolla 8x18? Hyvä tarkoittaa siis tässä tapauksessa, että rengas ja vanne jäävät juuri kaaren sisään eikä ole pelkoa raapimisesta. Auto on normisporttialustalla.
Audi näköjään kaupittelee 8V:lle pakettia 225/40 renkailla ja 8x18 ET48 vanteilla, mutta onko tuo se "oikea" ET tälle kombinaatiolle vai istuuko vanne pienemmällä ET:llä vielä paremmin paikoilleen?
Jos vakio on et48, niin kaarelle tulee ehkä luokkaa et25 tms. Ihan vain arvaus perustuen omaan kokemukseen muutamasta vaggilaisesta, ei minkäänlainen fakta.
Audin alkuperäiset talvialut ovat 6x17 ET48, näitä en ole vielä auton alla nähnyt. Liikkeen huoltopäällikön muistin mukaan alkuperäinen 7.5x17 olisi ET50, en ole vielä tarkistanut vanteen sisäpuolelta, kun ei ole tarvinnut autoa nostaa tai muuten pyöriä irroitella.
Kiitos hyvästä valistuneesta arvauksesta, mutta kaipaisin vielä kokemukseen perustuvaa tietoa tai jopa kuvia, jos sattuu jonkun kiesissä sopivia alla olemaan.
EDIT: Ehdotuksia sopivista vanteista otetaan myös mielellään vastaan. Mielessä olisi joku tummahko viisipuolainen antamaan kontrastia kirkkaalle Misano Rot -värille, mutta kaikki ehdotukset kelpaavat. Koko on siis tuo 8x18 ja kesärenkaat pitää myös hankkia, niissä ensisijaisena preferenssinä hiljaisuus.
EDIT2: Alkuperäisten 7.5x17 vanteiden ET on 51.
Koko kierros 9,5" et35 ja kumiksi 235. Mulla tosin otti s4 b6:ssa tuolla et35:lla jarrusatulaan kiinni, joten piti 6mm spaceri laittaa eteen ja taakse samalla muutenvaan 10mm lätty. :)
Piti pistää tänne vielä infoa että laitoin tuohon A6C5 biturbo quattroon nuo 19x8,5 et35 vanteet (Inter Action GT3) 235/35 kumeilla (Ling Long Greenmax) ja hienosti istuu. Jarrusatuloihin jää varaa reilusti ja olkavarren ja kuminkin väliin jää vielä jokunen milli pelivaraa.
Näitä speksejä voin lämpimästi suositella kyseisen kopan rengastukseksi.
Olisko tietoa tahikka arvauksia, mahtuisiko 9" et30 vanteet 245/40/18 -rengastuksella 4f tdiq-slinen alle? On joko sopivasti ylikokoa tai vähän liikaa ;)
Oye gringo, koon puolesta se on just eikä melkein, kun peruskoko on 205/60R16.
9" leveällä vannella ET pitäisi olla 30-35, eikä S-line alusta ole mikään ûbermadallus, joten luulisi että toimii.
Itsellä oli 4F:n alla (madallus -30mm) 9.5x19" vanteet. Et 35, renkaat 265/35/19". Isompaakin olisi alle mahtunut... eli ujo arvaus, että tuo 9x18" mahtuisi ko. rengastuksella pyörimään.
Comment