Näinpä juuri. 2kg jousittamatonta massaa pois per nurkka tuntuu varmasti ajettavuudessa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Millaiset vanteet/renkaat autooni? -yleisthread
Collapse
X
-
Vielä jos vähän offtopiccia jatketaan....
Noista vanteiden painoista niin kyllä sen eron huomaa hyvin selvästi jos kokeilee kaksia eri painoisia settejä autoonsa, kiihtyvyydessä ja siinä että auto on epämiellyttävämpi ajaa etenkin epätasaisella alustalla ja töyssyissä. En nyt osaa sanoa millaisilla painoeroilla se alkaa tuntumaan jo persdynossa, mutta 2 kiloa tuntuu jo varmasti. Tosin siihen tottuu äkkiä ja varsinkin jos ei ole mihin verrata.
Kyllähän tuon ihan maalaisjärjelläkin ymmärtää, että suuremman massan liikkeelle saaminen on "hankalampaa" kuin kevyemmän. Maantiennopeuksissa, esim. ohituksissa, kun massa on jo valmiiksi liikkeellä, ei eroa kiihtyvyydessä yhtä selvästi huomaa.
Samoin jousituksen toiminta, etenkin ulospäinjoustoissa, ei ole yhtä napakka kuin kevyemmällä vanne/rengaskombinaatiolla ja ajosta tulee veemäisempää töyssyissä.
Itsellä oli joskus Passatissa jotku 16" talvialut ja kesävanteina 17" A8 replica verkonpainot. Kun talvirenkaista vaihtoi kesärenkaille niin olihan se keväällä järkytys kun auto kulki kuin täi tervassa ja tuntui että jousitus on kovilla. Nykyisessä molemmat vanteet on samanlaiset tonnikeijut, eli eroa ei ole vanteiden painoissa, painavia ne on kuitenkin, en ole punninnut kun en uskalla ettei järkyty liikaa :). Vähän kevyempiä pitäisi miettiä (vaikka tuumaa isompaa kokoa mietinkin), tuntuu että ei tuo B8 ole niin ketterä kuin se voisi olla.
Comment
-
Eikös tässä juurikin olla keskusteltu aiheesta?
Jousittamaton massa eli vanteet, jarrut, vetarit, osittain ripustukset.
Mitä kevyempi tämä massa on sitä parempi ulosjousto saadaan, rengas pysyy paremmin tiessä, pienempi massa lähtee helpommin liikkeelle mutta rullaa luonnollisesti huonommin (tällä tuskin merkitystä) ja jarrut pelaa tehokkaammin kun massa ei vie niin paljoa.
Tuossa nuo omasta mielestä tärkeimmät tekiät, joilla ei kylläkään katuliikenteessä paljoakaan merkitystä ole.
Comment
-
Nyt sitten kaivattaisiin, jonkun vannejumalan siunausta omille suunnitelmilleni.
Eli olen itse myös ajatellut omaan B6 koppaseen nelkkuuni noita 3sdm 0.01 vanteita. Kooltaan 9,5''x18'' ja ET 40.
Kysymys kuuluukin kuinka hyvin 9,5'' mahtuvat eteen ja taakse. Kumeiksi olisi tarkoitus laittaa 235/35 tai 40.
Toinen ajatus olisi istuttaa eteen 8,5''- ja taakse 9,5'' leveät vantehet. Mitä tulisi ottaa huomioon kumeja valitessa kun auto on Q. Ymmärtääkseni pyörimiskehien mitat tulisi olla mahdollisimman lähellä toisiaan ettei torsen ota kipiää.
Kyllä, aiheesta on olemassa jo ihan oma topiccinsa, mutta en sieltä saanut seulottua mieltäni tyydyttävää vastausta. Pahoitteluni!
Comment
-
Itsellä oli viime kesänä a4 b5 quattrossa nuo 3sdm 0.01 9,5" 18" setti. 5mm spaicereilla ja 225/35 rengastuksella. Tuossa linkki miten b5 alla istuu:http://hexade.kuvat.fi/kuvat/Autot/A...q/IMG_4730.JPG
Joten eiköhän se 9,5" setti allround mene b6 alle.
Comment
-
A6 C6:een pähkin vanteita. Menevätkö nämä alle ongelmitta:
http://www.jh-sound.fi/calibre-cc-v-...loitettu-lippa
Autossa on ilma-alusta, eli saa suht alas. Renkaan leveydeksi kaavailin 245.
Mitä mieltä olette, onko puola liian kapea?
Comment
-
Minun mielestä on liian kapea, mutta voihan se näyttää hyvältä. Pitäs ton 245 mennä helposti ilman turhia raapimisia. :)
Edittiä vielä, etenki jos on audin oma ilma-alusta nii mahtuu, kun eikös tuossakin ole vakiokoko 255 leveyden puolesta, profiilia ei jaksa muistaa?Viimeksi muokannut Tomppis; 22.3.2014, 09:58.
Comment
-
S6 C4:seen kesävannetta.
Olisi tarkoitus hommailla täksi kesäksi uutta vannesarjaa ja sopivan oloinen satsi löytyi internetin ihmeellisestä maailmasta. Kyseessä olisi ns. vanhan liiton RS 4 replicat koossa 8x18 ET35. Päätä vaivaa lähinnä vanteelle valittava rengaskoko että mahtuisivat pyörimään kaaressa hyvin...
Comment
-
225/40R18 oli omassa urssissa 18x8 "old" rs4 replicoilla, vakio maasturina ei pelkoakaan raapimisesta :D
Ja rengaskoossa oli muistaakseni vain n. 1% luokkaa heitto kehämitassa, alkuperäiseen 225/50R16:sta verrattuna.
Comment
-
A6 C6:een pähkin vanteita. Menevätkö nämä alle ongelmitta:
http://www.jh-sound.fi/calibre-cc-v-...loitettu-lippa
Autossa on ilma-alusta, eli saa suht alas. Renkaan leveydeksi kaavailin 245.
Mitä mieltä olette, onko puola liian kapea?
Liftille kun laittaa kun sinne mahtuu vielä asentajakin renkaan kanssa kaareen.
Edit. Olikin 19" vanne...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja maishu Näytä viestiOlisi tarkoitus hommailla täksi kesäksi uutta vannesarjaa ja sopivan oloinen satsi löytyi internetin ihmeellisestä maailmasta. Kyseessä olisi ns. vanhan liiton RS 4 replicat koossa 8x18 ET35. Päätä vaivaa lähinnä vanteelle valittava rengaskoko että mahtuisivat pyörimään kaaressa hyvin...
235/40 on aika fiksu vaihtoehto noihin kiekkoihin.
Comment
-
Onko mitää tietoo mitä eroa näissä nexeneissä on?
http://www.fipio-reifen.com/reifen_n...ls_253376.html
http://www.fipio-reifen.com/reifen_n...ls_246696.html
http://www.fipio-reifen.com/reifen_n...ls_291993.html
Mites tää hankook?
http://www.fipio-reifen.com/reifen_h...ls_241313.html
Comment
-
Onko kellään kokemuksia Monaco-merkkisistä vanteista? Netistä löytyi että valmistus maa on Malesia....Kestääköhän noi rillat mitään?
Ois tiedossa setti vaan kohtuu hintaan mutta kun ei tiedä uskaltaisiko ostaa jos on heti kierot ja kun ei oo varaa laittaa Oz tai bbs kun maksaa 4t€ kierros.
Comment
-
"Skige":llä on B7:ssa Monacon vanteet, kohtuu hintaiset kuulemma.
Hyvännäköiset olivat ainakin, kun niitä tuli lauantaina hallin lattialla ja auton alla Hyvinkäällä hämmästeltyä :)
Comment
-
Hakusessa uudet vanteet kesäksi Audi A4, vuosimalliin -08 , 3.0 TDI koneella. Sain houkuttelevan tarjouksen yhdestä setistä Englannista, mutta myyjä ilmoitti, että offset on aika pieni kyseiseen vuosimalliin.
Vanteen specsit siis 19", 8.5" leveät, ET32. Meneekö alle, ilman raapimisia tms?
Hakusessa vanteet, jotka tulevat mahdollisimman lähelle kaaria/kaarien tasolle. Renkaiksi ajattelin 255/35/19.
Comment
-
Ei mitään ongelmaa, varsinkin jos auto on vakio-urheilu-sline-alustalla varustettu. Itse laittasin tuolle vanteelle 245 tai 235 kumin, sen verran kapea vanne ja todennäköisesti kiikuttaisin jossain välissä 5/10mm lätyt joka nurkkaan. :) pääsee kuitenkin noilla spekseillä joka aika hyvin kaarelle.
Itellä nyt talvella 8x18, etu/taka ET on 35/30, noilla sun vanteilla tulis vielä 4mm ulommas ja ite kehtaisin tuon erotuksen vielä levittää omassa, kuitenki -45mm vietereillä tuo oma. Lyhyestä virsi kaunis, osta pois! :) onko mikä vanne kyseessä?
Comment
-
Kyseessä tämä vanne: http://www.wheelbasealloys.com/alloy...7/grey/19-inch
Ja tässä BMW Z4 alla:
https://www.google.fi/search?q=19+In...s%3B1000%3B750
Autossa normaali urheilualusta (olikohan -20mm). Täytyy varmaankin laittaa siis tilaukseen.
Toinen vaihtoehto olikin kopio BBS CH:t musta/krominen reuna. Niissä ET45. Mutta yhdet ajoin kieroiksi MX-5 alla tiekuoppaan ajaessa niin tuo kestävyys vähän mietityttää. Nämä siis: http://data.motor-talk.de/data/galle...2098318478.jpg
Valinnan vaikeus :DViimeksi muokannut Valtsu-; 24.3.2014, 20:13.
Comment
-
Comment
-
255 on mun mielestä liian leveä 8,5" vanteelle. 235 alkaa olla jo rajoilla 8,5" vanteelle. jos oikeesti haluaa vanteen kaarelle kannattaa ottaa leveämpi vanne ja kapeempi kumi. Esim 235 9,5" vanteelle. Se vaan vaatii sitten vähä enemmän madallusta mitä -20mm. Netti on täynnä kuvia erilaisista rengas vanne yhdistelmistä. Kannattaa katsoa sieltä mikä miellyttää.
Comment
-
Tuli tehtyä ostos ja nyt kaipaan mielipiteitä vannevalintaan. Eli Urs4 vannetta, onko 19" tuohon koriin "liian" iso? Muutamia mallikuvia ihmetellyt, mutta kuvissa tuntuu olevan aina alla säädettävä alusta, jolloin stance on muutoinkin kohdallaan. Kyseiseen kuvaan webin syövereistä olen ihan myyty, toisaalta kiinnostaisi myös hieman erilainen lähestymistapa ja 3sdm 0.05 ei olisi pahan näköiset (ehkä)? Kaveri teki rujon fotoshopin noista 3sdm:stä. Tarttee linkata vaikka tähän vielä sekin jahka sen puhelimesta saan.
Kuinkas porukka on näitä saanut lähemmäs maata? Säädettävän alustan saaminen tuntuu olevan normaalia hankalampaa.
Comment
-
Turhaan lähettelet photoshopattuja kuvia :) Omasta mielestä nuo 0.05 näyttävät aivan huikeelta b5 alla;) (Väärä auto, huomasin itekki mutta miksi ei urs:iin sopisi yhtälailla?)http://forums.vwvortex.com/showthrea...0-5x112-silver
Comment
-
Koittanut tässä miettiä vanteita tuohon nykyiseen kulkineeseen, joka on siis monsuunin harmaa B8 facelift avantti. Pää on kyllä jo mennyt sekaisin, kun vaihtoehtoja on niin paljon.
Oliskos porukalla mielipidettä/ ehdotuksia?
Yhtenä vaihtoehtona pyörinyt mielessä tämä: http://www.stancewheels.com/wheels/s...e-grey-machine
3SDM:n 0.06 oli myös yksi vaihtoehto, mutta tänne "palstalle" on jo yhdet tulossa, niin en varmaan samanlaisia tilaa :)
19" kooltaan tulevat joka tapauksessa olemaan ja budjetti ei kestä mitään kalliita vanteita nyt hankkia.
Comment
-
Tilaamani 9,5x18'' et 40 3SDM vanteet saapui tänään ni pakkohan niitä oli heti kokeilla. Taakse sopi mainiosti, mutta todennäköisesti pitää rupee lätkimään 5mm spaceria väliin vielä, että saa tarpeeksi kaarelle. Edessä sopivuus näytti hyvältä, hieman joutuu varmaan mankelia näyttää kaarelle. Seuraavaksi sitten vaan madaltamaan ja kesälookki bueno!
235/40/18 kumia tullaan lyömään, joka nurkkaan.
Asennus kiimassa lätkästiin samainen vanne myös xCvm:än A3 8v taakse. Näyttii valkoista väriä vasten tuovan komeasti kontrastia. Tosin työntyy liian ulos, onkohan tuossa mankelointi edessä vai jotain muuta kikkoja, että sais kaaren kanssa samaan linjaan. Ei viittisi pakasta vedettyä autoa lähteä kuulemma mankeloimaan...
E: Kolmas kuva on edestä. Ja kaksi viimeistä kuvaa on A3
Comment
Comment