Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Ensi kesän look mietityttää. Nykyiset 19" lemmarit näyttää jotenkin pieniltä tuohon kutoseen.
Mutta mitä ihmettä tilalle?
BBS CH-R sais kakskybäsenä
Kuin myös Vertini Magic Concave?
Vai muuttusko tilanne jos 19" oliskin tuollaiset lipittömät, kuten Rotiformin NUE:t? Kakskybäsenä pitäis siirtyä taottuun malliin ja ne maksaa hunajata.
Vai jotain ihan muuta? Lemmareihin pari tuumaa leveämmät kehät? :)
NUE:t on mielestäni ainoot hienot Rotiformit. Semmoset vaan alle, ei ole jokapojalla näillä leveysasteilla. Ne BLQ:t, mitä on joka ameriikanfoorumilla, on ihan susirumat vaikka onkin BBS-inspired. Itelle olen vähän noita NUE-mallisia kanssa katellut, mutta mitenkähän lienee pintakäsittely noissa kiiltävissä, kun hirmu vähän on osunut silmiin muita kuvia kuin tuo "myyntikuva". Käyttöauton vanteita kun ei tule hinkattua ihan jokapäivä.
Vertinit on kyllä pornot. CH:tkin on yhdet omista fantasian kohteista, mutta mustana kaikki vanteet näyttää peltivanteilta. Varsinkin yli 10 metrin päästä katsottuna ja hämärässä lähempääkin. Noissa nyt sentään on tuo reuna kirkkaampi. Nuo NUE:t on jotenkin... Tylsät.
Eli noista vaihtoehdoista ääni Vertinille. Toisaalta nuo Lemmarit näytää minusta kyllä ihan sopivilta.
Täällä oli pohinnan alla joko VMR V710:t, Vertini Magicit tahi CH-R:t. Ensi kesäksi tullee 9.5x19 CH-ärrät joka nurkkaan. Mielesä on pyöriny että pitäskö ottaa taakse sitteki 10.5 leviänä.
Tero: Leveyttä mietiskelin kanssa. ET:tkin on vähän hankalat joko 20 tai 40. Takakaarille tarttis kyllä jotakin tehdä sillä nykyinen 9,5 ET32:n raapaisee jos takapenkillä porukkaa.
Tuukka: On tääläki käyny kaarien muokkaus mielesä. On nuo kympit sittenkin ehkä hiukkasen liian leviät nelkun vakio kaariin. :D
Nuo kympit, et38, ei raavi kyllä muuten pahasti, mutta selkeästi jokin alustassa on madalluksen jälkeen siirtyny takapäässä, ku kuormallaki ruopii lähinnä vaan vänkärin puolelta. Sen puolen vanne on n. 5-6mm ulompana. No, jospa tuo selviäis mikä sielä mättää ku tilasin ajan huoltoon tuota ja etupään kolinaa varten.
Duke: Ei muuta kun CH-ärrät alle! Komia siitä tulee.. ;)
TMK-03: Millasta kolinaa sun etupää pitää? Ite tapellu kanssa etupään kolin kanssa koko kesän eikä mistään löydy syytä.. Pienissä montuissa kuuluu sellasta pieni kolhdus/plop ääni.. aika vaikee kuvailla.. Kuskin etukulmaa kun heiluttaa niin kolina kuuluu ihan paikalla.. Apukuskin puolelta ei.. Varsinkin hiekkatiellä todella ärsyttävä ääni..
Tero: Mullakin raapii vain kuskinpuolelta, jossa vanne tulee ulommas. Taka-akselit ei ole vageissa näköjään aivan keskellä, muillakin samanlaisia havaintoja.
Eli en ole tuon taka-akseli ropleeman kanssa yksin. Mikähän lie tuossa madalluksessa aiheuttaa tuon siirtymisen?
Janne: Mulla ei itse heiluttamalla kuulu ääntä. Sieltä kuuluu hitaassa vauhdissa kääntäessä ja hidasteiden yli ajaessa sellaista narinaa. Välillä kuuluu metallinen kalahdus. Epäilivät että alustan laittajalla on jäänyt iskarin yläpäässä jotain löysälle ja paikkoja rasvaamatta. Saas nähdä mikä on huollon diagnoosi. Toivon mukaan selviäisi tuolla kiristämisellä ja rasvauksella.
Nuo kympit, et38, ei raavi kyllä muuten pahasti, mutta selkeästi jokin alustassa on madalluksen jälkeen siirtyny takapäässä, ku kuormallaki ruopii lähinnä vaan vänkärin puolelta. Sen puolen vanne on n. 5-6mm ulompana. No, jospa tuo selviäis mikä sielä mättää ku tilasin ajan huoltoon tuota ja etupään kolinaa varten.
Eiköhän se taka-apurunko oo ollu tehtaalta lähtiessä jo toisessa laidassa. Sitä nyt vaan on hankala huomata vakio rengastuksella. :) Apurungon pultit auki ja keskittämällä sen saa kohdalleen.
Tai sit vaan takarenkaiden camberit ei ole samoissa arvoissa.Itselläni oli kanssa tuo ~ 5mm ero.Kulmat kun laittoi samaan,niin vanteet tuli just yhtä paljon ulos kumpikin.
Kyllähän kympit aanelkkuun menee ja ihan vakiokaarilla ja eteenkin :D mut sit pitää olla 18" ja 225/40 nakit. btdt. Toi kuskinpuolelta koliseva etupää itselläkin vaivana - apurungon etummaiset puslat on villi veikkaus. Olettehan kiristäneet noi uusilla pulteilla ja siten että pyörä ei roiku vapaana vaan on ns. normaaliasennossa. Ihan paskamainen tehdä mutta kuulemma estää kolinoita.
Ja tohon kutosen pyöräpolitiikkaan mun kanta on 10.5 leveet taakse ja eteen. Ja isommalla ET:llä että voi limpuilla hipostella kohdilleen.
apurungon etummaiset puslat on villi veikkaus. Olettehan kiristäneet noi uusilla pulteilla ja siten että pyörä ei roiku vapaana vaan on ns. normaaliasennossa. Ihan paskamainen tehdä mutta kuulemma estää kolinoita.
Uusilla pulteilla laitettu jo kahteen kertaan iskarit kiinni ja aina renkaan ollessa normaaliasennossa eikä mitään vaikutusta kolinaan. Apurungon etummaisia puslia itekin epäilin. Näytti apurunko hiukan kummallisesti elävän kun alhaaltapäin kampes. Kokeiltiin vielä apurungon kampeemista kaverin atosta missä ei kolinoita ole ja samanlailla heilu sekin. En oo sit iittiny lähtee siihen puslien vaihtohommaan kun ei ole mikään ihan pieni urakka.. Eetu voiskin ne vaihtaa niin selviää onko siitä apua.. ;)
Onko Eetulla mitään fakta tietoa mahtuvuudesta. Vähän on ongelma kun saatavat vaihtoehdot onkin kuulemma 10,5x20 et25 tai 8,5x20 et40 (vaikka BBS:n sivujen mukaan 9x20 et25 pitäs löytyä). Meniköhän tämä puihin koko CH-R homma?
Apurungon etummaisia puslia itekin epäilin. Näytti apurunko hiukan kummallisesti elävän kun alhaaltapäin kampes. Kokeiltiin vielä apurungon kampeemista kaverin atosta missä ei kolinoita ole ja samanlailla heilu sekin. En oo sit iittiny lähtee siihen puslien vaihtohommaan kun ei ole mikään ihan pieni urakka.. Eetu voiskin ne vaihtaa niin selviää onko siitä apua.. ;)
Kun on katsastus ajankohtainen niin kannattaa mainita/kysyä katsurilta niiden etummaisten puslien kuntoa. Siinä nosturilla olevalla hytkyttely-laitteella mun autosta katsuri spottas väsyneen apurungon puslan. Tästä joku 3-4kk niin alkoi kolinat kuulumaan, rupesi tulemaan sellaista kun pysähtyy valoihin... klonks kun pysähtyy, klonks kun lähtee liikkeelle.
Tohon TMK-83:n caseen lähtisin ite kyllä kohdistuttamaan ensin apurunkoa ja sen jälkeen sitten ne camberit kohdalleen. Ompahan sitten sekin homma tehty kunnolla.
Auton käytin katsatuksessa kun alusta oli jo vaihdettu ja se kolisi.. Siitä ei tullu mitään sanomista eikä mistään muustakaan.. Mulla ei kuulu kolinaa pysähtyessä eikä liikkeelle lähtiessä. Ainoastaan kun tulee jotain monttuja esim. hiekkatiellä ajaessa..
Ei oo faktaa mut vahva mu-tu on että 20x10.5 et25 menee kaarenraiskaushommiks. Sen verran "teippirullasetuppi" ettei oikeen venykään auta. Edessä etäisyys kaaren reunasta olka-akseliin c6-kopassa on mulle mysteeri. Kuvia tuli plärättyä ja todettua että 20x9.5 ET47 on jo edessä suht kohdillaan. Eli se 10.5 et25 tulisi tuosta nelisen senttiä enemmän ulos. Mexipoke! Joo ei... Noi 10.5 ois sillä oletetulla et40:kin ollut jo riski ja överi mut toi 25 on vaan liian vähän. Jos hupia niin mittaappa paljonko sun nykysetupilla on edessä matkaa olka-akseliin (uskon että siihen se ekana sisäreunassa osuu) ja kaareen noista vanteen reunoista. Takana pelivaraa sisäänpäin on reilusti enemmän... Voisi vähäsen laskeskella asiaa.
Edit:
Kiitti gousti mäpä vaihdan... Ei vaan mä tota nosturoin jokupäivä - sellanen ruton proggis tolla maavaralla kun tarvitsee luiskaa ja lankkua ja palikkaa ja siltaa että pääsee edes talliin - niin voisin sitä vähän nitkuttaa. Kohtahan se on leimasedän moikkausaikakin joten joskohan se vian spottaisi. En mä noita mielelläni huvinvuoksi ja harrastuksen ilosta vaihtelisi kyllä.
Comment