Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Millaiset vanteet/renkaat autooni? -yleisthread

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Millä specseillä olette laittanu uudempikorisiin A3:iin tai S3:iin vanteita? ET ja leveys lähinnä kiinnostaa ja tietenkin madalluksen kanssa. :)
    Eiks kukaan oo laittanu isompaa/leveempää vannetta 3-sarjan Audiin?
    No tietääkös kukaan sivustoja, missä ois laitettuja uudemman kopan A/S3:sia? Et näkis millä specseillä sinne vannetta hommais.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja Peke78 Näytä viesti
      Eiks kukaan oo laittanu isompaa/leveempää vannetta 3-sarjan Audiin?
      No tietääkös kukaan sivustoja, missä ois laitettuja uudemman kopan A/S3:sia? Et näkis millä specseillä sinne vannetta hommais.
      Audizine

      Comment


        Huomenna sovittelemaan mahtuuko uudet vanteet pyörimään noiden jarrujen kanssa. =)

        Comment


        • Kaupattiin omaan kärryyn 8,5*19 vannetta ja 255/35-19 rengasta. Mitä mieltä arvon raati on. Että pitäis vanteen ja renkaan kokoa muuttaa että näyttäs hyvältä auton alla.

          Comment


            Ville, riippuu ihan mitä haet. Mä leventäisin vannetta ysituumaseks ja kaventasin kumia 235 tai 245/35seks. Tulis hyvä.

            Tossa 245/35-19" 9,5" vanteella, istuu kuin hanska. 255/35 olis liian pulla.

            Comment


            • Ompahan vihdoin vanteet ja kumit alla. Vanteet ei ihan ne mitkä alunperin piti tulla, mutta menettelee. Kumitki joutu kertaalleen vaihtamaan sopivammiksi.
              1, 2, 3, 4

              Vanteet edessä 20" x 9" 245/30 R 20 kumilla, ja takana vanne 20" x 10,5" 295/25 R 20 kumilla.

              Ihan hyvin istuu, joskin takakaaria pitäs ehkä aavistuksen levittää, nyt raapaisee välillä. Kuvista poiketen, kun autossa ilma-alusta, niin auto laskee kuvien korkeudesta n. 5mm dynamic-asennossa.
              Viimeksi muokannut Avalanche; 22.4.2011, 17:16.

              Comment


                Millä specseillä olette laittanu uudempikorisiin A3:iin tai S3:iin vanteita? ET ja leveys lähinnä kiinnostaa ja tietenkin madalluksen kanssa. :)
                Profiilin sportbackissä on itellä 235/35/19 8,5/19 vanteella ja ET45 tuo 45 on ehdoton minimi! Tehtaan sporttialustalla menee joka paikasta, mut jos lisää madaltaa niin saattaa takaa raapasta. Toki, kyse on milleistä, joten siitä pääsee helposti eroon.

                Mihinkä autoon oot laittamassa? Itellä 3.2 ja siinä on samat etulevyt, kuin äs3:ssa joten varmaan vanteet varmaan aika samat. ET saattaa vähä heittää, koska satula ei oo kait ihan sama. Ainakin osanumerot on muistaakseni eri (toisin kuin levyissä ne on samat). Ja jos nyt oikeen väärin muistan niin S3:n minimi oli 18" ja tässä 3.2:ssa minimi on 17". Tämä kyllä näin pääsiäis kaljoissa musiteltuna :)

                Comment


                • RS3:seen haen vanteita ja luultavasti joudun tilaamaan ne ennen ku olen edes autoa nähnyt. Jarrut siinä 370mm...Kaikki info tavallisista A3:sta ja S3:sta on tervetullutta. RS on leveämpi kuin A3, mutta S3 ja RS3 eroja en tiedä. RS:ssä on vakiona 8x19 ET 50 ja aika sisälle ne minusta näyttää jäävän. Uskoisin, että sinne mahtus 9.5 leveä ku 10" on jotkut ulkomailla laittaneet A3:siin. Tarkkoja specsejä on vaan melkein mahdoton löytää. :(

                  Comment


                    No jos oot varma tosta ET:stä niin se auttaa jo paljon. Tämmöstä löysin netistä.

                    Aluminium-Gussräder, 8 J x 19
                    235/35 R 19 vorn, 225/35 R 19 hinten

                    Mielenkiintoista, sanoo härmäläänen. Toki, haldex on suurinmman osan ajasta melkeen etuvetonen. Siitäkö tuo kokoero?

                    Onko sitten nuo specsit jostain vakio vai lisävaruste vanteista niin en tiedä. Sanoisin, että 9,5x19 jollain sopivalla 45-35 välillä olevalla ET:llä vois mennä.

                    Edit: Kuitenki joku kysyy niin täältä kun klikkailee auki noita valikoita alhaalta niin tulee kaikkia mielenkiintoista: KLIK

                    Comment


                      RS3:seen haen vanteita ja luultavasti joudun tilaamaan ne ennen ku olen edes autoa nähnyt. Jarrut siinä 370mm...Kaikki info tavallisista A3:sta ja S3:sta on tervetullutta. RS on leveämpi kuin A3, mutta S3 ja RS3 eroja en tiedä. RS:ssä on vakiona 8x19 ET 50 ja aika sisälle ne minusta näyttää jäävän. Uskoisin, että sinne mahtus 9.5 leveä ku 10" on jotkut ulkomailla laittaneet A3:siin. Tarkkoja specsejä on vaan melkein mahdoton löytää. :(
                      Uteliaisuuttani kysyn, miksi suunittelet vanteita vaikka Audi Centteri ei anna varmuutta sille että saat auton?

                      Comment


                        Mä pitäisin ton rengaskoon alkuperäisenä, eli 235/35 eteen ja 225/35 taakse. Kai niillä ideana ollut suitsia perinteistä "vorsprung durch understeer"-hallittavuutta tolla rengastuksella... Vanteiksi varmaan joka nurkkaan 9.5 ET40 vois olla aika soppeli... Wiltheyfit-linkki näyttäis että 3cm ulommas tulisi.

                        Comment


                        • 8,5x18 A6:seen mutta mikä et?

                          Ajattelin ostaa uudet 8,5x18 vanteita mutta mikä voisi olla sopia et 2007 A6:seen?
                          Minulla on tällä hetkellä 8x18 et 48 ja ne eivät minun mielestä levitä tarpeeksi.

                          Comment


                          • Itsellä A6:ssa 9" etuvanne ET-luvulla 32. Istuu mun mielestä nätisti. Ylempänä laittamastani viestistä voit katsoa kuvan. Tuolla korkeudella ei myöskään raavi. Eli itse ottaisin vanteen ET-luvuksi 32-35 väliltä jotain, jos haluat tuoda vannetta/rengasta kaaren tasalle.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä
                              Uteliaisuuttani kysyn, miksi suunittelet vanteita vaikka Audi Centteri ei anna varmuutta sille että saat auton?
                              No onhan mun elettävä niin, että auto tulee eikä vaan uskottava ettei tule, vaikka nimi on paperissa. Evokin saattaa lähtee jo kesäkuussa, että kyllä näillä nyt mennään ja loppuun asti. Mittojen mukaan kun vanteita ostaa, puhutaan kuukausista, ei viikoista siis toimitusajoissa.

                              Alkuperäinen kirjoittaja ee-2
                              Mä pitäisin ton rengaskoon alkuperäisenä, eli 235/35 eteen ja 225/35 taakse. Kai niillä ideana ollut suitsia perinteistä "vorsprung durch understeer"-hallittavuutta tolla rengastuksella... Vanteiksi varmaan joka nurkkaan 9.5 ET40 vois olla aika soppeli... Wiltheyfit-linkki näyttäis että 3cm ulommas tulisi.
                              No sanotaan nyt, että se ois ihan viimeisin asia minkä tekisin et laittasin ne leveämmät eteen, on se sen verran pöljän näköinen. Joko joka nurkkaan saman levyistä tai sit ne leveämmät taakse(koska niin varmaan myös vanteidenkin kohdalla käy) ja vakaajilla sit tehdään sitä ajettavuutta mieleiseksi. Tuo eteen yhden koon leveämmät kuulostaa niin kikkailulta, ohut vakaaja siellä takana kyllä vakiona kuulema onkin et jo varmaan sen vaihdolla auto muuttuu ja paljon.

                              Comment


                              • Laitetaas nyt tänne vaikka. Tommoset vanteet kuvassa 1 tuli ton audin mukana. Aivan hirveässä kunnossa jokainen mutta 20min/vanne hiomista ja maali päälle sai sitten siistimmät niistä. Vannehopeaa reunoille ja ex audini värikoodilla pulloa puoliin.
                                Attached Files

                                Comment


                                • RS3:seen haen vanteita ja luultavasti joudun tilaamaan ne ennen ku olen edes autoa nähnyt. Jarrut siinä 370mm...Kaikki info tavallisista A3:sta ja S3:sta on tervetullutta. RS on leveämpi kuin A3, mutta S3 ja RS3 eroja en tiedä. RS:ssä on vakiona 8x19 ET 50 ja aika sisälle ne minusta näyttää jäävän. Uskoisin, että sinne mahtus 9.5 leveä ku 10" on jotkut ulkomailla laittaneet A3:siin. Tarkkoja specsejä on vaan melkein mahdoton löytää. :(
                                  Etkai sentään talveksi ainakaan vakiovannetta leveämpää meinaa laittaa? Kun puhuit, että pitäisi vanteet tilata etukäteen edes autoa näkemättä. Uskoisin, että on talvi, jos (ja kun toivottavasti) auton saat, niin siinävaiheessa silmä ja mittanauhakin kertoo jo varmasti paljon suuntaa millaista vannetta ja rengastusta autoon kannattaa kesäksi laitella. Silloin on varmasti vielä hyvin aikaa laittaa kesävannetilaus menemään.

                                  Luultavasti tuossa vaiheessa on myös kokemuksia hieman enemmän, millaista on RS3 alle laitettu.

                                  Comment


                                  • ^ Tietenkin kesävalsseista kyse, talveks noi vakiot ois melkeinpä täydelliset ku ois vaan 18"...

                                    Comment


                                    • Tuolleen ne nyt sitten istuu. 19" x 9" ET41 235/35 Hankook Ventuksilla. Taakse varmaanki tulee spaceria, eteen tuskin. Tai no, riippuu miten madallus muuttaa auton habitusta. Ekassa kuvassa etupää.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut KuiKelo; 3.5.2011, 21:36.

                                      Comment


                                      • Menipä mielenkiintoiseksi. IA B9:llä rullattu nyt tonnin verran ja huomasin että sisävanteella lukee jaoksi 5x114,3 ja toisessa kohtaa 5x120. Yhdet reiät vanteissa ja B5:ssa jako kuitenkin 5x112. Mikähän on homman nimi kun mitään ongelmia ei ole ollut ajossa. Setti siis uudet renkaat/sovitteet/pultit.

                                        Comment


                                          Toi 114.3 ainakin istuu ihan heittämällä, jos keskisovite oikea. Kokemusta on testin verran. Kaiketi ne jekkupulttia ton kanssa suosittais, mut ei ainakaan itellä jäänyt kovin pahasti mikään jännitykseen. Onko sulla ihan tavalliset pultit vai heiluuko kartiot? Tietysti noissa tarvikevanteissa on läjä jakoja merkattu valettaessa taakse, ja se mikä siihen on porattu pitäis olla jotenkin merkattu.
                                          Viimeksi muokannut ee-2; 10.5.2011, 14:33.

                                          Comment


                                          • Paketissa tuli uudet pultit mukana, alkuperäisiä vähän pitemmät ja ainakin ne sinne passaa ihan kivuttomasti. Mitä seurauksia tällä yhtälöllä voisi olla? Pitänee vielä liikkestä kysästä asiasta...
                                            Pultit 17mm kannalla, kartiot ja kiiltävät. Tuskin mitään spesiaalia ;)

                                            Comment


                                            • Tilasin kanssa tässä keväällä priteistä itelleni vanteet. Kun vanteet saapu luki paketissa 5x114,3 vaikka oli tilannu vanteet auton tietojen perusteella. Vanteet meni kyllä ihan heittämällä A4 B7 alle mutta paketin mukana tuli kuitenkin epäkeskopultit.

                                              Eilen kävin hommaamassa ihan normi pultit pitempinä kun piti laittaa spacerit alle. Tuli siinä sit samalla mittailtua vanhoista talvi sekä kesärenkaista noita pultinreikien välejä ja oli kaikissa kolmissa vanteissa samat. Samoin myös mittatilaustyönä teetetyt spacerit ei jäänyt hammastamaan oikeestaan yhtään kun sen laitto tätä uutta vannetta vasten. Spaceri siis teetety jaolla 5x112. Aika erikoinen juttu.. Niin ja vanteesta löytyy kaikki muut tiedot mut ei niiden jakoo.. :)

                                              Pistin paketin kasaan ihan normi pulteilla ja hyvin meni.. Auton ajettavuus jopa hiukan parani tai ainakin tuntu siltä.. :) Katotaan nyt mitä tapahtuu.. lähteekö rengas omia aikojaan joskus irti ja painelee ohi motarilla.. No sitpä olis sekin koettu.. :)

                                              Comment


                                              • Kaveri puhui, että 18" vanne 8" tuuman leveydellä(et35) sekä 225 kumilla aiheuttaisi ongelmia edessä, pitääkö paikkansa? Kyseessä audi a4 b5 quattro -99. Eli ottaako tuolla asetuksella kiinni kaariin tms kun renkaat kääntää aivan tappiin saakka? Madallussarjaakin olisi tulossa.

                                                Comment


                                                  Ei pitäisi suurempia ongelmia olla, jos renkaan profiili on 40. Lukaises tämä ketju vielä läpi: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=75168

                                                  Comment


                                                  • Tervehdys,

                                                    itse olen hieman valtavirrasta poikkeava sillä en pokkaa isoja vanteita kohti, lähtee kiihtyvyys (ja taloudellisuus) suuren painon takia ja niitten ajo-ominaisuuksien kanssakin on vähän niin ja näin (versinkin kun ei radalla aja ...), lähtökohtana oli alk.p. vannesetti 235/45/17 jotka painoivat + 23 kiloa ketale, tuli hankittua semikevyet vanteet ( olivat lopulta 9.2 kg vaikka ilmo 'lähtien 8.2 kg'), siihen matalan painoluokan 205/50 rengas (n. 9 kg) ja viiden kilon laihdutus / nurkka oli kotiutettu.

                                                    Itse olen lopputulokseen sekä ajon että näön kannalta tyytyväinen, ja sehän se tärkeintä onkin. :0)

                                                    Itse TD Pro Race 1.2 vanne 17" x 7,5" ET 30:

                                                    (itse vanteihin löytyy euroopan edullisin kontakti, kysyjä saa sen)



                                                    Ja lopputulos päällisin puolin:




                                                    Uusi kumi on hieman huokosempi ja pitävämpi ja ehkä inan vähemmän rullaava joten pitkässä ajossa kulutuksen ero on marginaalinen mutta kaupunkipyörityksessä ero pyörii 0,5 - 1 l/ satku tietämillä, tuolla nyt silleen mitään väliä mutta kertoo varsinkin painon merkityksestä.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja tontsa Näytä viesti
                                                      Uusi kumi on hieman huokosempi ja pitävämpi ja ehkä inan vähemmän rullaava joten pitkässä ajossa kulutuksen ero on marginaalinen mutta kaupunkipyörityksessä ero pyörii 0,5 - 1 l/ satku tietämillä, tuolla nyt silleen mitään väliä mutta kertoo varsinkin painon merkityksestä.
                                                      Siis uudet kummisi on vähemmän rullaavat eli vierintävastus on suurempi? ja suuremman vierintävastuksen myötä sun kaupunkipyörityksessä kulutus nousi 0,5 - 1 l/ satku ? :)

                                                      Comment


                                                      • Sorry liian lyhyt selvitys, tarkoitin että tuota taloudellisuusetua syö tuo uuden renkaan vähempi rullaavuus mutta (tämä uusi setti) on joka olosuhteessa taloudellisempi (kapiampana ja kevyempänä), matka-ajossa 0.2 -0.3 l/ satku mutta kaupungissa uuden etu lähenee siis jo litraa/satku.
                                                        Ja tuota taloudellisuuta kuvastaa myös fiilis että lähtee liikkeelle pienemmän vauhtipyörämassan vuoksi paljon herkemmin.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Heba Näytä viesti
                                                          Kaveri puhui, että 18" vanne 8" tuuman leveydellä(et35) sekä 225 kumilla aiheuttaisi ongelmia edessä, pitääkö paikkansa? Kyseessä audi a4 b5 quattro -99. Eli ottaako tuolla asetuksella kiinni kaariin tms kun renkaat kääntää aivan tappiin saakka? Madallussarjaakin olisi tulossa.
                                                          Itsellä sama setuppi. Ei mitään ongelmaa 225/40 renkailla ja -40mm madalluksella.

                                                          Comment


                                                          • 8x18 et35 abt a24 vanteet alla ja falken ze912 225/40 renkaat.
                                                            Etukaari kyllä pääsi taittumaan renkaat kun oli linkussa ja osu syvempään monttuun.
                                                            Madallusta sen 40mm.

                                                            Renkaat olleet mukava yllätys, näitä camskillin edullisia.
                                                            Ehkä kun ei paremmasta tiedä niin kaikki on hyvää.

                                                            Comment


                                                              Mulla otti B5:ssa tolla setupilla (225/40R18, ET35, -35mm) etuset kiinni kaarteissa, vaihdoin vakioalustan etuvakaajan jämäkämpään -> ei saanut enää millään osumaan. Tai no ehkä sitten jos renkaat linkussa olisi ajanut monttuun.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X