Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Onko joku bongannut kuvia Tiguanista Flat Five vanteilla (ilman madalluksia), yritän kartoittaa mitä tuohon ilkeäisi alle laittaa kun tarkoituksena ei ole madallella :)
Tavoitteena on kesäkumeille 18"(-19") vanne 8-8,5" leveänä ja 245/45/18 kumeilla --> 11cm profiili, mielellään alle 14kg/kpl painoisina. Budjetti ~800e max ja ei kiinatinoja.
BBS CH:tkin näyttävät ihan meneviltä kuvissa, mutta väriä en saa päähän mikä sopisi hopean harmaaseen autoon.
pitääkö paikkaansa ettei ET 38 ja 43 mahdu pyörimään a4 b6 quatrossa ilman specereitä? kuulemma normaalissa a4 (ei siis quatrossa) mahtuu kyllä muttei quatrossa? ottaa kuulemma quatrossa jarrusatulaan kiinni kun ovat niin oudon muotoset? Onko satuloissa sitten jotain eroa normaalissa ja quatrossa?
Joo itsekkin tuota vähän epäilin mutta kiitos vastauksesta! Mitä mieltä ootte että vaatiiko tuo ET43 jonkun näköstä speiceriä että tulis rengas nätisti kaaren kohalle muttei yli kummiskaan? Ja sama juttu tuolle ET38 vaatiko se mitään lättyä väliin että istuu nätisti kaaren kohalle?
Kannattais ostaa suoraan tarpeeksi levee vanne ettei tarvi spacerien kanssa kikkailla. ET-luvuista ei osaa päätellä yhtään mitään ellei tiedä vanteen leveyttä. B6 on kohta 15v vanha malli, on näitä vanteita muutkin kerenneet vaihtamaan. Etsimällä löytää.
Riippuu paljon madalluksestakin, miten rengas taittuu kaareen. Useimmille sellainen 8,5" leveä vanne ET35:llä on riittävän kaarella. Toisille se kaarella olokin tarkoittaa sitä, että vanne on sentin ulkona ja kumi hieroo ruosteet pois. Omassa madalletussa on 8" leveä ET35 ja jää erittäin kauas kaaresta. Kannattaa tosiaan katsella esim. Näyteikkunasta vastaavia.
B8 quattro tuli kesällä ostettua ja mukana tuli 16 tuumaiset kitkat. Ajattelin kuitenkin ostaa nastat kun sellaisilla on tullut aina ajeltua. Autoa madallettu sellaiset 40mm ja nyt kesänakeissa alla 19 tuumaiset vanteet. Minkäkokoista vannetta nastarenkaisiin suositellaan ja oletteko nostaneet autoa talveksi, ettei koko ajan raavi pohjaa talvella?
Harva kait sitä nostelee, itse en ainakaan ole miedolla madalluksella kokenut moista operaatiota tarpeelliseksi. Tosin noilla 16" voi jo ottaakin kiinni melko moneen paikkaan :D
Laita 18" tai 19" niin ei tarvitse nostella, hintaero sarjalle taidetaan kuitenkin laskea alle satasissa..?
Mitä ihmettä, miten se vannekoko vaikuttaa kiinniottamiseen/maavaraan? Tai siis joo jos puhutaan 16x6 ja 19x11 vanteista niin voi käydä koteloissa tila ahtaaksi jälkimmäisessä tapauksessa.
16" nastat saanee alta 400e asennuksineen hypertarjouksesta, saman merkin 19" nastoja ei alle tonnilla saa edes ulkomailta.
Tietysti renkaan profiilistakin se on kiinni, mutta kyllä se voi vaikuttaa maavaraan. Esim 16" 205/55 vs. 225/45 18" on halkaisijassa eroa n. 2 cm, eli auto nousee n. 1 cm ylöspäin. Em. rengas vaihtoehdoilla kyllä hintaerokin on useampia satasia.
Emmä nyt tiiä jos sitä on madallettu vaan 40 mm nii kyllä kai tuolla luulis pääsevän aivan kohtuudella, ite ainaki pääsin. Tosin oli 225/45r18 ja madallusta -45..
Ulkonäön puolesta ite laittasin tilanteessas 17, mielummin 18 jonka lisäksi siinä on noi Piden ja Zeron mainitsemat pointit. Mutta kokona talveksi 225/45r18 , 225/50r17 tai sit jos nyt haluaa 16 nii niihin jotku 205/60 vai mikäs se vakiokoko onkaan. Vannespeksit kaikkea 7x16-8,5x18 ja ET johonki 35-40 nurkille niin hyvä tulee. :)
Tietysti jos verrataan alikoko rengasta normaalikokoon, asia on noin, mutta jos haluaa pysyä 16 tuumassa, niin kannattanee valita halkaisijaltaan samankokoinen rengas, kuin mitä se olisi isommalla vanteella. Ja miksei talvirenkaaksi vaikka hitusen isompi...
205/60R16 tai 225/55R16 on B8:n vakiokoko, joskaan tuota ei ilmeisesti ole saanut "isojarrullisiin" tehtaalta, eli 2.0tfsi / 2.7tdi / 3.0tdi, eli joko olen väärässä tai sitten Jaakon autoon on liike lyönyt mitkä sattuu vanteet mukaan.
Suosittelen 320mm eli 1LA-jarrujen kanssa vähintään 17" vannetta. Läheskään kaikki 16" ei käy ja satulan ja vanteen väliin jää niin vähän tilaa, että saattaa tulla hankausongelmia kun vanteet kerää talvella lunta ja jäätä. Tietysti jos jokin vannemalli siihen käy niin mikäs siinä.
Kiitoksia vastauksista. Pitää alkaa renkaita etsimään, kun pakkasella alkaa näköjään satakunnassakin yöllä menemään. Jos jollain on nurkissa ylimääräisenä hyväkuntoinen rengassetti, niin voi yksityisviestillä tarjota.
Itse mietin pitkään ostanko talveksi 18" vanteet. Järki voitti ja 205/60r16 hakka 7 saapu terassille tänään. Allelaitettuna koko satsi tulee maksamaan alle 540€. Passeleita 9x18" vanteita ei onneksi löytyny ja säästöä tuli varmaan tonni :D
18 tuumanen talvirengas ja -vanne paketti piti ostaa vaikka kalliitahan ne on. Vanteiksi valikoitui BM Bari 8x18 ja renkaiksi Michelin X-ICE 3 225/45-18 koossa.
Itse olen kanssa miettinyt talvirenkaiden päivittämistä 17" --> 18" ja jutellut useamman rengasliikkeen kanssa tuosta, kun selvitellyt erilaisia talvirenkaita.
Niin kuin Markku tuossa totesi, ei tuo 18" talvirengas tosiaan sieltä edullisemmasta päästä ole. Siistimmän näköinenhän tuo 18" on kun vertaa 17" joka näyttää hieman pieneltä tuossa B8 kopassa. Itse olen päättänyt tyytyä kuitenkin tuohon 17" muutamasta eri syystä, joista yksi syy oli yksinkertaisesti se, että ei löytynyt sellaisia 18" vanteita mitkä olisivat omaan makuun passelit :DD
Ajettavuudeltaan ei varmaan isoa eroa ole 225/50 r17 ja 225/45 r18 renkaan välillä, 17 on ehkä hieman mukavuuspainotteisempi kun profiili on isompi? Tuo mikä useamman rengasliikkeen kanssa tuli esille oli, että tuota 17" löytyy useimmiten varasto tavarana, kun taas 18" on enemmänkin tilaustuote. Eli jos rengas sattuu rikkoutumaan ja tarvitsee uuden renkaan tilalle on todennäköisempää, että siitä viereisestä rengasliikkeestä löytyy tuollainen 17" talvirinkeli.
Itsellä omakohtaista kokemusta tuosta muutaman vuoden takaa, kun isäukon autolla oltiin menossa lokakuussa Kemiin ja noin 2 viikkoa vanha rengas rikkoutui matkalla noin Jyväskylän kohdilla sunnuntai yönä kello 3 :D Renkaana oli niinkin yleinen koko, kuin 295/35 r22 jota ei löytynyt yhdestäkään rengasliikkeestä Jyväskylän alueella (muutamassa liikkeessä oli melkein samoja kokoja yksittäisiä kappaleita, mutta se ei ihan riittänyt). Ei ollut muuta vaihtoehtoa, kun ajaa Jyväskylästä Helsinkiin vararenkaalla ja vaihtaa siellä talvipyörät alle ja lähteä uudestaan kohti Kemiä pienen kunniakierroksen saattelemana :DD No aika kultaa muistot... :P
Comment