Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 quattron pyöränlaakereiden sopivuudesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 quattron pyöränlaakereiden sopivuudesta

    Käykö sama pyöränlaakeri sekä eteen että taakse?
    Tilasin motonetistä takapyöränlaakerin ja sieltä tuli loota jossa on vastaavuusnumerona 4B0 498 625 AAA joka on aika lähellä etupyörän laakeria (siitä puuttuu aa:t). Takalaakerin numero on 8D0 598 625 A josta ei löytynyt edes tietoa sen halkaisijasta että voisi verrata tuohon tulleeseen laakeriin.

    #2
    Tuon numeroisen takalaakerin mitat:
    Width 37 mm, Weight 0,858 kg, Inner Diameter = 39 mm, Outer Diameter = 75 mm

    Comment


    • #3
      Danke schön,
      mitat täsmää joten täytyy luottaa siihen että laakeri lumpsahtaa paikalleen.

      Comment


      • #4
        Laakeri meni paikalleen ja jaetaan sen verran kokemuksia että ääntä pitävä laakeri löytyi siltä puolelta joka hiljeni kun sille antoi kuormaa eli oikeanpuolen laakeri hiljeni vasemmalle kaartaessa. 110tkm ajettu laakeri oli läpiväljä, rengas heilui kuin kärrynpyörä.

        Comment


          #5
          Olen kuullut huhuja, että tuon quattron takalaakereiden vaihdossa tulee vaihtaa aina levytkin?
          Kuulemma se laakeri ei lähe helposti pois...
          On tuon oman audiksen laakeri aika vainaa...

          Comment


            #6
            Ei niitä levyjä tarvitse samalla vaihtaa.

            Comment


              #7
              Eli laakerin vaihtoon ei tarvitse muuta kuin uudet laakerit ostaa?
              kyse siis 95 a4 quattrosta.

              Kaverini on tuossa Stockman autolla töissä ja kertoi, että siinä jarrulevyssä on kiinni laakerin "pidikkeet" jotka menevät rikki helposti näitä laakereita vaihtaessa.
              Sleepy2, täytyy toivoa että olet oikessa (lompakko myös).

              Olisiko jollain asian tehneellä ihan jotain käytännön niksejä/asioita joita tulisi ottaa huomioon noita laakereita vaihtaessa?

              Comment


                #8
                En minä mene mitään varmaksi sanomaan, kun en ole moista hommaa ikinä tehnyt. Jotenkin vaan kuulostaa oudolta, että ne ois vaihdettava samalla. Joku joka on kyseisen homman tehnyt voinee varmistaa asian.

                Comment


                • #9
                  No meneekö tässä sekaisin etuvedon pyöränlaakerit joissa siis takajarrulevyt on jotenkin navan kanssa yhtä. Nelivetosessa jarrulevy on samalla lailla irti kuin edessäkin ja sillä ei ole mitään tekemistä laakerin kanssa. Näin siis ainakin -99:ssä. Itse ostin vain laakerin ja vaihto onnistui tosin laakeri on lyömällä kiinni pesässään joten helpoin on irrottaa koko napa ja puristaa vanha pois ja uusi sisään.

                  Comment


                    #10
                    ^saman käsityksen minäkin sain. Marmoritiskillä kertoivat että quattroon on paljon halvempi takapyöränlaakeri, verrattuna etuvetoon.

                    jaa että quattro kallis pitää;-))

                    Comment


                      #11
                      Kaveri kyllä mainitsi, että uudemmassa mallissa ne ei ole yhtenäisiä, mutta vanhemmassa on.
                      Noh, täytyy ottaa vkon loppuna rengas irti ja ostaa laakeri, toivotaan että riittää (veemäistähän se on junalla kulkea).

                      Tosissaan jos joku Viisaampi taho vielä uskaltaisi varmasti sanoa, miten on homma.
                      eli -95 A4 1,8T Quattron takalaakerin viahto, riittääkö laakeri vain? Vai tarviiko ostaa levyt yms...

                      Comment


                      • #12
                        Noh, yritin selvittää asiaa etkasta ja siltä näyttäisi että ainoa muutos on tullut faceliftin yhteydessä että tämän perusteella -95:ssa pitäisi olla palikat samanlaiset kuin myöhemmissäkin. Totuushan paljastuu kuitenkin vasta kun rengas on irti...

                        Comment


                          #13
                          Soitin tuossa kaikkitietävälle Lehtonen Motosportille ja siellä ystävällisesti kertoivat, että
                          Etuvetossa on siis levyissä laakeripesä, nelivetosissa ei.
                          Eli pelkkä laakeri riittää. Kiitos siitä
                          Antkaamme siis kunniaa LMS'lle, hehe.

                          ---
                          Kiitos Rollelle huomautuksesta.

                          Comment


                            #14
                            No nepäs asiantuntijoita, kun oikein takavetoinen A4

                            Comment


                              #15
                              Tuollainen sivu löytyi: http://www.audiworld.com/tech/wheel45.shtml

                              Comment


                                #16
                                Vinkkinä,
                                Varmistakaa että omaatte 14mm kuusiokolo hylsyn, sekä prässin.
                                Tuppasi olemaan suht hankalaa laakerin irrotus vasaralla yms. "kätevillä" työkaluilla.
                                Aikaa tuppasi menemään 7h. (sisältää hylsyn ostamisen yms. toilailut)
                                Noh ensikerralla ollaan viisaampia.

                                Comment


                                  #17
                                  tässäkohtaa olis hyvä jos joku ilmoittais missä myydään asialliseen hintaan prässejä. biltema 5t prässi n.130eur.

                                  kyselin jenkeistä neljää hubtamer sarjaa a' 230dollares, mutta vastausta ei ole kuulunut nyt noin kolmeen viikkoon.

                                  tommonen kunnon laakerinpoistotyökalu olisi siitä hyvä että suuntaukset pysyisivät kohdallaan ja aikaakin säästyisi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onko teillä laakerin vaihtaneilla ollut ongelmia saada sitä sisäkoolia itse pyörännavasta irti, vai lähteekö se helposti? Mietin vaan tässä että uskaltaako tuota alkaa viikonloppuna purkamaan kun jonkinlainen omatekoinen prässi on (20tonnin pullotunkilla), mutta ei minkäännäköisiä ulosvetäjiä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Lähteehän se kooli irti vaikka kulmahiomakoneella tai rautasahalla, jos ei ulosvetäjiä ole saatavilla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Rälläkällä se ite on tullut aina pois otettua.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kannattaa uus sitte prässätä oikein päin :) Sisäkoolit erikokosia.

                                          Comment


                                            #22
                                            Koolithan lähtee irti hitsikoneellakin. Vetää makkaran siihen sisäkooliin niin se oikein tipahtaa lattialle.

                                            Varoo kuitenkin hitsaamasta koolia napaan kiinni :D

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuota jsahlmanin mainitsemaa keinoa en tosiaan enää muistanutkaan. Tämän sitä saa kun opiskelee välilä insinööriksi ;) Joskus vuosia sitten olen ollut mukana kun laakerin irroituksessa piti tuota hitsauskeinoa käyttää. Eli nyt on ongelmana vain löytää sopivan kokoiset holkit, millä prässätä entinen laakeri pois, ja uusi tilalle. Ei se tästä =)

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos vanha lähtee ehjänä niin sillä on hyvä painaa uusi. Vähän vaan smirgelillä ohentaa toisesta päästä ettei sekin jurttaa sinne reikään kiinni.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No nyt on laakerit vaihdettu eteen molemmille puolin. Tuo prässääminen oli kaikkein helpoin homma tuossa, vaikka muuta kuvittelin. Prässi oli mallia 15tn pullotunkki + _kookkaasta_ kulmaraudasta hitsattu kehikontapainen. Sitten kaikennäköisiä lankunpätkiä ja erikokoisia hylsyjä =)

                                                  Tosin ei tuo nyt vaikeaa muutenkaan ole, ellei ala vastustamaan (kuten itsellä kuskinpuolen taaemman alatukivarren irroitus olka-akselista...)

                                                  Sinne hävisi suuntavakavuusongelmat ja ohjauksen tunnottomuus, sekä epämääräisyys keskialueella. Ja tietysti se pakkasilla kirskuminen katosi myös, jonka takia nuo laakerit alunperin päätin vaihtaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Viittiikö joku kattoa minkä kokonen laakeri on 97vm a4 b5 2.8 quattron takapyöränlaakerin ulkohalkaisia?
                                                    Edessä oli 82mm mutta takana ei vissiin sama ole?

                                                    Meinasin tehä sopivan holkin että saa illalla prässättyä vanhan pois..
                                                    Viimeksi muokannut LilJon; 4.7.2011, 12:14.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tähän vastaus jälkikäteen.. 75mm ulko, 37mm sisä ja 39mm paksuus. Laakeri on täysin sama kuin tietyillä moottorikoodeilla (ilmeisesti vetarit erit) etulaakeri. Tästä syystä etulaakerisarja noista käy takalaakeriksi. Etulaakeri sarjassa on vain parit mutterit ylimääräisinä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        mitenkähän b5 quattrosta saa vanhan laakerin ulkokehän pois? kummallakin puolella on renkaat edessä eikä ne liikahdakkaan. eikä näytä siis miltään lukkorenkaalta...
                                                        uuden laakerin mukana ei kuitekaan lukkorenkaita tullut mukana

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllä siellä on lukkorengas.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Takapyörästä siis kyse. Tarkemman tutkimusten jälkeen selvis et ulkoreunassa ei ole lukkorengasta.
                                                            Voimaa käyttämällä sai laakerin kehän irti ja uusi laakeri meni paikalleen vanhan laakerin kanssa naputtelemalla. Molemmilta puolilta meni samaan aikaan laakerit...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X