Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden sisämittoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vanteiden sisämittoja

    Kun tuon urssin etuakselille eksyi hiukan vakiota isommat jarrut, niin pitäisi ruveta kaivelemaan vanteita tuohon. Eli, jarrujen toimittaja kertoo, että jarrusetti kaipaa vanteen, jonka sisähalkaisija on 390mm pienimmillään. Ongelma tulee vastaan siinä, että eihän nuo ryökäleet vanteiden valmistajat nyt tuollaista mittaa kuluttajalle kerro, eli tarvitaan harrastajatoverien apua!

    Team Dynamics Monza R 18x7,5 et 38 sovittuu juuri ja juuri jarrujen ympärille, eli huulta ei todennäköisesti saa olla yhtään, ET pitää olla tuossa 40 tienoilla ja rengaskoot aika rajatut, kun nelivetoinen ja malmikasa keulalla.

    Onko joku onnistunut löytämään netistä tälläisiä tietoja? toki jos viitsii omia vanteitaan mittailla niin voisihan sitä "tietokantaa" tännekin rakentaa.

  • #2
    Toi 390mm minimi sisämitta ei oikein kerro mitään ja lisäksi vanteen puolien rakenne myös vaikuttaa asiaan. Jos kerrot minkä kokoiset jarrut autossa on, niin ehkä sopivat vanteet löytyy helpommin.

    Omasta ex-auton vanteenetsintäprojektista jäi sellainen mielikuva, että OZin Super/Ultraleggeroissa ja esim. Team Dynamicsin Pro Race -vanteissa on ajateltu vanteen keveyden ohella myös isojen jarrujen sopimista vanteen sisään. Valitettavasti en tiedä noiden vanteiden tarkkoja mittoja..

    Comment


    • #3
      Mitä merkitystä sillä jarrujen koolla on jos kerran minimi vanteen sisämitta on ilmoitettu? Jarrulevyn koko ei kuitenkaan ratkaise tässä mitään, vaan satulan maksimietäisyys navasta. Mulla on jokunen 17" mitä voin mittailla, mutta ei taida olla niistä juuri apua.

      Comment


      • #4
        Mitä merkitystä sillä jarrujen koolla on jos kerran minimi vanteen sisämitta on ilmoitettu?
        Arvelin vain, että jollain toisellakin saattaa olla autossaan samanlaiset jarrut. Kun on tiedossa mistä jarruista kyse, niin voipi kertoa niiden päälle sopivista vanteista. Harvalla kun on tietoa vanteidensa min. sisämitasta.

        Comment


        • #5
          Kesäksi tulossa tuollaiset Team Dynamicsin Pro Race vanteet, kokona 18x8 tuumaa. Äsken kävin hämärässä mittaamassa, niin pienin sisämitta oli noin 410 mm. Siinä yksi vaihtoehto.

          Comment


          • #6
            Noh, voidaan tuo jarrujen koko listaan lisätä. En usko, että moni on näihin sortunut, mutta Movit 342x34mm jarrut nuo on, nelimäntäisellä satulalla, niin ja ufotolpassa ovat kiinni, eli muiden tolppien mitoituksista ei hajua.

            17" tuumasista on ollut huhuja, että niitäkin löytyy mitkä ympärille menisivät, eli niidenkin mitat kyllä kiinnostaa.

            Comment


            • #7
              mulla on urkissa samat jarrut,17" vanteet kiinni,merkkiä en muista.

              Comment


              • #8
                Ihan verrokkina. Ohessa kuva mun exS2:sen 17" TD Pro Race vanteest 323mm levyllä ja 996:sen satulalla.

                http://i80.photobucket.com/albums/j1...g?t=1263546469

                Tilaa niin runsaasti, että voisi jopa tuollainen Movitin 342mm settikin sopia tuonne. Tosin noi Movitin satulat lienevät kooltaan 996Turbon/GT3:sen kokoiset eli hieman kookkaammat ulkomitoiltaan mitä perus 996-satulat.

                Tässä kuva vanteesta ja levystä sisäpuolelta:
                http://i80.photobucket.com/albums/j1...g?t=1263546766

                Painotan vielä kuitenkin, että joissakin vanteissa puolien muotoilu ja niiden kiinnitys vanteen kehään rajoittaa enempi jarrujen sopimista, kuin vanteen sisähalkaisija.

                Comment


                • #9
                  Totta sekin, että puolat rajoittaa noissa "muoti" vanteissa jarrujen sopimista. Kuten jo yllä totesin, huulta en edes halua vanteista löytyvän, se aiheuttaa vain ongelmia ;)

                  Comment


                    #10
                    Asiallinen ketju aloitettu, koska moni jarrujaan päivittää isommaksi. Kunhan eksyn mitan kanssa varastoon, laitan Porschen 17" vanteen sisämitan tänne.

                    Comment


                    • #11
                      Audin orkkisvanteissa on monesti aika uskomattoman hyvin tilaa. Itse käytän isojen jarrujen kanssa S3 ja TT orkkis vanteita kun niissä on hinta ja tila kohdallaan, toisin kun muissa tarvikevanteissa, Esim oz leggera sarjan vanteet eivät ole mahtuneet brembojen kanssa.

                      Comment


                      • #12
                        Tulipa kokeiltua mahtuuko 17" bolerot movitin setin kanssa. Ei mahtunut, varmaankin olisi matskua tuossa satulassa että voisi silpaista pikkaisen pois mahduttamiseksi, mutta eipä tuo 17" vs 18" rengastuksen hintaero oikein houkuta silpomaan uusia kiiltäviä osia.

                        Comment


                        • #13
                          Eilen oli testissä Compomotive MO 1781 ET35, eli 17x8 viisipuolainen "kilpavanne", nätisti istahti noiden jarrujen ympärille.

                          Comment


                          • #14
                            Nostelen vanhaa ketjua.

                            Samojen ongelmien kanssa painitaan. Pitäisi löytää sisätiloiltaan erittäin väljät 17" vanteet. Nykyiset 17x7 kesävanteet (Team Dynamics Pro Race) söivät 365mm RS6 etujarrut vielä nippanappa, mutta talvisetin 17x8 OZ Superleggerat kävivät liian ahtaiksi. 18" kokoon en haluaisi mennä kuin pakon edessä. Ostaisin mielelläni toisen parin Team Dynamicsejä jos vain sellaiset jostain käytettyinä löytyisi...

                            Comment

                            Working...
                            X