Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 80 - kevyt kolina/klonksutus ajossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi 80 - kevyt kolina/klonksutus ajossa

    Auto Audi 80, vm1993, 76tkm. Ajossa huomaa epätasaisella pinnalla pienenpientä kolinaa tai lonksutusta. Sitä ei huomaa kun ajaa tasaisella juurikaan mutta nyt kun lunta on maassa, huomaa vähän paremmin. Auto ei hidastekorotuksissa tms pidä mitään erikoista ääntä eikä kitise tai kolise kääntyessä tai jarruttaessa.

    Ratti on vinossa pari astetta vasemmalle, ja kun nopeus yltää 85-90km/h niin ratti alkaa vapista, olen viemässä autoa renkaiden tasapainotukseen ja aurauskulman tsekkaukseen tämän takia. Rattikin pitäisi saada suoraksi.

    Mutta siis tuo kevyt kolina, mistä se voisi johtua kun epätasainen pinta sen selvästi aiheuttaa? Se on sellaista jatkuvaa pientä ääntä, vähän kuin ajaisia todela pienillä paineilla yhdessä renkaassa ja rengas pitäisi hieman "lompsottavaa" ääntä. Voisiko olla yhteydessä tuohon vapinaan? Auto kun laistaa vähän vasemmalle jos ratista ottaa kädet pois?

  • #2
    Katos kallistustuksenvakaajan koiranluut, sieltä tulee helposti tuollainen kolina.

    Comment


    • #3
      Kyllä sieltä kannattaisi kumipuslia tarkastella, oireet juuri pikkukolinaa terävissä epätasaisuuksissa ja kun puslat on kunnolla loppu toiselta puolelta niin ei pysy pyöränkulmat kohdillaan, vetää kiihdytyksissä toiseen suuntaan ja jarrutuksessa toiseen.

      Comment


      • #4
        Noilla kilometreillä , niin sanoisin että ne koiranluut vaihtoon. Helppo kokeilla, auto tasaiselle, paino renkailla , jos tuntuu pienikin välys niin ääntää.

        Comment


          #5
          Ääni koiranluille. Se ratin täristys voi myös johtua kuraisista vanteista. Kannattaa ne pestä ensin ennenkuin vie suuntaukseen / tasapainotukseen. Äiteen ex-kasikympissä piti ihan säännöllisesti pestä vanteet sisältä, soratien varressa kun asuvat.

          Comment


          • #6
            Voiko iskareiden ylpäiden laakerit tehdä tuollaista? Itselläni on myös kolinaa ja kävi juuri katsastuksessa ja siellä tuli sanomista vaan toisesta iskarin yläpäästä.

            Comment


            • #7
              Voihan iskarien yläpään löysät laakeritkin noin äännellä. Tämän tyyppisten iskarien yläpäitten kanssa kannattaa jättää niitten katsastumiesten arviot ihan omaan onneensa, yläpäässä kuuluukin olla väljää kun auto nostetaan rungosta ylös. Järjestäin melkein joka kerta joutuu toteemaan että siellähän kuuluukin olla välystä, ja välillä kinaamaan.

              Comment


              • #8
                Noh, onneks siitä ei tullu kun ihan suullinen huomautus, että kannattaa katsoa ja seurailla sitä. Mutta erikoista oli se että, oikealla puolella ei ollut välystä yhtään.

                Onko siihen mitään taikaa kun yritin kiristää iskäreiden yläpään mutteria, niin iskari vaan pyöri. Ei siis mutteri kiristyny ollenkaan.

                Comment


                • #9
                  Kyllähän se pyörii kun on samalla iskarin mäntä. Sen akselin päässä pitäisi olla kyllä jollekin avaimelle sopiva kolo, esim kuusikoloavaimelle josta voi pitää vastaan. Vika ei kuitenkaan todennäköisesti siitä johdu.

                  Comment


                  • #10
                    Voi hyvinki napsuu se iskarin yläpää. Siellähän on kaks mutteria. Toinen on siellä lautasen alle ja siihen tarvii semmosen oman hylsyn että sitä saa käännettyä. Sitten siinä iskarin päässä pitäs tosiaan olla 7mm kuusiokolo mistä pitää vastaan.

                    Biltema hylsy

                    Comment


                    • #11
                      jatkoa: kolina ja ratti...

                      Sen lisäksi että auto lievästi kolistaa epätasaisella pinnalla, ratti myös täristää yli 80km vauhdissa sekä pienissä nopeuksissa epätasaisella pinnalla(no lähinnä nyt lumessa), pomppii.

                      Kun käännän rattia vaikkapa risteyksessä, se täristää käsissä selvästi mutta ei samaa tahtia kuin mitä se tekee yli 80km/h nopeuksissa. Onko audi80:sen ohjaustehostin tälläinen että se pistää vähän vastaan kun renkaisiin tulee vastusta esim. juuri epätasaisissa käännöksissä?

                      Comment


                      • #12
                        Väittäisin että 80 km nopeudessa ilmenevä tärinä ohjauspyörässä johtuu renkaista, epätasapaino tai pystyheittoa. Onko renkaat kunnolliset ? Ei kai pinnoitettuja ?

                        Comment


                        • #13
                          renkaat..

                          Renkaat on hyväkuntoiset, ei pinnoitetut kitkat. Uraa taitaa olla n. 10mm.

                          Tosiaan ihmettelen tässä myöskin tuon ohjaustehostimen toimintaa koska ennen mulla oli auto jossa oli sähköinen ohjaustehostin; se oli lähes tunnoton, eli en saanut mitään tuntumaa auton käyttäytymisestä ratin kautta. Tässä autossa jos esim. lumessa renkaat saa vastavoimia, eli tien pinta pyrkii niitä kääntämään johonkin suuntaan(juuri vaikkapa lumiurissa huonolla kelillä), niin ratti puokkoilee käsissä. Jos siitä ei pidä kunnolla kiinni, niin ratti liikahtaa selvästi, jos taas pitää kiinni - tuntee miten se pyrkii liikkumaan väkisin.

                          Lisäksi jos rattia kääntää paikallaan, se tärisee pikkasen. Entisessä autossa renkaat kääntyivät ilman mitään vastaväitettä mitä olisi ratissa tuntenut.

                          Onko tuo normaalia?

                          Comment


                          • #14
                            Itselläkin kolissut oikea etunurkka pitkään, jonka olen ollut paikallistavinani iskarin yläpäähän.
                            Koiranluu ja iskarin yläpään laakeri tuohon oli kuitenkin jo vaihdettu.

                            Iskarit kuoli pakkasten tultua ja nyt kun oli vähän lämpimämpi keli, niin otin työn alle.

                            Vaihdoin iskarit, repaleina olleet suojakumit/pohjauskumit ja varmuudeksi vielä ne yläpään laakerit.

                            Kolina hävisi, samaten aivan älytön oikealle vetäminen katosi oikeastaan kokonaan ja nuljahtelu kiihdytyksissä/jarrutuksissa.

                            Olen tuon nuljahtelun ja vetämisen laittanut puslien piikkiin mutta ei se sitten ollutkaan.

                            Toki oikea iskari oli aivan pimeä ja alkuperäinen nesteiskari, vasemmalle joku ruudinkeksijä oli joskus iskarin vaihtanut, joka taas oli kaasuiskari.

                            On kyllä suhteellisen edullista, jos itse laittaa. Motonetin hinnoilla 104,70e oli laittamani osat yhteensä. "Erikoistyökalut" väsäilin vanhoista työkaluista rälläkällä.

                            Comment


                            • #15
                              Huollossa sanottiin että etupään iskarin ylätuennat olisivat väljät. En tiedä tarkoittaako tuo sitten ylätukivarsia vai jotain osia mitä iskarin yläpäähän tulee, onko siellä jotain kumipuslaa?

                              Sain kyllä jo kustannusarvio huoltokokonaisuudesta mitä pitäisi tehdä mutta en tiedä mitä nuo osat yleensä maksavat tai kauan aikaa siihen menee. Miten huollot ovat yleensä ottaneet moisesta toimenpiteestä?

                              Comment


                                #16
                                Ilmeisesti siis tarkoittaa tolpan yläpään laakereita / tuentaa (se on sellainen metallinen kumilätty jossa laakeri). Sen on aina vähän väljä ja kyllä kolistaa ja kesto voi olla vain sadoissa kilometreissä. Tuolla näkyy esimerkki ässän tolpissa kahta väriä, mustaa ja sinistä http://urmas.nn.fi/kuvat/S2/Cup+Kit+...6032009359.jpg

                                Osa on muutaman kympin ja vaihtoa varten tolppaa pitää saada alaspäin. Yläpään irroituksen jälkeen (yllä mainittu työkaluistakin) joissakin onnistuu jouset kokoon puristamalla ja alatukivarren irroituksilla yms. konsteilla, joissakin pitää ottaa kokonaan pois auton alta.

                                Comment


                                  #17
                                  Vaihtohomma onnistuu tolpat kiinni autossa, jousia puristamalla. Ei pitäisi mennä tuntia kauempaa pätevältä huollolta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei pitäisi mennä tuntia kauempaa pätevältä huollolta
                                    Jep, tuota luokkaa se varmaan on. Eräs typ89 mies kerran uhkasi vaihtaa nuo puolessa tunnissa Alastaron varikolla (olikohan Terho?)...

                                    Comment


                                      #19
                                      Haha, enpä kyllä muista uhonneeni. :) Saattaispa se nippanappa puoleen tuntiin mennäkin hyvillä työkaluilla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsellä oli samanlaista ongelmaa vastaavassa kulkineessa. Vaihdettiin puslaa, vakaajan tankoa, iskarin yläpään laakeria eikä kolina hävinnyt mihinkään.

                                        Nyt pakkaset särkivät sitten etuiskunvaimentimet ja niiden vaihdon jälkeen kolina sitten hävisi. Ajometeli hiljeni muutenkin tosi paljon. KYB:in nesteiskarit tuli siis alle.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nyt pakkaset särkivät sitten etuiskunvaimentimet ja niiden vaihdon jälkeen kolina sitten hävisi.
                                          Eli joko oli iskari rikki ja se kolisi tai sitten iskari oli löysällä tolpassa (kiristys olisi ehkä auttanut), tai vääränmallinen iskari tolpassa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä, taisinkin tosta omastani johonkin esson baarin ketjuun sepostaa, että kolinan varsinainen syy taisi lopulta olla löysä paketti.

                                            Oikealta (josta kolisi) mutteri lähti yläpäänlaakerin päältä ihan sormin kiertämällä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Iskari oli oikeanlainen, laakeri uusi ja oikealla kireydellä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kysäsen tässä samassa topicissa ettei uutta tarvi tehdä.
                                                Eli itselläni kolahtelee etupää aika pahasti. Jos mukulakivellä ajelee niin sellainen klonksahdus kuuluu kokoajan.
                                                Mistäs tietää että iskarit on lopussa? Itselleni on asennettu joku alustasarja. Keltaiset iskarit ja punaiset jouset. (GTS???) Jos iskarit on loppu, niin mistä saisi toimivat iskarit etupäähän tuon kanssa. Keulasta kun painaa alaspäin, niin tuntuu aika löysältä alusta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  iskareiden yläpään laakerit+puslat

                                                  http://www.bandel-online.de//Audi/80...80__i46_12.htm

                                                  Ovatko nämä juuri ne laakerit jotka vaihdetaan etuiskareiden yläpäähän? Huollossa sanottiin että on väljystä. Ajettaessa lähinnä pienenpientä kolinaa joskus kuuluu epätasaisella pinnalla, ei kuopissa. Olivat katsoneet etupäät ja muuten kai totesivat olevan kunnossa, miten nyt sitten tarkistavatkaan asian.

                                                  Osaako joku samalla sanoa mitkä olis oikeat koot Audi 80 B4 2.6 sedan vm1993 jarrulevyiksi eteen ja taakse? Onko edessä ne ilmajäähdytteiset tarvis olla olla? Ajattelin tilata Saksasta kun täällä Suomessa tuntuvat maksavat jo 20-40? kpl.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Linkittämäsi laakerit ovat oikeat. Kerrohan sitten mitä saksanpoika otti lähetyskuluja jarrulevysetin lähettämisestä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mitenkäs noiden laakereidein kohtala mun kohdalla? Onko väliä jos on alustasarja asennettu niin käykös noi siihen. Ja saisikos suomesta samaan hintaan jostain?
                                                      Auto on coupe 2.3 vm. 89

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eroaako noi yläpään laakerit mitenkään jos on alustasarja? Käykö siis esim, motonetistä haetut iskarinyläpään laakerit alustasarjalliseen?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei pitäisiä olla eroa.. Eli kyllä käy.

                                                          Alustasarjaan kuuluu yleensä vain iskarit ja jouset eli käytetään siis vanhoja yläpään jousilautasia.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No hieno homma. Kiitoksia tiedosta.
                                                            Mitenkäs niiden asentaminen? Onnistuuko itse vaihtaan vai kannattaako viedä johonkin vaihdatettavaks?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X