Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä jäätyy jarruissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mikä jäätyy jarruissa?

    No eipä ole tällaistakaan ennen sattunu. Käyttöjarru jäätyy. Aamulla kun lähti, tuntui jarrupolkimessa kuin olisi rapsahtanut jotenkin. Pienikin hipaisu polkimeen tämän jälkeen ja jarrut suurinpiirtein lukittui. Ja tietenkin ne laahasi.

    Ajelin kymmenkunta kilsaa motaria noin kahdeksaa kymmpiä ja pysähdyin tutkailemaan tilannetta. Kyllä jumittaa. Vähän aikaa odoteltuani tilanne tuntui hieman paremmalta, ja lähdin jatkamaan matkaa. Noin parin kymmenen kilsan jälkeen pysähdyin tarkistamaan tilanteen uudestaan. Jarrut tuntuivat toimivan normaalisti, mutta jatkoin pienempiä tietä (60 km/h). Kun kaikki tuntui palautunee normaaliksi, palasin motarille ja ajelin loppumatkan noin satasta.

    Kun poistuin motarilta ja jouduin jarruttamaan vähän reippaammin liikennevaloihin, jarrut jumiutuivat uudestaan, ja nyt vielä tiukemmalle, myös ABS:n ja ESP:n valot syttyivät. Onneksi työmaalle ei ollut kuin kilsa sillä jarrut jumivat oikein kunnolla.

    Onko kellään tietoa mikä siellä oikein jäätää?

    e: Auto oli 4 Motion 3bg Passat vm. -02 1.9 TDI AVF
    Viimeksi muokannut nomoreford; 8.2.2021, 06:30.

  • #2
    Koska nesteet vaihdettu? vettä jarrunesteessä?

    Comment


    • #3
      Voisi olla hyvä vaihtoehto!

      Itsellä myös rupeaa takajarrut jumittaan pakkasella kun käyttää käkkäriä, ja juuri on vaihdettu uudet jarrut. Tänään vaihdetaan nesteet, niin sit näkee auttoiko.

      Eilettäin oli muutaman kilsan ajon jälkeen takalevy hehkuvan punainen ja pientä liekkiä löi paloista :) Oli ihan pieni jumitus päällä.

      Comment


        #4
        Itsellä myös rupeaa takajarrut jumittaan pakkasella kun käyttää käkkäriä
        Onko minkä ikäiset vaijerit?

        Comment


          #5
          Olen joskus kokenut samaa, ja se johtui siitä että yhdestä kulmasta oli palat kuluneet niin loppu että mäntä tuli sylinteristä niin ulos että meni hieman vinoon, eikä palauttanut enää. Kuvauksen perusteella tuskin on sama ongelma, mutta voihan ne palat muutenkin vilkaista.

          Comment


            #6
            Löysin netistä pari tapausta, jotka vaikuttivat oireiltaan samanlaiselta kuin omani. Kyse oli näissä tapauksissa jarrutehostimen jäätymisestä. Toisessa oli selvitty ilmeisesti jotenkin kuivaamalla ja toisessa oli vaihdettu tehostin. Täytyy purkaa tänään ja ruveta kuivattelemaan. Toivottavasti on senverran sulanut paikallaan ollessa ettei ole enää jumi asennossa, voi tulla mielenkiintoinen kotimatka (45 km), jos ovat niin jumissa kuin mitä olivat kun kurvasin työpaikan pihaan...

            Comment


            • #7
              Audi A4 1.9TDI (B6)

              Mulla ilmaantu samanlainen oire kans, kun tuli nää talven ekat pakkaset. Viime talvena oli kanssa samaa ongelmaa, kun pakkasta alkoi olla -15 tai enemmän. Vaihdoin viime talvena uudet jarrusatulat, kun luulin, että vika oli niissä ja *itut. Ja sitten pakkaset loppuikin siltä talvea...
              Toi jarrutehostin minunkin mielestäni taitaa jäätää. Tai voisko se olla jarrupolkimen ja tehostimen läpiviennissä??? Kuinkahan toi tartteis kuivata? Onko jollain kokemusta???
              Viimeksi muokannut Trally; 14.12.2009, 17:31.

              Comment


                #8
                Kyllä kaikki viittaa tuohon tehostimen jäätymiseen. Kaukalon vedenpoistoreijät olivat tukossa ja vettä (jäätä) oli noin sentin verran tehostimen alareunasta. Alipainepuolella ei ainakaan näkynyt vettä sisällä, pelkkää kosteutta vaan. Tosin olettaisin veden kertyvän ympäristön paineessa olevalle puolelle (?), sillä alipainepuolenhan pitäisi olla tiivis. Täytyy vissin perehtyä vähän tarkemmin tuon tehostimen sielunelämään.

                Joka tapauksessa meinasin yrittää vaan kuivatella ja toivoa parasta. On senverran tyyris tuo uusi tehostin...

                Comment


                • #9
                  Kannattaa hoitaa akun alta vedenpoistoreiästä se kumi pois, niin ei mene enää tukkoon ja vesi ei jää seisomaan.

                  Comment


                    #10
                    Mikä tuon kumin tarkotus edes on? Estää lian lentäminen reiästä akkukaukaloon?

                    Comment


                    • #11
                      Taski: Kyllä noi vaijerit on todennäköisesti alkuperäiset ja autohan on siis -02

                      Tänään vaihdettiin jarrunesteet, kun ei huoltokirjassa ollut mitään merkintää onko niitä vaihdettu!
                      Saas nähä auttaako mitään.

                      noin kuukausi sitten vaihdettiin kummatkin etulaakerit ja joka nurkkaan jarrut ja tänään nuo jarrunesteet, niin kai sitä jo uusi vikakin voi tulla :D

                      Comment


                        #12
                        Mika: suoranainen ihme on, jos ei ole kosteutta yms jo vaijerin kuoren sisällä. Ja siihenhän tuo käkkärijumitus pakkasella viittaa suoraan.

                        Comment


                          #13
                          Yön yli lämppäri puhalsi tallissa tehostimen kylkeen, alipaineletku irti ja jarrupoljin pohjassa. Siirsin auton pihalle ja illalla kunhan auto on taas kylmä, täytyy kokeilla vieläkö jäätyy...

                          Comment


                          • #14
                            Mistähän jarrutehostin ottaa ilman ylipaine puolelle(ei siis alipaine)? Yritin tutkia tehostinta, mut on niin kivan ahdas paikka ettei homma selvinnyt...
                            Jos jokin siellä ylipaine puolella jäätyy ja laahaaminen johtuu siitä...

                            "Ylipaine" puolella ei varmaan ole takaiskuventtiiliä, muutenhan homma ei toimi. Mutta alipuolella käsittääkseni on, joka on ilmeisesti tehostimen ja alipaineputken liitännässä. Mutta sen ei pitäisi vaikuttaa jarrujen laahaamiseen...

                            Comment


                              #15
                              itellä oli passatissa viime talvena sama vika, oli kertyny vettä tehostimen sisään ja sen takia jumi.. ja minulla myös syttyi abs ja esp merkkivalot kun jarrutti ja jäi sen jälkeen jumiin.. mukavaa oli 1 aikaan yöllä keskellä ei mitään ja kotiin 30 km matkaa :)

                              Comment


                                #16
                                Mahtaako olla edes ylipainepuolta? Eiköhän toisella puolella oo normaali ulkoilmanpaine.

                                Comment


                                • #17
                                  Sitä tarkoitin... Onhan se ylipaineinen (ilmanpaine) verrattuna toiseen puoleen. ;) Siis jarrutettaessa...
                                  Viimeksi muokannut Trally; 15.12.2009, 16:55.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuossa kun jarrunesteiden vaihdon jälkeen pääsin testaan, niin tallissa ollessaan käkkäri nousee ja toimii normaalisti, mutta ulkona aikansa oltuaan ei kahva tahdo nousta ja käkkäri ei pidä kunnolla!

                                    Eli voisiko olla että on vain vaierit vaihtokunnossa?
                                    Kahvassakin on kyllä tyhjää siihen merkkivaloon asti.

                                    Onko kenelläkään tietoa mitä vaijerit kustantaa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Toimi tänään töihin tullessa kevyellä jarrutuksella, mutta kun työpaikan pihassa sitten kokeilin kunnon jarrutusta, niin jumiin jäi. Ykkösellä liki täyskaasulla, kytkin käryten viimeinen sata metriä parkkiruutuun. Kävin muutaman tunnin kuluttua kokeilemassa ja on ilmeisesti lämmin moottori ja sisätilat sulattaneet senverran, että oli lauennut pois päältä.

                                      Nyt pitäis jollakin varmistaa tuo diagnoosi ja kai se on pakko hankkia uusi. On vaan tuo Laakkosen hinta kovin suolainen, 343 ?.

                                      PS. jos jollain sattuu ylimääräinen ehjä pyörimään nurkissa, niin saa tarjota.

                                      PSS. Täältä löytyy pari periaate kuvaa tehostimen toiminnasta.

                                      http://www.kfz-tech.de/Engl/Bremskraftverst.htm

                                      Comment


                                      • #20
                                        Osaako kukaan sanoa mistä tehostin ottaa ilman "ylipaine" puolelle? Auton sisältä???
                                        Olen huomannut oudon äänen jarruapolkiessa ekaa kertaa pesuhallista lähtiessä, kun olen käyttänyt autoa pesussa. Kuuluu jarrupolkimelta auton sisällä. Ihan kuin vettä tosiaan olisi jossain väärässä paikassa. Se ääni häviää kyllä kun on jarrua polkenut muutaman kerran. Liittyyköhän tämä "ääni" juttu tähän ongelmaan?!?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuossa kun jarrunesteiden vaihdon jälkeen pääsin testaan, niin tallissa ollessaan käkkäri nousee ja toimii normaalisti, mutta ulkona aikansa oltuaan ei kahva tahdo nousta ja käkkäri ei pidä kunnolla!

                                          Eli voisiko olla että on vain vaierit vaihtokunnossa?
                                          Kahvassakin on kyllä tyhjää siihen merkkivaloon asti.

                                          Onko kenelläkään tietoa mitä vaijerit kustantaa?
                                          Mulla jääty vanhasta autosta käsijarruvaijeri aikoinaan pakkasilla. Kahvaan jäi tietty löysää kun ei palauttanut vaijeria liikkeelle lähdössä. Uusilla vaijereilla korjaantui.

                                          Mulla kylläkin kahva nousi nätisti ja piti kunnolla! Mutta ei palauttanut.

                                          20e luokkaa näyttää olevan vaijeri a4:een motonetissa... kannattaa ostaa kummallekkin puolen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Päivitystä tilanteeseen. Toimi jotensakin normaalisti yhden päivän, mutta sitten taas jumii. En ole saanut aikaiseksi totaalista jumitusta, mutta jää kuitenkin päälle selvästi. Jarrunesteet vaihdettu, eikä muuttanut tilannetta miksikään.

                                            Pari vikakoodiakin on ilmestynyt, jompikumpi mahdollisesti käkkärillä jarruttaessa, ainakin silloin kuului kauhee piipittely mittaristosta.

                                            Moottorilta: 18261 - Powertrain Data Bus: Implausible Message from ABS Controller P1853 - 35-00 - - ja
                                            ABS:ltä: 00526 - Brake Light Switch-F 27-10 - Implausible Signal - Intermittent


                                            Ei tässä nyt taida auttaa muu kuin vaihtaa tuo tehostin. Autossa kiinni oleva on varaosanumeroltaan 8E0 612 105 J. Ilmeisesti (?) korvaava on 8E0 612 107 E. Mahtaako käydä heittämällä, vai tarviiko jotakin lisäosia? Tietääkä kukaan mitä muita tehostimia tuohon kävis? On sen verran tyyris tuo uusi alkuperäinen, että täytyy ainakin yrittää löytää käytetty tilalle.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Voit kattoo varaosatietoja tommoselta sivulta www.vagcat.com. Tarttee rekisteröityä että pääsee sisään... Kokeiles etsiä AVK:lta, purkaamoilta, ebay.de jne. Vois löytyy edullisemmin. Pidäs foorumia ajantasalla niin saadaan tietää auttoko tehostimen vaihto.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä noita varaosa"kirjoja" on tullut selailtua, mutta vaihtoehtoja tuntuu olevan miljoona ja kaks, eikä mistään oikeen selviä, mitkä ovat keskenään vaihtokelpoisia. Lähettelin just varaosakyselyn tusinalle purkaamolle, kun varaosahaun kautta ei osunu silmään kumpaakaan noista mainituista. On ilmeisesti sen verran pelsepuupista tuo vaihtaminen, ettei viiti kovin montaa kertaa purkaa ja kasata. Autoa kun tarvitaan viikolla joka päivä.

                                                Mulle ei vaan oikeen aukene miten sinne pääsee vettä sisälle, kun sen pitäis kaiketi olla tiivis? Kondenssiahan tuonne vois periaatteessa kertyä, jos "paine" puolelle otetaan ilma auton sisältä. Auto on tuontiauto, mutta ei kai näissä voi olla mitään eroja, eihän?

                                                Joo, ja luonnollisesti raportoidaan tilanteen kehittymisestä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Juu ei niissä mitään eroa ole tuontiauto "suomiauto" välillä. Luulen että sama tehostin monessa TDI autossa VW, Audi, Skoda jne. On vaan eroteltu varaosanumeron viimeisellä kirjaimella mihin merkkiin olis... Muuten sama rekkula.
                                                  Juu aika ihme vika toi veden tiivisstyminen. Eipä ole ennen tullut vastaan...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No eipäs varaosan viimeinen kirjain mitenkään erottele mihin merkkiin kuuluu, jos on sama osa niin numero on ihan sama skodassa ja audissa, kirjainta myöten. Tuo viimeisen kirjaimen heitto voi merkitä isoakin eroa osassa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jossain tapauksissa se viimeinen kirjain on vain uudempi malli samasta osasta vaikka yhteensopivia olisikin, tai sitten valmistaja vaihtunut ja osa ei ole ihan sama, mutta sama kuitenkin. mm. tukivarsissa on aika paljon tuota ja vaikka ilmastoinnin puhallin moottorissa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jep, ja kun ei oikein tiedä että milloin vaihtuu jokin asennuksen kannalta merkityksellinen asia ja milloin vaihtokelpoisuus on säilynyt...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkaa varmistua tuo tehostin ongelman aiheuttajaksi. Jätin auton yöksi ulos, ja sain kuin sainkin aamulla jarrut jumiin. Hetken aikaa tehostinta kuumailmapuhaltimella lämmiteltyäni jarrut aukesivat. Vaihtoon siis menee, kunhan sopiva löytyy...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mitäs jos sen tehostajan irroittaisi ja kuivaisi kunnolla?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X