Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alustan kolina rullatessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alustan kolina rullatessa

    Vikakuvaus:

    Muutama viikko sitten alkoi ajossa kuulua kevyt rahahdus, aina kun rengas teki kierroksen. Ääni koveni muutaman kilometrin matkalla siihen, että lopussa se oi kuin joku olisi vasaroinut auton alustaa. Tuntui siis takapuolessa asti.
    Kuului yksi kova pamaus ja äänet katosi.

    Tässä välissä tuli autoon vaihdettua levyt ja palat huollossa, koska ne olivat loppu ja ajattelin, että ehkä äänet tulivat sieltä.

    Nyt se sama ongelma on palannut, joten vika ei siellä tainnut ollakaan.

    Ongelma tulee parhaiten esille, kun nostaa kaasun, tai vaihtaa vapaalle, eli kun auton vauhti hidastuu. Kevyesti kaasua painaessa se katoaa.

    Kovimmillaan se on sitä, kuin joku löisi vasaralla alustaan, tai jonnekin tukirakenteisiin, eli heikompaa hirvittäisi ajaa edes autoa.
    Ajettavuus muuten on ihan normaali.

    Jostain pyörivästä osasta sen täytyy tulla, koska se on sidottu auton nopeuteen ja tuntuu tulevan aina kun rengas tekee kierroksen.

    Laakerivika tuntuu kanssa hieman epätodennäköiseltä, koska äänen tyyppi ja kovuus ei oikein täsmää, se on hieman kuin kahta metallia lyötäisiin vastakkain, eli lyhyt ja kova ääni.

    Mitä kaikkea autossa siis pyörii silloinkin, kun auto rullaa vapaalla?
    Kyseessä siis neliveto. Moottorista se ei tule, muttei pysty tarkemminkaan paikallistaa, mutta ehkä mieluumin se tulee takaa, kuin edestä.

    #2
    Pieni kivi kiilautuneena jarrulevyn ja suojakilven väliin? Äänimaailma moisesta on toisinaan varsin epämiellyttävä.

    Comment


    • #3
      Ääni ja voima, minkä se kehittää auton runkoon on sitä luokkaa, että kivi menisi hiekaksi muutamasta kolahduksesta. Eli jotain metalli metallia vasten hakkaamista se lähinnä on.
      Molemmilla kerroilla asia on alkanut hiipimään päätienopeuksissa luokkaa 100 km/h.

      Comment


      • #4
        Tarkista ettei vaikka pakoputki hakkaa jonnekin heiluessaan (kiinnikkeet ehjät ja asento kunnossa). Omassa B5/2.6 quattrossa takaa kuului naputusta ja kolahdusta toisinaan ja syy oli etuvaimennin joka hakkasi vasemman takatukivarren päähän.

        Comment


        • #5
          Pakoputki saattaa olla syy, vaikka huollossa käytettäessä eivät mitään vikaa autosta löytäneet.
          Ääni katosi, kun se oli siellä, mutta palasi taas viikon jälkeen.
          Pakoputken päätä heiluttaessa ainakin takimmainen pönttö ottaa aika helposti vasemmalta puoleltaan kiinni johonkin.
          Pitää koittaa kiilata sinne väliin jotain ja katsoa vaikuttaako.

          Comment

          Working...
          X