Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 käsijarruvaijerin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UrS4 käsijarruvaijerin vaihto

    Eli kömmin auton alle tallissa arvellen, että eihän käsijarruvaijerin vaihto voi olla paha homma, eihän...

    No kuskinpuolen vaijeri on siis täysin jumissa ja renkaan päästä on jo satulan käsijarrun vipu herkistelty ja tiivisteet suurimmaksi osaksi uusittu. Ongelmaksi muodostui tuo käsijarruvaijerin etupää, eli sehän ei kunnolla edes näy sieltä putkiston ja kardaanin päältä. Onko tuo saatavissa tuolta järkevästi pois vai joutuuko purkamaan jotain edestä? Sokkona käsi taitaa jotenkuten ylettyä perille, mutta kun ei tietä mitä pitäisi tehdä(liitos ei näy).

    Eli millä tavalla tuo vaijerin etupää on kiinni ja miten tuo koko vaijeri on helpoin vaihtaa.

    Oman haasteensa suo tuo autotalli, joka on toki lämmin, mutta monttu puuttuu :(

  • #2
    Pahus kun ei ole kuvaa mulla, mutta ei sinne ainakaan minun pianistin käsillä mahdu kun korkeintaan koskettamaan liitosta. Kun minulle vaihdettiin vaijerit, niin pudotettiin suosiolla kardaani alas juurikin tuon tila-ahtauden takia. Muovisuojat täytyy poistaa pohjasta vaijerin pujottelua varten.
    Tunkkaat auton pukeille niin kyllä sinne mahtuu operoimaan. :)

    Comment


    • #3
      Vaijeri on lenkistään <kuvan nro 11> koukussa. Itse sain vaihdettua maanittelemalla ja yrittämällä ja taas yrittämällä lenkin pois koukusta ja uuden takaisin ottamatta kardaania edestä pois. Jos kiristyssäätöä tartteis veivailla, eli mutteria #12, niin se lienee tekemätön avaamatta tilaa.

      Comment


      • #4
        Kas juurikin tuon kiristyksen takia se kardaani pitikin pois ottaa. :)

        Comment


          #5
          Vaijerinkuoret on vielä etupäästään peltisillä "hevosenkenkä" lukoilla kiinni. Varsin v.mäiset saada irti puhumattakaan takaisinlaitosta irroittamatta kardaania mutta tehtävissä mikäli on nosturi tai monttu käytössä. Suosittelen lukkojen uusimista samalla (marmorilta saa, n.1€/kpl) koska tuppaavat tuhoutumaan jo irrotusvaiheessa. Ja kun hommaan ryhtyy niin kannattaa vaihtaa molemmat vaijerit samantien..

          Comment


          • #6
            Käykös tuohon satkun vaijeri, vai pitääkö mennä laakkoselle? Entä onko merkillä väliä minkä verran?

            Comment


              #7
              Noin vuosi sitten kun vaihdoin omasta maksoi vaijerit marmorilla alta 30?/kpl, olivat silloin 2-3? kalliimpia tarvikevaijereihin verrattuna mutta laadultaan aivan toista maata. Muistaakseni nelivetoisissa on eri vaijerit kun vajaavetoisissa.

              Comment


              • #8
                Laakkonenpa arpoi hinnaksi vaijerille 57,90€, motonet taas 15,90 satkun vaijerille, joten valinta on helppo, jos tuo vaan käy. AD:n vaijeri, jota ehdottivat oli n. 30€, minkä kyllä voi kärsiä, mutta liki 60€ on minusta aika paljon..
                Samoin palautinjouset oli 5,8€ kappale, kun joku sanoi viime vuonna olleen marmorilla alle 3€/kpl..
                Alkaa olla hinnat paikallisella yrittäjällä ihan kohdallaan..

                Comment


                • #9
                  Jos ei ole mikään hätä laitella, niin sitten on vielä yksi vaihtehto Teppo ja originaaliosa n. 40e/laaki.

                  Comment


                  • #10
                    Kysäisin äsken, mutta menisi ensi viikkoon osan saanti. Auto kun on tunkattu nyt, niin alle käy sukeltajan tie :)

                    Comment


                    • #11
                      Itsekin otin tarvikkeena kahdet. Toiset oli vähemmän huonot, jotka paikalleen sitten laitettiin. Nyt laittaisin orginaalit.

                      Comment


                      • #12
                        No nyt on molemmista päistään irti tuo vaijeri. Olikin kahdesta kohtaa kuori rikki tuolta renkaan päästä. Olisi varmaan saanut vähäksi aikaa toimimaankin, kun hieman nytkytteli, niin kummasti herkistyi, mutta ajattelin että turha sitä on siirtää puolella vuodella ja aloittaa sitten uudestaan :)
                        Kummpasta päästä tuo on tarkoitus saada purkautumaan? Käsijarrukahvan pää ei näytä olevan millään kiinni, mutta ei heilahda vaikka koko äijä roikkuu siinä.. Takapäätä en kovin tarkkaan vielä katsonut, se jääköön huomiseksi.

                        Comment


                          #13
                          Vaijerikuorien etupäät on kiinni aiemmin mainitsemillani lukoilla kiinnikepellin etupuolelta, eivät oikein näy jos kardaani on paikallaan.

                          Comment


                          • #14
                            No niin. Tehty. Ihmetteleville: Takapään kumikiinnike vedetään eteenpäin->irtoaa, muut kohdat voi vain vetää läpi, edestä taaksepäin. Selviää ilman kardaanin, tai putkiston irrottamista, joskin ne helpottavat huomattavasti ja lienee nopeampi tehdä ne irrottamalla kuin kiinni pitämällä. Suurimmat ongelmat kuskinpuolen etukiinnitys vaijerissa ja heti vieressä oleva hevosenkenkä. Liikkeellä kun ei ollut noita hevosenkenkiä hyllyssä, niin laitoin vanhan, lähti onneksi "semi"ehjänä irti. Etupään irroitukseen vinkkinä kaikille muille urheilijoille, että kannattaa suosiolla irrottaa se pelkääjän puoli ensin, koska sen kiinnitys on pari senttiä taaempana, on se selkeästi helpompi koukittava sekä irti, että takaisin.
                            Nyt palkitsemaan itseään jääkaapille->tsup :)

                            Comment

                            Working...
                            X