Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEL quattro vetopaino

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AEL quattro vetopaino

    Hei!
    Mikä perävaunumassa teillä on rekisteriotteeseen merkitty (A6 Avant 2,5TDI Quattro vm 96(AEL)).
    Mulla katsastusinssi oli saanut tuon ekaksi merkittyä etuvetoiseksi ja perävaunumassaksi 1400 kiloa. Nyt on sitten korjattu quattroksi papereillakin , ja perävaunumassa 1474 kiloa.
    Omistajan käsikirja ja saksalainen ote (1750 kiloa) ei kuulemma ole mitään merkitystä - tyypitetty suomeen tuolla 1474 kilolla.
    AKE ei suostu minun kanssa keskustelemaan vaan haluaa että rekistöröinnin tehnyt Arsloch sen tekee- kunhan saan audilta ilmeisesti suomenkielisen näkemyksen että tuo 1750 on ok.......
    Kivaa kun pompotetaan ympäri ja todetaan että pakko olla oikein - järjestelmä sanoo niin...

    #2
    Hah! Sama juttu meikäläisellä. Onkin pitänyt tuota kysellä, kun on tuntunut tosi pieneltä tuo 1474kg. Olen erittäin kiinnostunut miten tässä hommassa käy, sillä haluaisin tuohon omaankin lossiin vähän lisää vetopainoa. Ilmoittele jos tarvit jotain apua tuon homman kanssa, vaikka en tiedä voinko tarjota muuta kuin henkistä tukea.

    Comment


      #3
      Erikoista. Männä kesänä laskeskelin tuon oman vajaavedon vetopainoja, kun niitä otteeseen ei ole merkitty, ja olin saavinani tulokseksi jotain 1600 kg -luokkaa..

      Comment


        #4
        Mullakin tuo 1475 kg. Nyt taidetaan saada kansanliike aikaiseksi, kiva olisi kyllä kuulla perustelut mistä tulee tuo kolmisensataa kiloa eroa?

        Comment


          #5
          Juu, tosi kiusallinen homma. Olis kiva kun vois vetää tuota ysikymppiä trailerilla tarvittaessa. :)

          Comment


            #6
            On kuulemma tyyppihyväksytty Suomessa vuonna 94-96 tuolle painolle. Voishan noissa olla jotain varustelueroja yms (todella epätodennäköistä).
            Minun autoni on tyyppihyväksytty vuonna 94-96 1750 kilolle Saksassa, ei se voi muuttua vuonna 2009 vaan siitä syystä että auto siirtyy toiseen EU-maahan. Joku tsaarinaikainen virkamies voi olla eri mieltä, ja varmaan äärimmillään voisi suostua kysymään Kekkoselta voiko tuota muuttaa :-)
            Raportoin miten asia etenee.

            Comment


              #7
              Verrokkina, minun S2 Avant omasi 1460kg vetopainon, mutta tietääkseni noita on rekisteröity suuremmille vetopainoille.

              Minun toinen exä, vuoden -85 mallinen A100q taas oli rekisteröity 1880kg vetopainolle, mielenkiintoista oli, että auton omapaino taisi olla 1350kg, mutta tuohon aikaan sovellettiin vissiin sitä, että nelivedoille sallittiin vetopainoksi jotain 1,5 x omapaino.

              Comment


                #8
                Mulla ei ole tuossa toisessa C4:sessa lainkaan merkitty otteeseen vetopainoja, katsastuksessa kysäisin että mitä tuolla saa vetää. Inssi katsoi papereita ja väitti 2100 kiloa, Audi toki sallii 8% nousuun asti 1700 kiloa.
                Jotenkin tuntuu että suomessa järjestelmät niin monimutkaiset että katsastusmiehet/sinivuokot ei itsekään tiedä miten asiat menee. Esimerkkinä pikku-e sotku missä mun mielestä ei asetusten läpilukaisun jälkeen ole mitään epäselvää...

                Comment


                  #9
                  Itte oon kanssa ihmetellyt noita etuvedon painoja. Kärrillä saisi vetää vain 1150kg ja auton omamassa on kuitenkin 1650kg. Tuntuu aikalailla hatusta vedetyiltä...

                  Comment


                    #10
                    Jep,etuvedolla 1150kg ja monasti ollu perässä vaunu jonka paino 950kg+ kuorma. Huvittavaa sinänsä että siskon starletilla saa vetää yhtä paljon kuin tuolla omalla satkulla vaikka starletti ei paina kuin noin tonnin.

                    Comment


                    • #11
                      Voi pojat olisitte valinnut vetoauton paremmin, 27kW Munga ja vetää saa 2800kg :) Alennusvaihteille tulee käyttöä maaston ulkopuolellakin kun suurin sallittu yhdistelmän massa on 4685kg.

                      Comment


                        #12
                        Juu ja farmariladalla kans. Mutta ei ostettu sellaistakaan, syystä tai toisesta.

                        Comment


                        • #13
                          Vajaavetonen, 1700kg perävaunupaino lukee rekisteriotteessa. Audin kokonaispaino 2060kg.

                          Comment


                            #14
                            Jos kyseessä on ns. profiilin auto, niin sehän on silloin eri korimallia. Nämä meidän ongelmayksilöt on valmistettu 91-97, en tosin ole ihan varma tuliko AEL moottori vasta faceliftin yhteydessä eli 95.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
                              Voi pojat olisitte valinnut vetoauton paremmin, 27kW Munga ja vetää saa 2800kg :) Alennusvaihteille tulee käyttöä maaston ulkopuolellakin kun suurin sallittu yhdistelmän massa on 4685kg.
                              Wagoneerissa oli merkintä katsikonttorin tiedoissa, että suurin sallittu perävaunun kokonaispaino 5890kg ja tieliikenteeseen rajoitettu 1740kg. Muutamalla on sitten merkitty otteeseen lähes kuusi tonnia jarrullisen painoksi, vaikka kuulallakaan ei saa yli 3500kg kokonaispainoa olla.

                              Edelleen aiheen sivusta. Omassa Typ44:ssa laski jarrullisen paino 1300kg 1240kg viime katsastuksessa. Kävin siitä sitten huomauttamassa, kun venetraileri painaa juuri tuon 1300kg.

                              Jäivät asiaa selvittelemään ja soittivat perään, että ei voi vetopainoa muuttaa. Ilmoitin, että 1300kg painoista kärryä on saanut kyseisellä Audilla vetää jo 22 vuotta, että tuollainen muutos ei nyt vaan käy.

                              Lupasivat kysyä asiaa AKE:sta ja viikon kuluttua tuli uusi ote, jossa oli jarrullisen vetopainoksi merkitty 1300kg.
                              Jarruttoman painoa eivät muuttaneet takaisin 660kg, vaan se jäi 620kg, mutta tuo ei ollut niin merkittävä asia. Ja on minulla se vanha ote tallessa, jossa on jarruttomaksi merkattu 660kg, että siinähän sitten arpovat päivän vetopainot, jos liikenteessä pysäyttävät.

                              Lähinnä pointtini on se, että kannattaa selvitellä asiaa laajemmin, eikä tyytyä vain yhden katsimiehen tulkintaan asiasta.

                              Wagoneerin kohdalla on maahantuoja luvannut ilmoittaa oman näkemyksensä vetopainon muutoksesta, kun vaan ensin löytäisin muutaman vastaavalla tekniikalla ja alustalla olevan Jeepin, joissa sallittu vetopaino olisi korkeampi.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire
                                Jos kyseessä on ns. profiilin auto, niin sehän on silloin eri korimallia. Nämä meidän ongelmayksilöt on valmistettu 91-97, en tosin ole ihan varma tuliko AEL moottori vasta faceliftin yhteydessä eli 95.
                                Tuli. Samoin kuin quattro ja K14-fööni myös laiskempaan AATuun jne..

                                Comment


                                  #17
                                  Noniin, homma selvitetty ainakin omalta osalta. Kävin konttorilla leimaamassa kippoa ja samalla kyselin tuosta vetopainoasiasta. Inssi sanoi että voidaan muuttaa mikäli auton tyyppikilpi sen sallii. Sitten tutkittiin ja omassa kottosessa tyyppikilpi kertoi että yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 3835kg, joka merkattiin otteeseen. Näinollen suurin sallittu jarrullinen vetopaino on ilmeisesti 1675kg, joka on jo varsin riittävä omiin käyttötarkoituksiin.

                                  Kannattaa tuota kysäistä, tyyppikilpihän löytyy siitä ilmanputsarikotelon yläpuolelta, koriin niitattuna.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ok, hyvä tieto. Pitää katsastuksen yhteydessä ottaa asia esille.
                                    Mulla rekisteröintikatsastuksen tehnyt p*lli oli kyllä merkannut tuon 3835 kokonaispainoksi ja suuttui kun kysyin millä matematiikalla hän päätyi tulokseen 2160+1475=3835?
                                    1675 riittää kyllä mullekin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Asia eteni vihdoinkin, perusteellisen selvityksen jälkeen otteeseen merkattiin 1550 kiloa- tämä koska saksalaisen otteen kohdassa O1 lukee niin. Lisätiedoissa mainitut 1750 kiloa (8% nousu) ja 1650 kiloa (12% nousu) auton painon ollessa korkeintaan 1960 kiloa (eli 200 kiloa alle kokonaispainon) ovat kuulemma saksalaisia sääntöjä eikä päde suomessa. No mulla on 2 1600 kilon kärriä eli eiköhän nyt tulla mennä ton auton eliniän loppuun.
                                      Kiusasin kyllä ja kysyin että millä perusteella rajataan painot vähemmäksi kuin mitä tehdas hyväksyy - suomalaisessa otteessa kun lukee että yhdistelmän kokonaispaino saa olla 3835 kiloa- mutta tähän painoon ei kuitenkaan millään pääse laillisesti, vaan jäädään 3710 kiloon. Perusteltua vastausta en saanut.
                                      Kuitenkaan en hauku katsastusmiestä- asiallisesti hoiti katsastuksen ja antoi neuvoja mitä kannattaa seurata/huoltaa vaikkei katsastuksessa aiheuttanut huomautuksia.
                                      Onhan täällä kekkoslandiassa onneksi kiva asua....

                                      Comment


                                        #20
                                        Onneks noissa isommissa kärryissä on jarrut. Nuo perusjarrut on kyllä aika tehottomat kuormalla ja ilman kuormaa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Minun C4 Q -96 rek.otteessa on lukenut alusta asti 1800 kg

                                          Comment


                                            #22
                                            Omassa C5:ssa lukee 1300kg jarruin, 730 jarruitta.Vajaaveto. Auton oma-/kokonaismassa 1555/1970.
                                            Jännä että ekassa otteessa lukee jopa perävaunun sallittu suurin leveys (?!) 241cm. Sen jälkeen ei ole kirjattu.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X