Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 -98 quattro mystinen takajarruvika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 -98 quattro mystinen takajarruvika

    Eli tein jo jokin aika sitte takajarruremontin missä vaihtu palat (alkup.), levyt (tarvike), satulan tiivisteet (alkup.) ja lopuks viä kaikki takaletkut (Teppo). Ongelma on edelleen pehmeen olonen poljin. Käytin Käyttöautolla nesteiden vaihdos ja sanoin sillon tuosta vetelästä polkimesta.

    Mystiseksi tämän tekee se että asentaja nosti mut nesteiden vaihdon jälkeen ylös, käski panna auton käyntiin ja paineleen jarrua. Samalla se pihdeillä puristi molempien puolien takaletkut tukkoon ja johan jarru rupes tuntuun normaalilta. Mut ku kumman tahansa pihdeistä otti pois ni johan veltostu taas.

    Eli vikahan on siis jossain takaletkusta satulaan päin. Mikä ihme sielä voi olla? Just äskeen vielä koitin ilmata, eikä pienintäkää kuplaa tullu. Käsijarru pelaa hyvin (ottaa just "sopivan" alhaalla), eikä takajarrut jää laahaamaan. Satulaanhan tuo viittaa mut missä sielä se vika voi olla?

    Jarrut kyllä ottaa ihan hyvin mut poljin menee vähä turhan syvälle. Ku tehostimen "tyhjää" sammuksis ja painaa kunnolla jarrun pohjaan, se menee suht. syvälle eikä käynnistäminen vie poljinta enää yhtää edemmäs.

  • #2
    Eikös mäntä pitäsi periaattees tulla vetämällä pois? Aattelin pemistää viä satulan ja kokeilla ottaa kaikki kumit pois ettei ne harraa sielä ja sit koittaa vetää. Ainut mitä mulla tulee mieleen ois se että se mekanismi ei pelaa oikein joka "vapauttaa" männän että se pääsee tuleen suoraa ulos. Eihän mäntä sillon pyöri ku se tulee ulospäin.

    Mielelläni otan kyllä mielipiteitä tästä vastaan. Ois jo kiva saada taas jarrut pelaan normaalisti.

    Comment


    • #3
      Omas ysikympis oli ihime pehmiä poljin, kun toisen puolen takajarrumäntä ei päässyt liikkumaan kunnolla, kun se pölysuojakumi harras vastaan.

      Comment


      • #4
        Uusilla paloilla ja vanhoilla levyillä olisi ihan normaaliakin, että poljin on jonkin aikaa normaalia pehmeämpi. Mutta sinulla oli molemmat vaihdettu uusiin. Hetkenhän nekin asettuvat, mutta ilmeisesti sen verran on jo ajettu, että asettuminen on tapahtunut.

        Kirjoituksessasi kiinnitti huomiota se, että mainitset käsijarrun ottavan "sopivan alhaalla".

        Käsijarrun vipujen pitäisi satuloissa olla täysin taka-asennossa, kun käsijarru ei ole kytketty. Jos säätö on väärä, niin se usein sekoittaa automaattisäädön toimintaa ja sitä kautta jarrujen toimintaa yleensäkin.
        Olisi syytä varmistaa, että vivut ovat levossa oikeassa asennossa, jotta satuloiden automaattisäätö pystyy toimimaan kunnolla.

        Ja vielä tuosta, että poljintuntuma paranee, kun taka-jarruletkut puristaa kasaan.
        Poljin tosiaan kovenee sen myötä ja myös jumiva mäntä aiheuttaa kovempaa poljintuntumaa.
        Joten jos jumiva mäntä on nyt korjauksen myötä saatu taas liikkumaan, niin on ihan luonnollista, että poljintuntuma on pehmeämpi.
        Toki siinä on sitten rajansa, mikä on normaalia poljintuntumaa ja mikä taas kielii viasta jarrujärjestelmässä.

        Comment


        • #5
          Kyllä käsijarru on kunnos, sen oon tarkistanu ensimmäiseks. Toppareita vasten on molemmin puolin ja myös palautuu hienosti ja kuivalla asfaltilla saa molemmat renkaat lukkoon melko helposti.

          Männät ei ennen remonttia ollu jumis yhtää, vaan liu'ut oli pikkusen jumis, ei toki ruostunu kiinni. Männät pelas hienosti, eikä ruostetta ollu yhtään.

          Oon koittanu netistä ettiä tietoa et mitenkä se mekanismi pelaa männäs joka antaa sen tulla suoraan pihalle (ei siis pyörien) mutta eipä tuollasta tietoa oo löytyny. Tarkotus on ny mennä ja pemistää ainaki toinen puoli nyt ja kattoa mitä löytyy. Mun järjen mukaan männän pitäs kohtuullista voimaa käyttäen tulla vetämällä pois sen jälkeen kun kumit on otettu pois. Saa nähdä.

          Joo, kyllä levyillä ja paloilla on jo sen verran ajettu et pitäs olla asettunu. Jotain Jessen kertoman vian tapasta epäilen.

          Comment


          • #6
            Kyllä mäntä nätisti tuli vetämällä pois ku kumit otti enste pois harraamasta. En kyllä mitään vikaa satulan sisällä nähny, mäntäki aiva kirkas. Kokeiltiin et tukittiin taas takaletkut ja poljin parani. Ja pois ottaes poljin tipahti ihan selvästi alemmas ku toinen oli painaas samalla. Mut jos mäntää kiersi työkalulla ja piti painettuna eikä siis ottanu työkalua pois ni poljin parani, eli toisin sanoen sillon jarru laahais, mitä se ei siis nyt tee.

            Nyt ku väliaikasesti panin auton kasaan ja pihalle ni tuos putsates huomasin et ilmaruuvin juuresta tihkuu nestettä ku pikkusen puhaltaa paineilmalla ilmaruuviin (ei siis ollu kumihattua vielä paikalla). Päästin puhdistusspraytä siihen vielä ja paineilmaa perään ja hetken päästä koitin puhaltaa ni taas tihku jengan välistä. Voiko olla niin yksinkertanen vika ku et ilmaruuvi ei pitäis? Ku ihmettelin helvetisti sitä ku ilmattiin perinteisellä systeemillä ni ihan selvästi ilmakuplia tuli letkuun (oli siis letku ilmaruuvista pulloon) vaikka ruuvi oli kiristetty! Teki tämän tosin vain kerran mut silti. Jengat on ruuvis ehjät, eli saa kiristettyä kunnolla.

            Comment


            • #7
              Joko tähän tuli selvyys vai vieläkö poljin pehmeä?

              Comment


              • #8
                Ajan kans on parantunu. Ilmeisesti palat rupes istuun paremmin ku kuluivat vähän. Katsastukses takajarrut oli ku yhtä puuta eli ei niis mitään vikaa oo. Kannattaa käydä jossain pajalla jossa voidaan ylipaineella ilmata jarrut.

                Comment


                • #9
                  Käsijarrun säätö, missä mutterit.. A4B5-98 Q

                  A4 B5 quattro -98 farmari

                  Liikeessä vaihdettiin pari kk sitten levyt ja palat. kertoivat että takasatulat saattavat jäädä jumiin, että pitää vaihtaa hinta 500 eur. Rahaa ei ollut enää tuohon. Nyt oikeapuoli jää juntturaan liki kokoajan. Tuossa pientä valohoitoa antanut, mutta tuntuu että ei avita. Jotenkin tuntuu että se saattais olla käsijarru jotenkin liian kireä. Löysäämistä ainakin tahtois kokeille, ennenkuin on siis heti pakko uusia satulat.

                  Nyt en löydä vastausta mistä tuon saa löysennettyä. Onko myös Quattro mallissa tuossa suojapellin alla ? josa juu, niin otin kyllä jo auki senkin ja on vaan niin ahdas paikka että ei työkalut sinne mene. on pakoputki + kardaani tiellä. Kolme pulttiahan siellä on joista ehkä kaksi saisi auki. Mutta tuntuu että ei se ole oikea paikka lainkaan. Keskikonsulistakaan ei säätöjä löydy, on irti nuokin.

                  Vaihdettavahan nuo jossain vaiheessa on, mutta kerätään kolehtia ensin. Ja jos käsijarrunkaan säätö ei avita, niin pajalle sitten vaan.

                  Missä siis on ko auton käsijarrun löysennys/kiristys mutikat ?

                  Vanne kuumana vastausta odotellessa....
                  Viimeksi muokannut okkim; 2.12.2011, 15:02. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Ja lauseet alkavat Isolla kirjaimella.

                  Comment


                  • #10
                    Jos ei ole vaihdettu vaijjereita, niin säädölle ei ole tarvetta eikä auta vaivaan. Käsijarrun käyttövipu satulassa on yleisin jumittelu kohde. Helppo todeta siitä vivusta, että jumittaako vipu. Tämä korjaantuu satula huoltamalla tai vaihtamalla.

                    Comment


                    • #11
                      Vaijereita ei ole vaihdettu. ja kunnoltaan vaikuttaa ihan OK, mutta siis vaan ovat (luulen että tuntuun olevan) ;) liian kireällä.

                      Ja kun vetäsee yhdenkin klikkauksen niin ottaa jo ihaksen kovemminkin kiinni ja renkas siis jumiuttaa enemmän.

                      Sääteleekö tässä siis satulassa jokin tuonkireyden? ei kait sentäs ??
                      Eikö tuossa jossain ole jokin käkärin kiristys/löysennys säätö?

                      Comment


                      • #12
                        Käsijarrun puolelta tarvitsee säädettäessä vain lukita levy, joka tasaa vedon tasaiseksi eri puolilta. Siihen riittää tuhkakupin irroitus takaa ja ruuvarin työntö sopivaan koloon käsijarru pois päältä.

                        Säätö quattrossa on molemmilla puolilla reunassa takarenkaan etupuolella käsijarruvaijereissa (se mokkula). En ole koskaan vielä itse säätänyt, mutta siinä on sokka ja sitten pyöritellään auki (tai kiinni miten lie ajatellaan) ja jakoavaimella pidetään kiinni. Sitten vaijeri ilmeisesti irtoaa ja kiristetään. Pyöritellään kiinni taas siten että sokan saa paikalleen ja pyörittämällä voi säätää vielä hienosäätöä, mutta sen vain verran ettei tiiviste tule näkyviin. Satulassa esikireys pitäisi näkyä siten, että nousee noin 1mm ylös satulasta silloin, kun ei ole käsijarru päällä. Muuten jarrut on automaattisesti säätyvät.

                        Ja jumittelu oikeastaan voi olla ihan vain satulassa, että pitää vaihtaa tai koittaa ainakin putsata. Riittävästi käyttää niin ei mene jumiin..

                        Comment


                        • #13
                          Potilaana vm. -99 facelift (?) S4 B5, jossa käsijarru nousee tappiin asti. Käsijarruvaijereissa ei ole löysää, satuloissa männät ja tapit liikkuu niinkuin kuuluukin. Satunnaisesti käsijarru on ns. normaali ja kahva nousee 3-5 naksausta jolloin jarrutesterissä lyö takajarrut lukkoon. Kun kahva nousee tappiin asti, ei käsijarru ota kuin 1kn.
                          Onko tuola käsijarrukahvassa joku joka voisi antaa periksi? Kuinka sen kyynärnojan saa irti jotta pääsisi tutkimaan tuota? Varsin harmillinen vika, kun käsijarrulla tulee aina kolisteltua kyynärnojan laatikko tyhjäksi takajalkotilaan.

                          Comment


                          • #14
                            Ottavatko kuitenkin tasaisesti, kun vika päällä ? Jospa siellä kuitenkin säätö tahmaa sopivasti.

                            Comment


                            • #15
                              Ottaa tasaisesti, mutta kahva oudon tuntuinen siinä puolessavälissä, niinkuin jokin antaisi periksi kahvassa.

                              Comment


                              • #16
                                Kyynärnojan saa pois avaamalla sen takana olevan roskiksen alla olevat kaksi mutteria, ja kyynärnojan edestä yhden, joka on piilossa sen säilytyskolon alla.

                                Comment

                                Working...
                                X