pitäs uudet kesärakaat hommata, 225/45-17 ja sillee..... aurora renkaat näyttävät olevan aika edullisia, mutta tekeekö nillä mitään, onko kellään kokemuksia ???
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
onko kokemuksia aurora renkaista???
Collapse
X
-
Niko, olen aivan samaa mieltä.
Ongelma taitaa olla se, että on pakko saada 18" tai 19" ja sitten lompakko ei enää kestäkään...
Hyvät renkaat on halpa henkivakuutus. Kyllähän joku tuntematonkin halpabrändi voi olla ok, mutta luultavimmin se Hyvä löytyy kyllä joltain tunnetulta merkiltä.
Comment
-
Anonyymi
Taitaa olla ikuisuuskysymys tämä merkkirengas vs halpisrengas..
Jos omia kokemuksia vuosien varrelta muistelee niin muutama vuosi sitten sorruin ensin johonkin halpisrenkaaseen (en edes muista merkkiä). Ei toiminut alkuunkaan..marssin takaisin liikkeeseen, koska olimme sopineet että vaihdamme renkaat toisiin jos en ole tyytyväinen. Niinpä ne sitten vaihdettiin Klebereihin jotka eivät ole sinänsä ihan halpisrenkaat, mutta kuitenkin huomattavan edulliset verrattuna tunnettuihin merkkirenkaisiin (GoodYear,Michelin ym).
Eivät toimineet nekään..kokeilimme seuraavaksi saman valmistajan toista mallia..ei toiminut. Aloin jo epäillä että vika löytyy autosta eikä renkaista, mutta kokeilin kuitenkin vielä alle Michelinejä..ja yllätys oli suuri kun tällä rengastuksella kaikki toimi juuri siten kuin pitääkin!!!
Siitä ruljansista viisastuneena olen pitäytynyt merkkirenkaissa..ja em kaltaisia pettymyksiä ei ole eteen tullut.
Viime kesänä alla oli GoodYear Eaglet..täksi kesäksi oli tarkoitus hankkia uudet renkaat ja erinaisten sattumien summana tarjolle tuli Saksantuliaisina Pneumant-merkkinen rengassarja. Epäröin todella em kokemusten johdosta..mutta päätin kuitenkin kokeilla, koska hinta oli niin edullinen että niistä saisi varmasti vähän käytettynäkin taatusti omansa pois jos ne haluaisi myydä ja vaihtaa toisiin renkaisiin.
Nyt on Pneumantit olleet alla jo useamman viikon..ja täytyy tunnustaa että pahaa sanaa en niistä keksi sanottavaksi. Pitoa löytyy sekä märällä että kuivalla, erittäin hyvä ajotuntuma renkailla vaikuttaa olevan ja melutasokin on enintään sama kuin oli Eagleilla viime kesänä.
Olen toistaiseksi ollut erittäin tyytyväinen ko renkaisiin..ja tyytyväisyysaste senkuin kasvaa kun huomioi hinnan jolla Pneumantit sain.
Eli vaikka renkaissa usein pitänee paikkansa se ettei halvalla saa hyvää..on tähän sääntöön myös poikkeuksia. Hankalaa on vaan se että kokeilematta ei tiedä mitä on ostamassa ja rengaskaupassa se kokeileminen on useimmiten hiukan hankalaa.
Comment
-
Sitä en myös itse tajua, että on varaa uudehkoon tai lähes uuteen Audiin ja sitten laitetaan jotkut auroorat tai barumit.
Ehkä ne on paremmat kuin nämä mitkä mulla on eli Falken FK451:t. Eivät nekään kalliit ole, mutta helkutin krouvilla kuviolla. Vie kulusmittarin mukaan 1-2 litraa enemmän kuin SportContactit jotka on toisilla vanteilla.
Comment
-
Samaa ihmettelen minäkin. Olen ajanut autolla jossa oli jotkut Auroran renkaat, ja kaveri kehui Hankookin renkaita, jotka ovat myös testeissä pärjänneet hyvin. Olen kai sitten vähän vanhanaikainen, mutta oman mielenrauhan vuoksi haluan, että autossani on ns. merkkirenkaat. Nyt alla olevan Dunlopin SP Sport 01:set ovat olleet mielestäni hyvät renkaat, ehkä hieman äänekkäät, ja kuluivat kesässä melkolailla sakoiksi :) En tiedä johtuuko ehkä vähän urheilullisemmasta ajotyylistä vai mistä (mitään suditteluja yms. ei tule harrastettua), mutta kyllä renkaiden pitäisi kestää mielestäni enemmän kuin 40tkm ennenkuin ovat sakon rajoilla.
Seuraavat renkaat tulevat olemaan 2 tuumaa suuremmat, joten vertailu on hankalaa, mutta todennäköisesti tulen hankkimaan merkkirenkaat, ellei joku nyt saa päätäni kääntymään. Makso sitten vaikka sen pari sataa enemmän, kerranhan se vaan kirpasee (itse asiassa ei :)
Kaippa nämä niitä ikuisuuskysymyksiä on, merkit vai edullisemmat. Jokainenhan sen päätöksen loppupelissä tekee, mutta hyvät renkaat on loppujen lopuksi aika halpa henkivakuutus.
Comment
-
Minä taas en ymmärrä, että minkä takia käyttöautossa pitää olla ultra_hipo_sport_renkaat, jos sillä ainoastaan liikutaan muun liikenteen mukana? Ne tuppaa yleensä kulumaan nopeammin ja ovat nopeammin "hengenvaarallisessa" kunnossa kuin "halpis"renkaat. Itse ajoin ensin yhden merkkirengassarjan loppuun, sitten ostin halpisrenkaat ja nyt on menossa toiset halpisrenkaat koska ensimmäisillä pärjäsi normaali liikenteessä aivan samallalailla kuin merkkirenkailla.
On täysin ymmärrettävää jos panostaa merkkirenkaisiin kulkineessa jossa niillä on jotain merkitystä.
Comment
-
Anonyymi
Jos ajaminen tapahtuu pääasiassa kaupungissa pienillä kaupunkinopeuksilla niin ei liene kovin suurta väliä vaikka alla olisi halvimmat uusiorenkaat mitä vaan sattuu löytymään.
Jos kuitenkin ajetaan myös maanteillä ja motareilla, eli 100-120km/h ja hiukan ylikin, niin renkaan laadulla alkaa olemaan todellista merkitystä. Enkä tarkoita tässä nyt sitä että renkaalla "pitää olla" urheilullisia ominaisuuksia rata-ajoon asti, vaan sitä että jos siellä liikenteessä sattuu kohdalle se pikatilanne maantie-/motarinopeuksilla niin silloin renkaalta useimmiten vaaditaan lähes ääriominaisuuksia. Ja tosiasia on että laadukkaalla merkkirenkaalla nämä ääriominaisuudet ovat lähes säännönmukaisesti parempia kuin markkinoiden halvimmilla renkailla.
Lukuisat rengastestit ovat vuosien mittaan osoittaneet sen että eri renkailla on erityisesti näissä ääriominaisuuksissa hyvinkin merkittäviä eroja, jopa merkkirenkailla. Tosin joskus halpisrengaskin saattaa toimia hyvin..ongelma onkin toisaalta myös siinä että varsinkin halparenkaista on hyvin vaikea etukäteen tietää..tai arvata..mikä niistä toimii ja mikä ei. Merkkirengas sen sijaan on siinä mielessä luotettavampi ostos että siitä useimmiten löytää jonkin testituloksen ja toisaalta niiden laatu on tasaisempaa, eli yksilökohtaisia eroja ei juuri ole, kuten on esim pinnoitetuissa renkaissa.
Laadukas rengas on olennainen osa turvallisuutta, ei siitä mihinkään pääse..
Ja toisaalta mitä sitten tulee noihin mainittuihin "super-hyper-renkaisiin" niin onhan se toisaalta niinkin että viime kädessä se on rekisteriote joka määrittää sen millaiset "hyper-super-renkaat" alle on laitettava..ja yhä useammassa ja useammassa autossa vaatimuksena on esim nopeusluokkana W tai jopa Y...V:stä puhumattakaan..
Comment
-
Tai sitten se painoindexi joka mun autossa näyttäisi olevan 97. Rajottaa hieman renkaitten valintaa.
Eikä se merkkirengas tartte olla sieltä malliston huipulta, löytyy sitä valmistajilta paremmin normaaliajoon sopivia kuin noi ns. hippo-pyörät.
Itse olen kiroamassa v-kuviot alimpaan helvettiin, seuraavat on kuvioltaa hyvin perinteiset, vaikkei ehkä auroorat olekkaan. Ehkä Agideckit ;)
Comment
-
Minusta tuntuu ettei kesärenkaissa monikaan perusautoilija normaaliajossa huomaa eroa, onko siellä alla jotku Aurorat vai mitkä Pirellit siellä on kunhan ovat samaa kokoa. "Kunhan on pyöreät". Mullaki on satkussa "jotku Aurorat" ja ihan tyytyväinen olen ollut. Kuten on jo mainittu, niin taitaa näiden huippurenkaiden ominaisuudet olla sellaisia ettei ne normaaliautoilijaa juurikaan palvele. Tietysti perusrenkaissakin on varmaan eroja eri merkkien välillä vaikkapa melun ja vesiliirtoriskin suhteen. Aika hankala nuita on kuitenkaan alkaa itse vertaamaan kun vertailu tulisi suorittaa samalla (mieluiten omalla) autolla useiden eri renkaiden kesken, ja taitaa maksaa ~40? kun vanteilta pyöräytetään renkaat pois ja laitetaan toiset tilalle tasapainoituksineen. Autolehdet rengastesteineen tietysti palvelee tässä asiassa, kuten myös netin autofoorumit.
Comment
-
Joo no onhan esim tämä ympäripinnattu AgiDäck pärjännyt ihan hyvin merkkirenkaitten joukossa.
Mulla on tainnut tulla valmistusvikaset Falkenit, koska ovat ihmeen karkeet ja kylmiltään lähettäessä jumpsuttaa jonnin verran. Jahka hetken ajaa, pyörii ihan sujuvasti. Pitää vaihtaa Sportcontactit alle vaikka ovatkin 225/55/17 eli hieman turhan korkeat omaan silmään. Pirun tukevat kuitenkin ihme kyllä ja rullaa kevyesti.
Comment
-
Itse vaihdoin tänään 225/60 15 -> 195/65 15. Entiset oli jotkut Dark Horset, nyt BF Goodrich Profilerit. Samalla kulmat kuntoon ja taakse uudet koiranluut.
Muutos oli huomattava. Ei vetele urissa ja on looginen. Kurveissa en ole vedättänyt sen suuremmin, mutta hyvin istuu tiessä.
Mun mielestäni toimii hyvin jäykkä alusta yhdistettynä epämuodikkaan korkeaan ja kapeaan renkaaseen pyöreällä olkapäällä. Nykymuoti ei istu suomalaiseen kynnöspeltoon.
Comment
-
Anonyymi
Sen verran olen ollut huomaavinani että vetelyn ym suhteen olennaisinta ei ehkä kuitenkaan ole itsessään renkaan leveys, vaan ennemminkin se onko rengas reunoiltaan pyöreäolkainen vaiko terävämpi. Suomen urissa leveäkin rengas toimii minusta hyvin jos se on muodoltaan pyöreäolkainen.
Comment
-
Comment
-
Hain ässään perjantaina Kumhon 712:set, 235/40-18. Tuntuvat olevan ok. Hieman ehkä vetelee enemmän kuin entiset wanlit, samaa kokoa. Noissa Kuhoissa tuntuu tosin olevan hieman teravämpi kulma reunoissa. Hintaa koko sarjalla asennettuna 590€. Paikka Rengaspojat Haapavesi. Satkun säästi hakemalla tuolta verrattuna Raahen hintoihin.
Comment
-
vallijuh
Ostin täksi kesäksi marangoni-merkkiset halppisrenkaat. Mukavat halvat ja hiljaiset, mutta polttoainetta menee enemmän kuin viimekesäisillä pirelleillä tai sitä edellisillä nokialaisilla.
Painoja piti marangoneihin laittaa enemmän kuin merkkirenkaissa. Kulumisesta en osaa sanoa vielä parin tuhannen kilsan perusteella mitään, mutta tuskin on misukan väärtit siinä suhteessa. Aika nopeesti siliää nuo nokialaisetkin.
Seuraavaksi taidan ostaa misukat, joilla pärjää useemmankin kesän. Luulen, että säästävät polttoainekuluissakin hintaeronsa ja vähän enemmänkin
Comment
-
Sen verran olen ollut huomaavinani että vetelyn ym suhteen olennaisinta ei ehkä kuitenkaan ole itsessään renkaan leveys, vaan ennemminkin se onko rengas reunoiltaan pyöreäolkainen vaiko terävämpi
Lainaan hieman Kärkeä ja lisätään sen verran, että renkaan jäykkyys poikittain, vaikuttaa vetelyyn myös olennaisesti. Matala profiilinen jäykkä rengas vetelee urissa takuu varmasti. Vaikkakin alusta, ohjauskulmat jne. olisivat kunnossa.
Itse ajelen 225/ 40 R18 Yokohaman "renkailla" ja ne eivät jousta tai anna mitään anteeksi.
Kulmat säädetty ja vetelee jonkin verran urissa. Rengas on ns.pyöreä olkainen, mutta vetelyn aiheuttaa renkaan "jäykkyys" poikittais suunnassa. Näin esson paarissa totesi rengas-"ammattilainen"
Comment
-
Kyllähän sen nyt pitäisi olla aika selkee asia, jos rengas ei pääse joustamaan sivusuunnassa tien epätasaisuuksiin, vetää se silloin suuntaan tai toiseen.
Itse vaihdoin 235/45/17 -> 225/55/17 ja voin kertoa, ettei vetele korkeammat yhtä paljon, vähän kumminkin.
Katselin rengaskaupassa Misukan primacyjä tms ja ne olis just mulle sopivat. Ei mitään turhaa urheilullista kuviota vaan ihan rehellinen normi kuvio. Hyvin tasaisen oloinen kanssa. Harmi vaan niihin joutuu aavistuksen satsaamaan jos 18" haluaa tai vaihtoehtoinen 50-sarjan 17". Ei enään kissannahkoja ;)
Comment
-
Hyviä kesärengaskokemuksia minulle ovat Michelin, Dunlop, Continental ja yllätys yllätys Barum Bravuris!
Huonoja kesärengaskokemuksia ovat tarjonneet mm. Champiro, Nokia NRT, Kleber, Semper ja Marshal (olikohan oikein kirjoitettuja...). Kaikki aivan p...stä.
Comment
Comment