Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Coming home

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Ach, so... Ratkaiseva ero taitaa olla A3/Golf -ympäristöön se, että LH/CH:n käyttöönotto on B7:kassa toteutettu tuolla erillisellä kytkimellä, kun taas A3/Golf koodauksella (vag-com tai FIS).

    En jotenkin aluksi sisäistänyt sitä toteamusta, että CH/LH:lle on siis tuollainen pikkukytkin erikseen.

    Comment


      #32
      Anton: Jep. Kytkimen lisäksi ratkaiseva juttu on highline/lowline sähköt, joista halvempi ei coming homeen taivu muuta kuin ohjaimen vaihtamalla. Highlinen voi päätellä ohjainlaitteen osanumeron F-kirjaimesta. Valoisuustunnistin on ollut tehtaalta rullanneissa autoissa mikäli CH/LH löytyy, mutta ilman sitäkin pärjää (aiheuttaa vikakoodin ja CH/LH toimii valoisalla).

      Tutkin omaa autoani, ja löytyi tuo highline-ohjainboksi. Olenkin nyt tilaamassa tuota kytkintä (maksaa pari kymppiä). Hyvällä tuurilla löytyy liitin tuolle suoraan (OEM xenon-valot), huonolla tuurilla pitää ostaa liitin ja vetää muutama piuha valokytkimelle ja ohjainlaitteelle tanskalaista ohjetta noudattaen. "Projektikertomus/ohjeet" tulevat toki tänne.

      Comment


        #33
        Golfissahan sitten pääsi helpolla, kun low-/midline boksin haitta on ainoastaan, että CH:t eivät osaa toimia valokytkimestä riippumattomina ts. kytkin pitää olla päällä. Toki low/mid-line-boksi tuo sitten siinäkin muuta puutetta jälkiasennuksiin, kuten sumut ja xenon. Kerrankin "piilevät" ominaisuudet näin päin.

        Comment


          #34
          Lainaan topiccia...
          Miten mahtaa A8:ssa tuo coming home johdotus mennä, tai paremminkin mahtaako peileissä olla johdotus vakiona, vaikkei peileissä ole niitä ledejä siellä alapinnassa valmiina. Onko tuo jossain väylässä, vai ihan omilla johdoilla?

          Autossa on siis coming home / leaving home toiminnot olemassa, mutta tuossa 2003 vuosimallissa ei vielä ollut peileissä valoja. Ajattelin, että josko esim. eebeissä törmäisi tuommoisiin peileihin, niin kannattaisiko hankkia, vai tuleeko tuosta hillitön johdotusshow? Ko. peilivaloille olis kyllä käyttöä aika-ajoin.

          Comment


            #35
            Uudemmassa korimallissa (kokonaan CAN-väyläinen) näyttäisi olevan ainakin omat ohjainboksinsa ovissa, joissa on siis oma ulostulo tuollekin toiminnolle.

            Comment


            • #36
              onko saatu pelamaan b7 kynkintä vaihtamalla vain?

              Comment


                #37
                Ei ymmärrä. Ota lapaset pois käsistä ennen kirjoittamista.

                Comment


                  #38
                  Tuomo: Mulle tulee kytkin tällä viikolla beekutoseen, kerron kuinka kävi kunhan ehdin asentamaan.


                  Kaikille kiinnostuneille:

                  Minulla on varsin seikkaperäinen tanskankielinen ohje miten CH/LH valot asennetaan A4 B6/B7. Jos joku haluaa alkuperäisen PDF:n, laittakaa YV:llä sähköpostiosoite niin voin lähettää. Sama löytyy näköjään myös: http://forum.vwaudi-club.no/showpost...4&postcount=11

                  Googlen kääntäjä osaa aika hyvin tanska-englanti käännöksen. Ruotsia osaavalle tuon pitäisi olla ihan ymmärrettävissä kun on kirjallisessa muodossa eikä tanskalaista mössötystä.

                  Tuossa ohjeessa sanotaan että xenon-valojen yhteydessä pitää ostaa erillinen liitin ja vetää pari johtoa, joka sinänsä ei ole paha rasti. Minulla on OEM-xenonin ja "Highline" eli "F-tyypin" ohjainmoduuli, ja valokytkimen vieressä roikkuu ylimääräinen liitin. Jos tuo liitin on oikea niin tuo osa ohjeesta ei välttämättä siis pidä paikkaansa.

                  Tuo ohje pätee VAIN jos autossa on tuo F-päätteinen ohjain. Jos ei, kannattaa lueskella tätä ketjua: http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=316055

                  Comment


                    #39
                    Knoppitietoa kiinnostuneille. Lähde: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_254.pdf

                    (Central Electronics, eli se boksi joka määrittää onko coming home helppo vai vaikea asentaa):

                    There are three control unit versions:
                    – "lowline" for the standard version
                    – "lowline" for vehicles with headlight washer system
                    – "highline" for vehicles with driver information system

                    In the highline version, light control is transmitted from the steering column switch module or directly from the rotary light control, via the convenience data bus, to the vehicle electrical system control unit.

                    In the "lowline" version, the components marked with an asterisk (e.g. fog lights) are connected via conventional wiring and fuses, directly to the lighting units. [Tässä syy minkä takia lowline boksilla ei onnistu - sumuvalojen ohjaus on toteutettu eri tavalla].

                    In the "highline" version of the vehicle electrical system control unit, only the 21 watt filament of the two-phase bulb for the brake and rear light is used. With lights switched on and non-actuated brakes, the power rating is reduced to 5 watts by a pulse-width modulated signal via the vehicle electrical system control unit J519. Thus a self-diagnosis/driver information system (FIS) is possible for the second rear light. A defective brake light would be indicated in FIS. In vehicles with the "highline" version, national lighting regulations can be adapted via coding.

                    Eli jos DIS/FIS löytyy, boksi on oikeanlainen (ja toki sen näkee VAG-COMilla tai itse boksin etsimällä). Liitintä ei valmiina välttämättä valmiina löydy, mutta sekin on helppo tarkistaa.

                    Comment


                      #40
                      CH/LH asennus

                      No niin, nyt se on tehty. Kivuttomasti meni lumisateessa parkkipaikalla.

                      Valmistelut
                      1. VCDS:llä tarkistus että Central Electronics (09) on tyyppiä F (8E0 907 279 F)
                      2. Sulakekotelo auki ja valokytkimelle menevältä johtonipulta etsitään josko löytyisi sopiva liitin valmiiksi:


                      3. Oikeantyyppinen CH/LH kytkin tilaukseen (ja tarvittaessa liitin ja johdot).


                      Asennus
                      4. Sulakekotelo auki, valokytkin irti (paina, käännä kohti parkkivaloasentoa, vedä) ja valokytkimen oikealla puolella oleva peitelevy pois (lähtee vetämällä):


                      5. CH/LH kytkimen sisältävä osa peitelevyn tilalle ja liitin paikoilleen:


                      6. VCDS/VAG-COM yhteys Central Electronicsiin (09), Coding ja aktivoidaan valoisuustunnistin muuttamalla numerosarjan 2. numero ykköseksi.

                      Se toimii!




                      (Haittapuolena on mainittava se, että ilman valoisuustunnistinta CH/LH on toiminnassa myös valoisalla jos kytkin on 1-asennossa. Lisäksi valoisuustunnistimen puute aiheuttaa vikakoodin).

                      Comment


                        #41
                        Eikös tuo valoisuustunnus ole osa ilmastointia, joka on jokaisessa B6:sessa? Vai puhutaanko nyt jostain muusta anturista?

                        Myytkö minulle ylimääräiseksi jääneen blanco-paneelin niin pääsen eroon webaston napista ja keinukytkimestä?

                        Comment


                          #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                          Eikös tuo valoisuustunnus ole osa ilmastointia, joka on jokaisessa B6:sessa? Vai puhutaanko nyt jostain muusta anturista?

                          Myytkö minulle ylimääräiseksi jääneen blanco-paneelin niin pääsen eroon webaston napista ja keinukytkimestä?
                          Tuo on eri valoisuustunnistin. Muistaakseni sadetunnistin sisältää sen, vai olisiko himmenevä taustapeili. Laitan YV:n blanco-paneelista.

                          Hauskaa sinänsä, että -01 käyttöohjekirja ei tunne CH/LH toimintoa eikä sitä ole myöskään lisävarusteena vielä tuolloin tarjottu. Silti kuitenkin liitin odottamassa valmiina.
                          Viimeksi muokannut dumo; 30.12.2009, 23:55.

                          Comment


                          • #43
                            Muistaakseni sadetunnistin sisältää sen, vai olisiko himmenevä taustapeili.
                            Sadetunnistinhan tuossa koodauksessa laitetaan aktiiviseksi (2. numero koodauksessa), eli sen se vaatisi jotta toimisi täysin oikein ja ilman vikakoodeja. Sadetunnistin on taustapeilin jalassa ja samalla siinä on silloin himmenevä taustapeili.

                            Comment


                              #44
                              Sadetunnistimen yhteydessä on valoille kirkkausanturi. Himmenevä peili taas on mielestäni ihan oma pakettinsa omine antureineen.

                              Comment


                              • #45
                                Ei tämä nyt omassa autossa meinaa mennä niin kuin elokuvissa, eikä edes niin kuin Tuomolla. CH/LH-kytkin ostettu ja heitetty paikalleen (johto liittimineen oli jo kun tuossa oli jo DRL kytkin), aktivoitu valoisuustunnistin ja ohjainlaitekin pitäisi olla highline kun löytyy tuo FIS (ohjainlaitteen tyyppi L). Silti ei vaan kotipolkua valaise millään.

                                Onko se sitten tuo ohjainlaitteen tyyppi kuitenkin väärä vaikka on highline? Tai sitten tuolle DRL kytkimelle ei tullut kaikkia tarpeellisia johtoja vaikka liitin olikin valmiina. Onko kukaan vielä saanut toimimaan saattovaloja B7:ssa, ilman valoisuustunnistinta?

                                Comment


                                • #46
                                  minullakin on ohjaintyyppi tyyppi L! Sen takia homma vähän jäännyt kun ei ollut F! Nyt kiinnostais tietää joilla on tehtaalta tullessaan saattovalot b7 että mikä ohjaintyyppi niillä on?

                                  Comment


                                    #47
                                    B7:ssa on varmaan jotenkin vähän erilainen toteutus tuossa. Kannattaa yrittää googlailla jos jotain löytyisi. Voi olla että tuo L-tyypin ohjain osaisi homman, mutta vaaditaan esim. sadetunnistin/himmenevä taustapeili (nämä ovat B7:ssa aina yhdessä).

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mitenköhän tämän laita B7:ssa?

                                      http://www.a4-freunde.com/images/FAQ...%208e%20b7.pdf

                                      Oisko tuosta apua, ei tarttis lähtee peiliä uusimaan?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Oletkos Tero V. jo löytänyt ratkaisua B7:n tapaukseen?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Ei ole vielä löytynyt aikaa tuohon, mutta eiköhän tuon jossain vaiheessa saa tutkittua. Tuo ohje vaikuttaa ainakin hyvältä. Heikko saksankieli hieman hidastaa ohjeen tulkintaa vielä, ETKA ja Rammstein ei ole kaikkea vielä opettanut siitä kielestä. Jos oikein tulkitsin tuota niin 2 piuhaa pitäisi vetää (toisessa kaaviossa keltainen ja vihreä).

                                          Comment


                                          • #51
                                            Juu, samaan tulokseen olen itsekin päätynyt omalla "toitshin" kielen taidollani.

                                            Pitänee hommailla tuo kytkin ja teettää koodaus ensin.

                                            Ja jos ei (luultavasti ei) ala pelittään, niin vedellään sitte johtimet;)

                                            Comment


                                              #52
                                              Mielenkiintoinen havainto: Audi alkoi CH/LH kytkimen asennuksen jälkeen noin 50% starteista valittaa vasemmasta takasumuvalosta. Varoitus lähti pois kun kytki sumarin päälle hetkeksi. Tuota ihmetellessä vaihdoin polttimon, putsasin polttimon kannan, kaikkien liitinten kontaktit ja vielä purin valokytkimen osiin ja putsailin senkin. Ei apua.

                                              Nyt kun asensin himmenevän taustapeilin valoisuustunnistimella, ei ole kertaakaan tullut tuota varoitusta enää. En tiedä mikä tuohon on voinut olla syynä, mutta nyt joka tapauksessa CH/LH valot toimivat kuten pitääkin (eivät syty valoisassa jne.), eikä tuota sumuvalovaroitusta tule.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Nyt on tehty onnistunut CH-kytkentä B7:een.

                                                Eli asiassa voi edetä laittamani A4-freunden linkin mukaan (ylempänä).

                                                Toiminto pelaa aina kun CH-kytkin on päällä asennossa, valaistuksesta riippumatta.

                                                Sumarit ja takavalot palaa 30s ajan, kun lukitsee auton.

                                                Mitenköhän on, kuuluisiko niiden palaa myös avattaessa lukot eli "leaving home"?

                                                Nyt jos jostain sais sisäpeilin jossa olisi valoisuustunnistus, niin pelaisi kuten kuuluukin;)

                                                Niin ja omassani on N-loppuinen moduli.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Kyllä kuuluisi valojen syttyä palamaan, kun on lähdössä ja avaa lukot. Täytyyhän sinne autolle jotenkin löytää ;)

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Höh, "leaving home"-toiminto alkoikin yht´äkkiä pelaamaan?!

                                                    Aluksi vain lukittaessa valot paloivat; liekö väylä "aktivoitunut" muutaman lukituskerran jälkeen.

                                                    No, pääasia on että toiminto/toiminnot pelaa;)

                                                    Eikun peilin metsästykseen;)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Oon nyt tässä jonkin aikaa selannu foorumia ja lukenu niin paljon infoo, et pää jo sekasin :D

                                                      Eli, mulla on tuossa B7:ssa xenonit ja DRL:t, FIS:t jne, niin vääntäkääs rautalangasta, et jos homma menee ku elokuvissa, ni CH-kytkin ja koodaus, ni saattovalot toimis?

                                                      Tosin, kaverin porukoilla on vastaavassa jo vakiona tuo CH toiminto, voisi siitä lainata katkaisijaa ja käydä kaverin luona tutkailee koodauksia, ni sittenhän se näkis. Osaisko joku sanoo het suoralta kädeltä paljonko tuo katkaisija kustantaa marmorilla?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Samassa veneessä Mannion kanssa. Mulla on ainoastaan tuo drl kytkin mutta ilmeisesti tarvitaan erilainen kytkin jossa samassa tuo CH/LH kytkin.
                                                        Kumpikohan koodi kytkimelle nyt sitten olisi sopiva mulle Xenonien ja DRL:n kanssa 8E1 919 094 A vaiko 8E1 919 094 D ? Ebayssä näyttäs olevan noita kytkimiä myytävänä mutta niissä on vaan yksi kytkin jossa numerot 0-3. Minä käsitin että on sellainen kytkin paneli jossa erilliset kytkimet sekä DRL:lle että CH/LH:lle.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Eiköhän se ole tuo 8E1 919 094 D.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ois kanssa kiinnostusta saada nuo CH/LH toiminnot päälle.

                                                            Auto on -05 B7 A4 jossa valokytkin auto asennolla ja drl kytkimellä. Löytyy myös sadetunnistin, himmenevä taustapeili ja FIS, mutta tuo Central Electronics (09) on tyyppiä N (8E0 907 279 N).

                                                            Onko mahdollista saada tuota CH/LH toimintoa päälle pelkällä CH/LH kytkimen vaihdolla (8E1 919 094 D)? Vai pitääkö hommata uusi boksi?


                                                            Edit;

                                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...9&postcount=12
                                                            Viimeksi muokannut TypeSh; 4.7.2011, 12:13. Perustelu: Vastaus taisi löytyä jo :)

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Mulla olis yks ylimääränen DRL + CH/CL -kytkin (8E1 919 094 D), jonka saa hakea pois jos jotakuta kiinnostaa (sijaitsee Tamperella, tiedustelut YV:llä). Kytkin tuli aikoinaan ebaystä sisustan listojen mukana, joten sen toimivuudesta ei ole takeita, vaikka päällisin puolin ehjältä näyttääkin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X