Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 Facelift Jarrujen vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 Facelift Jarrujen vaihto?

    Paketissa odottelee ATE Powerdiscit ja Greenstuffit eteen.
    Ajattelin kysäistä ennen vaihtoon ryhtymistä, tarvitsenko jonkun asennussarjan vielä lisäksi, jotain tahnaa tms. ? Muita käytännön vinkkejä aiheeseen liittyen.
    Yleensä itselleni on tuottanut eniten vaikeuksia saada levy mahtumaan palojen väliin..

    #2
    Ainakin B5 ässässä saa palat yläkautta laitettua levyn/satulan ollessa paikallaan, se ainakin helpottaa asennusta, varsinkin palojen vaihtoa.

    Comment


    • #3
      Viime kesänä vaihdoin jarru hilppeet B5 1.8Turboon. Otin satulat ym pois paikoiltaan eikä ollut mitään ongelmia vaihdon kans. Osat lähti nätisti irti. Liukutapit puhdistin hyvin ja rasvasin.
      Taakse jos vaihdat tarvit sylinterin "sisääntyöntötyökalun"

      Comment


        #4
        Kannattaa olla tarkkana ainakin takana niiden liukutappien suojakumien kanssa. Itellä oli jossain auton elämänvaiheessa pyöräytetty suojakumit jarrutappia kiristettäessä ikäänkun kierteelle ja tästä syystä ne meni sitten rikki --> kesälomareissulla vedet pääsi tappeihin ja jarrut ihan juntturassa.

        Comment


        • #5
          Milteipä suosittelisin >5v. vanhaan autoon jarruja vaihtaessa varaamaan muutaman suojakumin valmiiksi. Kuitenkin sattuu jotain tai yksi tai useampi kumi osoittautuu vialliseksi silloin sunnuntai-iltana kun olet jarruja laittamassa eikä mikään paikka ole enää auki.

          Takajarruihin tarvitsee tosiaan mäntien puristustyökalun tai reilusti innostusta pyöritellä mäntiä pihdeillä. Kuparitahnaa kannattaa varata myös osien voiteluun. Liukutappeihin kannattaa laittaa vaseliinia kuparitahnan sijaan!

          Ainakin pre-facelift etuveto B5:ssä takalevyt ovat samalla pyörien navat, joten pyörien laakerit kannattaa vaihtaa samalla. Eivät ole kalliit ja vanhojen irrottaminen vanhoista levyistä voi olla aika v-mäinen homma.

          Comment


            #6
            Biltemassa maksaa muutaman euron se työkalu. Ihan kätevä peli.

            Comment


              #7
              Topikkia vähän ylös, kun on aiheeseen liittyvää..

              Takalevyt näyttävät olevan aika kypsät, halkeamia, kunnon skraaduja ja jarrua painettaessa kuuluu jo ihan hyvänlaista kahinaa toisesta nurkasta, kaippa palat raudoilla.

              Tuossa ylempänä sanottiin että b5:ssä takalevyt ovat samalla navat, mitenhän mahtaa olla tässä minun quattro-versiossa? Ja onko tuohon jarrulevyjen vaihto kuinka monimutkainen operaatio..hiljaa kun suunnittelin sen tekeväni tuossa pihalla iltapuhteiksi?

              Comment


                #8
                Quattrossa on vielä helpompi tehdä remppa koska laakerointi ei oo jarrulevyssä itsessään, vaan omassa navassaan. Rengas pois, satula ja kannake pois, nyt jarrulevy luultavasti tipahti jo itestään lattialle..

                Comment


                  #9
                  Huomannut sellaisen harvinaisuuden vag-konsernin autoissa ettei aina tarvi ottaa takasatulan kannaketta pois, vaan levyn onnistuu ottamaan pois pelkästään satulan irroittamalla.

                  Comment


                  • #10
                    Yritin tossa vaihtaa B5 quattroon takalevyjä ja

                    3 kuuskulma-avainta meni rikki kun ei ne satulan kannattimen pultit oikeen auennu. Onkohan 8mm avain edes sopiva? Millähän ne pultit sais auki?

                    Siinä satulankannattimessa on kyllä niin ahdas kolo jarrulevylle ettei siitä käänny ilman kannattimen irroitusta.

                    Onko nuo takalevyt muuten vielä jollain kiinni kun ei ne heilu ja pyöri samanlailla ku edessä?

                    7.) Put the new rotor back on the hub, and install the two 8mm Hex bolts. Tighten to "good and tight" torque spec :)

                    Tollanen ohje löyty netistä, onko tuo 8mm Hex ihan normaali kuuskulma-avain?

                    Comment


                      #11
                      ...

                      ainakin ässään mahtui alempaan pulttiin lyöntimeisseli juuri ja juuri. Ylempi ei meinannut lähteä, mutta lähti kun kiilasi avaimen paikalleen, irroitti jarrukilven - jähytti jäähytysprayllä pulttia ja hakkasi kumivasaralla itse kannatinta pyörimään:)

                      Levy ei mahtunut tulemaan tuossakaan välistä.

                      Comment

                      Working...
                      X