Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

quattron keula kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • quattron keula kolisee

    oliskohan kellään kokemusta kun quattron (-93 /c4) keula kolahtelee. leimamieskään ei löytänyt mistään väljää tai irtonaisia osia vaikka yritti kaikin keinoin hylätä pirssin. itseäni häiritsee myös niin paljon että vois korjata pois kun tietäis et mitä.. eli onko keulassa joitain paikkoja jotka on "vikaherkkiä" ???

    #2
    - Alapallonivelet (vaihdettaessa vaihtuu koko alatukivarsi)
    - Kallistuksen vakaajan kumit (vaihdetaan alatukivarren yhteydessä)
    - Tolpan yläpään laakeri

    Vaikeampaa onkin sanoa, mikä se noista on. Alatukivarret muistaakseni n. 140e/ kpl kerhon kautta.

    Comment


    • #3
      Yo. kyllä katsastuksessa olisi varmasti pystytty todentamaan.

      Tolpan ylälaakerin tukikumiholkki?

      Comment


      • #4
        Miten se keula kolahtelee/ mistä ääni tulee jne?

        Comment


        • #5
          Mullakin satkussa kolahtelee oikeessa edessä. Kesärenkaat ku laitoin ja tunnustelin vähän niin väljää tuntu olevan ku heilutteli mutta en saanu tarkasti selville että missä. Olettaisin että just sielä iskarin yläpäässä... Onkohan tuo mimmonen homma vaihtaa ja paljonkohan se maksanee?

          Comment


            #6
            Todennäköisesti kolina tulee alatukivarsista. Tkuivarsine pallonivelet joko on kuluneet tai tukivarren sisäpään kumipuslat on väsyneet. Myös etutolpan yläpään laakerit/laakerin tukikumi saattaa olla syyllinen kolinaan.

            Etutolpan yläpään laakeri on helppo vaihtaa, eikä edes etutolppaa tarvitse irroittaa hommaa varten. Sopivilla jousenpuristimilla vaan puristaa jouset kasaan ja ujuttaa laakerisysteemin alakautta pois.

            Etutukivarret on myös helppo vaihtaa ja sekään ei edellytä etutolpan irroittamista. Minun yhdestä 44:sesta katosi etupään kolinat etualatukivarret vaihtamalla, syynä kolinaan oli lopussa olevat tukivarren kumipuslat.

            Comment


            • #7
              Kaikki etutukivarret on kuulemma vasta vaihdettu ja ne näyttiki aika uusilta... Nytkun vaan tietäis varmasti että se on se laakeri niin pitäs saada hommattua laakeri ja puristimet sitten jostain... Tai vie suosiolla korjaamolle... :)

              Comment


              • #8
                mitenkäs kun konehuoneen puolella näkyy kolme pulttia millä jousihässäkkä on kiinni korissa ja sitten niiden sisäpuolella kolme pultti joilla on joku laippa kiinni, pystyykö ylälaakerin vaihtaan tätä kautta? luulisin et vika vois olla laakerissa koska joskus paikallaan kääntäessä kuuluu kolahdus ja alapallot on ok sekä tukivarrenpuslat

                Comment


                  #9
                  Minä tein ylälaakerivaihdon siten, että nostin auton keulan ilmaan (molemmat pyörät ilmassa, jottei kallistuksenvakaaja harvaa vastaan) ja puristin jousia kasaan sopivasti. Sitten vaan iskarin ylämutteri pois ja sen joustintuen yläpään kolme kiinnitys mutteria irti. Nyt kun iskarin yläpäätä painoi sopivasti alas, joustituen yläosan sai ujutettua alakautta pois. Melko simppeli homma kaikenkaikkiaan, jos sopivat jousenpuristimet vaan löytää.

                  Käsittääkseni joustituen yläosaa ei pysty irroittamaan yläkautta. Ne kolme mutteria jotka siellä näkyy, on ylälaakerin kumituen kiinnitysmutterit ja niillä myöskin säädetään etupään Camber. Ne mutterit siis ei ole samat mutterit joilla joustintuen yläpää kiinnittyy auton koriin.

                  Camberi siis kannattaa aina tarkistaa/säätää tuon homman tiimoilta. Jos siis vaihtaa sen kumituen/avaa sen kiinnitysmutterit.

                  Kolinaa voi aiheuttaa myös se, että iskarin yläpään kiinnitysmutteri on löysällä. Mutterin kiristys voi poistaa kolinan, mutta harvoin kuitenkaan pääsee niin helpolla.

                  Comment


                  • #10
                    vika löytyi, väärin asennettu yläpään laakeri..... joku ei ollut ottanut huomioon pieniä koloja jotka on tarkoitettu pultin kannoille. laakeri oikeaan asentoon ja metelit lähti se on pienestä kiin.......

                    Comment


                    • #11
                      Onkohan coupessa mahdollista asentaa tuo tolpan yläpään laakeri samoin väärään asentoon? Omaan nuo juuri vaihdatin ja sen jälkeen on kuskin puolelta alkanut kuulumaan kolinaa pitkittäisliikkeessä, useimmin liikkeellelähdöissä.

                      Comment

                      Working...
                      X