Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaitten vaihto-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Renkaitten vaihto-ongelma

    Mun TT ei halua talvitassuja alle! 4,5 tuntia, 2 rikottua hylsyä eikä yhtään vaihdettua rengasta. Vanteet kyllä lähtee kiltisti mutta spacerit ei. Osan pulteista kyllä sain pois mutta eipä se ilostuta jos kaikkia ei saa. On kokeiltu lämmittää, lyödä, 2m jatkovartta, pulttipyssyä ja hitsata mutteria pultin päähän... Ei onnistu, miggi liima ei tartu pultteihin, mitä lie ihme seosta. Alkaa keinot loppumaan. Pitääkö ostaa vain nuille spacereille sopivat talvivanteet ja antaa olla? :D

  • #2
    Vissiin nii pahasti hapettunu..? Älä hyvä mies lannistu ja anna periksi! Kyllä ne sieltä lähtee..jos ei muuta, ni poraamalla ainaki =) mut se sit varmaan viimenen vaihtis.

    Comment


      #3
      Kokeileppas antaan kantaan pultin suuntainen (siis aksiaalinen) kunnon pusu, vaikka moskalla. Niin lujaa kuin ilman kannan särkemistä pystyy. Kuitenkin järki päässä, ettei hajoo laakeri tms. Toimii hämmästyttävän usein ja hyvin.

      Comment


      • #4
        Samalla vääntää pulttia auki jos mahdollista.
        Hiacesta tullut usein otettua ristikko-avaimelle just tuollain pultit irti.
        Eli lyöntiä ja vääntöä samaan aikaan.

        Comment


          #5
          Tuli mieleen, että joskus oli foorumilla puhetta siitä, kannattaako pyöränpultteja voidella millään. Osa oli vankasti sitä mieltä, että ei ole mitään hyötyä rasvaamisesta eikä kannatta lainkaan.

          Tässä näyttäisi kyllä olevan varsin vahva todiste siitä, että kyllä ne ilman muuta kannattaa voidella jollain. Sprayterva on paras.

          Comment


          • #6
            Ite laiton tervaa just vaihtaessa pultteihin. Tosin eipä nuo kovin jumissa edes olleet, mutta varman päälle..

            Comment


            • #7
              Viikko sitten vaihdatin nelkkuun kitkat allaoleville vanteille ja rengasmies näytti pultteja ja sanoi että älä käytä enää tervaa. Hienokierteisissä pyöränpulteissa täyttää paksuna tavarana kierteen ja ei toimi enää voiteluna. Raskaassa kalustossa asia eri koska pultin koko ja kierteen nousu suurempi.

              Itse lopetin siihen tervan käytön ja käytän jatkossa kuparitahnaa.

              Comment


              • #8
                Teräsharjalla ruoste pois ,ja jos on pulttikone aja pultteja edes takaisin muutaman kerran ja paineilmalla irto ruoste hapettumat pos ,se on siinä.

                Comment


                • #9
                  Liian heikot työkalut jos ne antautuu ennen kuin 14mm pultti. Parempi hylsy ja enemmän voimaa, kyllä parin metrin varrella jo tuollaisen pultin poikki saa jos kerran kanta on kunnossa. Aksiaalinen kunnon lyönti lekalla+tuurnalla auttaa tosiaan myös paljon.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja jols Näytä viesti
                    ...rengasmies näytti pultteja ja sanoi että älä käytä enää tervaa. Hienokierteisissä pyöränpulteissa täyttää paksuna tavarana kierteen ja ei toimi enää voiteluna.
                    Ei toimi voiteluna, heh. Itse en ole koskaan nähnyt rengasmiehen voitelevan pultteja.

                    Juuri katselin omastani, että välillä voisi kylvettää vanhat tervat pois pulttien kierteistä. Kuivuessaan terva toimii osin lukitteena ja minusta se on hyvä ominaisuus. Ja kun pulttiin suihkii uuden kerroksen, kiertyvät pultit taas käsin.
                    Eikä se terva pehmeänä kierteitä vahingoita, vaikka olisi kuivunuttakin.
                    Oleellisinta olisi, että pultteja ei pyörittelisi turhaan hiekassa.

                    Comment


                      #11
                      Raskaan kaluston kierteet ei kyllä kauheasti ole sen harvempia kuin henkilöautossakaan. Pultin halkaisija vain reilusti isompi.

                      Kyllä se sprayterva ainakin on niin hentoa kamaa, että ei sillä mitään jenkoja saa täyteen millään. Vähän vain väriä tulee pintaan. Ja vaikka saisikin, poishan se ylimääräinen sieltä tulee, ei se mitään jumita. Kuparitahnalle en keksi mitään etuja tervaan nähden. Samallalailla menee kierteet täyteen ja kerää ajan kanssa kuraa. Huonoimmassa tapauksessa voi saada vielä enempi korroosiota ympäristöön aikaiseksi.

                      Sama se on tosin mitä siellä käyttää, kunhan jotain on estämässä hapettumisen umpikiinni.

                      Comment


                      • #12
                        Sepä siinä onkin kun kanta alkaa olla jo aika pyöreä. Ei siinä enää paremmat hylsyt auta. Toki ne Kamasan hylsyt saa uudet takuuseen mitä jo rikoin. Minä olen kuparirasvaa käyttänyt pulteissa ja todennut sen erittäin toimivaksi keinoksi estää jumittumista.

                        Comment


                          #13
                          Kokeile sellaisilla "vastakierrehylsyillä". Siis sellaisissa joissa on loiva kierre, ja hylsy pureutuu sitä tiukemmalle mutteriin mitä kovempaa sitä avaa.

                          Comment


                            #14
                            Muut pultit irti ja tiukka jarrutus :)

                            Comment


                            • #15
                              FFP:n puolelta sattui kohdalle vastaavantyyppinen ongelma ja siellä olivat saaneet rengasliikkeessä jollain "timanttikynsiin" perustuvalla hylsyllä ihan sujuvasti pultit pois.

                              Comment


                              • #16
                                Itse olen käyttänyt synteettistä vaseliinia pyörän pulteissa ja ikinä ei ole vielä yksikään tarttunut kiinni etteikö perus vääntimellä saanut auki. Vähä tuo pulttia sotkee mutta polttoöljyssä pesee ne aina puhtaaksi kun vaihtaa niin ovat taas uudet.

                                Comment


                                  #17
                                  Vai ei hitsi tartu? Mitäs eksoottista tavaraa pultit ovat? Asetyleenipillillä lämmitys saattaa irroitta maalit vanteista, ellei märällä sienellä kyttää vieressä ja jäähdytä heti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muut pultit irti ja tiukka jarrutus :)
                                    Kun muut konstit on koitettu niin alkaa tulla näitä tosi konsteja.;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siis vanteethan kyllä lähtee irti, mutta spacerit ei. Talvivanteet taas ei passaa jaollisesti spacereihin niin on vähä hankalaa. Kaveri aiko puikoilla hitsaamalla vielä yrittää joku päivä. Voimaa varmasti on ollu tarpeeksi väännössä mutta kannat on jo niin pyöreäksi kuluneet ettei onnistu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei niihin pultteihin/muttereihin ole tarkoitus laittaa mitään rasvaa. Voi nimittäin napsahtaa poikki. Eikö irtoa vaikka pillillä lämmittää?

                                        Comment


                                        • #21
                                          rälläkällä kanta halkipoikki, spaceri vaan menee piloille

                                          Comment


                                          • #22
                                            ittellä meni mazdassa aikoinaa mutteri pyöreäks ni otin renkaan napoineen irti ja rälläköin pultin kannan toiselta puolelta pois. Mut ny oli kyse pulteista ni ei hyödytä mut oisko niitä helpompi työstää jos ottaa renkaan napoineen irti tai saako niitä napoja edes irti ilman että irroittaa rengasta ensin. Jos vaikka sais toiselta puolelta porattua pultin pois.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itellä auennu kaikki pultit ja mutterit voodoon ja lämmön kanssa, eli WD-40 ihan reippaasti, lämpöö välillä ja lisää voodoota, kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa irtoomaan sit :)
                                              On muuten tosiaan ihme lientä toi WD40, monta kertaa pelastanu jo perkeleiltä...

                                              Comment


                                                #24
                                                Itse olen jäähdyttänyt pultteja kun ei halua aueta, joko kylmäsprayllä tai sitten ihan kuivajäätä käyttänyt, riippuen mitä ollut käsillä

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Passatissa oli yläpään tukivarsien pultti niin hyvin kiinni, että 8h työstäminen ei auttanut millään. Keinoina oli kaikki yllämainitsemat ehdotukset +lapin lisät, mutta ei vain irronnut.

                                                  Sitten alettiin lämmittämään oikein urakalla, hommassa tietenkin räjähti ylätukivarsien kumit sen sileän tien. Kun lämpöä oli tarpeeksi niin pultti lähti varsin kivasti irti. Lämpöä oli about sen verran, että metallista melkein näki läpi.

                                                  Eli sitä lämpöä jos haluaa käyttää irroitukseen niin sitä kannattaa sitten antaa kunnolla.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä mä oon kans tervannu pultit aina.. Lähtee huomattavasti nätimmin irti.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X