Mun TT ei halua talvitassuja alle! 4,5 tuntia, 2 rikottua hylsyä eikä yhtään vaihdettua rengasta. Vanteet kyllä lähtee kiltisti mutta spacerit ei. Osan pulteista kyllä sain pois mutta eipä se ilostuta jos kaikkia ei saa. On kokeiltu lämmittää, lyödä, 2m jatkovartta, pulttipyssyä ja hitsata mutteria pultin päähän... Ei onnistu, miggi liima ei tartu pultteihin, mitä lie ihme seosta. Alkaa keinot loppumaan. Pitääkö ostaa vain nuille spacereille sopivat talvivanteet ja antaa olla? :D
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Renkaitten vaihto-ongelma
Collapse
X
-
Kokeileppas antaan kantaan pultin suuntainen (siis aksiaalinen) kunnon pusu, vaikka moskalla. Niin lujaa kuin ilman kannan särkemistä pystyy. Kuitenkin järki päässä, ettei hajoo laakeri tms. Toimii hämmästyttävän usein ja hyvin.
Comment
-
Tuli mieleen, että joskus oli foorumilla puhetta siitä, kannattaako pyöränpultteja voidella millään. Osa oli vankasti sitä mieltä, että ei ole mitään hyötyä rasvaamisesta eikä kannatta lainkaan.
Tässä näyttäisi kyllä olevan varsin vahva todiste siitä, että kyllä ne ilman muuta kannattaa voidella jollain. Sprayterva on paras.
Comment
-
Viikko sitten vaihdatin nelkkuun kitkat allaoleville vanteille ja rengasmies näytti pultteja ja sanoi että älä käytä enää tervaa. Hienokierteisissä pyöränpulteissa täyttää paksuna tavarana kierteen ja ei toimi enää voiteluna. Raskaassa kalustossa asia eri koska pultin koko ja kierteen nousu suurempi.
Itse lopetin siihen tervan käytön ja käytän jatkossa kuparitahnaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jols Näytä viesti...rengasmies näytti pultteja ja sanoi että älä käytä enää tervaa. Hienokierteisissä pyöränpulteissa täyttää paksuna tavarana kierteen ja ei toimi enää voiteluna.
Juuri katselin omastani, että välillä voisi kylvettää vanhat tervat pois pulttien kierteistä. Kuivuessaan terva toimii osin lukitteena ja minusta se on hyvä ominaisuus. Ja kun pulttiin suihkii uuden kerroksen, kiertyvät pultit taas käsin.
Eikä se terva pehmeänä kierteitä vahingoita, vaikka olisi kuivunuttakin.
Oleellisinta olisi, että pultteja ei pyörittelisi turhaan hiekassa.
Comment
-
Raskaan kaluston kierteet ei kyllä kauheasti ole sen harvempia kuin henkilöautossakaan. Pultin halkaisija vain reilusti isompi.
Kyllä se sprayterva ainakin on niin hentoa kamaa, että ei sillä mitään jenkoja saa täyteen millään. Vähän vain väriä tulee pintaan. Ja vaikka saisikin, poishan se ylimääräinen sieltä tulee, ei se mitään jumita. Kuparitahnalle en keksi mitään etuja tervaan nähden. Samallalailla menee kierteet täyteen ja kerää ajan kanssa kuraa. Huonoimmassa tapauksessa voi saada vielä enempi korroosiota ympäristöön aikaiseksi.
Sama se on tosin mitä siellä käyttää, kunhan jotain on estämässä hapettumisen umpikiinni.
Comment
-
Siis vanteethan kyllä lähtee irti, mutta spacerit ei. Talvivanteet taas ei passaa jaollisesti spacereihin niin on vähä hankalaa. Kaveri aiko puikoilla hitsaamalla vielä yrittää joku päivä. Voimaa varmasti on ollu tarpeeksi väännössä mutta kannat on jo niin pyöreäksi kuluneet ettei onnistu.
Comment
-
Ei niihin pultteihin/muttereihin ole tarkoitus laittaa mitään rasvaa. Voi nimittäin napsahtaa poikki. Eikö irtoa vaikka pillillä lämmittää?
Comment
-
ittellä meni mazdassa aikoinaa mutteri pyöreäks ni otin renkaan napoineen irti ja rälläköin pultin kannan toiselta puolelta pois. Mut ny oli kyse pulteista ni ei hyödytä mut oisko niitä helpompi työstää jos ottaa renkaan napoineen irti tai saako niitä napoja edes irti ilman että irroittaa rengasta ensin. Jos vaikka sais toiselta puolelta porattua pultin pois.
Comment
-
Passatissa oli yläpään tukivarsien pultti niin hyvin kiinni, että 8h työstäminen ei auttanut millään. Keinoina oli kaikki yllämainitsemat ehdotukset +lapin lisät, mutta ei vain irronnut.
Sitten alettiin lämmittämään oikein urakalla, hommassa tietenkin räjähti ylätukivarsien kumit sen sileän tien. Kun lämpöä oli tarpeeksi niin pultti lähti varsin kivasti irti. Lämpöä oli about sen verran, että metallista melkein näki läpi.
Eli sitä lämpöä jos haluaa käyttää irroitukseen niin sitä kannattaa sitten antaa kunnolla.
Comment
Comment