Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 tärinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A6 tärinä

    Eli mikähän olis vikana kun audi tärrää...Nopeudessa 55 km/h lievemmin , ja 110 km/h tärinä on pahimmillaan.
    Teki samaa talvi ja kesärenkailla.Molemmat renkaat tasapainoitettiin mutta ei vaikutusta.
    A6 2.4 -97

    #2
    Vois olla kiero jarrulevy, mutta sen melkein huomaisi kyllä jarrutuksissakin.

    Tai kulunut vetonivel, puslat.

    Comment


      #3
      Jarrulevyt vaihdettu eteen 1/04.En tiedä mitkä on silloin ollut oireet.

      Comment


      • #4
        renkaat

        käy tasapainottamassa renkaat?

        Comment


          #5
          Tossa eka viestissä oli siitä jo puhetta :)

          Comment


          • #6
            Minulla on ollut saksalaisvalmisteisessa urheiluautossa raidetangon pää väljä, mikä aiheutti tärinää tietyllä nopeusalueella.

            Comment


              #7
              Mistä vois johtua tärinä?

              Auto tärisee tietyissä nopeuksissa enemmän tai vähemmän.

              Veto ei vaikuta tärinään. Vapaalla rullatessakin tuntuu tärinä. Vetonivelet eivät pidä mitään ääntä täysin käännettäessä suuntaan taikka toiseen. Renkaat on kahdesti tasapainoitettu. On kokeiltu kahta muuta rengassarjaa ja tärinää on edelleen. Autoon on vaihdettu uudet tukivarret(kaikki) ja raidetangonpäät. Jarrutuksessa auto menee suoraan eikä ratissa tunnu mitään vispaamista. Etupäästä kuuluu mielestäni hieman ylimääräistä ääntä, niin kuin olis laakerivika. Autolla kaartaessa puolelta toiselle ei kuitenkaan ääni tai tärinä muutu miksikään.

              Seuraavaksi taidetaan vaihtaa etupyörän laakerit, vai onko parempia ehdotuksia?

              Comment


                #8
                Onko varma, että vanteen keskiöt ei ole liian isot napaan nähden. Jos lonksuu yhtään niin korjaantuu keskiörenkailla.

                Comment


                  #9
                  Laitettiin alumiinista sorvatut holkit, ei ole yhtään väljää vanteen keskiössä... edelleen tärittää.

                  Comment


                  • #10
                    Minulla oli sisempi murros hajalla jolloi tuli kertomasilainen tärinä esiin..

                    Comment


                      #11
                      Käytetäänpäs tätä hyväksi kun omakin kulkeni täristää, eli oireet ovat seuraavat;

                      Tärinä on tyhjäkäynnillä pahimmillaan, sekä tuntuu selkeimmin pelkääjän puolella. Kierroksia kun nostaa, niin tärinä hiukan vaimenee, mutta ei häviä. Kierrokset ovat tyhjäkäynnillä n. 640-720, joka taitaa olla normaali? Välillä myös tuntuu että tärinä voimistuisi "sykleissä" (tai sitten se on omaa vainoharhaisuutta). Voisiko esim sytytyksen ajastus olla pielessä ja oireilla näin?

                      Kaikki ehdotukset otetaan vastaan, mistä voisi johtua.

                      Auto on siis A6 2.7 btq (-01, AZA koneella).

                      Comment


                        #12
                        Vikakoodeilla saa taitettua aika hyvin tyhjäkäynnin ongelmat sanoisin.

                        Voihan siellä toki olla moottorin tuet huonossa hapessa, jolloin pääsee liikkumaan normaalia enempi.

                        Comment


                          #13
                          Unohtu mainita että vikakoodeja ei ole päällä. Tosin tämä ongelma on vieläkin ratkaisematta, tiedä vaikka ratkeaisi tärinä samalla kun saa tuon ratkaistua.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja audi typ89 Näytä viesti
                            Eli mikähän olis vikana kun audi tärrää...Nopeudessa 55 km/h lievemmin , ja 110 km/h tärinä on pahimmillaan.
                            Prikulleen samat nopeudet ja jonkin verran tärinää vaivannut alusta asti, lisäksi oikea eturengas oli reilusti kulunut. Auto ollut itsellä pari kuukautta.

                            Huollossa auto ylös, raidetangon päät ja joku ylätukivarsi selkeästi antoivat periksi vaikka auto muistaakseni oli menestyksekkäästi myyjäliikkeen katsastama.

                            Nuo äsken vaihdettiin, renkaat tasapainoitettiin ja tehtiin nelipyöräsuuntaus. Kaupunkialueella en tuota 110 mittarinopeuden tärinää testannut mutta ~55kmh oli huomattavasti paremman tuntuinen. Töiden jälkeen voikin kiertää kotiin ohikulkutien kautta :)

                            Vastaavat vaihdettiin A4:ään pari vuotta sitten ja niitä ei ajossa huomannut lainkaan, katsastusmies tosin etsi viat oikein ajan kanssa.

                            Comment


                              #15
                              Kannattaa melkeinpä ko katsastusaseman tai myyjäliikkeen kanssa jutella asiasta, jos kerran molemmat raidetangonpäät ja muuta oli 2kk jälkeen katsastuksesta vaihtokuntoset.
                              Kuulostaa taas kerran autoliikekatsastukselta.

                              Kuluvia osia toki ovat. Silti jos molemmilta puolilta kulahtaa parissa kuukaudessa varret niin jo on huonoa säkää

                              Comment


                                #16
                                Voikos väljät tukivarret aiheuttaa tärinää motarinopeuksissa? Jännä vaiva sinäänsä, että ei aina ole nopeudesta kiinni. Voi välillä tuntua tosi hyvin esim 110 km/h nopeudessa, mutta välillä taas ei oikeastaan ollenkaan samassa nopeudessa. Omassa päässä olen järkeillyt, että joku on väljä, ja kun pääsee sopivaan asentoon niin alkaa tärisemään.

                                Ja tämä siis on voimakkaanpaa tärinää kuin tuo ylempänä oleva postaukseni moottorin tärinästä.
                                Viimeksi muokannut RistoEe; 29.8.2010, 18:26. Perustelu: Lisäys

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla on tuossa Allroad 2.7 btq 2001:ssä ihan sama ongelma. Kerro mullekin jos selviää =)

                                  Comment


                                    #18
                                    Juu.. kyllä mä sitten ilmottelen jos tärinät häviää =)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Meikällä on tosin A4, mutta tällä hetkellä 3. rengassarja tälle kesälle alla. Viimeisimmän kävin hakemassa viime viikolla. Kaksi edellistä sarjaa tärytti ensin 80km/h vauhdissa ja myöhemmin melkein joka nopeudella, ajattelin johtuvan runkoviasta, kun kuului epämääräinen vollotus. Autosta on kuulunut nitinää ja nitkutusta etupäästä, ajattelin johtuneen kuivuneesta puslasta.
                                      Toista rengassarjaa tasapainotettiin kolme kertaa parin kk:n aikana, jolloin päädyin vaihtamaan uudet.
                                      Uudet renkaat toimivatkin kuin unelma siihen asti, kunnes laitettiin madaltavat jousilautaset alle ja seuraavana päivänä pyörien suuntauksessa sanoivat, ettei onnistu suuntaus, kun on tukivarret paskana.
                                      Taisin siis maksaa aika kalliita oppirahoja. Nyt on uusi tukivarsisarja tilattu ja ehkä ensi viikolla tietää mitä tapahtuu. Vispaa niin maan perkeleesti nyt ja on levoton ajaa.
                                      Vai voiko olla niin huono tuuri muka, että samana kesänä saa kolme viallista rengassarjaa? :D

                                      Comment


                                      • #20
                                        Quattroissa tutkisin myös kardaanin nivelten tilanteen. Juttua korjaamisesta löytyy runsaasti haulla...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Niitäpä on tuossa kesän aikana kateltu koko auton alusta (siis noita kardaaniniveliä), ei ollut ihmeellisiä. Noita etuvetareita olen hieman epäillyt kun ehkä aivan aavistuksen sai pyörimissuunnassa naksuteltua niitä auton ollessa paikallaan ja sammuksissa maassa. Kuitenkin, outoa on se, että auto tärrää joskus liikkumattakin tyhjäkäynnillä. Moottorin ja vaihteiston tukikumet näyttävät ehjiltä (eikös moottorin tuissa ollut öljyt sisällä, tullevat ulos sieltä jos rikki?)

                                          Comment


                                            #22
                                            Oma taas tärisee oikeastaan aina tyhjäkäynnillä. Tästä pääteltiin että olis moottorin/laatikon suojakumit omassa yksilössä vaihtokunnossa, ei tosin ole päässyt tarkistamaan. Myös tukivarsien väljyyttää hiukan epäilen tuohon vauhdissa tärisemiseen, mutta niitäkään ei ole viellä tullut tarkistettua, kun ei tuota autoa ihan joka paikassa saa ylös.

                                            Comment


                                              #23
                                              Itellä -02 A6 2,4 ja aivan sama ongelma että 110kmh vauhdissa pahimillaan. Jarrulevyt ja vetonivelet juuri vaihdettu..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hei! Ajattelin hieman lainata tätä threadia, jos jollain olisi tietoa mistä voi johtua seuraavanlainen:

                                                Auto: 2009 vuosimallin A6 3.0TFSI quattro autom. facelift, ajettu 50tkm

                                                Yön yli pysäköity auto menee tasaisesti pihatien ja liittymän maantielle, mutta kun päästään maantielle ja nopeus nousee 90-100, niin ensimmäisen noin kilometrin ajan tuntuu autossa täristäminen - aivan kuin rengas olisi runsaasti epätasapainossa. Tuntuisi tulevan edestä, mutta en voi olla varma.

                                                Sitten se vaan häviää pois. Tätä ei ilmene työpäivän jälkeen kotiin ajettaessa. Vain yön yli seisottuna. Tuntuu siltä, että hiljalleen lisääntyy tuo tärinä, siksi ajattelin kysäistä, että olisiko kellään tietoa mikä voisi olla kyseessä.

                                                Renkaat (S6 18" vanteet ja 255/45R18 Bridgestone) on tasapainotettu ongelman esiintymisen aikana. Ei vaikuttanut millään tavalla. Eikä tärinä ilmene jarrutettaessa (voimakkaastikaan).

                                                En ole koskaan aiemmin törmännyt tällaiseen täristämiseen, joka vaan katoaa vähän ajon jälkeen, mutta joka samalla tuntuu ajan kuluessa voimistuvan sillä pätkällä millä esiintyy.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  menee tasaisesti pihatien ja liittymän maantielle, mutta kun päästään maantielle ja nopeus nousee 90-100, niin ensimmäisen noin kilometrin ajan tuntuu autossa täristäminen
                                                  Kokeiles lähtee tietä toisen suuntaan, vai oletko jo tuon mahdollisuuden pois sulkenut että tiessä juuri sillä kohtaa jotain.

                                                  Tää ei ollu vittuilua vaan joskus tullut samanlaista tärinää selvitettyä ja se selvis niin että joku aamu vaan ajoin vastustajan kaistaa pätkän verta ja tärinöitä ei tullut joten tiessä vikaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Retulainen: kävi toki mielessä itselläkin. On nelikaistainen tie, täristää molemmilla "oman" suunnan kaistoilla. Vastustajan puoli on erotettuna kaiteella. Ja mihinkään muuhun suuntaan ei pääse yhtä "lujaa". Mutta esim. firman mersupakulla tuossa ajaessa en tunne mitään täristystä...

                                                    PLUS, jos lähden kotoa uudestaan liikkeelle ilman että auto on ollu pysäköitynä yön yli (esim kauppaan illalla töiden ja päivällisen jälkeen), niin tärinää ei ilmene...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Meillä myös outo tärinä vaivaa, lähinnä niissä tilanteissa kun vaimo lähtee töistä ja kiihdyttää melkeen heti startattuaan motarille eli motarinopeudessa täristää niinkun renkaat olisi pahasti epätasapainossa. Sitten häviää itestään. Tänään kertoi myös, että tuntui kuin "auton sydän olisi hakannut", tiedä sitten mitä tarkoittaa... Vikakoodeja löytyi moottorin ohjausyksiköstä yksi, muita koodeja ei ollut.

                                                      00575 - Intake Manifold Pressure
                                                      08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent

                                                      Mistähän tätä kannattaisi lähteä etsimään? Voiko nuo kardaanin ristinivelet aiheuttaa tällaista oiretta?

                                                      Niin ja auto a6 '01 2.5 tdiq
                                                      Viimeksi muokannut carrier; 31.5.2012, 20:34.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Meillä on molemmissa profiilin autoissa samaa vikaa. Eli kun lähtee ajamaan auton seisottua esim. yön yli, niin tuntuu hytkyntää ja tärinää, joka vaimenee itsestään pois. Olen itse järkeillyt asian näin, että renkaat/puslat/iskarit tai jotkut vain vaativat muutaman kilsan herätäkseen. Varsinkin vaimon A4:ssa tämä tuntuu erittäin selvästi, jos auto on seissyt esim. pari päivää. Samaa reittiä kun ajaa uudestaan hetken päästä, niin hytkyntää ei tunnu.

                                                        Niin ja kummassakin autossa on orkkisalustat. Pariin aikaisempaan autoon olen asennellut alustasarjoja ja coilovereita. Aina niistä on seurannut hytkyntää ja tärinää. Ilmeisesti iskarin säätäminen jouselle sopivaksi ei ole onnistunut tehtaalla. Alustasarjat ovat olleet H&R:ää ja KW:ta.

                                                        *edit*
                                                        Niin ja tosta tyhjäkäynnillä hytkymisestä tuli mieleen, että vanha -99 Passattini hytkyi tyhjäkäynnillä. Viaksi paljastui rikkinäinen kaksi-massa-vauhtipyörä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mullakin on tuota mystistä 110km/h ravistusta. Huomasin sen ekan kerran n. 1kk sitten kun vaihdatin uunituoreet kesäkumit alle. Luulin että vika on kumeissa -> tasapainotettu kolmesti, pultit vaihdettu kertaalleen, keskiösovitteet tarkastettu, kahta kumia pyöräytetty vanteella puoli kierrosta. Toinen takavanne on hieman soikea, mutta kahdessa rengasliikkeessä on sanottu, että "ei pitäisi ravistaa häiritsevästi". Tärinä vaimeni jokaisen operaation jälkeen, mutta hyvin marginaalisesti. Edelleen ravistaa häiritsevästi.

                                                          Huomenna auto pajalle ja jarrupalat joka nurkkaan, sekä takajarrusatulat vaihtoon, vasen takapyörä laahaa jonkun verran. Toivotaan että korjaantuisi tuolla, vaan tuskinpa, sillä allekirjoittaneen mielestä ravistus tulee oikealta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Täälläkin tulee tärinä selkeästi oikealta. Kuskin paikalta ei välttämättä edes häiritse, mutta kun istahdin pelkääjän penkille, niin tuon kyllä huomasi samoin tein. Ois kyllä kiva saada selvitettyä mistä tuo johtuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X