Valot räpsähtelee ja sammuukin välillä. Eivät välttämättä eikä yleensäkään yhtäaikaa. Tärinä niinkään ei vaikuta kuin nopeat jarrutukset tai terävät mutkittelut. Kun valot sammuttaa ja laittaa uudelleen päälle niin taas mennään. Vika tuskin on varsinaisesti sytytyksessä vaan polttimoissa? Voisiko ballasti olla muuten lopussa että itse ylläpito virta pätkisi tms..?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A8 xenon välot räpsyy
Collapse
X
-
Yleensä LAADUKKAAN polttimon vaihtaminen poistaa ongelman. Pilipalikiinakopiolla ongelma tuskin häviää. Jos taas sytytin on mennyt, on edessä todennäköisesti jälkiasennussarjan laittaminen orginaalisytyttimien tilalle. Orkkikset maksaa sikana.
Korjaa muuten profiilisi A8:n korimalli oikein D2:ksi, niin ei tule epäselvyyksiä vikaselvityksissä malleista, kun noissa D2:ssa ja D3:ssa on "jonkin" verran eroa...
Comment
-
Poltin joka on menossa paikalleen on merkkiliikkeen paketissa. Periaatteessa jos kiinan polttimo on spekseissään niin sen pitäisi toimia samalla sytyttimellä. Näkyyhän noita Philipsin (tiedä niiden laadusta sitten vaikka onkin merkki kamaa) tekemiä polttimoitakin saavan 1/10 hinnalla siitä mitä nuo marmoritiskin polttimot on. Malli siivottu veks, mistähän tuo 3:n jäi kukkumaan muutenkaan mieleen....
Comment
-
Itse vaihdoin osramin xenarc h7 polttimot, kun entisetkin oli saman merkkiset...
Vanhat ei tosin ollut vielä palaneet, mutta toisen polttimon valo oli jo selvästi eri sävyä joten päätin sitten vaihtaa molemmat ajoissa.
Mutta tässä topic:in tapauksessa taitaa tulla tosiaan halvemmaksi vaihtaa ensin polttimot ja alkaa sitten tutkimaan ballasti-bokseja...
Comment
-
Itsekin tässä ehkä vähän innostuin tuosta xenon-hommasta. Auto on siis mallia S8 2000 ja siinä on tuo D2R 35W /H7 55W -himmeli. Lisäksi tuossa on raivostuttavan eriväriset parkit. Onko tähän olemassa joku kaikkitietävä jumalainen ratkaisu, jossa kaikki kolmet valot ovat samanväriset ja nuo pitkät muuttuvat xenoneiksi? Tiedän kyllä, että niitä muutossarjoja saa vaikka xenonkauppa.fi:stä, mutta onko kellään kokemusta, mikä on paras kombinaatio, haluaisin vaihtaa tietysti nuo sinisensävyiset amis-xenonit valkoisiin.
Comment
-
Valkoiset Ledit parkkeihin ja muunnossarja pitkiin. Ja uudet laadukkaat d2s polttimot niihin lyhyisiin niin pitäisi olla samaa sävyä. Ja muunossarjan kun katsot että on 4300k värilämmöllä niin pitäisi olla valkoista valoa.
Niin ja sitten kun lähtee mopo rukkasesta niin retrofitistä bi-xenon projektorit niitten orkkis linssien tilalle niin pitäisi nähdä jo aikas hyvin.
Comment
-
Nii juu ässässä oli jo valmiina bi-xenonit. En näköjään lukenu kunnolla. Sitten vaan tuo D2R 4300k polttimo ostoon ja ne ledit.
Itelleni ostin polttimot meronetistä. Tulivat vähän epäilyttävässä paketissa mutta kai ne aidot philipsit on. Ainakin netin vertailukuvien mukaan kateltuna. On ne mersussa jo 20tkm kestäneet hyvin eikä ollu pahan hintaiset.
Comment
-
Uusissa Philipseissä näkyy olevan hologrammiin painettu turvakoodi ja lisäksi joku ID-numero, jotka syötetään heidän nettisivuilla olevaan lomakkeeseen ja varmistetaan aitous. Näin pitkälle on jouduttu kopioiden takia menemään. Ostin loppukesästä X-tremevisionit ja voin kyllä suositella. 50 prosentin lisäteho on mainoshöpinää, mutta kirkkaat ovat ja värisävy (4800K) on miellyttävä, muttei "amis".
Comment
-
No ainoa ihan varmasti laillinen tuossa setissä on tuo auton orkkis d2r. Ledit ja jälkiasennus h-kanta xenonithan ei ole tieliikennehyväksyttyjä. Eri juttu sitten on se että kiinnostaako se katsastusmiestä. Poliisilla luultavasti on parempaakin tekemistä kun vahtia noita autosta missä on muutoin lailliset xenonvalot.
Ainoa täysin laillinen tie taitaa olla osramin cool blue sarjan polttimot parkkeihin ja siihen lisäpitkään. Itellä ei ole niistä kokemusta, eli en osaa sanoa onko valo valkoista vai sellaista tuuninki sinistä.
Comment
-
Saako esittää välikysymyksen? - Esitän silti ;)
A8 vm. 2000, D2S xenoneilla (eli vain lyhyet valot): Vasemman puoleinen lyhyt ajovalo ei enää syty, ei edes uudella polttimolla. Sulakkeet on mielestäni kunnossa (musta #4), mittaristossa palaa lampun vikavalo, mutta VCDS ei anna mitään vikakoodia valoista. - Pitäisikö kunnianarvoisten ja valantehneiden val(a/o)miesten mielestä seuraavaksi alkaa tilaamaan uutta ballastia vai sytytintä? Tai kenties tarkastaa jotain muita kohteita?
Comment
-
Comment
-
Itse itselleni vastaten: Eikös se ollutkin niin, että D2-korisen A8:n D2S -umpioita muutettiin jossakin välissä, ja samalla ohjausyksikön paikka muutettiin johdotuksien lyhentämiseksi?
Ilmeisesti minun tapauksessani vasen umpio on alkuperäinen ja oikea muutettu uudenmalliseksi.
Ohessa vielä muutama kuva osien tunnistamiseksi...
Comment
-
Nyt on selvitelty vikaa ja käräytelty sulakkeita.
Sulake #4 siis kärvähtää välittömästi, kun ajovalot kytketään päälle virrat kytkettynä. Samoin sulake palaa, vaikka sytyttimen liitin on irrotettuna. Sitä vastoin, mikäli ballastin liitin lampun sivussa irrotetaan, ei sulake pala vaikka valot olisivat kytkettynä ja muut liittimet kytkettyinä.
Ajovalon sisuksia tarkastellessani havaitsin lisäksi kotelon sisällä kulkevien johtojen eristyksissä vikaa (ruskean ja keltaisen johdon eriste rikki).
Onko arvoisa raati samaa mieltä: Vika on joko ballastissa (lokasuojan sisällä öljysäiliön takana), tai sen johdotuksissa? - Ja korjaava toimenpide on ajovalon sisäisten johdotusten eristeiden korjaaminen, ja joko ballastin, tai koko ballasti-sytytinsetin vaihto?
Comment
-
Johtojen korjaamisesta ainakin itse aloittaisin, jos siellä on selvästi rikkinäisiä. Huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin uusien osien ostaminen. Onhan toki myös mahdollista, että ballasti on oikosessa ja polttaa sulakkeen. Kokeilitko ballasteja ristiin vai eikö ne käy? Onko molemmissa umpiossa erillinen sytytin? Joissain malleissahan sytytinkin sijaitsee ballastin sisällä.
Comment
-
Nyt on taas selvitelty vikaa:
Purin sekä umpion, että ballastin johtoineen pöydälle ja mittailin yleismittarilla vastuksia johtojen välillä ja johdoista maahan.
Eilen havaitsemani eristeviat eivät olleetkaan vikoja, vaan ihan suunniteltu liitos, joten umpion puolella kaikki oli kunnossa. Samoin umpion ja ballastin välinen johtosarja vaikutti kunnolliselta. - Alan siis entistä enemmän kallistumaan viallisen ballastin puoleen. - Ei kenelläkään olisi samanlaista edullisesti myytävänä?
Comment
-
Nyt minun ongelmani on ratkaistu: Juurisyy oli viallinen ballasti.
Kirjoitin periaatteessa väärään ketjuun, sillä minun tapauksessani xenon-valo ei räpsynyt, vaan pimeni kerrasta. Illalla valot toimivat ihan normaalisti, mutta aamulla ei kuljettajan puoleinen lyhyt xenonvalo enää syttynyt ja mittaristo herjasi viallista polttimoa. (Vikakoodeja ei VCDS löytänyt.)
Vian sain varmistettua seuraavasti:
Autossani on muinaisen kolarin jäljiltä kaksi eri aikakauden umpiota: Vasen, joka on alkuperäinen (erillinen ballasti lokasuojan sisällä) ja oikea, joka on uudempaa mallia umpion sivuun kytketyllä ballastilla. Onneksi auton alkuperäinenkin oikeanpuoleinen ballasti löytyi vielä alkuperäiseltä paikaltaan, niin pääsin testaamaan vasenta umpiota sillä. - Sulakkeen #4 uusimisen jälkeen valo alkoi välittömästi toimimaan, joten vian juurisyy tuli varmistettua.
Tämän jälkeen vain irrotin molemmista ballasteista johtosarjan, vaihdoin ne päikseen ja korvasin vasemmanpuoleisen ballastin ylimääräiseksi jääneellä oikeanpuoleisella. - Korjauskustannukset 0€.
Moderaattorit saavat halutessaan siirtää tämän ja ketjussa aiemmin kirjoittamani jorinoinnit erilliseen, kenties paremmin ongelmaa kuvaavaan ketjuun.
Comment
Comment