Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0 onnettomat jarrupalat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 3.0 onnettomat jarrupalat

    28 000 km kohdalla auto ilmoitti ensimmäisen kerran jarrupalojen kuluneen loppuun. Osto hetkestä lähtien jarruttaessa oli kuulunut päät kääntävä vinkuminen... Ensin huoltoliikkeessä oltiin sitä mieltä, että tällainen kuluminen on aivan normaalia, kun kysymyksessä on iso auto, jossa automaatti ja ESP. Lisäksi heitettiin ilmaan ajatus, että naisilla on tapana jarrutella selvästi enemmän kuin miehillä... Kumma juttu vain, että edellinen autoni (BMW 530 A) oli aivan vastaavasti varustettu ja sillä ajelin 186 000 eikä jarrut valittaneet saati, että olisivat kuluneet loppuun...Uusilla jarrupaloilla vinkumisen säestämänä onnistuin nyt ajamaan matka-ajoa niin, että mittarilukema on 68 000 km ja jälleen jarrupalat lopussa. Takuu on vielä voimassa ja odotan mielenkiinnolla, kattaako takuu korjauksen. Auton pitäminen takuun päätyttyä ei oikein innosta tämän kokemuksen jälkeen ja harkitsen paluuta entiseen automerkkiin.
    Käytännössä vaikuttaa siltä, että A6 jarrupalat ovat niin heikkolaatuiset, että niiden vaihtaminen tulisi tehdä normaalien huoltojen yhteydessä. Tosin huoltohinta saattaisi kivuta niin korkeaksi, että moni jättäisi auton kokonaan hankkimatta. Ja, jos kerran noin nopea kuluminen on ihan normaalia tässä automallissa, pitäisi siitä mielestäni kertoa asiakkaalle jo auton ostovaiheessa, koska korjauskulut ovat melkoiset.
    Mitä mieltä ollaan, onko n. 30 000 km tavanomainen jarrupalojenvaihtoväli vai mistä on kysymys ja kenelle kulut kuuluvat?

  • #2
    Tuossa mallissa kaiketi ESP:n toiminta ja jarrujen kuivatus? tms. syö kuitenkin melko paljon jarrupaloja. Vaihtoväleistä en tiedä, mutta kyllähän nuo hieman lyhyiltä vaikuttavat... Ja vinkua niiden ei kuulu, jos ovat kunnossa. Auto kaiketi 3.0tdi? ja siten samalla myös quattro?
    Tuollainen löytyi haulla;
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...upalat+kuluvat

    (186tkm ilman palojen vaihtoa kuulostaa melko epärealistiselta, ettei niitä kuitenkin olis kerran pari jossain vaiheessa vaihdettu :P)

    Comment


      #3
      SAATTAAPI olla, että uudet palat ja levyt kestävät paremmin kuin vanhat. Nykyiset palat ja levyt vaihdettiin 149 tkm kohdalla ja nyt mittarissa on 214 tkm eli noin 65 tkm ajettu näillä.

      Huonolla tuurilla tuo jarrulevyjen kuivatustoiminto on päällä, jos tuulilasinpyyhkimen vipu on ns. automaattipyyhin asennossa kesät talvet. Tästä ei ole vertailutietoa (vähän työlästä hankkia).

      Elikkä yhden välin jarrupalat meni vaihtoon noin 25 tkm takia ja nämä on kestäneet jo tuon 65 tkm.

      Ajotyyliä olen vähän säätänyt ennakoivampaan suuntaan tosin ei se kovin paljoa ole aikaisemmasta muuttunut.

      Ei se Bemarikaan ihan huoltovapaa taida olla, ABS-anturit tuntuu olevan niissä kuluva osa, on nääs sellaisessa kohdassa että kivet hakkaa sen rikki, näissähän niitä ei tunnu menevän oikein ikinä (kop-kop). Näin ainakin velimiehellä ja kolleegalla.

      Comment


        #4
        -08 A6, omasta mielestä erittäin kovalla jarrukäytöllä, ei näytä kuluttavan paloja ollenkaan. Nyt on 65tkm ajettu ja edessä pintaa jäljellä 6-7mm ja takana saman verran. Toisaalta kaverin samanlainen vei etupalat vaihtoon alle 35tkm kohdalla. Eli jotain erillaisuuksia noissa paloissa on (eri valmistajat yms...)

        Comment


        • #5
          Meillä söi tomaatti ei-quattro A6 alkuperäiset palat muistaakseni n. 70tkm matkalla. Eikä tuossa mitään kuivatustoimintoakaan ollut, kun oli C5 koppaa.
          30tkm tuntuis itsestäkin jo kohtuuttomalta mutta 50tkm olis jo sulatettavissa.

          Comment


            #6
            Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, kulut toki tulevat auton omistajan maksettavaksi. Onko 30tkm sitten normaali jarrupalojen vaihtoväli, voi se ollakin. Omassa C5 -korisessa automaatissa etupalat saa käytännössä vaihtaa 40...50 tkm välein, joka minun ajomäärällä tekee ajallisesti vaitoväliksi 2...3 vuotta. En toki ollenkaan pidä kalliina operaationa vaihtaa jarrupalat parin vuoden välein. Takana jarrupalat kovat tyypillisesti kestäneet muutaman kymppitonnin pidempään.

            Ketjun aloittaja ei tainnut mainita paljonko ajokilometrejä tulee vuodessa. Jos ajaa 60tkm vuodessa tai enemmän, saattaa palojen vaihtaminen alkaa tuskastuttaan. Eikä se jarrupalojen vaihtaminen edes merkkiliikkeessä tule niin kalliiksi, etteikö sitä raskisi tehdä jos on ollut varaa ostaa tuon hintaluokan auto. Toki jos se on viimeisillä ostettu, niin tilanne on vallan toinen.

            Ihanan kallista -Audi on!

            Comment


            • #7
              Oma kokemus

              A6 Avant 3.0TDI quattro alla, ensimmäinen etujarrupalojen vaihto oli n. 72 tkm ajon jälkeen (oletan olevan ensimmäinen vaihto), levyt hyvässä kunnossa edelleen, takapaloilla ajellaan vielä.

              Jarrujen kuivaustoiminto on joidenki kertoman mukaan vähentäny ymmärrettävästi paljonkin palojen käyttöikää ja siksi itse karsastan tihkuasennon käyttöä.

              Mut jos palat kestää 70-100tkm, niin minulle se on ok. Ei ole kallista edes toi noiden vaihdattamainen. Alle 150 e töineen kevensi kukkaroa.
              Viimeksi muokannut A6tonen; 24.10.2009, 13:21. Perustelu: auton malli lisätty ja profiiliin viittaus poistettu

              Comment

              Working...
              X