Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urässän nelipyöräsuuntaus / ratti vinossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Urässän nelipyöräsuuntaus / ratti vinossa

    Kun herra katsastussetä kiinnitti huomiota eturenkaisiin, jotka olivat kuluneet sisäkulmasta jo melkein kankaille, niin tie vei tietysti rengaskauppaan.

    Jottei uudet gummit koe nopeasti samaa kohtaloa, kuin vanhat, niin tehtiin samalla nelipyöräsuuntauksen tarkastus, jossa ilmeni, että harittavathan ne etupyörät jonkun verrran => säädettiin tehtaan arvoihin ja uudet renkaat alle ja ajoon.

    Nyt ongelmana on, että tuntuu hieman ihan suoralla tielläkin vetävän hieman ojan suuntaan oikealle, lisäksi ratti on aavistuksen vinossa vasemmalle, en tiedä olisiko yhden boorin välin, jolloin olisi korjattavissa helposti, mutta kun kumpaakaan näistä ilmiöistä ei ollut ennen tuota suuntausta. Mistä kannattaisi nyt tätä vammaa alkaa purkamaan, vai vienkö takaisin pajalle että pistävät harituksen takaisin?

    Paikkana oli Turn Satakunnantien Vianor ja nelipistesuuntausvehje, jonka nimeä en tähän hätään muista...Ihan raportin tuosta sai, jossa arvot ennen ja jälkeen.

    #2
    Minä sanoisin että mee takaisin sinne Vianorille ja pyydä korjaamaan ratti suoraan. Koskematta nykyiseen harittamattomuuteen tietenkin. :-p

    Mulla kävi vähän vastaavasti joskus Teboil Aaltosetilla ja korjasivat kyllä sen maksutta. Niinkuin oikein onkin. Sen jälkeen tosin nostivat toimenpiteen hintaa, huomasin sen sitten seuraavalla kerralla. Että omaan nilkkaan ...

    Comment


    • #3
      En tiedä missä kunnossa sulla on puslat mutta Passatissa oli kanssa tuo inhottava oikealle panttaaminen, kunnes vaihdoin kaikki etutukivarret.

      Eli puslien kunto yksi mahdollisuus, mikäli niitä ei ole vaihdettu. Samaten tietty alapallo ja raidet. pää.

      Comment


        #4
        Rattiahan ei säädetä keskelle booreista, vaan säätämällä pyöränkulmat niin että auto kulkee ratti keskellä suoraan.

        Comment


        • #5
          Mun urssista säädettiin kans pyöränkulmat, hajottivat samalla _uuden_ raidetangonpään mutterin ilmeisesti pulttipyssyllä tms, ja eivät sitten saaneet sitä heti irti. Joku amis siellä sitä tuhersi ja maksoin tunnin työstä sitten ylimääräistä. Sit lähdin pajalta ja ratti oli melkeen puolkierrosta vinossa oikeelle. Vein seuraavana päivänä auton takaisin ja onneksi tekivät sen ihan mukisematta ja äkkiä kuntoon. Ja tosiaan mun käsityksen mukaan niihin ratin booreihin ei kuulu koskea, vaan säädetään sieltä raidetangoista.

          Comment


            #6
            Voipi olla niissä renkaissakin se vika. Tai eihän se ole edes vika vaan "ominaisuus" eli ei voi edes reklamoida :)

            Tuossa siis double jeopardy kun on samalla kertaa vaihdettu renkaat ja pidelty pyöränkulmia, ei voi varmuudella sanoa kummasta johtuu. Ite rengastöitä vuosikausia tehneenä voin kertoo että kyllä niitä ihan premium-renkaitakin on vaihdettu ja käännelty vanteella että on saatu auto kulkemaan suoraan. Ei kovin, mutta riittävän usein.

            Comment


              #7
              No ei se ratti kyllä vinoon mene renkaita vaihtaessa eikä pitäisi mennä kulmien säädössäkään. Vetelyt toki voivat johtua puslista ja renkaista mutta rattia ne ei vinoon käännä.

              Comment


              • #8
                Itse kävin nelipyöräsuuntauksen jälkeen heti motarilla testaamassa ohjauksen ja kahteen kertaan piti käydä takuuseen säädättämässä ennen kuin ratti oli suorassa. Joten säädöntekijälle vain takaisin. Palvelu tuossa tilanteessa oli laadukasta ja varmasti samaan paikkaan vien toisenkin kerran, vaikkei ihan halvin ollut (perushinta sisälsi jo 1h säätötyön).

                Comment


                  #9
                  Soitin Vianorille ja lupasivat maanantaina ihmetellä tuota uudestaan. Jätän auton päiväksi sinne, jotta voivat itse testata tienpäällä että ratti on suorassa / auto kulkee suoraan.
                  Hauska juttu, jos mittarit väittää, että kaikki kunnossa, kun auto pukeilla mutta tien päällä tilanne on sitten toinen. Katotaan miten tämä episodi tästä etenee...

                  Comment


                    #10
                    Vinossa oleva etuakseli tekee tuon -ratti vinossa vaikka ratti lukittu suoraan säädössä ja aurauskulmat koneen mukaan kunnossa -jutun. Syynä joko vinossa oleva apurunko tai tukivarren rikkinäiset puslat yhdistettynä säätäjään joka ei ymmärrä asiasta mitään muuta kuin mitä ruudulla lukee eikä oikein sitäkään. Epäsymmetriset caster-lukemat kielii tällaisesta ongelmasta. Muitakin syitä voi tietysti olla mutta tähän versioon minä olen törmännyt toistuvasti.

                    Tarkasta vaikka metrimitan kanssa onko pyörät symmetrisesti lokasuojiin nähden. Ongelma voi olla myös taka-akselilla.

                    Comment


                      #11
                      Meiläpäin säädetään monesti ratti pikkuisen vinoon jo pukeilla. Tiet kun on kalttoja ja renkaat leveet niin rattihan on silloin suorassa ajaessa.
                      Tehostimella varustetussa autossa pitää autoa käyttää käynnissä kun säädätyksessä keskitetään rattia. Jotkut ei tuota tee.

                      Comment


                        #12
                        Sanokaapas viisaammat. Alatukivarsien puslien, raidetankojen, alapallojen ja nelipyöräsuuntauksen(tai oikeastaan parin) jälkeen ei auto mene suoraan mitenkään, keskialue on todella kevyt ja tunnoton, ja jos rattia ei purista rystyset punaisena se tempoo mihin sattuu. Tottakai 225/40 renkaat ja kivireki alusta vaikuttavat, mutta on tuo joskus ennen mennyt.
                        Camper ja auraus suuntausraportin mukaan tontillaan. Mutta caster on vasemmalla 1*11 ja oikealla 0*39, kun ohjearvo on 1*40-2*40.
                        *=asteen merkki. Onko nuo niin päin persettä että ei mene suoraan? En osaa itse päätellä noista mitään. Mihiin suuntaan caster tuossa nyt on ja miten paljon?

                        Comment


                          #13
                          Jos ei halua käyttää/luota muiden palveluja, tuossa ohjetta DIY nelipyöräsuuntaukseen, tosin camber/caster ei onnistu näillä naruilla.

                          Comment


                            #14
                            Jos casteria on liian vähän, on etupyörä silloin liian takana suhteessa auton kulkusuuntaan. Ettei olisi apurunko vinossa? Casteria ei oikein muuten pikkukorisesta pysty säätämään. Olihan alapallonivelet varmasti samanlaiset kummallekin puolelle? Niitä on kahta versiota, jotka antavat erilaisen caster-kulman.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä ne samanlaiset on. En usko että apurunko olisi vinossa, kun on aikaisemmin tänä vuonna ollut kyllä casterit kohdillaan. Ja eikös sitä tuolla alapallon asennolla caster säädetä kohdilleen?

                              Comment


                              • #16
                                Camperia alapallosta pystyy säätämään ei casteria. Apuronko vois kyllä vaikuttaa casteriin.

                                Comment


                                  #17
                                  Mut kääntyyhän se alapallo joka suuntaan. Tietenkin rajallisesti casteri.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eikös se pallo oo kolmella kiinni tukivarressa ja ne pallon raudassa olevat reijät on soikeet? Ei siitä mun mielestä ihan kauheesti pääse casteria sääteleen.

                                    edit:
                                    http://www.s2forum.com/photoplog/index.php?n=2060

                                    Onkos nuo etuakselin alapallot tuommoset? Ettei oo menny nimenomaan samanlaiset molemminpuolin?
                                    Viimeksi muokannut Silizium; 25.9.2009, 13:05.

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo kolmellahan se on, mutta muistelen vaan että joskus kun alapalloja olen vaihdellut, että sillä on luukkuma varaa joka suuntaan. Tukivarren suuntaisesti, eli camperin säätöön tietenkin reilummin. Mutta pystyy myös kääntämään jonkin verran oikealle ja vasemmalle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itelläkin vienorilla jäi ratti vinoon kulmien säädössä. Mutta ei se nyt niin huomattavasti oo vinossa niin ajattelin et antaa olla. Nyt on jo pari viikkoa kulunut niin ei kehtaa enää takas viiä. Kulmat oli kyllä aika viturallaan. Ei tosta ratin vinoudesta varmaan mitään haittaa ole. Ajattelin jos rupee harmittaa niin siirrän booreilta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omaan kuatroon alkaa olla powerfleksit väännelty joka nurkkaan, raidetangonpäätä ja takapään säätötankoa(vai mikä se nyt oli) vaihdeltu yms pientä.

                                          Tauti tarttis piakkoin viedä nelipyöräsuuntaukseen, mikä olis Turun seudulla hinta/laatu -suhteeltaan hyvä paikka semmoseen? Vianorista(siis ylipäätään) oon kuullu niin paljon huonoja kokemuksia et jätän sen suosiolla pois laskuista, LMS:n vieressä oleva Euromaster on käynyt yhtenä vaihtoehtona mielessä, kokemuksia?

                                          Comment


                                            #22
                                            LMS:n vieressä oleva Euromaster on käynyt yhtenä vaihtoehtona mielessä, kokemuksia?
                                            Ihan ok mesta tuokin oli ainakin muutama vuosi sitten.
                                            (seison vieressä aina kun säätöä tehdään, eli monta asiaa saa yleensä varmistettua ja tekevät ehkä mieluisamman, kuin vain sinne raja-arvojen sisään olevan)
                                            Olen kokeillut myös pariin otteeseen Kaerlan Kumin suuntauspalvelua, se oli mielestäni jopa tarkempi.

                                            Nykyään noita suuntauspaikkoja on siellä täällä, osa ymmärtää tekemäänsä, osa vain osaa tehdä vain niin kuin kone sanoo. Lopputulos on sitten arvojen sisällä, muttei välttämättä sitä mitä haluaa.

                                            Ässään tehtiin viimeksi suuntaus keväällä Mietoisten LMS:llä ja siellä ainakin sain mitä halusin.

                                            Comment


                                              #23
                                              -huoh-
                                              No se sitten kävi kärry uudelleen siellä. Eivät olleet sitten kerinneet kuitenkaan koeajolle.

                                              Eli onhan se ehkä vähän parempi, mutta kun eilen pääsin ekan kerran säädön jälkeen maantielle, niin mettäänhän se vetää vieläkin melko rankasti ja kyllä, ratti on edelleen vinossa. Ensi tiistaina jälleen pukeille, niin ihmetellään sitten vielä ne puslat, apurunko ja taka-akseli läpi. Asentaja pitäisi kyllä olla kokenut, mutta mistäs sitä tietää...

                                              Omituista tässä oli tosiaan se, että ennen renkaitten vaihtoa / kulmien säätöä olin onnellisen tietämätön tästäkin murheesta. Eturenkaat vaan kului kummallisesti sisäkulmista. Sen kulumisen kanssa pystyisi kyllä helpommin elämään, kuin tämän uuden "ominaisuuden".

                                              Comment


                                                #24
                                                Ja päivitystä tilanteeseen:
                                                Eivät sitte löytäneet mitään vikaa, paitsi että etuvanne pahasti mutkalla.
                                                No se on sitten aiheuttanut sen tärinän, jonka luulin tulevan niistä kuluneista eturenkaista. Ihme ettei tuota sitten sanottu silloin ekalla kerralla, kun kerran samaiseen vanteeseen tällättiin uusi rengas...
                                                Tilasin kuitenkin uuden vanteen, kun ei tuommoinen replica nyt oikomisesta parane. Jahka saan uuden vanteen alle, niin pitänee etsiä seuraava suuntaamispaikka, jos vaikka joku muu saisi tuon auton kulkemaan suoraan. (prkl ! )

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Minä olen käyttänyt Teboil Aaltosetia (mikähän se nykyään onkaan nimeltään) ja Helsinginkadun Euromasteria. Molemmista ihan hyvät kokemukset.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ja päivitystä!
                                                    No vanne oli oikaistavana ja siitähän tuli parempi kuin uusi, eli tasapainotuspaloja tarvittiin vähempi. Samalla tsekattiin ja oiottiin toinen takavanne, jossa lievänä samaa ongelmaa.

                                                    Nythän tuo näyttäisi toimivan eli menevän suoraan. Aamen.
                                                    Rengasjumppa vanteilta pois, oikominen, tasapainotus ja pyörät takaisin auton alle maksoi yhteensä 130 euroa. Mutta sillä tuo tuli siis kuntoon. Halvempi kuin uusi vanne...No nyt sitten on kesäpyörät auton alla ja talvi tulossa -huoh- kukahan ne pyörät taas kohta vaihtaa alle?

                                                    Ompahan yksi murhe tulevalla uudella omistajalla vähempi (jostain syystä hän ei ole vielä ilmottautunut)...

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X