Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupoljin löysä, korjaantuu kun irrottaa alipaineletkun

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrupoljin löysä, korjaantuu kun irrottaa alipaineletkun

    Onko kukaan törmännyt sellaiseen ongelmaan, että jarrupoljin menee löysäksi (saa poljettua melkein pohjaan asti), mutta kun tehostajan alipaineletkun irrottaa, niin poljin on taas normaali. Tosin jarrut ovat tietysti tehostamattomat tällöin. Itselle ei tule muuta vaihtoehtoa mieleen, kuin se että kun tehostajassa on "alipaine", niin tehostaja imee pääsylinteristä nestettä sisäänsä. Jarrunesteen taso ei kylläkään ainakaan kovin nopeasti ole vajonnut.

    Ja toinen kysymys on, että onko se golf-pallon kokoinen pyöreä mutikka siinä alipaineletkussa takaiskuventtiili vai mikä? Tämä "mutikka" on siis imusarjan ja tehostajan välissä. Kyselen oikeastaan sen takia, että sitä on tuossa omassa audissa korjailtu näköjään liimalla, ruuvilla ja teipillä. (Tällainen samanlainen mutikka löytyy kyllä monesta muustakin VAG laitteesta tuolta aikakaudelta).

  • #2
    Se voi olla näissä vanhemmissa peleissä vähän vaikea havaita onko se poljin nyt oikeasti löysä, vaan vain kunnolla tehostettu ja tunnoton ominaisuutena.

    Itse kun 100:seen laitoin pommit ja tehostuksen kuntoon kunnolla, niin luulin oikeasti pitkään, että poljin painuu lattiaan. Se tuntui ihan siltä, että ei ole mitään vastusta ja sitten hyvin syvällä yllättäen jämähtää lattiaan. Ei siellä ilmaa ollut tai muutakaan vikaa, vaan se vain on sellainen se tuntuma. Nykyiaikaisempien peleihin jarrupojintuntuma vain sotki ajatuksia.

    Tehostettuna kun survaisi pohjaan ja avasi ilmausproppua, niin hyvinhän siellä polkimessa kuitenkin oli vielä liikevaraa ennen lattiaa. Pelkkä paikallaan polkeminen ei kerro oikein mitään vaan lähinnä vain hämäsi. Kyllä siellä sitten jarruttaessa oli tehoa ja ihan hyvä tuntuma.

    Comment


    • #3
      Minulla tuo jarrupoljin tuppaa menemään myös jarrutuksissa hyvinkin lähelle pohjaa, mutta ei kuitenkaan täysin. Ja on se ennen ollut parempi, kuin mitä se on nyt.

      Comment


      • #4
        Yhdessä autossa oli imaissut takarummun sylinteristä ilmaa jarrupiiriin. Sylinteri oli tihkunut nestettä myös ulos, mutta vuoto ei ollut vielä paha.

        Suosittelisin ensimmäisenä ilmaamaan jarrut ja tarkistamaan mahdolliset vuodot. Sylintereissä on syytä kurkistaa myös pölysuojien alle.
        Nesteet vaihtuu ilmatessa samalla. Ne kun olisi hyvä vaihtaa aina välillä muutenkin.

        Comment


        • #5
          No jarrut on kyllä varmasti tiiviit (kävin ne juuri läpi) ja ne on ilmattu pariin kertaan. Katselin jo kertaalleen kaikki putket ja liittimetkin läpi, että ne eivät vuoda.

          Comment


          • #6
            Pääsylinteri tiensä päässä?

            Comment


            • #7
              Sellainenkin voi aiheuttaa, jos on uudet palat ja vanhat, hieman uraiset levyt. Silloin poljin saattaa tuntua jonkin aikaa kumipallomaiselta, ennen kuin palat kuluvat levyn pintaa tasaisesti myötäileviksi.

              Comment


              • #8
                Niin tuota pääsylkkyä minäkin "pelkään". Lähinnä juuri sen takia, että vika korjaantuu kun irrottaa tuon alipaineletkun.

                Levyt ja palat ovat kyllä molemmat käytännössä uudet.

                Tuli muuten mieleen sellainen, että voisikohan tälläinen olla mahdollista: Ennen huohotus meni monen mutkan kautta imusarjaan ja nyt vedin sen suoraan ulkoilmaan filtterin kautta ja tukin vanhat reiät. Nyt imusarjaan syntyisi suurempi alipaine, kuin ennen jolloin tehostuskin olisi voimakkaampaa? Eli täytyy huomenna koittaa antaa vähän kaasua ja painaa jarrua samaan aikaan.

                Pitäisi vissiin muuttaa/korjata vain yhtä asiaa aina kerrallaan, niin olisi helpompi löytää vika. Meinaan silloin kun poljin pehmeni auto oli ollut rakennuksen/korjauksen alla muutaman päivän (jolloin tuli tehtyä vähän kaikenlaista), eikä auto ollut siis liikkunut.
                Viimeksi muokannut 80 2.0 16v; 19.9.2009, 21:15.

                Comment


                • #9
                  Se, että vika tuntuu korjaantuvan tehostimen alipaineletku irti, johtuu ihan vain siitä, että poljin vaatii enemmän voimaa ja poljin jää siksi ylemmäksi.

                  Kannattaa se huohotin laittaa niin kuin se on alunperinkin ollut. Ensinnäkin virityksesi on laiton ja katsastuksessa todennäköisesti hylkäävät auton, jos sen huomaavat.
                  Tärkeämpänä, kone kärsii tuosta muutoksesta. Öljytila ei enää pääse niin hyvin tuulettumaan ja ne huohotuskaasut pinttyvät koneen sisuksiin ja syövyttävät, sekä karstoittavat konetta.
                  Mitään etua ei tuollaisella muutoksella saavuteta.

                  Comment


                  • #10
                    Ilmaa varmuuden vuoksi vielä kolmannen kerran, välillä oon itse ainakin joutunut melko monta kertaa ilmaamaan, että muutama hassu ilmakupla tulee pois.

                    Comment


                    • #11
                      Ymmärrän kyllä että se poljin tuntuu paremmalle senkin takia, kun tehostuksen poistaa, mutta kun tehostus on käytössä (ja painaa abs:t pois päältä) poljin painuu syvemmälle ennen kuin pyörät lukkiutuvat. Kun taas tehostus on pois päältä poljinta täytyy luonnollisesti painaa kovempaa, mutta se ei mene niin syvälle, ennen kuin pyörät lukkiutuvat.

                      On tämä minustakin kyllä aika outoa...

                      Täytyy nyt vielä kuudennen kymmenennen kerran ilma noi jarrut, jos se ei auta niin sitten täyttyy kokeilla vaihtaa pääsylkyn tiivisteet.

                      Tämä huohotus juttu ei nyt sinänsä liity näihin jarruihin mitenkään, mutta olen kuitenkin erimieltä noista huohotus jutuista. Ensinnäkin en ymmärrä miksi se olisi laiton, sillä kerran kaveri vei kadettiaan katsastukseen, josta huhotus oli vain vedetty suoralla letkulla ilmaan. Leimasetä antoi tästä syystä hylsyn ja sanoi, että letkun päässä on oltava suodatin. Sitten kun siihen laitettiin filtteri niin leima tuli paperiin.
                      Ja moottori kyllä varmasti huhottaa vapaasti (ellei jopa vapaammin) tällä nykyisellä ratkaisulla.
                      Hyödyt joita tavoittelin ovat ne, että ensinnäkin imusarja tai kaasuläpät eivät enää sotkeennu ruskeaan öljy töhnään. Toiseksi ei ne öljyhöyryt/lämpimät ja lähes hapettomat ilmat ainakaan paranna palotapahtumaa.

                      Comment


                      • #12
                        Tuohon huohotushommaan taitaa liittyä myös vähäpäästöisyys.

                        Comment


                        • #13
                          Se voi hyvinkin olla. Ainakin ei vähäpäästöisenä menee filtterin kanssa

                          Comment


                          • #14
                            Täällä ainakin vaativat pakokaasuista uusintamittauksen huohotin paikoillaan. Ei siis kelvannut pakokaasuarvot niin, että huohotti muualle.
                            Ja ei ollut vähäpäästöinen auto kyseessä.

                            Huohotuksen alkuperäinen toteutus imee ne kaasut sieltä ja tuon muutoksen jälkeen paine työntää ne ulos. Siksi sinne jää nyt enemmän paskaa koneen sisälle, sekä kosteutta. Mutta teet miten teet, ei siitä sen enempää.

                            Comment

                            Working...