Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 :n lastentaudit - etupään tukivarsiongelmat, tärinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A5 :n lastentaudit - etupään tukivarsiongelmat, tärinä

    Kuulemma maailmalta löytynyt taas tukivarsiongelmaa ja nyt A5:n malleista.

    http://www.google.fi/#hl=fi&q=audi-a...8a07fc609aa0af

    Audin takuuhuollossa kuulemma esittävät jälleen "tolloa", vaikka ilman muuta täysin epänormaali tärinä pitäisi korjata, koska autossa takuukin vielä voimassa. Eli retrofittejä tulossa ja voisivat oppia aikaisemmista leikeistä, miten menetellä.

    Laittakaa tänne tukivarsi-kommentteja, niin saa asiat nippuun tänne


    edit:
    Kannattaa lukea myös tämä:
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=52667
    Viimeksi muokannut Tommy200rs; 16.9.2009, 11:59.

    #2
    Nostetaas tätä vähän. Tänään kävi itellä kosla Laakkosella tutkittavana kun satunnaisesti vähän tärisee kovemmissa vauhdeissa. Ei läheskään aina.

    Renkaiden tasapainotuksen ja spacereiden pois ottamisen jälkeen auto huollettu 3.5h työtä 135e tunti kiitos. Kiitokseksi tulivat kyllä onneksi hinnassa vähän vastaan.

    Hain auton ja tärisee edelleen satunnaisesti. Pitänee tutkia jonkun verran itse lisää ja katsoa reklamaatiota tehtaalle ja puida lisää liikkeen kanssa.

    Eivät löytäneet olevinaan tukivarsista ja pallonivelistä mitään.

    Comment


    • #3
      Itse vaihdoin yhteen A5:seen alapallonivelet kk sitten kun katsastuksessa pomppasi. Alapallonivelet olivat ihan loppu. Tuntui merkkiliikkeessäkin olevan melko tuttu juttu, että nuita alapalloniveliä menee. Nivelet löytyivät hyllystä suoraan muistaakseni n.50 € kpl.

      Comment


        #4
        Mahtaakohan nuo alapallonivelet tehdä tuota tärinää?

        Comment


        • #5
          Olisko kuvaa missää mimmonen pyöräntuenta A5:ssä on? Kiinnostais nähdä mitä sinne on keksitty.

          Comment


            #6
            Audizineltä löyty että tässä ois osat millä tärinä loppus:

            1 x 8K0 498 998 conversion kit
            2 x N 107 315 01 bolt
            2 x WHT 001 987 nut
            2 x WHT 000 785 B nut

            Tiiä sitten.

            Comment


            • #7
              Samanlainen tuenta on B8 nelosessa.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Ai vielä käytetään suurinpiirtein samaa systeemiä. Raidetanko on kai tilankäytön vuoks tiputettu alas?

                Comment


                  #9
                  Aleksi:
                  Noi taitaa olla alemmat takavarret. Tehtaalta on tiedote ainakin A4;n kohdalle. Eli tärinää isommilla nopeuksilla, korjauksena uuden malliset tukivarret joissa jäykemmät sisäpään puslat.
                  En ole 100-varma, mutta nykyään hyllystä tulee kai vain tuota uudempaa mallia.

                  Comment


                    #10
                    Joo siinä uskossa olen että alemmat tukivarret ovat juuri se ongelmakohta näissä B8 korisissa. Oisko jollakin suhkot tuoretta ETKAa missä olis n. hinnat noille?

                    Comment


                    • #12
                      Mitäs kaikkee noihin aikasemmin listattuihin kamoihin sisältyy, ei nettisivulla paljoo syvempää tietoo löytyny

                      Comment


                      • #13
                        Saksaa kääntäen, tukivarsi setti, pultti ja kaksi mutteria. Tarkemmat sisällöt pitäs tarkistaa ETKA:sta.

                        Comment


                        • #14
                          Sisemmät etupään ala-taka-tukivarsien puslat vaikutti ehkä vähän löysiltä. Onko nuo mahdollista about kotikonstein vaihtaa. Löytyy prässiä ja muuta asentelutilpehööriä. Ois vähän huokeempi ratkasu kun alavarsien pallonivelet vaikuttivat kuitenkin olevan ookoo eikä itse varretkaan olleet poikki tms

                          Comment


                          • #15
                            Onko teillä jokin tietty nopeus missä täristää vai vaihteleeko sekin tilanteen mukaan?
                            Itsellä A4 B8:ssa rattia täristää satunnaisesti 110:n nopeudessa, renkaat on tasapainotettu useampaankin kertaan mutta tärinä ei ole korjaantunut. Yhdessä takarenkaassa on hieman pystyheittoa mutta tuskin se rattiin vaikuttaa?

                            Comment


                            • #16
                              Vaihtelee 80 ylöspäin, joskus enemmän, joskus vähemmän tai ei ollenkaan mut harvemmin tota ei ollenkaan.. Nyt on uudet puslat asennusta odottamassa, kattoo jos huomenna sais ne pyöräytettyy paikoilleen.

                              Comment


                              • #17
                                Juuri samaisen tärinän kanssa taistelin. Uudet 18" tarvikevanteet, uudet Nokian Hakka Z:ta 225/45/18 koossa. Ongelma oli ajoittainen aaltomainen tärinää ja ravistus ratissa ja vähän penkissäkin täristi. Penkin täristys katosi sillä, kun yhteen kumiin (takarengas) oli asennuksessa jääny "välitilaan" ilmaa, korjaantui kumin uudelleen asennuksella ja pakettia käytettiin muokkaajassa. Nokian renkaissa kuulemma helposti jää tuo ilman välitilaan. Ratin tärinä jäi ja sitä tutkittiin, korjaantui kumia vaihtamalla eturenkaasta. Vanhassa (oli uusi kumi) kumissa oli aavistus pintaheittoa. Nyt täytyy vielä ajella niin tietää varmasti, että onko kadonnut ongelmat, mutta ensivaikutelma oli se, että jo 40-50km/h nopeuksista katosi pieni epämääräinen värinä ja auto liukuu nyt eleettömästi eteenpäin.

                                Rengasliikkeelle (Rengasnuora) isot plussat homman ammattimaisesta hoidosta. Kertoivat, että näiden A4:ten ja A5:ten kanssa on joutunut joskus taistelemaan, kun on hyvin herkkä virheille renkaissa.

                                Muita ongelmia tässä B8 korissa voi olla vanteen sovitus (keskireikä on 66.45) ja jos on sovitteella niin kuulemma keskitys voi tapahtua väärästä kohtaa. Omassa on varret vaihdettu Saksassa ja auto juuri katsastettu eikä suoranaisesti mitään vikaa löytynyt siellä. Renkaita epäilin ongelmiksi, kun vanhoilla vanteilla ja kumeilla ei ollut mitään hämärää.
                                Viimeksi muokannut jounii; 3.7.2013, 10:32.

                                Comment


                                • #18
                                  Kuulostaa tutulta.
                                  Minulla myös uudet, tänäkeväänä ostetut Hankook renkaat kokoa 245/40-18 ja uudet Audi replica vanteet.
                                  Autossa tuntuu pieni tärinä, joka ei tunnu ratissa jo pienemmissä nopeuksissa mutta reilun satasen vauhdissa ravistaa rattia.
                                  Tasapainotuskoneessa kun rengas pyörii, näkyy heittoa pystysuunnassa ja hieman sivusuunnassa. Vanteet on tarkastettu että ne on suorat.
                                  Näkyikö siinä renkaassa jonka välitilaan oli jäänyt ilmaa heittoa päällepäin vai mistä osasitte epäillä sitä?

                                  Comment


                                  • #19
                                    En tarkemmin välitilan ilman tarkistuksesta tiedä, mutta tasapainotuskoneessa pöyritti asentaja ja katsoi silmin, että renkaan sivussa näkyi ilmeisesti heittoa.

                                    Tuo pintaheitto eturenkaassa näkyi jo omiin silmiini parin metrin päästä, kun rengas pyöri tasapainotuksessa. Sitä en tiedä miten iso heitto se lopulta oli. Jollain mittarilla kai mittattiin vielä. Heitosta huolimatta rengas oli kyllä tasapainossa, mutta silti aiheutti tärinää.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Nonni, nyt on uudet puslat vaihdettu alatakatukivarsiin. Ei mitään vaikutusta tärinöihin. Vähän epäilyttävää, että oliko uudet puslat mitenkään erilaiset ku vanhat. Kaikennäköset numeromerkinnät oli identtisiä, ainostaan PL oli vaihtununt DE, mahtaisko viitata valmistusmaahan..

                                      Kokeilinpa sitten lämpimikseni talvirenkailla, jossa suorasovitteiset audin 18" vanteet, ei mitään tärinöitä eli syyttävä katse kohdistuu jo pariin kertaan tasapainotettuun tarvike 20" rengassarjaan. Huomenna jos aikaa saa, toi satsi sitten varmuudeksi toiseen firmaan tarkastelun alle.

                                      Onko kellään suositella espoon suunnalla hyvää rengasfirmaa?

                                      Comment


                                      • #21
                                        Joko on Jouniilla kokemusta hukkuiko kaikki tärinät noilla renkaiden puljaamisilla? Omissa vanteissa yksi ei ole keskireijältään niin napakka kuin muut, tuntuu aavistuksen lonksuvan kun ottaa pyöränpultit auki. Ensiviikolla käyn rengasliikkeessä niitä taas ihmettelemässä mitä kokeillaan seuraavaksi.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Ei ole ehtinyt kauheasti ajella, mutta sen mitä ajettu niin ei ole ollut ongelmia.

                                          Comment


                                          • #23
                                            Keskiöreiän koko/sopivuus/tarkkuus kannattaa kyllä tarkistaa. Keskiörenkaat maksaa vähemmän kuin yksi tasapainotuskierros.

                                            Comment


                                            • #24
                                              Audicenterillä kuultua, että silläkin on vaikutusta herkimmissä tapauksissa, onko soviterenkaat muovia vai alumiinia. Muovi kuulemma töyssyissä joustaa hieman ja saattaa sen takia jäädä joksikin aikaa ravistaa. Ja nää suomen tiethän vähän tuppaa olee sitä luokkaa, ettei montaa metriä tarvii ajella ilman jotain kuoppaa tai töyssyä..

                                              Comment


                                              • #25
                                                Tukivarsista vielä semmosta, että jenkkilässä toi puslaongelma oli kuulemma pahempi koska siellä puslat on comfort laatua eli pehmeempää ku normaalisti, jopa sport alusta oli "comfort" sport eli sielläpäin tärinöitä on onnistuttu uusilla jäykemmillä puslilla korjailee.

                                                Comment


                                                • #26
                                                  En ihan purematta nielisi noita Jenkkien puslakommentteja. Ei vaan jaksa uskoa, että Audi julkaisisi eri tukivarret Jenkkien ja Euroopan markkinoille. Monesti jenkkifoorumeilla osa postaajista käyttää ihan omaa tekniikan sanastoaan, joten tuo voi olla taas sellainen asia, jossa kaveri puhuu muuta kuin tarkoittaa tai on ymmärtänyt väärin kuulemansa puheet. Osanumeroita vertaamallahan tuo toki selviäisi helpoiten, mutta ainakaan A4:n kohdalla ETKA ei anna eri osanumeroita Jenkkilän ja Euroopan malleille.

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Tää tukivarsijuttu oli ihan audi centterin suomenkielistä tietoa. Ei tietty ois eka kerta kun ei suomeekaan ymmärrä 8)

                                                    Comment


                                                      #28
                                                      Samat varret on jenkeissä ja euroopassa. Ainakin joku aika sitten vielä oli.

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Käsittääkseni tää tärinäongelma koskee vain -08 ja vanhempii. Semmoseen mielikuvaan jäin tsentteril ett jos jenkkiläs halus oikeesti jämäkämmän alusta ni piti tilaa S4 osat.

                                                        Comment


                                                          #30
                                                          Laakkoselta ja Audilta on sitten ihan turha saaha tähän minkäänlaista vastaantulemista jos autossa on tai on ollut ylimääräistä madallusta tai 20" vanteita.

                                                          Haistattavat vaan pitkät että mitäs on ajeltu liian isoilla vanteilla tai madallettu. USAssa on kuulemma modaaminen yleisempää joten siellä ne sallitaan. Logic prevails.

                                                          Comment

                                                          Working...