Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 etujousijalat/apurunko

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Typ 44 etujousijalat/apurunko

Katsastus lähestyy ja osasin jo vähän odottaakin, että jousilautaset alkavat olemaan aika pehmeässä kunnossa.
    Samoin apurungosta löytyi ruuvimeisselin mentävä reikä.

Audi on vuodelta -87, neljäpulttiset navat, ei ABS-jarruja. Tehostin on.

Mitenhän nuo osat mahtavat olla vaihtokelpoisia eri Typ 44 malleista.
    Kun on tehostinta ja ilman, ABS:ää ja ilman.
    Lisäksi vetoakseli muuttuu mutterilla kiristettävästä pultilla kiristettävään.

Laakerit ajattelin vaihtaa samalla, joten ihan hirveää ongelmaa ei itse navan erilaisuus tuota. Toki helpommalla pääsisi, jos voisi kunnostella uudet tolpat niin, että olisi auto kuitenkin ajokunnossa vanhoilla.
    Tarkoitus kun olisi hiekkapuhaltaa ja maalata tolpat samalla, niin se vie oman aikansa.

-85:n 200:n apurunko löytyisi toiselta harrastajalta. Tuon ilmeisesti pitäisi sopia myös minun Audiini?

200:n apurunko sopii.

Itse perustolppa on type43:sta C4:seen (77-97) asti pääpiirteittäin sama osa. Eroja tulee jarrusatuloiden kannakkeiden kiinnityksissä, alapallonivelen kartion ja laakeripesän koossa, sekä mahdollisen ABS-anturin reiän olemassaolosta. Aivan varhaisempia type43:sia kannattaa välttää niissä on ylätukilaakerin tuenta vähän kiinalainen.

Eli sinulle käy pre-faceliftmallin (->88) tolpat, siis mikäli haluat navatkin, mutterikiinnityksellä olevat. Navoissa on sitten eroja, muistaakseni diiseleissä oli erilaisia napoja kun niissä oli pienempiä ulompia vetoniveliä. Etkaa melkeimpä on hyödynnettävä että osaa etsiä niitä malleja joissa on samanlaiset navat kuin sinulla nyt alla olevat.

Comment

Multa löytyy tyhjät etutolpat, mikäli tarvetta on. Ilman napoja, 75mm laakerille ja ABS-anturin paikoilla. Peräisin -85 200:sta. Kuntoa en tarkemmin muista.

Comment

Kiitoksia tiedoista!

Ikähaarukkaan sopivia ja ilman antureiden paikkoja olevia tolppia tarjottiin ja sellaiset mielummin laitan, mutta pidän Jukka nuokin mielessä.
        ABS-jarrullisen 100:n katsastus kun lähestyy myös. Toivottavasti ei mene samanlaiseksi tolppajumpaksi...

Comment

Nyt olisi -88 Audin tolpat, joissa vetoakseli on ollut mutterilla. Niin kuin tässä on jo selvinnytkin, niin kyseiset tolpat pitäisi sopia Audiini.

Löysin uusista tolpista numerosarjat 859 407 257 ja 859 407 258. Alusta en ole ihan varma, mutta loppu kuusi numeroa pitäisi olla ainakin oikein. -Jos ei tuo viimeinen kasi ole kutonen.

Nyt nuo pitäisi seuraavaksi hiekkapuhaltaa ja maalata. Jos tolppien osalta on vielä epäonnistumisen mahdollisuus sopivuuden suhteen, niin kuulisin sen hyvin mielelläni tässä vaiheessa. Saattaapi aavistuksen alkaa ketuttamaan, jos huomaa vasta kunnostettuja tolppia asentaessa, etteivät ne sovikaan.

Comment

Mitenhän mahtaa olla, onko apurungon puslien asennolla merkitystä?
            Katselin tuota irtonaista apurunkoa ja siinä osoittaa taaimmaiset puslat hieman eri suuntiin.
            Eli tarkoitan niitä hahloja kumissa. Tässä hieman saman tyylisen pusla.
            Ainakaan mitään merkkejä ei vanhoissa puslissa näkynyt, eikä myöskään apurungossa

Comment

Apurungon koriin kiinnittyvät puslathan on ihan pyöreät ilman hahloja ja tulevat alhaalta ylöspäin kiinni. Ei saa sitten enää ehjänä irti, kun kerran painat sisään, joten älä tee samaa virhettä kuin minä ja laita epähuomiossa nurinpäin.

Tukivarren sisemmät puslat pitäisi olla hahlottommat. Tuo kuvan on taka-akselin pusla.

edit: Pärkele. Olihan niissä jokin asento. Pöytäkoneen kovalevy on takuukorjauksessa, joten ei päässyt "kirjastoon" käsiksi. Hetkinen...

edit2: Taisi olla niin, että ne kolot piti suunnata suoralle etummaiset-takimmaiset kiinnityskohdat. Eli linjaa puslasta puslaan edestä taakse. Tarkistan vielä, kun löydän läppärille Bentleyn tiedoston.

edit3: Varmistettu. Kolot suunnataan auton suuntaisesti (etu-taka), maksimiheitto 10º eli ei niin älyttömän tarkkaa ole.
              Viimeksi muokannut jasso; 24.9.2009, 14:15. Perustelu: muistihäiriö

Comment

Tarkoittaako tuo, että esim tämän kuvan tapauksessa kulkusuunta on kello yksi?
                Ja kuva nyt vain jostain puslasta, missä nuo kolot näkyvät. Eli nimenomaan kolojen suunta kulkusuuntaan, ei yhtenäisen kumiosan.

Comment

Käännät tyhjät kohdat menosuuntaan eli toinen tyhjä kolo osoittaa keulaan ja toinen perään. Ja huomaa kummalta puolelta painat sisään. Alapuolelta ylös apurunkoon. Kotelosuojan/silikonin kera minä painoin ne paikoilleen. Vetävät itse itsensä sitten loppuun, kun saat vain alkuun.

Itse jouduin ostamaan kolme kun ensimmäisen prässäsin väärästä suunnasta sisään. Ei lähde enää pois ehjänä. Muistaakseni kuitenkin pystyy vielä pyörittelemään paikoillaankin, jos suuntaus ei ihan osunut.

Kuva, niin et sitten syytä minua :)
                  Attached Files

Comment

Suuret kiitokset Anton!
                    Eilen iltapuhteina vaihtelin nuo puslat. Vanhat lähtivät suht kivuttomasti irti 12mm kierretangolla, etulaakerin ulkokoolin ja vanhan alatukivarren avulla.
                    Toivottavasti tuli oikealta puolen painettu puslat sisään. Yritin kyllä koko ajan pitää mielessä, alapuolelta ylös.

Comment

Onko quattrossa ja etuvedossa sama etupalkki?

Comment

Etupalkki? Puskurin taakse tuleva palkki on sama.

Apurunko on sama, alatukivarsissa vaihtuu kartion koko faceliftin yhteydessä quattroissa isompaan.

Comment

Working...
                        X