Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Keskiöhatun ja levyn väliin. 10 kpl. per levy. Ei satuloihin. En tarkentanut väsyksissäni tarpeeksi :)
Esa! Löysin noita pultteja entiseltä työpaikalta. Tosin XZN-kannalla. En just nyt muista mistä niitä jäi. Voi olla jonkun japsimoottorin apulaitteitten kiinnityksistä? Tai moottorintuennoista?
Kiitoksia Ari. Eivät oikein työkaveritkaan tienneet, mistä saa "erikoisempia" , kun kuulema kunnolla ei mukamas sais muka mistään?
Joo, ne onkin 6 mm halkaisijaltaan nuo levyjen pultit ja 12.9 kovuudella. 20 kpl maksoi 4 euroa.
Viimeksi muokannut RS2; 2.7.2008, 16:03.
Perustelu: viestit yhdistetty,taas...
Oman kokemukseni mukaan noita 12,9-pultteja pitäisi välttää, ovat nimittäin usein niin kovia etteivät kestä mitään taivutusta. Katkeamisen jälkeen niitä on erittäin vaikea porata pois varsinkin pikateräsporilla. Valitettavasti 10,9:n pultteja ei tahdo saada sopivia.
Erinomainen aine jarrun osiin ja muihinkin vaativiin koneen osiin on maraging-steel. Kyseinen aine on käytännössä ruostumaton, lujuudessa päästään helposti lukemaan 1600N/mm2, lisäksi aine on sitkeää(Ni 18,5%). Aine on erittäin kallista ja osathan pitää sitten koneistamossa teettää.
Tässä Stenin luettelossa muitakin hyviä aineita: http://epaper01.mmd.net/reader/?issu...4e0e1f825526;7
Tuo maraging eli martensiittivanhennettu teräs ei varauksetta käy kaikkiin koneenosiin. Tiedossa on ainakin yhdet kannenpultit jotka eivät kestäneet, ja muistan lukeneeni että joittenkin (kytkin?)akseleitten kanssa olisi myös ongelmia ollut. Sitä en tiedä mikä ominaisuus/rasitus aiheuttaa murtumisen. Mahtaako vaatia jonkinlaista lämpökäsittelyä tms.
Niin millähän aineella ne kannenpultit sitten korvattiin? Omia kokemuksia kyseisestä aineesta on ollut esim. työstökoneiden kiristysholkkien kynsissä. Kyseisessä paikassa takeet väsyy ja murtuu, nuorrutusteräkset taas ei kestä. Toinen paikka vetoruuvina muovikoneen muotin aukaisussa(kuuma vääntävä, hakkaava paikka). Kolmas hiomakoneen teränpitimen kiinnitysruuvina (pienet ruuvit hiomapölyssä).
Aineista vähän infoa lisää: http://www.steelforge.com/metaltidbits/maraging.htm
Tiedoksi sitten, jos ei ole kirjoiteltu asiasta aiemmin. Brembon irtohupullisissa levyissä on nuo vastaholkit sitten erimittaisia.
Tämä pultin metsästys lähti siitä, kun levyt löystyivät pari kertaa keskiöistään. Ja kiristin niitä, jolloin pultit venähti ja yksi katkesi.
Porschen offsetilla olevissa hupuissa oli oikean pituiset vastaholkit. Nuo toiset holkit, jotka olivat Audi RS2 offsetin hupuissa ovat 3mm. liian pitkät ja ne pohjaavat just silloin, kun kiristät pultit keskiöihin.
Holkit voi tosin lyhentää, mutta laitoin 993 TT:n holkit.kierreosakin on pitempi niissä.
Pulttien mittahan on 6x25 mm. Kuusiokolo pultti tulee sitten niistä reijistä läpi, joten laipallinen kuusikanta pultti pitää olla ja 8.8 lujuus riittää.
Viimeksi muokannut RS2; 7.7.2008, 22:16.
Perustelu: Tiedoksi
Osaako kukaan neuvoa mistä muualta kuin Tepolta ja marmorilta sais rs2 jarruhin pölytiivisteitä? Ongelmana on tietysti se, ettei Tepolta tai marmorilta saa pelkkiä pölytiivisteitä , vaan tulee kaikkee muuta kuten männät yms. tai näin ainakin marmorilla.
Pölysuojien numerot olis 20487244 (36mm) ja 20487248 (44mm).
vanhaan thrediin varaosanumeroa helpottamaan PET hakuja / tarkistuksia (kerätty tänne S2 foorumilta):
996-351-425 & 996-351-426 Front Calipers 996 C2, C4, Boxster S...
Piston Sizes 36 & 40mm
40mm Piston Repair Kit... No 951.351.917.01 Cost £12.35 for Each Caliper.
36mm Piston Repair Kit... No 951.351.917.00 Cost £12.35 for Each Caliper.
Damper Pad.. No. 996.351.088.01 £18.80 Each & you need 2 Per Caliper.
Pad Retaining Springs, Bolts & Clips.. No. 996.352.959.01 £20.00 This Pack Does Both Calipers.
Pistons Are NOT available separately From Porsche...
996-352-421 & 996-351-422 Rear Calipers...
Piston Sizes 28 & 30mm
30mm Piston Repair Kit... No. 951.352.917.01 Cost £8.65 for Each Caliper.
28mm Piston Repair Kit... No 951.352.917.00 Cost £9.90 for Each Caliper.
Damper Pads..
30mm No. 964.352.096.00 £7.40 Each & you need 2 Per Caliper.
28mm No. 964.352.096.01 £7.40 Each & you need 2 Per Caliper.
Pad Retaining Springs, Bolts & Clips.. No. 996.352.959.01 £20.00 This Pack Does Both Calipers.
Pistons Are NOT Available separately From Porsche...
996-351-429 & 996-351-430 GT2/GT3 C4 Turbo Front Calipers...
Piston Sizes 38 & 44mm
44mm Piston Repair Kit... No. 928.351.917.00 Cost £12.35 for Each Caliper.
38mm Piston Repair Kit... No. 951.351.917.00 Cost £14.65 for Each Caliper.
Damper Pad.. No. 996.351.089.00 £18.80 Each & you need 2 Per Caliper.
Pad Retaining Springs, Bolts & Clips.. No. 996.351.959.30 £ For got to get this one.. This Pack Does Both Calipers.
Pistons Are NOT available separately From Porsche...
996-352-425 & 996-351-426 Rear Calipers... These Calipers are the same size as the 996-351-425/426 but have smaller pistons and the transfer pipes & Bleed Nipples are in the opposite holes. AFAIK
Piston Sizes 28 & 30mm
30mm Piston Repair Kit... No. 951.352.917.01 Cost £8.65 for Each Caliper.
28mm Piston Repair Kit... No 951.352.917.00 Cost £9.90 for Each Caliper.
Damper Pads..
30mm No. 964.352.096.00 £7.40 Each & you need 2 Per Caliper.
28mm No. 964.352.096.01 £7.40 Each & you need 2 Per Caliper.
Pad Retaining Springs, Bolts & Clips.. No. 996.352.959.01 £20.00 This Pack Does Both Calipers.
Pistons Are NOT Available separately From Porsche...
Comment