Olin myöhään liikkeellä talvirengaskaupoilla ulkomailla, ja ainoat jäljellä olivat Pirellin SnowSport 225/50/16 kitkat. Ne toimivat hyvin ajellessani mantereen puolella Pohjois-Euroopan vähälumisessa talvessa, mutta näin asiaan vihkiytymätöntä arveluttaa, ovatko renkaat liian leveät Suomen talveen? Vai onko nykyään niin, että kapeus ei enää ratkaise talvirenkaan pitoa? Auto (A4 -08 2,0 diesel) on pääasiassa Tampereella, mutta varmaan olisi tilausta joskus talvella kyyditä partiolaisia metsäteitä pitkin, mutta uskallanko lähteä sinne lumeen ajamaan noilla renkailla? Kiitos jo etukäteen kokemuksista ja kommenteista vastaavanlaisista kumeista lumella.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Renkaat liian leveät Suomen talveen?
Collapse
X
-
-
Vieras
Enemmänkin ottaisin huomioon sen, että kyseessä on ns. saksankitkat, eli keski-Euroopan oloihin enemmän suunnitellut renkaat. Rakenne siis ei ole paras mahdollinen sellaisissa oloissa joita vaikkapa Saksassa ei juuri esiinny.
Saksankitkoillakin varmasti pärjää, kunhan muistaa huomioida sen ajotavoissa (esim. turvaväli).
Comment
-
[OT]Äh, joko pitää puhua näin ikävistä (talvi, kylmä, pimeä, yäk) asioista.[/OT]
Itse ajoin yhden talven vajaavetoisella autolla saksankitkoilla (225/50/R16), ja toisen samanlaisilla renkailla nelivedolla. Molemmilla pärjäsi ihan ok, mutta ei niissä mikään mahtipito ollut. Kun ajaa varovasti niin pärjää.
Comment
-
Nopeusluokka on H (ja profiili olikin muuten 55 eikä 50). Eli siis leveys ei merkitse, vaan materiaali ja kovuus ja tämä rengas taitaa olla vähän turhan kova Suomen talveen. Mutta jos kerran rauhallisesti ajelemalla muutkin ovat pärjänneet, niin en lähde tässä vaiheessa vaihtamaan renkaita, vaan kokeilen, miten tällä sujuu.
Comment
-
Toimii paremmin kuin oikea "Suomenkitka" jos tiet on tyypillisesti sulia suurimman osan ajasta talvella. Sellanen siis välikelinrengas.
Mutta esim pääkallokeleillä pahin vaihtoehto kesärenkaan jälkeen.
Lumella pitää aivan kuin muutkin renkaat, poislukien pakkaantunu lumi.
Pitää yhtä hyvin uutena, kuin muutaman vuoden vanhat oikeat talvirenkaat.
Eipä nuo uudet 16" talvikummit nyt niin paljoa maksa, jos vähän mietityttää.
Ite en enään moisia huoli auto alle kuin pakosta. Sen verran liposet ne oli takatuuppari autossa.
Comment
-
Itse ajelin aikanaan jonkin aikaa ex Audin mukana tulleilla Saksan kitkoilla ja muistan vaan miten järkyttävä ero oli, kun sai alle oikeat talvirenkaat. Jos rahat menee tiukalle, niin itse jätän vaikka kaljat ostamatta ennenkuin ajan Suomen talvessa keskieuroopan kitkoilla. Niin ja kyllä talven selviää kesärenkaillakin, kun on riittävän varovainen.
Comment
-
Kuluneena nuo saksankitkat on lähes kesärenkaasen verrattavissa. Kulutuspinta on kovaa kumia, mutta runko on talvirenkaan kaltainen.
Siis varmasti miinuskeleillä aika hasardit. Nelivetosen alla kyllä pääsee liikkumaan huonoillakin renkailla, mutta vajaavedot voi jäädä ihme paikkoihin kiinni.
Nimimerkillä Ässä mersulla saksankitkat alla tultiin jarrut pohjassa loivaa ylämäkeä valuen alas nollakelillä.
Comment
-
Komppaan kyllä puuhista. Viime talven ajelin tommosilla huonoilla saksan kitkoilla, jotka olivat 255 -leveet. Liopoosta oli =) Ajo asenne pitää olla renkaiden mukainen niin niillä kyllä pärjäs. Lähinnä kyläpyörityksessä ne meni, mut kauemmas ei viittiny lähtee. Tänä talvena en niillä aja...
Comment
-
Lainaan tätä topikkia kun oma suljettiin. Uudet vanteet ja renkaat ois varmaan nyt talveks tulossa. Enköhän etelän poikana kumminkin päädy nastoihin. Mustajää aika ketumainen varmaan kitkoilla. Nyt mietinkin mitä kokoa vanteet pitäisi olla ja entä nastarenkaiden koko ja profiili. Onko joku 17" vanne hyvä esim nastoille? Tosi vähän kokemusta näistä talvinakeista.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viestiKäytä kesärenkaina nuo eurokitkat loppuun. Jos haluut oikeet renkaat osta Nokian RSI:t.
3 talvea ajelin itse RSi:llä. Aika loistavat kumit.
Comment
-
Juu, ei sillä leveydellä ole (juurikaan) merkitystä. Tietämättömien höpötystä.
Kumin materiaali lähinnä vaikuttaa, mutta "suomikitkat" on kyllä aivan kamalat märällä asfaltilla että siinä "saksakitka" ottaa turvallisuutta takaisinpäin.
Jää ja pakkaantunut lumi niin "saksakitka" on aika liukas, mutta toki pärjää kun muistaa millä ajaa. 2008 kevättalvella tulin mäen päälle ja risteys täysin tukossa, uutta pakkaantunutta lunta tie (ja ilma) täynnä, RSI:t eivät ainakaan pysähtyneet. tai no pysähtyivät vastaantulleen Transporterin nokkaan.
Ei olis kyllä muu kuin jääratapiikki pysähtynyt siinä tilanteessa. taisin pitää liian pitkän turvavälin tai jotain =D Noh, ei paikalla jo olleen ambulanssin vilkutkaan mäen alle näkyneet...
Kitkoilla ajellessa on se hyvä, että tulee oltua paremmin hereillä. "juu mulla on nää uusimmat ja parhaat nastakumit joilla nousee vaikka puuhun" mentaliteetti ei ole se turvallisin.
Comment
-
Nyt mietinkin mitä kokoa vanteet pitäisi olla ja entä nastarenkaiden koko ja profiili. Onko joku 17" vanne hyvä esim nastoille? Tosi vähän kokemusta näistä talvinakeista.
Tuo 16" on huomattavasti kustannustehokkaampi kun 17" talvinakit maksaa aikas paljon. Toki, ulkonäköasia. Huonot ne talvikumit kuitenkin on sulalla ajaa (paitsi Contin 810 kitka), että ajo-ominaisuuksilla ei voi isompaa vannetta perustella.
Tuo 215/55R16 on mun mielestä aika hyvä talvirenkaaksi, ulkonäön nimissä sitten se 17" 50 profiilinen...
Comment
-
Mitenkäs tuollaiset vähintään 205 leveät kitkat toimii TT:ssä Oulun kaupungin liukkailla kaduilla. Ei ole ollut kitkoja alla ennen kuin puolet tehottomammassa etuvetoisessa alla. Viime talvi mentiin ihan rehellisesti surkeilla nastoilla ja ensi talveksi voisi vähän parempaa jo laitaa alle. Bridgestoneissa blizzak nordiceissa oli mukava pito octaviassa, mutta entäs kun tehoja on yli tuplasti ja neliveto? Onko esim jarrupaloja espin takia enää keväällä yhtään jäljellä? Luultavasti kitkoilla ajetaan ensi talvi joka tapauksessa kun lumitilanne tuntuu nykyään olevan aika ennalta-arvaamaton.
Comment
-
Mulla 235/35/19" Continental winterit ja hyvin pärjää kun ajaa varovasti tietysti leveä rengas pidoltaan ei paras mahd.kyseessä juuri saksan kitka.
Comment
-
Laitetaan nyt tänne tiedoksi, kun kerran aloitin ketjun. Elikkäs vaihdoin "saksankitkat" "suomenkitkoihin" liikkeessä, joka antoi vanhoista parhaimman hinnan vaihdossa uusiin. Seurattuani keskustelua täällä ja luettuani jonkun testin toivoin - nastana tai kitkana - Conteja, Nokioita tai Misukoitaja ja nasta-Misukat nyt sain. Uteliaana odottelen talvikelejä ja kumien toimintaa!
Comment
Comment