Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat, mutta mitkä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Moottori-lehden numerossa 3-4/2010 oli mielenkiintoinen artikkeli otsikolla "Kiinailmiö rengasmarkkinoilla". Testissä oli kolme rengasta eri hintaluokasta ja kokona 225/40-18.
    • Birdgestone Potenza RE 50A 92Y (ovh. 1.190€/4kpl)
    • Kumho Ecsta ASTA KY 25 Y (ovh. 590€/4kpl)
    • Triangle TR 968 Talon W (ovh. 360€/4kpl)

    Testi ei ollut mitenkään tieteellisen tarkka vaan siinä keskityttiin enemmänkin ajotuntumiin ja tarkoituksena oli arvioida renkaiden pito- ja ajo-ominaisuuksia subjektiivisesti. Testiautona oli BMW 318d ja renkaita arvioi muuan Juuso Pykälistö. Tässä lainauksia tekstistä:

    Triangle Talon
    • Ensituntuma kertoi että renkaat ovat liukkaat ja äänekkäät. Myös ohjaustuntuma oli epätarkka käännöksissä.
    • Jopa normaaleissa kadunkulman käännöksissä piti siis huomioida renkaan aiheuttama viive.
    • Mistään surmanloukusta ei tässä renkaassa kuitenkaan ollut kysymys. Vaikka pitoa on selvästi vähemmän kuin ns. laaturenkaissa, on pito kuitenkin looginen. Niinpä rengas ei varsinaisesti tunnu yllätykselliseltä tai vaaralliselta, kunhan sen rajoitukset tiedostaa.
    • Kuivalla asvaltilla Trianglen rungon pehmeys tuli silmiinpistävällä tavalla esiin. Rengaan hidas reagointi synnytti alitajuntaan mielikuvan auton aliohjautumisesta, mikä johti usein tilanteisiin joissa ohjauspyörää tuli vaistomaisesti käännettyä liikaa.
    • Kuljettaja korjaa refleksinomaisesti ohjausliikkeellä "tyhjät pois", jolloin renkaan tullessa mukaan tilanteeseen pitää ohjausta vuorostaan hiukan palauttaa. Se tekee menosta varsinkin suuremmilla nopeuksilla vaappuvaa.
    • Todella suurissa nopeuksissa rengas olisi luultavasti hengenvaarallinen näiden erityispiirteidensä takia.
    • Piittaamaton ajaja sekä kiinalainen halparengas olisi sangen huolestuttava yhdistelmä.
    • Varsinkin ajoharjoitteluradalla Tirangle toisaalta hiukan yllätti myös positiivisesti. Sen sivuttaispito oli kostealla ja kuivalla paikoin hyvä ja looginen, vaikka löysä runko selkeästi suodatti ajotuntumaa. Veto- ja jarrutuspito olivat sen sijaan hyvin vaatimattomat.
    • Moottoritiellä 120 km/h nopeudessa ääni muuttui voimakkaaksi ulinaksi, jota voi hyvällä syyllä kutsua jo häiritseväksi. Lisäksi renkaat välittivät selvää resonanssitärinää ohjaamoon. Tämäkin viittasi jo aiemmin havaittuihin runkojen puutteisiin.
    • Se, että tähän renkaaseen lisäisi vaikkapa yhden barin painetta, ei vielä tee siitä yhtään parempaa. Ongelmat ovat rakenteellisia.
    • Triangle Talon alkoi kulua reunojen ohella myös keskeltä, mikä on tavallaan omituista, mutta tarkemmin ajatellen tässäkin törmätään jälleen vaatimattomiin renkaan runkoihin. Renkaan sivusta näki, ettei runko pitänyt rengasta ryhdissään, vaan se taipui hälyttävän paljon tiukoissa kaarroksissa. Kyljen hiertymiä näkyi selvästi laajemmalla alueella kuin kahdessa muussa rengasmerkissä.


    Kumho Ecsta
    • Mekaanista pitoa tässä Kumhossa ei kuivalla välttämättä ole paljonkaan enempää kuin kiinalaisessa, mutta vankempi runko tekee renkaan selvästi loogisemmaksi ja siten helpommaksi ajaa.
    • Kumho miellytti erityisesti maantielenkillä, jossa liikuttiin ajoittain mutkaisilla teillä ja vaihtelevilla nopeuksilla.
    • Kumhon melutaso oli selvästi alhaisempi kuin Trianglen. Varsinkin matalissa nopeuksissa, joissa muuta melua ei ajoneuvossa vielä paljon ole, rengasäänet pysyivät kiitettävästi hallinnassa.
    • Kumhossa havaitsimme muihin nähden selkeää uraherkkyyttä. Rengas reagoi tarkasti, mutta on myös alttiimpi tien pinnan muutoksille. Jos sitä verrataan kiinalaiseen, havaitaan että Trianglen löysä runko ei reagoi edes uriin.


    Bridgestone Potenza
    • Testin perusteella Bridgestone ei ole huippurengas pelkästään moottoriradalla. Ohjaustuntumaltaan Pontenza on selvästi paras. Silti on sanottava ettei näissäkään aivan valtavasti kylmässä kelissä pitkittäispitoa ole.
    • Ohjaustuntuman säilyminen on paljolti auto- ja ajajakohtainen arvo, mutta rengastestin kuluessa Bridgestonen tarkkuutta ja selkeyttä alkoi arvostamaan yhä enemmän.
    • Bridgestonen hyvä runko teki siitä varsinkin käsittelykokeissa ylivoimaisen.
    • Bridgestonen äänen laatu on varsinkin suuremmilla nopeuksilla tasaista kohinaa. Taajuus ei ole sellainen, että rengasääniä voisi varsinaiseksi häiriöksi kuitenkaan lukea.
    • Bridgestonen rankkasimme selkesti voittajaksi maantie- ja moottoritieajossa. Ainoa miinus on mekaaninen pito viileissä olosuhteissa. Muuten rengas on omaa luokkaansa, varsinkin nopeassa ajossa.


    Ja vielä yksi lainaus yleisesti kiinanrenkaista:
    • Nettikaupat tarjoavat eksoottisia merkkejä, kuten Linglong, Nankang, Goodride ja Wanli, koeajamamme Trianglen ohella. Juuri muuta hyvää niistä ei voine keksiä kuin hinnan. Varsinkin painavassa ja tehokkaassa autossa ongelmat voivat konkretisoitua dramaattisella tavalla.


    Tuon testin perusteella ainakin oma ajatus siitä, että halparenkaita ei mun autoon tule, vahvistui selvästi. Se, että tuleeko sitten jotain Kumhon tyyppisiä "kakkosbrandin" renkaita, onkin jo eri juttu. Hintaero huippuihin on kuitenkin aikamoinen.
    Viimeksi muokannut TeroPee; 30.3.2010, 19:57.

    Comment


    • Olisivat nyt ennemmin valinneet tuohon testiin Kumhon ku31:sen, kuitenkin melkoisesti yleisempi malli.

      Comment


      • Mulla 912:t ja ne kyllä hiljaiset

        Comment


          Itse tilasin nuo Moottori-lehden "testivoittaja"-Bridgestonet samassa koossa (225/40R18) hintaan 479eur kotiovelle tuotuna. Falkenit olisi saanut vielä 160eur halvemmalla, mutta otettiin nyt kuitenkin ns. laaturenkaat.

          Comment


            Mistä tilasit?

            Comment


              Tuolta Camskillsiltä.

              Comment


              • Mikä rengas koko kannattaisi ottaa 8,5" leveelle vanteelle? 10" takavanteilla on 235 leveä kumi. Siinä Villen kutosessa taisi olla 215 leveä kumi 8,5" vanteella, mutta kantavuus ei taida riittää?

                Comment


                  Onkos kellään kokemusta Vredestein Ultrac Sessanta renkaista? Tirereviewsin mukaan ois ihan pätevät. En vain itse ole aikaisemmin törmännyt kyseiseen merkkiin edes.

                  Comment


                  • Onkos kellään kokemusta Vredestein Ultrac Sessanta renkaista? Tirereviewsin mukaan ois ihan pätevät. En vain itse ole aikaisemmin törmännyt kyseiseen merkkiin edes.
                    onhan ne ihan laatukumit. todennäköisesti kun menet saksalaiselta, amerikkalaiselta tai whatever autoilijalta kysymään rengasmerkkejä niin tulee Vredestein 50 pykälää ennen jotain Nokiaa.

                    edit_ siis merkki yleensä. ko mallista en sano mitään, mutta harvemmin ne hyviä haukkuu netissä jos a)otanta on riittävän iso (20+ henkeä) ja b)foorumi ei ole suomi24 tms.

                    Comment


                      Mites, itellä tuo KU31 Kumho ecsta vaim mikä se on, harkinnassa. Veteleekö se yhtä pahasti kuin annettin tuosta ASTA 25:sta ymmärtää? Hinta ainakin olis kohtuullinen laatuun nähden?

                      Comment


                        Ei ne mulla ainakaan vetele.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                          Onkos kellään kokemusta Vredestein Ultrac Sessanta renkaista? Tirereviewsin mukaan ois ihan pätevät. En vain itse ole aikaisemmin törmännyt kyseiseen merkkiin edes.
                          Ex-A3 SB 8P:ssä oli noi Giugiaron "disainaamat" kumit. Pintakuvio on melko häiriintyneen näköinen, pito-ominaisuudet ainakin omasta mielestä asiallisella tasolla sekä kuivalla, että märällä kelillä. Verrattuna lähes loppuun ajettuihin Pirellin P-Zero Neroihin käytös rauhallisempaa ja hallittavampaa, mutta kuitenkin menettämättä sporttista fiilistä. Hinta-laatusuhde ehkä hitusen kalliin puolella, mutta asiallinen rengas kokonaisuutena kyllä. Näyttelyautossa ainakin hyvän näköinen johtuen just pintakuviosta.

                          P-Zeroissa oli koko 225/40/18, Ultrac Sessantassa 235/45/18.

                          edit: Melutaso oli hieman Pirelliä pienempi, mutta niinhän sen pitääkin olla, jos verrataan kuluneita kumeja uusiin.
                          Viimeksi muokannut Otto.; 4.4.2010, 09:16. Perustelu: Lisätty kommentti melusta.

                          Comment


                            Kiitokset otolle kommentista. Varmaan noihin tuleepäädyttyä, jos tässä on rengas/vanne kaupoille lähdettävä.

                            Comment


                            • Mitenkäs kannattaisi meikäläisen tehdä kun myös alkaa olemaan kesärenkaiden vaihtaminen ajankohtainen juttu, alla on A6:ssa ilmeisesti ensiasennus Michelinit 225/55/17. Rekkarin mukaan tuossa pitäisi olla 225/50/17. Kaksi rengasta noista alkaa olemaan pintansa puolesta kohta loppuun kaluttuja mutta nuo pari takana ollutta on vielä kohtalaisessa pinnassa oisko joku 5mm jäljellä, voisi tietysti ostaa tuolta camskillistä pari tuollaista Michelin primacy hp pyörää lisää mutta toisaalta hieman kiinnostaisi laittaa nuo kaikki tuohon 225/50/17 kokoon. Onko ehdotuksia? Jääkö pyöräkotelo hölmönnäköiseksi noilla matallammilla renkailla?

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja JariT Näytä viesti
                                Jääkö pyöräkotelo hölmönnäköiseksi noilla matallammilla renkailla?
                                n.11mm ne 50 sarjalaiset ovat matalammat, joten tuskin se ny niin silmiin pistää...

                                Comment


                                • Onko ehdotuksia? Jääkö pyöräkotelo hölmönnäköiseksi noilla matallammilla renkailla?
                                  Nappaa foto tänne hakuttavaksi, niin kerron sitten =)

                                  Jos nykyinen koko toimii esteettisesti, en näe syytä vaihtaa matalampaankaan.Autohan on iso kuin mikä.
                                  Sen takia, että siellä bensatankin luukussa tai rekisterotteessa lukee 225/50, en tuhlaisi 600 euroa.
                                  Tai jos välttämättä pitää rahaa tuhlata, osta vaikka 235/45R18 tai vastaavat vanteineen ja nuo talvivanteiksi, niin saat vähän kaikkea kompromissina ;-)

                                  Comment


                                  • No kuva löytyy kyllä
                                    http://www.ultimatevw.com/imanager/?...5945&kuva_id=2

                                    sen olen huomannut noilla nykyisillä renkailla että nopeusmittari näyttää aavistuksen alakanttiin, eli todellinen nopeus on enemmän kuin mitä mittari näyttää, gps:llä katsottuna. Noilla 50 profiilisila menisi varmaan aikalailla kohdilleen. Nuo Michelinit on melkoisen kalliit pyörät, tosin ihan hyvät eipä noissa valittamista kyllä kuitenkaan ole, mutta tässä kohtaa voisi vaihtaa jonkun toisenkin hyvän merkin alle,

                                    Comment


                                    • no joo. makuasia, mutta on se ehkä vähän traktorinrenkaan/donitsin näköinen? ko?kö?
                                      EDIT_nyt sen keksin. ALLROADILTAhan tuo näyttää etäisesti ja hätäisesti vilkaistuna.

                                      ei se perustelu vaihtaa hieman matalampaan ole tuulesta temmattu. saat multa luvan ainakin =D

                                      edit_ isommat vanteet alle vaan, iso on autokin ;-)

                                      Comment


                                      • hehe, joo lähinnä tässä tuskailen että ostanko kaksi rengasta 400€ vaiko koko kierroksen 600€.
                                        Camskillin korissa möllöttää nyt vaihtoehtona tuo Pirellin P7 tai GoodYearin optigrip
                                        Viimeksi muokannut JariT; 5.4.2010, 11:53.

                                        Comment


                                        • Tarttis uudet renkaat, vanhat ovat koossa 245/45/17, mutta valikoimaa näyttäisi olevan aika vähän. Mieluusti ostaisi "tuttua" merkkiä ja hässäköinnin minimoimiseksi ajattelin ostaa renkaat ja asennuksen kotimaisesta liikkeestä. Tuli myös mieleen että onkohan nuo jo liian leveät/matalat, rekisteriotteen mukaan kun alle mahtuisi pienempääkin nakkia.

                                          Kokemuksia näistä kellään?

                                          -Michelin Primacy HP
                                          -Nokian Z
                                          -Bridgestone Turanza ER300
                                          -ContiSportContact3

                                          Comment


                                          • CSC3:sesta tuntuvat suurin osa olevan sitä mieltä että ovat kovaääniset. Itsellä Primacy HP:t oli auto ostettaessa alla 16-tuumaisena ja melkoiset sirkkelit nekin.

                                            Comment


                                            • Primacy HP:t sai TM:n kesärengastestissä melusta täydet 10 pistettä (siis äärimmäisen vähämeluiset heidän mielestään).

                                              Comment


                                              • Tarkennus: omat oli leimattu vuonna -06, kaipa tuotakin mallia on uudistettu? Vai minkä vuoden testistä on puhe?

                                                Comment


                                                • Tämän kevään testi.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Kenlot Näytä viesti
                                                    Tarttis uudet renkaat, vanhat ovat koossa 245/45/17, mutta valikoimaa näyttäisi olevan aika vähän. Mieluusti ostaisi "tuttua" merkkiä ja hässäköinnin minimoimiseksi ajattelin ostaa renkaat ja asennuksen kotimaisesta liikkeestä. Tuli myös mieleen että onkohan nuo jo liian leveät/matalat, rekisteriotteen mukaan kun alle mahtuisi pienempääkin nakkia.

                                                    Kokemuksia näistä kellään?

                                                    -Michelin Primacy HP
                                                    -Nokian Z
                                                    -Bridgestone Turanza ER300
                                                    -ContiSportContact3
                                                    Rengasmaailmasta useammat renkaat olen viime vuosien aikana ostanut ja aina on ollut erinomainen palvelu ja hinnassakin osattu tulla vastaan. Tällä kertaa tylyhkön palvelun ja vastaantulemattomuuden johdosta tilasin sitten Vianorista toiseen kulkineeseen 185/65/15 Hakka H:t ja toiseen 245/45/17 Hakka Z:t 1300eur yhteishintaan.

                                                    Comment


                                                      Kesäkumit tilattu camskillstä ,otin tommoiset kokeeksi

                                                      VREDESTEIN ULTRAC SESSANTA - 225/45R17 94Y XL TL

                                                      Hintaa jäi 394? sarja

                                                      tulee s4 b5:sen alle kun ei jaksanut enää harrastaa vannekoolla kikkailua.

                                                      Viime kesä 235*35*19" ajettu...oli liian kovat/painavat

                                                      Comment


                                                      • Joo, tuli soiteltua rengasliikkeisiin ja kyseltyä hintoja kumien laitolle vanteille. Eka paikka pyys 70€ mutta toisessa kumi-kimmo pyysi 120€ kumijumpasta! Kyseli toki eka renkaiden ostopaikan ja merkin ja nakutteli koneelta tuon summan. Puhelu loppui toteamukseen, että ei muuten vaihdu ainakaan teillä.
                                                        Kyllähän se suomalaisia rengasmyyjiä kyrsii kun tilaat kumet muualta, mutta silti täysin järkeä vailla oleva pyyntö. Samasta liikkeestä kävin kysymässä aiemmin tarjouksen kesäkiekoista ja sanoi summaksi 539€ ja tuosta summasta rengastyön osuudeksi kertoi 40-50€...

                                                        Comment


                                                        • Lappeenrannassa kannattaa kysyä rengastöitä Pro-Renkaasta

                                                          Tuolla tekevät hyvää jälkeä ja eivät karsasta omia renkaitakaan.

                                                          Comment


                                                          • Melkeinhän noilla hinnoilla kannattaa ajella tänne Joutsenon puolelle. Viimeeksi, kun laitatin paikallisessa puljussa renkaat vanteelle + tasapainotus ja vanteet alle niin hintaa jäi sen 20€. Huimalta kuullostaa tuo yli 100€ hinta.

                                                            Niin, ja renkaat ja vanteet ostettu muualta.

                                                            Comment


                                                            • Joutsenossa kävin laitattamassa kiekot 45€:lla. Kiitos Prunssille vinkistä. Renkaissa itsessään ei ollut mitään vikaa, mutta vanteista oli kaksi solmussa. Että silleen..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X