Moottori-lehden numerossa 3-4/2010 oli mielenkiintoinen artikkeli otsikolla "Kiinailmiö rengasmarkkinoilla". Testissä oli kolme rengasta eri hintaluokasta ja kokona 225/40-18.
Testi ei ollut mitenkään tieteellisen tarkka vaan siinä keskityttiin enemmänkin ajotuntumiin ja tarkoituksena oli arvioida renkaiden pito- ja ajo-ominaisuuksia subjektiivisesti. Testiautona oli BMW 318d ja renkaita arvioi muuan Juuso Pykälistö. Tässä lainauksia tekstistä:
Triangle Talon
Kumho Ecsta
Bridgestone Potenza
Ja vielä yksi lainaus yleisesti kiinanrenkaista:
Tuon testin perusteella ainakin oma ajatus siitä, että halparenkaita ei mun autoon tule, vahvistui selvästi. Se, että tuleeko sitten jotain Kumhon tyyppisiä "kakkosbrandin" renkaita, onkin jo eri juttu. Hintaero huippuihin on kuitenkin aikamoinen.
- Birdgestone Potenza RE 50A 92Y (ovh. 1.190€/4kpl)
- Kumho Ecsta ASTA KY 25 Y (ovh. 590€/4kpl)
- Triangle TR 968 Talon W (ovh. 360€/4kpl)
Testi ei ollut mitenkään tieteellisen tarkka vaan siinä keskityttiin enemmänkin ajotuntumiin ja tarkoituksena oli arvioida renkaiden pito- ja ajo-ominaisuuksia subjektiivisesti. Testiautona oli BMW 318d ja renkaita arvioi muuan Juuso Pykälistö. Tässä lainauksia tekstistä:
Triangle Talon
- Ensituntuma kertoi että renkaat ovat liukkaat ja äänekkäät. Myös ohjaustuntuma oli epätarkka käännöksissä.
- Jopa normaaleissa kadunkulman käännöksissä piti siis huomioida renkaan aiheuttama viive.
- Mistään surmanloukusta ei tässä renkaassa kuitenkaan ollut kysymys. Vaikka pitoa on selvästi vähemmän kuin ns. laaturenkaissa, on pito kuitenkin looginen. Niinpä rengas ei varsinaisesti tunnu yllätykselliseltä tai vaaralliselta, kunhan sen rajoitukset tiedostaa.
- Kuivalla asvaltilla Trianglen rungon pehmeys tuli silmiinpistävällä tavalla esiin. Rengaan hidas reagointi synnytti alitajuntaan mielikuvan auton aliohjautumisesta, mikä johti usein tilanteisiin joissa ohjauspyörää tuli vaistomaisesti käännettyä liikaa.
- Kuljettaja korjaa refleksinomaisesti ohjausliikkeellä "tyhjät pois", jolloin renkaan tullessa mukaan tilanteeseen pitää ohjausta vuorostaan hiukan palauttaa. Se tekee menosta varsinkin suuremmilla nopeuksilla vaappuvaa.
- Todella suurissa nopeuksissa rengas olisi luultavasti hengenvaarallinen näiden erityispiirteidensä takia.
- Piittaamaton ajaja sekä kiinalainen halparengas olisi sangen huolestuttava yhdistelmä.
- Varsinkin ajoharjoitteluradalla Tirangle toisaalta hiukan yllätti myös positiivisesti. Sen sivuttaispito oli kostealla ja kuivalla paikoin hyvä ja looginen, vaikka löysä runko selkeästi suodatti ajotuntumaa. Veto- ja jarrutuspito olivat sen sijaan hyvin vaatimattomat.
- Moottoritiellä 120 km/h nopeudessa ääni muuttui voimakkaaksi ulinaksi, jota voi hyvällä syyllä kutsua jo häiritseväksi. Lisäksi renkaat välittivät selvää resonanssitärinää ohjaamoon. Tämäkin viittasi jo aiemmin havaittuihin runkojen puutteisiin.
- Se, että tähän renkaaseen lisäisi vaikkapa yhden barin painetta, ei vielä tee siitä yhtään parempaa. Ongelmat ovat rakenteellisia.
- Triangle Talon alkoi kulua reunojen ohella myös keskeltä, mikä on tavallaan omituista, mutta tarkemmin ajatellen tässäkin törmätään jälleen vaatimattomiin renkaan runkoihin. Renkaan sivusta näki, ettei runko pitänyt rengasta ryhdissään, vaan se taipui hälyttävän paljon tiukoissa kaarroksissa. Kyljen hiertymiä näkyi selvästi laajemmalla alueella kuin kahdessa muussa rengasmerkissä.
Kumho Ecsta
- Mekaanista pitoa tässä Kumhossa ei kuivalla välttämättä ole paljonkaan enempää kuin kiinalaisessa, mutta vankempi runko tekee renkaan selvästi loogisemmaksi ja siten helpommaksi ajaa.
- Kumho miellytti erityisesti maantielenkillä, jossa liikuttiin ajoittain mutkaisilla teillä ja vaihtelevilla nopeuksilla.
- Kumhon melutaso oli selvästi alhaisempi kuin Trianglen. Varsinkin matalissa nopeuksissa, joissa muuta melua ei ajoneuvossa vielä paljon ole, rengasäänet pysyivät kiitettävästi hallinnassa.
- Kumhossa havaitsimme muihin nähden selkeää uraherkkyyttä. Rengas reagoi tarkasti, mutta on myös alttiimpi tien pinnan muutoksille. Jos sitä verrataan kiinalaiseen, havaitaan että Trianglen löysä runko ei reagoi edes uriin.
Bridgestone Potenza
- Testin perusteella Bridgestone ei ole huippurengas pelkästään moottoriradalla. Ohjaustuntumaltaan Pontenza on selvästi paras. Silti on sanottava ettei näissäkään aivan valtavasti kylmässä kelissä pitkittäispitoa ole.
- Ohjaustuntuman säilyminen on paljolti auto- ja ajajakohtainen arvo, mutta rengastestin kuluessa Bridgestonen tarkkuutta ja selkeyttä alkoi arvostamaan yhä enemmän.
- Bridgestonen hyvä runko teki siitä varsinkin käsittelykokeissa ylivoimaisen.
- Bridgestonen äänen laatu on varsinkin suuremmilla nopeuksilla tasaista kohinaa. Taajuus ei ole sellainen, että rengasääniä voisi varsinaiseksi häiriöksi kuitenkaan lukea.
- Bridgestonen rankkasimme selkesti voittajaksi maantie- ja moottoritieajossa. Ainoa miinus on mekaaninen pito viileissä olosuhteissa. Muuten rengas on omaa luokkaansa, varsinkin nopeassa ajossa.
Ja vielä yksi lainaus yleisesti kiinanrenkaista:
- Nettikaupat tarjoavat eksoottisia merkkejä, kuten Linglong, Nankang, Goodride ja Wanli, koeajamamme Trianglen ohella. Juuri muuta hyvää niistä ei voine keksiä kuin hinnan. Varsinkin painavassa ja tehokkaassa autossa ongelmat voivat konkretisoitua dramaattisella tavalla.
Tuon testin perusteella ainakin oma ajatus siitä, että halparenkaita ei mun autoon tule, vahvistui selvästi. Se, että tuleeko sitten jotain Kumhon tyyppisiä "kakkosbrandin" renkaita, onkin jo eri juttu. Hintaero huippuihin on kuitenkin aikamoinen.
Comment