Itseä kiinnostaisi myös 195/65/15 gummit. Pitäisi hommata uudet alle suoraan, entiset ovat jo todella heikossa kunnossa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kesärenkaat, mutta mitkä?
Collapse
X
-
Vakiokoko taitaa olla ihan hyvä valinta. Hinnatkaan ei päätä huimaa. Alle 400?/kierros saanee jo kokolailla laadukkaat kumit.
Itsellä ihan hyviä kokemuksia Uniroyalin kesä- ja talvirenkaista tuossa koossa. Ehkä olivat aavistuksen kulmikkaat, eli urat löytyy tiestä, kun kohdalle osuvat. Kuluvat myös kohtuu nopeasti. Mukavat muuten ja pitoakin löytyy.
Continentalin EcoContactistakin on kokemusta. Pirun hyvä rengas kaikin puolin. On myös kulutusta paremmin kestävä, joskin myös hinnakkaampi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mjkr Näytä viestiSuomessa myydään Nokian Hakka Z rengasta joka on joiltain osin eri kuin pelkkä Z.
Lue Rubu:n postaus ylempää. Voi tosin olla että suomessakin myydään vielä vanhan mallin rengasta mutta siinä on ihan eri kuviointikin. Eli näitä Z mallisia lienee kolmea eri sorttia, sekavaa etten sanoisi.
niin ja vanha/ensimmäinen versiohan "Z tuotteesta" oli NRZi : http://www.nokianrenkaat.fi/tiedote?...ar=2000&group=
Comment
-
Pari viimekesää on tullut ajeltua Hankook ventus k104 kummeilla, koossa 224/45/17. Noilla auto(coupe -93) on ollut melkoinen uratutka, ja ja aavistuksen äänekkäätkin olivat. Nyt rupeaa olemaan aika hommata uudet alle, mietinkin sitten että mitkä ominaisuudet loppujen lopuksi vaikuttavat tuohon "uraherkkyyteen", ilmeisesti ei kuitenkaan pelkästään leveys? Onko käytännön eroa näin yleisellä tasolla kuinka paljon jos laittaisi alle esim 215/55/17 kumit(olettaen että malli pysyy samana)?
Sitten malleja mitä on tullut tiirailtua; Hankook k110 & K105, Dunlop SP320, Kumho KU31, Falken FK452, Pirelli P6000, jne... onko noista jollakin jotakin yleistä suositusta, mikä olisi "poikkeuksellisen hyvä" tai mihin ei missään nimessä kannata sekaantua?
Ajo pääasiassa epämääräistä "keskipitkää" matkaa, vähemmän moottoritiellä ja kaupungissa, ja toisinaan tulee vähän tiukemminkin kanttailtua...
Comment
-
mietinkin sitten että mitkä ominaisuudet loppujen lopuksi vaikuttavat tuohon "uraherkkyyteen", ilmeisesti ei kuitenkaan pelkästään leveys?
Moni muukin asia tietty vaikuttaa uraherkkyyteen renkaiden ohella, kuten pyöränkulmat ja auton alusta yleensäkin.
Comment
-
Tuli mieleen, kun noista renkaista harvakseltaan keksitään pahaa sanottavaa muuten kuin jos ne kulahtaneet nopeasti tai pitävät kamalaa mekkalaa.
Eikai normi ajossa oikeastaan kuulukkaan huomata kuin em. asiat, mutta annas olla kun SE tilanne osuu kohdalle. Näitä tosipaikkoja ei onneksi ihan joka jampalle satu, ainakaan joka kesä. Siinä ne erot sitten punnitaan, kun tie olkoon märkä taikka kuiva, joudut tekemään peliliikkeitä ja kabiini on käsiä täynnä.
Itsellä syttyi lamppu päässä joskus taannoin isäukon G4 Variantin ratissa, kun jumalattomassa vesisateessa uraisella moottoritiellä hoksasin ajavani edelleen 120 km/h ilman minkään valtakunnan luistelua tai muuta epävarmuuden tunnetta pidon suhteen (itsellä tulee noita kilometrejä vuosittain ~40 tuhatta). Tulen uudet (taisi olla jotkut Nokialaiset) renkaat piti ratsun ladussa ihan kiukuttelematta. Toinen paikka oli rampin päässä risteyksesseen tullessa. Piti oikein kokeilla edellisen havainnon jälkeen. Jarrutin vähän aikaisemmin ja normaalia reilusti rivakammin ja se perhana ei lähtenytkään samantien luistelemaan.
Kuivalla kelillä ne rajat taitaa olla merkkien välillä vähän lähempänä toisiaan, mutta kyllähän nuo ovat testeissä eroja saaneet. Kuinka merkittäviä ne sitten on..
Comment
-
Paha tehdä vertailua, mutta aikaisemmassa autossa oli Nokian hakkapeliitta V:t 15" (profiili?) koossa ja tuoreemmassa kärryssä on Continental SportContact 2:t 16" 55 profiililla ja huomattavasti äänekkäämmät on Contit. Toki leveyttä enemmän ja matalampi rengas + painavampi auto, mutta onpa äänieristyskin parempi. Eli empiiriset havainnot kertoo Nokian kumin olevan hiljaisimmasta päästä.
Comment
-
Ei noita eri kokoisen vanteen pyöriä voi suoraan oikein verrata. Onhan se ihan selvä, että matalampi profiili tarkoittaa lisää rengasmelua.
Omat GoodYearit paljastui yllättävän hiljaisiksi. Ei ne yhtä hiljaiset ole kuin vakiokokoiset, mutta ihan ok. Yllättävän vähän on vaikutusta tien pinnan kunnolla. Äidin A3:n alla pyörivät Pirellin P6000:t pn joko siedettävät tai melko rasittavat riippuen asvaltin karkeudesta.
Minä pidin Audia hiljaisena, mutta tuo '04 A3 oli vähän pettymys. Passat on hiljaisempi.
Nyt kun noista Eagle F1:stä tuli puhetta, vähän ne tuppaa kampeamaan urissa. Ei niin pahasti kuin pelkäsin, mutta kuitenkin. Millaisia paineita noissa 225/45/17-kokoisissa pitäisi olla? Laitoin 2,5 bar kun en ollut ihan varma. Olen siinä käsityksessä, että matalaprofiilirenkaissa pitää käyttää kovempia paineita, kuin noissa vakiokokoisissa renkaissa..
PS.
17x8" ET48 ja 225/45-rengastus alkaa olla Passatille aika rajoilla. Ei jäänyt ylätukivarren ja renkaan sisäreunan väliin edes paikallislehden maanantaipainoksen vertaa tilaa. Siellä on milli tai pari rakoa, eli taitaa mennä kolmen millin spacerin hankinnaksi. Kasvaapahan raideleveys vakioksi..Viimeksi muokannut arto s; 5.4.2008, 18:00.
Comment
-
Onhan se ihan selvä, että matalampi profiili tarkoittaa lisää rengasmelua
Leveys lienee se ensimmäinen joka tekee sitä melua, enemmän pintaa joka ottaa tiehen kiinni. Toisaalta, rengaskoolla on joskus auton koon takia yllättäviäkin vaikutuksia:
omassa härvelissäni oli 16" ostaessa alla ja vaihdoin 18" viime kesänä. Isommat pitää korkeintaan samanverran, mieluummin jopa vähemmän ääntä ja metelin taajuus on korkeampi jolloin se ei häiritse niin paljon.
Oletan tämän suurimmaksi osaksi johtuvan siitä että 16" joutuu pitämään paineina 2.7 luokkaa, leveämmillä ajetaan 2.2:lla.
Comment
-
Ehdottomasti kaikille 225/45-17 omistajille vaan se 2.2bar niin riittää minullakin töitä...:)
Kuluu sitten ihan vituilleen ja reippaalla tahdilla. 2.7 ja siitä ylöspäin tuolle koolle.
Sellaista nyrkkisääntöä olen asiakkaille sanonut kuin:
13" 2.2
14" 2.4
15" 2.5
16" 2.6
17" 2.7
18" 3.0
19" 3.2
20" 3.2-3.4
Vähän riippuen autosta ja leveydestä/profiilista voi vähän olla tarvetta hakea sopivaa mutta alipaine tappaa renkaan.
Tutkimuksissa alipaineinen rengas kului noin 20% prosenttia nopeammin kuin oikeassa paineessa oleva, hieman ylipaineinen rengas vaan noin 5% nopeammin ja reilusti ylipaineinen rengaskin vain 15% nopeammin.
Ja kyllähän se on aika bullshittiä että renkaan profiilin pienennys ei toisi tiemelua/rengasmelua lisää. Se että jos on kuluneet paksut kumit ja vaihdat tuliterät matalat tilalle voi äänet hieman hiljentyä mutta kohta ääntä on reilusti lisää kun rengas hieman kuluu uutuudestaan.Viimeksi muokannut Rubu; 5.4.2008, 19:59.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ommiK Näytä viestiBullshit huudettu.
Leveys lienee se ensimmäinen joka tekee sitä melua, enemmän pintaa joka ottaa tiehen kiinni. Toisaalta, rengaskoolla on joskus auton koon takia yllättäviäkin vaikutuksia:
omassa härvelissäni oli 16" ostaessa alla ja vaihdoin 18" viime kesänä. Isommat pitää korkeintaan samanverran, mieluummin jopa vähemmän ääntä ja metelin taajuus on korkeampi jolloin se ei häiritse niin paljon.
Oletan tämän suurimmaksi osaksi johtuvan siitä että 16" joutuu pitämään paineina 2.7 luokkaa, leveämmillä ajetaan 2.2:lla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ommiKomassa härvelissäni oli 16" ostaessa alla ja vaihdoin 18" viime kesänä. Isommat pitää korkeintaan samanverran, mieluummin jopa vähemmän ääntä ja metelin taajuus on korkeampi jolloin se ei häiritse niin paljon.
Ja aivan saletti on, että korkeampi ääni on rasittavampi!
Kävin nostamassa paineita 2.8 bar'iin. Pitänee vielä vähän hakea niitä parhaita paineita. Toisen etupyörän paineet oli pudonneet noin yhteen bar'iin, joten puoltaminen loppui, mutta kylähän tuo urissa jonkin verran hakee..
Ja ai että taipuu mutkissa kivasti! Ei taida tarttea alustasarjaa ensinkään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viestiRengaspaineissa kannatta katsella vähän sitä auton painoakin.
40 sarjalaisella voi ajaa alle 2 baarin paineillakin, jos vaan ovat kevyessä autossa.
Minä voin aloittaa: VW kuplan etupyörissä on muistaakseni painesuositus alkuperäiselle koolla joko 1.4bar tai 1.6bar.
Alle 2 bar saadaan varmaan 40-sarjalaisella sama kantavuus kun alkuperäisellä koolla.
Comment
-
Et kai oikeasti käytä 2.2 paineita 18" 40-profiilin renkaissa ?
Tossa vielä ohjekirjan paineluettelo http://a6.stufftoread.com/wiki/index...e_Daten#Reifen
Comment
-
A4:seni tuli tehtaalta 235/40-18 rengastuksella ja sen myötä oven pielessä tarrassa lukee paineiksi "normaalikuormalla" 2,8 joka kulmaan. Täydellä lastauksella pari kymmenystä lisää. Saman koon talvikumeissa olen pitänyt 3,0. Nyt kun alla on 235/35-19 kesäkumit, laitoin paineiksi 3,0 joka kulmaan kuten aikaisemminkin. Voi olla että kymmenyksen kaksi voisi siis lisätäkin edellä olevien kirjoitusten perusteella.
Mutta aiheeseen tuon OT:n jälkeen. Auton alle meni eilen InterAction Mesh II Inox Lip jotka ostin jo viime syksynä, kumeina Falken FK-452 235/35-19.
Comment
-
Minä suosittelen käyttämään edellä kirjoittamaani taulukkoa yleissääntönä jos ette tiedä millä paineella tulisi ajaa.
Taulukko on noin 7 vuoden ajalta seurattua käytännön tietoa päivä työnä tehdyistä havainnoista.
Jokainen toki voi kokeilla kaikkia mahdollisia paineita mitä mieleen juolahtaa...
Comment
-
Mak Black Edition SR vanteet tuli hankittua vähän käytettynä, renkaina Nokia NRVi 205/50R17(pintaa 5-7 mm). Eilisestä asti ovat olleet alla, ohjaus on mukavan tarkka ja auto mutkissa jämäkämmän oloinen(vs. 205/55R16 Rsi-kitkat). Tummanpuhuvat vanteet ovat hyvän näköiset(traktorialustallakin), kelpaa koiraa kuskata.
Comment
-
Comment